اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 معاون اول رییس جمهور، مصوبه هیات وزیران در خصوص فهرست طرح ها و اقدامات اجرایی کوتاه مدت پیشگیری و مقابله با آثار زیان بار ریزگردها در سال های (1394-1393) را ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس تصمیم هیات وزیران، کارگروهی در سطح ملی با عضویت نمایندگان 11 وزارتخانه و سازمان برای هماهنگی، بررسی و تدوین برنامه های میان مدت و بلند مدت پیشگیری و مقابله با آثار ریزگردها با مسئولیت وزارت کشور تشکیل می شود.

برنامه های میان مدت و بلند مدت پیشگیری و مقابله با آثار ریزگردها با پیشنهاد کارگروه مذکور و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

همچنین بر اساس این مصوبه، وزارت نیرو با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نسبت به احیای تالاب های استان خوزستان، اطلاع رسانی جوامع محلی و جلب مشارکت های مردمی اقدام کند.

بانک مرکزی نیز موظف شده است از طریق بانک های عامل، مبلغ دویست و چهل میلیارد ریال به صورت تسهیلات ارزان قیمت با سود و کارمزد هفت درصد را به منظور کمک به عایق سازی منازل جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و تجهیز سیستم حمل و نقل عمومی به سامانه های مناسب تهویه هوا در اختیار استانداری خوزستان قرار دهد تا به متقاضیان پرداخت شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بعد از اینکه اهوازی ها، حسابی گرد و خاک خوردند، شهر جنوبی کشورمان اسیر غبار شده به صورتی که مسئولان استانی، مدارس را تعطیل کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میزان غبار موجود در هوای بندرعباس به اندازه ای رسیده که فعالیتهای عادی در این شهر تعطیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این باره گفت: در حالی که میزان استاندارد ذرات هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب است، غبار محیطی بندرعباس در روز شنبه به یک هزار میکروگرم بر مترمکعب رسیده که به عنوان هوای خطرناک محسوب می شود.

مجید وفادار به ایرنا گفت: بر اساس داده های ثبت شده دستگاه های ثابت و سیار سنجش کیفیت هوا، میزان غبار محیطی بندرعباس در روز شنبه به هفت برابر میزان استاندار رسیده است.

به گفته او طبق دستورالعمل های موجود در این وضعیت فعالیت های طولانی مدت یا سنگین در خارج از منزل برای تمامی اشخاص ممنوع است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
خبرآنلاین به نقل از ایسنا نوشت: یک فوق‌تخصص ریه اظهار کرد: ریزگردها در طولانی‌ مدت با ایجاد التهاب در کیسه‌های هوایی در نهایت موجب فیبروز ریه می‌شوند.

دکتر علی معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در هر دقیقه پنج تا شش لیتر هوا وارد شش‌های هر فرد می‌شود، اظهار کرد: زمانی که هوای موجود محتوی ذرات گرد و غبار باشد، قطعا ورود این ریزگردها به دستگاه تنفسی اجتناب‌ناپذیر است.

معینی با تاکید بر اینکه مسئولان محیط زیست باید هر چه سریع‌تر در زمینه رفع معضل ریزگردها چاره‌اندیشی کنند، اظهار کرد: باید در خصوص پیشگیری از بروز پدیده گرد و غبار چاره‌ اندیشی شود، زیرا زمانی که این ذرات وارد هوا شوند قطعا مجبور به استنشاق آن هستیم.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه این ذرات طیف وسیعی از عوارض را برای دستگاه تنفسی به همراه خواهند داشت، کودکان، سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران قلبی و ریوی و نیز بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی را از جمله گروه‌های در معرض خطر این ذرات عنوان کرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 11 اسفند 1393برچسب:, توسط مریم قلیزاده |
پالايشگاه نفت بندرعباسمعاون وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر در تمام کلانشهرها بنزین با استاندارد یورو ۴ توزیع می شود گفت: حذف کامل بنزین پتروشیمی نیز در دستور کار وزارت نفت است.

به گزارش خبرنگار مهر سید عماد حسینی پیش از ظهر سه شنبه در مراسم اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با بیان این مطلب افزود: با توجه به سیاست دولت در راستای حفظ سلامت مردم در حال حاضر بنزین در تمام کلانشهرها با استاندارد یورو ۴ توزیع می شود و بر این اساس حذف کامل بنزین پتروشیمی نیز در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

وی با بیان اینکه وقتی صحبت از محیط زیست می شود تمام جنبه های زندگی را در بر می گیرد از این رو اهمیت بسیار زیادی دارد اظهار داشت: شاید پروژه های صنعت نفت با محیط زیست و سلامت در تناقض باشد بنابراین هنر مسئولان وزارت نفت باید به گونه ای باشد که بین پروژه ها و حفظ محیط زیست و سلامت مردم تعامل و همگرایی ایجاد کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
در اولین مناظره نمایشگاه محیط زیست چه گذشت؟ریزگردها سالانه 900 میلیارد تومان به خوزستان خسارت می زند/ کانون های ریزگرد در داخل کشور در حال افزایش است.
 
نخستین مناظره زیست محیطی ویژه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با موضوع آلودگی هوا و مقابله با پدیده ریزگردها در کلانشهرها برگزار شد.

به گزارش زیست بوم و به نقل از ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست عباس رنجبر نماینده پژوهشکده هواشناسی در مناظره با موضوع "آلودگی هوا و مقابله با پدیده ریزگردها در کلانشهرها" که امروز در سالن 38، غرفه سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد گفت: سه مولفه اساسی در مسئله ریزگردها وجود دارد که پوشش گیاهی و رطوبت خاک، عوامل انسانی و شرایط جوی این سه مولفه را تشکیل می دهد.

کانون های ریزگرد در داخل کشور در حال افزایش است

وی ادامه داد: در آلودگی سال 89 در تهران که این کلانشهر را 45 روز در شرایط بسیار ناسالم قرار داد نیز منشا خارجی گرد و غبار دیده می شد. ما کانون ها زیاد ریز گرد در خارج از کشور داریم اما این کانون ها در داخل کشور نیز در حال گسترش هستند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

وزیر نیرو تاکید کرد: شبکه برق استان های حوزه غرب و جنوب غرب کشور در معرض تهدیدهای ناشی از ورود ریزگردها قرار دارد.

'حمید چیت چیان' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قطعی 72 ساعته برق در شهرستان آبدانان طی هفته گذشته از حوادث تلخ، نادر و بی نظیر در حوزه انرژی کشور است.

وی با عذرخواهی و تقدیر از صبر و متانت مردم این شهرستان هنگام بروز حادثه و همکاری با مسوولان ابراز امیدواری کرد این مشکل به فرصتی برای برنامه ریزی اصولی و کاربردی در برابر حوادث احتمالی آینده تبدیل شود.

وزیر نیرو معضل ورود ریزگردها به کشور را تهدیدی برای شبکه های برق مناطق غرب و جنوب غرب کشور دانست و یادآور شد: به مدیران شبکه منطقه ای غرب کشور دستور داده ام دلایل بروز این حادثه را به طور دقیق و کارشناسی بررسی و راهکارهای مقابله با آن را ارایه دهند.

چیت چیان تاکید کرد: جبران خسارت های وارده به مردم شهرستان آبدانان نیز در دستور کار مسوولان قرار دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
واکنش خواننده پاپ به توفان خاک اهواز (+عکس)مهدی یراحی خواننده پاپ اهوازی در اعتراض به آلودگی هوای شهرش با ماسک روی سن رفت.
 
عصر ایران - همه نگاه ها به سمت اهواز است. كار از ريز گرد، چالش چند ساله اين شهر جنوبي ايران، گذشته است و در يك هفته اخير همه شهر را خاك گرفته است. از خيابان هاي روبه روي استانداري خوزستان، تا صحن علني مجلس، صحنه اعتراض مردم و نمايندگان آنها به وضعيت ريزگرد ها و آلودگي بسيار زياد هواي اين شهر است. 

به گزارش اعتماد، در اين عكس، مهدي يراحي، يكي از خوانندگان جوان اهوازي در برنامه كنسرتش در شهر اهواز با ماسك روي صحنه مي رود و همصدا با همشهري هايش خواستار پيگيري مسوولان استاني و كشوري براي رفع اين معضل است. اين آهنگساز، در اقدامي نمادين و در اعتراض به آلودگي هواي اهواز دقايقي با ماسك روي صحنه حضور يافت. تا وقتي كه اهوازي ها بتوانند راحت نفس بكشند و مجبور به استفاده از ماسك نباشند، نگاه ايراني ها به اين شهر است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

خوز نیوز - تصاویر زیر را کاربران خوزنیوز از وضعیت اسفناک گرد و غبار شدید اهواز از طریق وانس آپ و وایبر از طزیق خط ارتباطی خوزنیوز (09304899264) برای ما ارسال کرده اند.

کاربران/ عکس/ گرد و غبار شدید در خوزستان / 3

 برای مشاهده دنباله تصاویر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به تصویب نشدن بودجه 60 میلیاردی مقابله با گرد و غبار از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: این مسائل از سرعت و جدیت سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با این پدیده کم نمی‌کند؛ اما باعث عقب ماندگی‌ها و تاخیرهایی در اجرای برنامه‌ها خواهد شد.

به گزارش عصر ایران از ایسنا، معصومه ابتکار در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با تاکید بر اینکه این نمایشگاه فرصتی برای تبادل اطلاعات و فناوری است، گفت: بخش خصوصی و دولتی با شرکت در این نمایشگاه دستاوردهای خود را ارائه کردند، هرچند که ما در حوزه محیط زیست عقب ماندگی‌هایی نیز داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد را در پیشبرد برنامه‌های محیط زیست کشور به رسمیت می‌شناسد، ادامه داد: دکتر روحانی گفتند که تشکل‌ها وقتی مشکلات محیط زیست را می‌بینند باید صدایشان شنیده شود و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست مرز جغرافیایی نمی‌شناسد، گفت: در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست ایران سه وزیر از کشورهای ژاپن، لبنان و روسیه حضور داشتند و قرار است مذاکرات دو جانبه با این کشورها داشته باشیم.

ابتکار در ادامه اظهار کرد: امروز از سازمان ملل رسما درخواست کردم که در رابطه با راه اندازی صندوق منطقه‌ای مبارزه با گرد و غبار تمام تلاش و اقدامات خود را انجام دهد. ایران انتظار دارد صندوق بین‌المللی هرچه سریع‌تر تشکیل شود و حاضریم در این زمینه پیشگام باشیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مانور شهری اصلاح و بهینه سازی شبکه توزیع برق فشار ضعیفقطع مکرر برق به دلیل ذرات چسبنده گرد و غبار روی شبکه برق این شهرستان از شب گذشته تا کنون امان مردم را بریده و زندگی و آسایش آنها را سلب و مختل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت غبار آلوده شهرستان پلدختر در استان لرستان و در همسایگی استان خوزستان طی هفته گذشته موجب نشستن ذرات ریزگردها بر روی شبکه توزیع برق این شهرستان شده و با توجه به نم نم باران در این شهرستان موجب نوسان برق در پلدختر شده است.

 یک شهروند پلدختری گفت: از ساعت ۲۳ پنج شنبه شب تا کنون ۲۰ بار برق شهر پلدختر قطع شده و قطعی برق هر نوبت حدود دو ساعت طول می کشد که نوسانات حاصل از قطع و وصل به لوازم برقی خانه آسیب و ضرر زیادی وارد کرده است.

حسن علی کریمی افزود: قطع مکرر و یک خط در میان برق بدون اطلاع رسانی قبلی و افت ولتاژ و نوسانات شدید آن علاوه بر سوختن و از کار افتادن لوازم برقی از قبیل یخچال، تلویزیون و کامپیوتر و غیره آسایش را از ما سلب کرده و کسی در این زمینه پاسخگو نیست.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اعتراض نمایندگان مجلس به آلودگی هوا

عصر ایران به نقل از خانه ملت - نمایندگان استان خوزستان در نشست علنی یکشنبه 26 بهمن مجلس شورای اسلامی در اعتراض به وضعیت نامناسب و آلوده هوا و عملکرد نامناسب دستگاه‌های ذی‌ربط، در حالی که ماسک‌های ضدآلودگی بر چهره داشتند، در صحن علنی حضور یافتند. 

 

برای مشاهده دنباله عکسها روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گرد و غبار به همراه وزش باد شدید از ظهر سه شنبه برای سومین بار در چند روز گذشته مردم شهرستان مرزی دهلران در جنوب غرب استان ایلام را خانه نشین کرد.

خبر آنلاین به نقل از ایرنا نوشت : شدت گرد و غبار و باد به اندازه ای است که بسیاری از شهروندان برای در امان ماندن از آسیب های این پدیده به منازل خود پناه برده اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان دهلران گفت: افرادی که دارای بیماری های قلبی، عروقی و تنفسی هستند، از رفتن به بیرون از منازل خودداری کرده و در غیر این صورت از ماسک های بهداشتی استفاده کنند.

'عبدالصاحب شریفی' استفاده از شیر هنگام بروز پدیده جوی گرد و غبار به ویژه برای افراد دارای مشکلات تنفسی را موثر دانست.

بروز گرد و غبار شدید در استان روز گذشته (دوشنبه) باعث تعطیلی فعالیت نوبت صبح مدارس ابتدایی شهر ایلام و نوبت عصر همه شهرهای استان شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

قطع برق در آبدانان و به دنبال آن قطع آب، قطع تلفن، کمبود نان، فاسد شدن مواد غذایی و ضعف خدمات بیمارستانی نارضایتی مردم منطقه را موجب شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از ایلام بیدار،قطعی برق که از 72 ساعت گذشته در شهر آبدانان به وجود آمده سبب نارضایتی و ناراحتی مردم این شهر را فراهم کرده است.

قطعی برق در این شهرستان موجب قطعی آب نیز شده و عملا این شهر را در تعطیلی کامل فرو برده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاجیلری امام جمعه شهرستان آبدانان با بیان اینکه طی 72 ساعت گذشته شهرستان آبدانان با قطعی برق مواجه شده است و این روند همچنان استمرار دارد، اظهار کرد: روند قطعی برق در شهرستان آبدانان به اندازه‌ای استمرار یافته که سبب قطعی آب نیز شده و این شهرستان به طور کامل تعطیل و نارضایتی مردم را در پی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه مواد غذایی فاسد شدنی در یخچال‌های خانگی مردم و مغازه‌های این شهرستان به سبب فقدان برق فاسد شده و خسارات فراوانی به مردم منطقه وارد شده است، اضافه کرد: از همه مهم‌تر برق اضطراری بیمارستان آبدانان نیز به اتمام رسیده و این بسیار خطرناک است و اگر کسی به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کند نمی‌تواند از امکانات درمانی بهره گیرد.

حاجیلری با بیان اینکه مسئولان ارشد استان در این رابطه چاره‌جویی کنند و مانع بروز نارضایتی بیشتر مردم این شهرستان شوند، گفت: حتی تهیه نان در این شرایط برای مردم شهرستان آبدانان با مشکلات ویژه‌ای همراه شده است که نیازمند چاره‌جویی ویژه مسئولان امر است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

پروازهای باطل شده مربوط به شرکت‌های هواپیمایی ماهان، قشم ایر، تابان، زاگرس و نفت در فاصله زمانی 7:30 تا 13:00 بوده است.

عصر ایران - گرد و خاک شدید امروز 22 بهمن ماه، 8 پرواز از مبدأ فرودگاه اهواز به مقاصد مختلف کشور را لغو کرد.

 به گزارش ایسنا​، بنابر اعلام روابط‌ عمومی اداره‌کل فرودگاه‌های استان، از صبح امروز تا ساعتی پیش با توجه به شرایط جوی نامناسب، 8 پرواز لغو شده است که این پروازها به مقاصد تهران، عسلویه، بوشهر و خارک بوده‌اند.

 پروازهای باطل شده مربوط به شرکت‌های هواپیمایی ماهان، قشم ایر، تابان، زاگرس و نفت در فاصله زمانی 7:30 تا 13:00 بوده است.

 تا امشب 16 پرواز دیگر در لیست و برنامه فرودگاه اهواز قرار دارد که در صورت مساعد شدن هوا و بهبود شرایط دید برای هواپیما، این پروازها انجام می‌شود. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
هم‌اینک این موج گرد و خاک، شهرستان‌های دشت آزادگان، شوش، شادگان، آبادان، خرمشهر و دزفول را تحت تاثیر قرار داده و میزان دید افقی در این شهرها به 100 تا 50 متر رسیده است.

عصر ایران به نقل از ایسنا - مدیرکل هواشناسی خوزستان از حرکت موج گرد و غبار از سمت کشور عراق به سوی شهرهای خوزستان خبر داد.

 کوروش بهادری در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: متاسفانه یک کانون گرد و خاک در کشور عراق از حدود ساعت 14 امروز (23 بهمن) فعال شده و با حرکت بادهای شرق سود، به سمت نوار مرزی ایران حرکت کرده است.

 وی افزود: هم‌اینک این موج گرد و خاک، شهرستان‌های دشت آزادگان، شوش، شادگان، آبادان، خرمشهر و دزفول را تحت تاثیر قرار داده و میزان دید افقی در این شهرها به 100 تا 50 متر رسیده است.

 بهادری ادامه‌داد: تا حدود 10 دقیقه دیگر میزان دید افقی در شهر اهواز نیز به 100 متر خواهد رسید. هم‌اکنون میزان دید افقی در ایستگاه هواشناسی ام‌طمیر در حاشیه شهر اهواز 100 متر است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عصر ایران - سانحه تصادف در هوای گرد و غباری اهواز بعدازظهر سه شنبه باعث کشته شدن هشت نفر از هموطنان شد. این تصادف در جاده شوشتر روی داد.

 

برای مشاهده دنباله تصاویر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آژانس خبری خوزستان (خوزنا)- گرد و خاک شدید روز یکشنبه 19 بهمن ماه نود و سه شهر اهواز و حدود یازده شهرستان دیگر استان خوزستان را قهوه ای رنگ کرد و تحصیل، کار، زندگی و آسایش مردم را مختل کرد.

 عکس: معصومه کرد زنگنه

برای مشاهده ادامه تصاویر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:خوزستان,گرد و غبار,عکس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ستاد بحران استانداری خوزستان به دلیل غلظت زیاد گرد و خاک، اداره ها و دستگاه‌های دولتی را در 11 شهرستان تعطیل کرد.

به گزارش ایرنا، ستاد بحران استانداری خوزستان ظهر یکشنبه در نامه ای به اداره های کل این استان اعلام کرد: تمامی اداره های شهرستان های اهواز، آبادان، ماهشهر، هندیجان، دشت آزادگان، کارون، باوی، امیدیه، حمیدیه، خرمشهر و رامشیر به دلیل بروز پدیده گرد و غبار در روز یکشنبه تعطیل است.

پیش از این نیز با اعلام ستاد بحران خوزستان مدارس استان در شهرستان های اهواز، آبادان،ماهشهر، امیدیه، هندیجان و دشت آزادگان و شهرهای تابعه تعطیل اعلام شده بود.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه گرد و غبار در استان رو به افزایش است، گفت: میزان غلظت گرد و غبار در شهرستان ماهشهر در جنوب خوزستان به بیش از 10 هزار میکروگرم بر متر مکعب یعنی 66 برابر حد مجاز رسید.

شهریار عسکری افزود: پنجشنبه دو هفته پیش نیز اهواز برای نخستین بار غلظت بالای 66 برابری حد مجاز را در مدت چند سالی که خوزستان با پدیده گرد و غبار رو به رو است، تجربه کرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:خوزستان,گرد و غبار,تعطیل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیرکل محیط زیست خوزستان در گفت و گوبا خوزنیوز میزان ریزگرد را در هوای اهواز هشت هزار و 110 میکروگرم بر مترمکعب دانست و گفت: هم اکنون شهرستان ماهشهر با میزان گردوغبار 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب دارای بیشترین غلظت گردوغبار در خوزستان است.
 
خوزنیوز: طبق آخرین سنجش آلودگی، ظرف یک ساعت گذشته میزان گردوغبار در همه شهرهای استان افزایش چشمگیری داشت.

مدیرکل محیط زیست خوزستان در گفت و گوبا خوزنیوز میزان ریزگرد را در هوای اهواز هشت هزار و 110 میکروگرم بر مترمکعب دانست و گفت: هم اکنون شهرستان ماهشهر با میزان گردوغبار 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب دارای بیشترین غلظت گردوغبار در خوزستان است.

وی افزود: این میزان تا ساعت 12 امروز یکشنبه در شهرهای سوسنگرد به 2381، آبادان 486، بهبهان و شادگان 286، شوش و شوشتر 260، امیدیه 141، دزفول 137، اندیمشک 114 و در گتوند به 51 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:خوزستان,اهواز,محیط زیست, توسط مریم قلیزاده |
تصاویر/ خاک نوشته؛ واکنش شهروندان اهوازی به هجوم ریزگردها در اینستاگرامخاک نویسی روش جدید مبارزه با آلودگی هوا !
 
خوزنیوز -  هجوم شدید ریزگردها و گرد و غبار در هفته جاری واکنش متفاوتی را توسط شهروندان اهوازی عضو شبکه اجتماعی اینستاگرام در پی داشته است. کاربران با نوشتن کلمات و جملاتی بر سطوح مختلفی که گرد و خاک آنها را پوشیده است، شدت این پدیده را در اهواز یادآور شده همچنین پیام هایی را به برخی مسئولین مبنی بر پیگیری برای حل این معضل آزار دهنده ارسال کردند.
 
تعدادی از این تصاویر که با هشتگ #خاک_نوشته #اهواز #گردوخاک #گردوغبار #ریزگرد و #گرد در این شبکه اجتماعی تگ شده است در زیر می آید.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:خاک نوشته,اهواز,ریزگرد,اینستاگرام, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معصومه ابتکار در مصاحبه تلفنی با شبکه استانی صداوسیمای مرکز خوزستان گفت: براساس تصاویر ماهواره ای به نظر می رسد بخشی از این ریزگردها منشا داخلی و بخشی منشا خارجی دارد.

خبر آنلاین - به گزارش واحد مرکزی خبر معاون رییس جمهور منشا داخلی ورود این ریزگردها به استان را باد شدید ناگهانی و خشکی بسیار زیاد به دلیل کاهش باران در استان عنوان کرد و گفت : سال‌های گذشته تلاش‌های مشترکی با کشور عراق برای شناسایی نقاط گرد و غبار در این کشورو مالچ پاشی یا کاشت گونه های مقاوم برای تثبیت خاک انجام شد و این طرح‌ها به مرحله اجرایی رسید ولی متاسفانه به دلیل تغییرات دولت و اتفاقاتی که در عراق افتاد اجرایی نشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره توقف مالچ‌پاشی و ایجاد نوار سبز گفت: غیر از کشور عراق که به دلیل نا امنی امکان اجرای طرح‌های مقابله با آلودگی هوا را ندارد در نقاط دیگر به ویژه در داخل کشورمان برنامه‌هایی در دست اقدام داریم و در این زمینه یک بودجه ملی برای مقابله با گرد و غبار مشخص کرده‌ایم وتصمیماتی را در ارتباط با ادامه طرح‌های مالچ‌پاشی و کاشت گونه‌های مقاوم که سبب تثبیت خاک شود در پیش داریم.

ابتکار گفت : یکی از کارهای مثبتی که برای مقابله با ریزگردها صورت گرفته بازگشت آب به هور العظیم و احیای دوباره این تالاب است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:ریزگرد,ابتکار,عراق,اهواز, توسط مریم قلیزاده |
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از جلسه اضطراری این کمیسیون با معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به منظور بررسی آلودگی هوای اهواز خبر داد.

خوز نیوز به نقل از ایسنا نوشت : عباس پاپی‌زاده عنوان کرد: ریزگردهای استان خوزستان مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده و در چند روز گذشته بسیاری از هم‌استانی‌های ما به دلیل غلظت آلاینده‌ها که 30 برابر حد مجاز است ناچار شدند از استان خارج شوند.

نماینده مردم دزفول ادامه داد: به خصوص جانبازان شیمیایی در چند روز اخیر استان را ترک کردند.

او تأکید کرد: متأسفانه این اتفاق چند سال است که رخ می‌دهد و ما چندین بار با سازمان محیط زیست به عنوان سازمان متولی این مسأله صحبت کرده‌ایم و حتی بحث تحقیق و تفحص از آن را مطرح کرده‌ایم اما به نتیجه نرسیده‌ایم.

پاپی‌زاده گفت: به منظور بررسی مسأله آلودگی شهر اهواز امروز با اعضای کمیسیون کشاورزی و مجمع نمایندگان استان خوزستان جلسه‌ای فوری با خانم ابتکار خواهیم داشت.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:خوزستان,جانبازان,اهواز, توسط مریم قلیزاده |
گرد و غبار اهوازمدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: مدارس اهواز در نوبت بعد از ظهر در کلیه مقاطع تحصیلی به علت پدیده گرد و غبار تعطیل شد.

هاشم بالدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به دليل وقوع پديده گردوغبار در اهواز كليه مدارس اين شهرستان در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه، در نوبت بعد از ظهر تعطيل اعلام شد ولی فعاليت در ديگر ادارات و دانشگاه‌هاي اهواز برقرار است.

وی افزود: این پدیده از صبح امروز آسمان خوزستان را در برگرفته است و شدت آن بسیار بالا است.

بالدی عنوان کرد: از سوی دیگر استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه های هوایی ریه ها می شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن رسانی ریه به بافتها به خصوص قلب می شود و این امر بی نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماریهای قلبی را درپی دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 بهمن 1393برچسب:اهواز,گرد و غبار,خوزستان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه همه باید برای احیای دریاچه ارومیه اهتمام لازم را به کار بریم گفت: ریزگردهای ماسه ای و نمکی حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه تهدیدی جدی برای آینده زیست محیطی شهرستانهای اطراف این دریاچه هستند.

 ایرنا - هادی بهادری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: باید کاری کنیم که دریاچه خشک نشود چرا که هم اکنون با خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه، ماسه های اطراف به سمت بیرون، پیش روی داشته اند.


وی اضافه کرد: اگر در سالهای آینده کاری در این خصوص نکنیم، جاده ارومیه - سلماس با ماسه های سطح دریاچه پوشانده شده و حتی در دیگر مناطق نظیر میاندوآب و مناطق شرقی نیز با همین پدیده روبه رو می شویم.

وی با اشاره به اینکه خطرات زیست محیطی حاصل از ریزگردهای ماسه ای بسیار کمتر از ریزگردهای نمکی است اظهار کرد: ریزگردهای نمکی، مشکلات اقلیمی بسیار بیشتری را در محیط اطراف دریاچه ایجاد می کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 بهمن 1393برچسب:دریاچه ارومیه,ریزگرد,آب, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس سازمان محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست در حال پیگیری یک برنامه ملی برای مقابله با ریزگردها بوده و برای استان خوزستان مشخصاً منشأ گردوغبار شناسایی شده است.

عصر ایران - به گزارش فارس، معصومه ابتکار شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌های گذشته در منطقه هورالعظیم به دلیل طرح‌های اکتشاف نفت برخلاف ضوابط ارزیابی زیست محیطی، بخش‌هایی از تالاب خشک شده بود و آن بخش‌ها منشأ گرد و غبار در استان خوزستان شده بود.

وی افزود: با هماهنگی‌هایی که در سال گذشته در وزارت نفت به عمل آمد، دایک‌هایی که روی هورالعظیم بسته شده بود و مانع ورود آب بود با هماهنگی که صورت گرفت ماه گذشته این دایک‌ها باز شد. 

رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد: تدریجاً مساحتی حدود ۱۴۰ هزار هکتار از تالاب ظرف سال آینده آبگیری خواهد شد. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 دی 1393برچسب:ریزگرد,خوزستان,عراق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
پس از گذر یک سال از اختصاص بودجه برای مقابله با پدیده ریزگردها، قاسم حقانی رئیس گروه حفاظت خاک دفتر امور بیابانهای سازمان جنگلها و مراتع کشور از عدم اختصاص بودجه برای مقابله با ریزگردها از سوی دولت خبر داد و گفت: کشور عراق نیز هیچ گونه همکاری برای مقابله با ریزگرد ها انجام نمی دهد.

  شفاف -  چند سالی می شود که از ورود ریزگردها به ایران می گذرد و شاید هنوز هم این میهمان ناخوانده دلش نمی خواهد که از ایران و نفس های تنگ ایرانیان دل بکند.

 اگرچه این مهمانان ناخوانده آنقدر ریز هستند که نامشان را هم ریزگرد گذاشته اند اما خطرات بزرگی را برای سلامت اهالی جنوب کشورمان به وجود آورده اند. از تنگی نفس تا بیماری های قلبی و ریوی و قرمزی و ناراحتی و درد چشم تا مهاجرت به شهرهای دیگر تبعات ورود این میهمانان ناخوانده اند.
 
حضور این میهمانان ناخوانده در حالی است که کشور عزیزمان در سال 2013 سومین کشور جهان از لحاظ آلودگی هوا و شهر تهران به عنوان پایتخت در رتبه 162 در میان 1524 شهر مورد مطالعه، از نظر آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون قرار گرفته است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 آبان 1393برچسب:ریزگرد,اورانیم,بودجه,عراق,بیماری, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
با هجوم ریزگردها آلودگی هوای اهواز به ده برابر حد مجاز رسید.
 
خبر آنلاین به نقل از عصر ایران نوشت: طبق آخرین اطلاعات سازمان محیط زیست خوزستان میزان ریزگردها در آسمان اهواز در عصر دوشنبه، به یک هزار و 230 میکروگرم بر مترمکعب (حدود 10 برابر حد مجاز ) رسید.
 
سه شنبه 29 مهر 1393 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 1 آبان 1393برچسب:آلودگی هوا,اهواز,ریزگرد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه نمونه گیری و نتایج پروژه منشا یابی ریزگردها تا ابتدای دی ماه به پایان می رسد، گفت: در مورد آلودگی این ذرات به مواد رادیواکتیو تنها در پایان این پروژه می توان اظهار نظر کرد.
 

حشمت اله بسطامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: منشأ یابی ذرات معلق موجود در هوا یکی از پروزه های مهم است که این شرکت از ابتدای سال جاری آغاز کرده و تا ابتدای دی ماه نتایح حاصل از آن اعلام می شود.

به گفته وی، ذرات معلق دو منشا اصلی طبیعی و ذرات حاصل از احتراق سوخت های فسیلی از جمله دیزل و گازوئیل دارند.

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: ریزگردهای با منشأ طبیعی که غالبا ترکیب سیلیسی دارند و به اصطلاح به آنها غبار محلی گفته می شود خطر چندانی ندارند و سالهای متوالی به اندازه های مختلف در هوا وجود دارند. بسطامی با اشاره به ریزگردهای موجود در سیستان و بلوچستان گفت: بدن انسان تا حدودی قدرت خود پالایی و مقاومت در برابر ریزگردها با منشأ طبیعی را دارد اما مشکلات اصلی را ریزگردهای ناشی از سوخت های فسیلی برای سلامت مردم ایجاد می کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 مهر 1393برچسب:گازوئیل,ریزگرد,ذرات معلق,دیزل,سرطانزا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگی هوا درشهر یزد دارای علل متعددی است که این گزارش با پرداختن به این موضوع شما را با آلوده ترین ماه ها و روزهای سال در یزد، آمار روزهای وضعیت هشدار، اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا و شناخت تابلوهای سنجش آلودگی هوا آشنا می کند.
 

به گزارش یزد رسا به نقل از یزدبانو، در نواحي پرتردد شهریزد ، تابلوهاي هشداردهنده متعددي به چشم مي خورد. از جمله آنها، مي توان به تابلوهاي هشداردهنده محيط زيست اشاره كرد؛ تابلوهايي كه براي اطلاع رساني از وضعيت آلودگي هواي شهر نصب شده اند.

به گفته كارشناسان آلودگي هوا، ريزگردها مهمترين عامل آلايندگي هوا دراستان كويري يزد هستند و ازابتداي امسال تاكنون نيز بيشترين سهم  را در آلايندگي هواي يزد داشته اند.

*تابلوهاي سنجش آلودگي هوا و ذرات معلق در هوا

درتابلوهاي سنجش آلودگي هوا، ستون هايي ميزان ذرات موجود در هوا را نشان مي دهد که اين ذرات شامل، مونوكسيد كربن (Co)، اوزون ( O3 )، دي اكسيد گوگرد ( So2 )، دي اكسيد ازت ( No ) و پارامتر ديگري به نام ذرات معلق در هوا ( Pm10) است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 مهر 1393برچسب:یزد,آلودگی هوا,ریزگرد,هشدار,ذرات معلق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  اداره محیط زیست استان تهران گفت: کارگاه معدنی شن و ماسه بدون مجوز، در محدوده شهرستان قدس تعطیل شد.

 به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران (سامات)، شیدا اکار رییس محیط زیست شهرستان قدس با اعلام این خبر گفت: طی گشت و پایش زیست محیطی کارشناسان این اداره و در بررسی عوامل آلودگی هوای منطقه، یک واحد کارگاه برداشت و فروش شن و ماسه با حجم بالای آلودگی هوا شناسایی شد.


اکار افزود: پس از بررسی به عمل آمده مشخص شد این واحد فاقد مجوزهای لازم زیست محیطی و صنعتی بوده است.

وی با اشاره به عدم رعایت ضوابط زیست محیطی و ایجاد آلودگی هوا گفت: در هماهنگی با دادستانی و با همکاری نیروی انتظامی، از ادامه فعالیت کارگاه مذکور تا زمان تعیین تکلیف مجوزها و رعایت ضوابط زیست محیطی جلوگیری به عمل آمد و این واحد تعطیل شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 مهر 1393برچسب:شن و ماسه,شهرستان قدس,معدن,اینورژن,دادستانی, توسط مریم قلیزاده |
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به افزایش آلودگی هوا همزمان با بازگشایی مدارس، اظهار داشت: مشکل آلودگی هوای تهران چند علتی است و طبیعی است به این زودی‌ها شاهد هوای پاک در شهر تهران نباشیم.

روزگار نو - رحمت‌الله حافظی با بیان اینکه عوامل مختلفی سبب آلودگی هوای پایتخت می‌شوند، گفت: تنها سوخت غیر استاندارد یا موتورهای آلاینده خودروها و یا ریزگردها در شهر تهران ایجاد آلودگی نمی‌کند بلکه عوامل گوناگونی سبب افزایش آلودگی هوا در پایتخت می‌شود.

وی افزود: ما در بیشتر روزهای سال با مشکل ریزگردها روبرو هستیم که منشاء بیشتر این ریزگردها فعالیت‌هایی است که در جنوب غرب رخ می‌دهد. در سال گذشته کمتر از ۱۰ روز منشاء ریزگردها خارجی بود و بیشتر به خاطر فعالیت‌های داخلی شهر که از ۱۱ شب شروع و تا ۴ صبح ادامه دارد این ریزگردها در هوای پایتخت افزایش پیدا می‌کرد.

به گفته حافظی، یکی از مراکز تحقیقاتی برای تاثیر فعالیت‌های شبانه صنایع آلاینده نمونه‌برداری‌هایی انجام و تا چند هفته آینده نتایج این تحقیقات اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه با آغاز فصل مدرس و افزایش حجم ترددهای روزانه بر آلودگی هوای پایتخت افزوده شده است، ادامه داد: مدیریت و برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت کارشناسی است و اگر با همین روند آلودگی هوای پایتخت را مهار کنیم تا ۳ یا ۴ سال آینده می‌توان این آلودگی را مدیریت کرد اما اینکه انتظار داشته باشیم زمستان امسال با زمستان سال گذشته تفاوتی در آلودگی داشته باشیم انتظار بالایی است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 مهر 1393برچسب:آلودگی هوای پایتخت,ریزگرد,صنایع آلاینده,تهران, مگس سفید, توسط مریم قلیزاده |
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس از تعطیل شدن ۳ واحد معدن شن و ماسه به دلیل عدم رعایت ضوابط تأکیدی و تولید گرد و غبار در خطوط تولید خبر داد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، شیدا آکار اظهار داشت: مأموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس روز گذشته در پی گشت و پایش شبانه صنایع شهرستان با سه واحد معدن شن و ماسه به دلیل ایجاد آلودگی در خط تولید برخورد کرده و از ادامه فعالیت این واحدها جلوگیری به‌ عمل آوردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس در ادامه با بیان اینکه فعالیت شبانه معادن شن و ماسه در ساعات پایانی شب و اوایل صبح به دلیل ماندگاری آلودگی و ناکارامدی خود پالایی منطقه مورد تأیید این اداره نیست.

وی افزود: با توجه به ورود به فصول سرد سال و وقوع پدیده اینورژن در منطقه، با هر گونه اقدامی که با تأثیر سوء بر کیفیت هوای منطقه همراه باشد برخورد گردیده و از ادامه فعالیت اینگونه واحدها جلوگیری می‌شود.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 29 شهريور 1393برچسب:شهرستان قدس,معدن شن و ماسه,اداره حفاظت محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ریزگردهای با منشاء داخلی از خشکسالی و تالاب‌های داخلی ناشی می‌شود و با کاهش پوشش گیاهی شرایط برای شکل‌گیری گرد و خاک مهیا می شود.

خبر آنلاین - داوود پرهیزکار در نشست خبری اداره کل هواشناسی خراسان رضوی که در مرکز اقلیم‌شناسی مشهد برگزار شد، گفت: تعداد زیادی از استان‌های کشور ما دچار خشکسالی هستند و در سال زراعی جاری منطقه البرز، تهران، سمنان، قم، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی و بخش‌هایی از گلستان نسبت به دوره بلند مدت آماری یعنی سالهای 70 تا 92 دچار کم بارشی هستند.

او گفت: خراسان رضوی ششمین استانی است که در مقایسه با دوره بلندمدت آماری دچار کم بارشی است، از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میزان بارندگی در خراسان رضوی در مقایسه با سال زراعی گذشته 19 درصد کاهش داشته و این در حالی است که کاهش بارندگی در میانگین کشوری 7 درصد بوده است.

پرهیزکار یادآور شد: براساس شاخص استاندارد شده در دنیا (SPI) در دوره 9 ماهه گذشته، شمال و شرق کشور شامل استان‌های خراسان رضوی،‌ خراسان شمالی، گلستان، تهران و البرز دچار شرایط خشکسالی بوده‌اند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 15 شهريور 1393برچسب:ریزگرد,تالاب,خشکسالی,هواشناسی,گرد و خاک, توسط مریم قلیزاده |
 شدت وزش باد و طوفان در سیستان با سرعت 100 کیلومتر در ساعات برای دومین روز متوالی ادارات و بسیاری از واحد های صنفی در شهرهای سیستان را به تعطیلی کشاند و موجب شد تا نمایندگان سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز با تذکراتی جداگانه اعتراض خود را به دلیل بی توجهی به این وضعیت به گوش دولتمردان برسانند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، طوفان شدید همراه با گرد و خاک در طی هفته جاری موجب اخلال در زندگی بسیاری از مردم ساکن در نیمه شمالی استان شد و در طی روز گذشته و امروز ادارات 5 شهر از جمله زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز را به تعطیلی کشاند.

هجوم مردم به دلیل ابتلا به بیماری های تنفسی و چشمی به درمانگاه ها و مراکز بیمارستانی، انسداد بسیاری از راه های روستایی در روستاهای حاشیه هامون و هیرمند و کاهش شعاع دید به کمتر از 50 متر و اخلال در تردد وسایط نقلیه در طی سه روز گذشته از جمله مشکلاتی است که بسیاری از مردم سیستان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

هامون فراموش شده است

در همین حال نماینده مردم زابل و زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در تذکری شفاهی در صحن علی مجلس خطاب به رییس جمهور و دولتمردان خواهان توجه به سرنوشت و وضعیت مردم سیستان شد.

حلیمه عالی در این نشست خواستار رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه و در تمام زمینه‌های مادی و معنوی در سیستان شد و اظهار داشت: آیا می‌دانید که طی 48 ساعت گذشته چه بر سر مردم سیستان و بلوچستان آمده است؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 تير 1393برچسب:طوفان - سیستان - مجلس - گرد و خاک - شن های روان - ذرات معلق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوا در سیستان 9برابر حد استانداردمدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: آلودگی هوا در منطقه سیستان 9 برابر حد استاندارد است.

به گزارش سرّنیوز خسرو افسری امروز در گفت‎وگو با فارس  اظهار کرد: میزان غلظت ذرات معلق در هوای سیستان بر حسب PM10  روز گذشته هزارو 150 و امروز چهارشنبه هزار و 460 میکرو گرم بر مترمکعب بوده است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه استاندار کیفیت هوای سالم 150 میکروگرم بر مترمکعب است، بنابراین وضعیت کیفی هوا در منطقه سیستان دیروز و امروز در وضعیت بحرانی قرار دارد به‌گونه‎ای روز گذشته هفت برابر و امروز 9 برابر حد استاندارد هوای سالم است.
 
این مسئول افزود: بر اساس اعلام هواشناسی طوفان گرد و خاک در منطقه سیستان تا روز جمعه ادامه دارد، اگر شدت وزش طوفان افزایش یابد متعاقبا آلودگی و کاهش کیفیت هوا نیز افزایش خواهد یافت. 

25 تیر 1393

مطالب مرتبط :

مسئولین کشوری و استانی دست از شعار بردارند/یک فاجعه در سیستان در حال وقوع

غلظت گرد و غبار در منطقه سیستان به 24 برابر حد بحران رسید

نمایندگان سیستان و بلوچستان پیگیر اجرای عقدنامه راهبردی دراز مدت با افغانستان هستند

هامون زنده شد



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 تير 1393برچسب:سیستان - محیط زیست - آلودگی هوا - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: طی سه روز آینده به سبب وزش باد نسبتا شدید در جنوب استان سمنان، در استان های قم ، شمال اصفهان، مرکزی و جنوب تهران در بعضی ساعات باد، گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا انتظار می رود.
 

احد وظیفه در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این مطلب افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی امشب برای شمال شرق، سواحل مرکزی و شرقی دریای خزر، ارتفاعات البرز، برخی مناطق جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق هرمزگان و شرق فارس در ساعات بعد از ظهر ابرناکی، بارش پراکنده باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود.

به گفته وی، یکشنبه و دوشنبه بارش پراکنده گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد در برخی مناطق شمال غرب و سواحل مرکزی و شرقی خزر رخ می دهد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تصریح کرد: طی سه روز آینده در برخی نقاط استان های شرقی به ویژه منطقه زابل باد و گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا رخ می دهد.

وظیفه اظهار داشت: طی این مدت به سبب وزش باد نسبتا شدید در جنوب استان سمنان در استان های قم ، شمال اصفهان، مرکزی و جنوب تهران در بعضی ساعات باد، گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا انتظار می رود.

وی افزود: فردا آسمان تهران کمی ابری در پاره ای نقاط همراه با باد و گرد و خاک و در بعد از ظهر با رشد ابر در ارتفاعات است. بیشینه و کمینه دمای پایتخت فردا همانند امروز معادل 40 و 27 درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد بود .

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۴/۲۱ 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 تير 1393برچسب:هواشناسی - باد - گرد و خاک - تهران , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
Brian Bienkowskبر اساس تحقیقات جدید، زنانی که سیگاری نیستند ولی سال های زیادی در جوامع آلوده به ذرات ریز زندگی می کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه را دارند.
 
زیست بوم - نفیسه پناهی/ Brian Bienkowski : بر اساس تحقیقات جدید، زنانی که سیگاری نیستند ولی سال های زیادی در جوامع آلوده به ذرات ریز زندگی می کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه را دارند.

در این مطالعه که تا به امروز جزء یکی از بزرگترین تحقیقات به شمار می رود، تلاش شده تا این حقیقت را به اثبات برساند که در معرض دوده قرار گرفتن به صورت مزمن، ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه مخصوصا در میان افراد غیرسیگاری را افزایش دهد.

دکتر نورمن ادلمن مشاور ارشد پزشکی در انجمن ریه آمریکا گفت: با توجه به نتایج مطالعه به نظر می رسد که نزدیکی به آلودگی هوا در ابتلا به سرطان تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

با هدایت و رهبری محققان دانشگاه هاروارد، این مطالعه بر روی 103 تا 650 زن در ایالات متحده که در معرض 3 اندازه از ذرات موجود در هوا قرار گرفته اند، مورد ارزیابی قرار گرفته است. آنها تعداد زنانی که بین سال های 1994 و 2010 به سرطان مبتلا شدند (2155نفر) و میزان آلودگی که در 6 سال گذشته در نزدیکی منازل آنها بوده است را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند.

تمامی سایزهای ذرات آلاینده مخصوصا کوچکترین آنها (PM2.5 )، با افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه ارتباط داشت. بر طبق این مطالعه که در مجله سلامت محیط زیست منتشر شد، به ازای هر افزایشی در میزان PM2.5حتی به مقدار ناچیز، خطر ابتلا به سرطان ریه در بین زنان غیرسیگاری و یا زنانی که حداقل در 10 سال گذشته سیگار را ترک کرده اند، تا 37 درصد افزایش داشته است.

منابع آلاینده هوا متفاوت می باشد. اگرچه این تحقیق نشان می دهد که ترافیک در افزایش خطر ابتلا به سرطان نقش دارد، اما این نتیجه از نظر علمی خیلی قابل توجه نیست زیرا تعداد کمی از زنان در این مطالعه در مجاورت جاده های اصلی زندگی می کردند.

 ذرات ریز خروجی از کامیون ها، اتوبوس ها، اتومبیل ها، کارخانه ها و آتش سوزی، می تواند به اعماق ریه نفوذ کرده و خطر ابتلا به مشکلات ریوی و حملات قلبی در مردم را بالا ببرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:غبار - سرطان ریه - زنان - ذرات ریز - سیگار - مطالعه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: گازوئیلی که در حال حاضر در جایگاه های سوخت توزیع می شود بین 500 تا 700 ppm گوگرد دارد در حالی که  که استاندارد آن بین20تا 50 ppm است .

رحمت الله حافظی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تغییر الگوی آلودگی هوای پایتخت گفت:  زمانی سرب، گازهای سمی و آزبست تهدید کنده سلامت هوای پایتخت بودند اما این الگو تغییر پیدا کرده و در حال حاضر آلودگی هوای تهران به دلیل ذرات معلق است.

افزایش بیماری های  آلزایمر و پارکینسون در اثر ریزگردهای 2.5 میکرون 

وی ادامه داد: ذرات معلق به دو گروه ذرات زیر 2.5 میکرون و ذرات بین 2.5 تا 10 میکرون تقسیم می شوند که ذرات زیر 2.5 میکرون تهدید جدی برای سلامت انسانها هستند زیرا از بافت ریه به خون وارد شده و سبب بیماریهایی مانند پارکینسون، آلزایمر و تصلب شرائین می شوند. بخشی از بیماریها ناشی از طبیعت و ساختار جغرافیایی است و برخی به دلیل مشکلاتی که انسانها به وجود آورده اند است که در حال حاضر خشکسالی و کاهش بارندگی سبب کم شدن منابع آب زیرزمینی و کاهش پوشش گیاهی شده و با یک نسیم و جریان هوا این ذرات از روی زمین به هوا بلند شده و می توانند 15 سال در هوا معلق بمانند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ایجاد مانع هایی برای حرکت مستمر این ریزگردها را برای مقابله با آنها ضروری دانست و گفت:  ایجاد پوشش گیاهی، کاشت درخت و وجود باغات در اطراف شهرها مانع خوبی برای مقابله با این نوع ریزگردها است.

رسیدن ریزگردهای نمکی به پایتخت 

به گفته حافظی خشک شدن تالاب حورالعظیم نیز سبب ایجاد ریزگردهای آغشته به نمک در کشور شده که این ریزگردها به راحتی تا تهران و نواحی شرقی استان تهران می آیند.

 گازوئیل های مصرفی 100 برابر استاندارد گوگرد دارند / لزوم گوگرد زدایی از سوخت های غیر استاندارد 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 تير 1393برچسب:گازوئیل - گوگرد - تهران - شورای شهر - آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به پدیده گرد و غبار و اثرات آن بر سلامت، چگونگی خودمراقبتی و کاهش اثرات ریزگردها بر سلامت افراد را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کاظم ندافی در تشریح پدیده گرد و غبار گفت: پدیده گرد و غبار رویدادی طبیعی است و در بخشهایی از جهان که دارای مناطق خشک و بیابانی وسیع هستند، ایجاد می شود.

وی با اشاره به وجود بیابانهای وسیع در کشورهای عربستان، عراق، سوریه و ایران گفت: دوره های خشکسالی طولانی و دخالت های غیر اصولی در محیط زیست می تواند احتمال بروز این پدیده را در این مناطق افزایش دهد که این پدیده کیفیت هوا و عمق دید را گاهی به حدود 5 متر کاهش می دهد و ممکن است اثرات سویی بر سلامت انسان به خصوص افراد دارای مشکلات تنفسی، داشته باشد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص گرد و غبار و تاثیر آن بر تنفس گفت: ذرات گرد و غبار از نظر اندازه کاملا متفاوت هستند و از ذرات درشت(غیر قابل تنفس) تا ریز  (قابل تنفس)طبقه بندی می شوند.

ندافی با بیان اینکه ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند، گفت: ذرات ریز می توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند.

وی یادآور شد: ذرات ریزتر دارای اثرات نسبتاً مهمی بر سلامت انسان هستند. بیشتر ذراتی که در پدیده گرد و غبار حضور دارند از نوع درشت یا
غیر قابل تنفس هستند و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی کند. ولی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم مشکلاتی ایجاد نماید.

ندافی متداول ترین نشانه هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می شود را تحریک چشمها و راههای هوایی فوقانی عنوان کرد و گفت: معمولاً نوزادان، کودکان و نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم و برونشیت و آمفیزم و بیماران قلبی در مقابل این پدیده آسیب پذیرترند.

وی افزود: قرار گرفتن این افراد در معرض گرد و غبار می تواند واکنش های حساسیتی و حملات آسم را تشدید کند، مشکلات تنفسی حادی را ایجاد کند، در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی موثر باشد و نهایتاً طول عمر را کاهش دهد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 تير 1393برچسب:گرد و غبار,سلامت,محیط زیست,بیماری,وزارت بهداشت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 ادامه گرد و خاک دیشب تهران، امروز هم هوا را غبار آلود و به شدت ناسالم کرد.

 به گزارش فرارو، براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه های سنجش آلودگی، هم اکنون هوای شهر پایتخت در شرایط ناسالم قرار دارد.
 
با توجه به وقوع پدیده گرد و غبار که از شب گذشته و از بیابان های اطراف به سمت تهران حرکت کرد، هم اکنون غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون و ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و وضعیت کیفی هوا در شرایط ناسالم قرار دارد.
 
باتوجه به پیش بینی های صورت گرفته سازمان هواشناسی انتظار می رود طی ساعات آتی از میزان غلظت این آلاینده ها کاسته شود. عکس های محمدحسن زاده و فواد اشتری عکاسان تسنیم، محمدرضا ندیمی و  امیر خلوصی عکاسان ایسنا از وضعیت هوای تهران از شب گذشته تا الان را می بینید.
 
برای مشاهده تصاویر بعدی روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 11 تير 1393برچسب:گرد و غبار - تهران - عکس - نا سالم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

تابناک - به گزارش تسنیم، پیام برازجانی دبیر شورای اطلاع رسانی استان تهران اظهار داشت: کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا به ریاست حسن کریمی معاون عمرانی استاندار و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ساعتی پیش در ساختمان استانداری تهران برگزار شد. نماینده محیط زیست از پایش هوا در روزهای گذشته و دستگاه‌های دیگر مانند اورژانس، وزارت بهداشت و سازمان هواشناسی نیز گزارشهایی ارائه کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقدار گرد و غبار در شهر تهران تا دو روز آینده در بدترین حالت ثابت خواهد بود، قرار شد سازمان محیط زیست هشدارهای لازم را از طریق بیانیه اعلام کند و برای اینکه در آینده بتوانیم پیش‌بینی بهتری داشته باشیم و شهروندان را مطلع کنیم، کمیته‌ای تشکیل شود تا راهکارهای لازم را حتی در صورت نیاز به اصلاح آیین‌نامه پیشنهاد دهند و با توجه به اینکه استاندار تهران عضو کمیسیون ویژه تهران و سایر کلانشهرها در دولت است، موضوعات را از طریق آن پیگیری کند.

همچنین در جلسه امروز مقرر شد کمیته‌ای برای بررسی وضعیت منشاء آلودگی و گرد و غبار که احتمالا معادن سطح استان تهران هستند تشکیل و گزارش آن در جلسه آینده ارائه شود. براساس بحث‌‌های صورت گرفته در جلسه امروز مقرر شد مرکزی در محیط زیست استان تهران با تأمین بودجه استانداری تشکیل شود تا همه اطلاعات مربوط به هوا از طریق دستگاه‌های ذی ربط را جمع‌آوری و نسبت به پیش‌بینی وضع هوا در ساعت‌ها و روزهای آینده اطلاعات لازم را به مسئولین و مردم ارائه کند. 

نماینده‌های احتمالی در این مرکز از وزارت بهداشت، شهرداری و محیط زیست و نمایندگان کمیته منشاء‌ آلودگی هوا، مدیریت بحران استانداری، سازمان محیط زیست، معاونین عمرانی فرمانداری شهرستانهایی که معادن در آنها قرار دارند،خواهند بود. 

تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 11 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - تهران - کمیته اضطرار - استاندار, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 مدیر اطلاع رسانی اداره کل هواشناسی البرز با اشاره به وقوع گرد و غبار روز گذشته در کرج، اعلام کرد: طبق بررسی های کارشناسان هواشناسی منشاء گرد و غبار روز گذشته در کرج از بویین زهرا بوده است.
 

سهیلا بیات در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب اظهار داشت: روز گذشته حوالی ساعت هفت غروب گرد و غبار غلیظی شهر کرج را در بر گرفت به طوری که افق دید تا یک کیلومتر کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: دامنه این گرد و غبار تا تهران نیز ادامه داشت و طبق بررسی های انجام شده در حال حاضر دامنه این گرد و غبار تا قم نیز ادامه پیدا کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی البرز نواحی جنوبی استان، امروز شاهد گرد و غبار خواهند بود.

بیات با اشاره به اینکه منشاء گرد و غبارها یا از کشورهای همسایه است و یا از مناطق داخلی کشور، گفت: گرد و غبار روز گذشته در شهرستان کرج منشاء داخلی داشته است و طبق پیش بینی ها امروز نیز گرد و غبار را شاهد خواهیم بود ولی به شدت روز گذشته نیست.

مدیر اطلاع رسانی اداره کل هواشناسی البرز، در پایان افزود: در حال حاضر هوای شهرستان کرج گرد  و غباری خفیفی را دارد، و در روزهای آینده غبار محلی و افزایش ابر را خواهیم داشت که این افزایش ابر در ارتفاعات منجر به بارش خواهد شد.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 10 تير 1393برچسب:گرد و غبار - کرج - هواشناسی - البرز, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه گفت: آمارهای جدید نشان می دهد که گرد و غبار تاکنون به بیش از 527 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس آسیب جدی وارد کرده است.
 
به گزارش خبرنگار مهر، مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چندین سال است که ریزگردها هوای استانهای غربی به ویژه کرمانشاه را تحت تاثیر خود قرار داده اند که این امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری هم برای طبیعت و هم شهروندان شده است.

تورج همتی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد از این گردوغبار و آلودگی منشا خارجی دارند، گفت: طبق بررسی هایی که انجام داده ایم، تنها 5 درصد و شاید کمتر ، عوامل داخلی باعث این گردوغبار و ذرات معلق در هوا است که این میزان نسبت به گردوغبار ورودی از کشورهای همسایه به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه تنها راه حل این معضل را، روشهای دیپلماتیک عنوان کرد و افزود: امروز طبیعت و جنگلهای زاگرس بیشترین آسیب را از ریزگردها متحمل شده اند و اپیدیمی همین بیماری درختان بلوط را باید نتیجه این گردوغبار وارد شده به کشور دانست.

همتی با اشاره به اینکه ذرات گردوغبار ورودی به کرمانشاه هم دارای ذرات ریز و هم درشت است، بیان داشت: آمارهای جدید نشان می دهد که گردوغبار ورودی به کشور تاکنون به بیش از 527 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس آسیب جدی وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 21 استان کشور درگیر این معضل طبیعی شده اند، گفت: به صورت مکرر در این چند مدت، کارگروه های بسیاری برای مقابله با این پدیده خطرناک تشکیل شده است و طبق برنامه ریزی تا پایان سال جاری دو دستگاه "آنالیزور" ذرات کمتر از 2.5 میکرون در استان کرمانشاه به کار گرفته می شود.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در پایان اظهار داشت: در حال حاضر 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان کرمانشاه فعال است.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 31 خرداد 1393برچسب:کرمانشاه - جنگل - گرد و غبار - محیط زیست - زاگرس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 رئيس دانشگاه محيط زيست در همایش محیط زیست،‌ بهداشت و ایمنی (HSE) شركت‌ها و واحدهای تابعه سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدن ايران (ایمیدرو) اظهاراتي تكان‌دهنده و جالب را مطرح كرد.

به گزارش خبرنگار ماين نيوز، دكتر اصغر محمدي فاضل در اين همايش دو روزه با اشاره به اينكه موضوع ريزگرد و گرد و غبار امروز به يكي از مهمترين مسائل كشور در حوزه محيط زيست تبديل شده است، عنوان كرد:‌ بررسي‌هاي ما از ميكروفسيل‌هاي موجود در ريزگرد و گرد و غبار موجود در كشور نشان مي‌دهد كه اين گرد و غبارها از منطقه شاخ آفريقا توانسته‌اند با استفاده از جريان هوا خود را به كشورمان برسانند.

وي افزود: اين ريزگردها از منطقه‌اي وارد كشورمان مي‌شوند كه در آن از اورانيوم ضعيف شده استفاده شده است. در عراق هم كه كاملا تائيد شده كه از اورانيوم ضعيف شده استفاده شده است. به اين ترتيب مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه احتمال ورود غبار آلوده به اورانيوم وجود دارد.

او با اشاره به اينكه اين توانايي در دنياي امروز وجود دارد كه با استفاده از غبار، مردم يك منطقه را تحت تاثير قرار دهند، گفت: مثلا مي‌توانند با افزودن موادي به غبار مردم يك منطقه را غم‌زده، ناراحت يا حتي خوشحال كنند. ما بايد به جاي توقع از ديگران كه مراقب محيط خود باشند، خودمان مراقب محيط اطرافمان باشيم.

محمدي فاضل با اشاره به اينكه مديران بخشهاي مختلف دولت نياز به اصلاح تفكرات خود در حوزه حفاظت از محيط زيست دارند، اظهار كرد: تفنگ‌هاي موجود در كشور سالي حدود ۲۰۰ فشنگ سهميه گلوله دارند و اگر فرض كنيم تنها ۱۰ درصد از اين گلوله‌ها به صورت تفريحي شليك شوند سالي چند ميليون تيراندازي در كشور رخ مي‌دهد. اين در حالي است كه ما تنها ۱۸۰ هزار جنبنده قابل شكار در كشور داريم كه بسيار ناچيز است.

رئيس دانشگاه محيط زيست با اشاره به اينكه متاسفانه در كشور همه از آن روستايي گرفته تا مدير و وزير فكر مي‌كنند بخش محيط زيست مزاحم كار آنها است، گفت: با كمال تاسف بايد بگويم كه ما چيزي به عنوان غذا و تغذيه سالم در كشور نداريم و آن چيزي كه در كشور به عنوان غذا مصرف مي‌شود از جنبه‌هاي مختلف مانند مقدار سم و كود سالم نيست. البته من كاري به موارد استثنايي ندارم.

محمدي فاضل با اشاره به اظهارات اخير رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كه به مردم توصيه كرده بود اگر مي‌توانند از تهران بروند، توضيح داد: من به مردم توصيه مي‌كنم تا جايي كه مي‌توانند از منازل خود خارج شوند، چرا كه به دليل تركيبات خطرناكي كه در منازل وجود دارد اعم از روكش، كفپوش و غيره حتي در فضاي داخل منازل نيز با خطرات زيادي مواجهيم. 

وي با اشاره به فجايعي مانند آنچه كه در مورد آب پرديس رخ داد، اضافه كرد: وقتي آب كلر دار را حرارت مي‌دهيم و مصرف مي‌كنيم نبايد توقع داشته باشيم كه مريض نشويم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 30 خرداد 1393برچسب:محیط زیست - ریزگرد - گرد و غبار - اورانیوم - دانشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
برنامه ملی روز جهانی مقابله با بیابانزایی در مرکز دکتر جوانشیر کرج در حالی در برگزار شد که مدیریت یکسونگرانه و ناصحیح منابع، تغییرات اقلیمی به عنوان بزرگترین چالش بشر، اجرای پروژه تعمیم ترسیب کربن در 18 استان بیابانی کشور و سهم 95 درصدی منشاء خارجی ریزگردها در کشور از مهمترین موارد مطرح شده در این مراسم بود.
 

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم روز جهانی مقابله با بیابانزایی با حضور خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، ضیاع الدین شعاعی رئیس دفتر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، بالاسوبر امانیام مورالی معاون برنامه عمران سازمان ملل متحد، حمید طهایی استاندار البرز و فعالان حوزه منابع طبیعی کشور عصر سه شنبه در مرکز آموزشی و علمی - کاربردی منابع طبیعی دکتر جوانشیر در کرج برگزار شد.

پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه موضوع تغییر اقلیم در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین چالشهای فرا روی جامعه جهانی است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این پدیده با تخریب سرزمین و بیابانزایی در ارتباط است، بنابراین برنامه های مقابله با تغییر اقلیم باید با برنامه های مقابله با بیابانزایی هماهنگ باشند.

وی مدیریت جامع نگر را مهمترین عامل در مواجه با تغییر اقلیم دانست و گفت: تغییرات اقلیمی را با مدیریت و نگاهی جامع نگر می توانیم به سمت و سویی سوق دهیم که کمترین خسارت و آسیب به منابع طبیعی را شاهد باشیم و نمونه هایی مانند دریاجه ارومیه و بین النهرین هشداری برای ما هستند که اکوسیستم های در حال تخریب چه آثار مخربی به همراه دارند.

وی افزود: مدیریت جامع نگر از دو لحاظ یکی زمان و دیگر مکان قابل بررسی است به این معنا که در مدیریت زمان علاوه بر بهره مندی نسل کنونی شرایط را برای استفاده نسل های آینده از منابع طبیعی و برخورداری از اقلیمی سالم فراهم کرده و در مدیریت مکان نیز احیاء و مدیریت منابع طبیعی را به مکانی خاص محدود نمی کنیم بلکه متعلق به تمام مکانها است.

گرشاسبی یادآور شد: در توسعه مباحث صنعتی و کشاورزی، اقدامات منابع طبیعی در حوزه های بالادست و پایین دست باید به ظرافت مورد توجه قرار گیرد و با اعمال این نوع مدیریت است که کمتر دچار بحران های زیست محیطی می شویم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 خرداد 1393برچسب:ترسیب کربن - سازمان ملل - بیابانزایی - تغییر اقلیم - گرد و غبار, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران هوای تهران به علت وزش باد و گرد و غبار حاصل از آن هم‌اکنون در شرایط ناسالم قرار دارد و غلظت آلاینده ذرات معلق به قطر کمتر از 2.5 میکرون فراتر از حد مجاز است.

عصر ایران - طبق اعلام مرکز پایش آلودگی هوا، غلظت آلاینده ذرات معلق در هوای تهران با قطر کمتر از 2.5 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و وضعیت هوا با شاخص کیفیت هوای 126 در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.
 
به گزارش ایسنا، طبق اطلاعیه مرکز پایش آلودگی هوا و با توجه به اطلاعات استان تهران دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ، هوای تهران به علت وزش باد و گرد و غبار حاصل از آن هم‌اکنون در شرایط ناسالم قرار دارد و غلظت آلاینده ذرات معلق به قطر کمتر از 2.5 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و وضعیت هوا با شاخص کیفیت هوای 126 در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.
 
طبق این گزارش ، توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، کودکان و سالمندان از فعالیت طولانی و سنگین در فضای باز خودداری نموده و سایر افراد نیز فعالیت طولانی مدت را کاهش داده و از انجام فعالیت‌های ورزشی در فضاهای باز خودداری نمایند. 

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ 

مطالب مرتبط :

رییس و بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی: آلودگی هوای تهران نگران کننده است

نتیجه تحقیق دانشگاه شریف: بنزین و دیزل تهران عامل مهم آلودگی هوا است/ فاصله زیاد با استانداردها

گزارش گاردین از بحران آلودگی هوا در تهران؛ اینجا مردم گازهای کشنده تنفس می کنند

روزانه ۳ تن مونواکسیدکربن در تهران



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - تهران - گرد و غبار - ناسالم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

با اعلام فهرست 20 شهر آلوده جهان و قرارگیری خرم آباد از کشور ایران در میان این شهرها تلنگری به افکار عمومی زده شد تا ضمن واکنشهای متفاوت به گزارش سازمان جهانی بهداشت همه نگاهها به سمت پدیده گرد و غبار به عنوان متهم ردیف اول این پرونده کشیده شود.


سلامانه : پیش از این نیز شهر اهواز در فهرست آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته بود و موجی از تایید و تکذیبهای مسئولان امر در سازمان محیط زیست را به دنبال داشت تا این بار شرایط در مورد شهر خرم آباد که روزی به دیار چشمه ها و کوهها شهرت داشته است، تکرار می شود.

این در حالی است که از زمان رسانه ای شدن موضوع قرارگیری خرم آباد در فهرست شهرهای آلوده جهان این خبر در سطح شبکه های اجتماعی و از طریق پیامک میان مردم منتشر شده تا بسیاری در مورد ملاک های سازمان بهداشت جهانی برای انتخاب خرم آباد به عنوان یکی از شهرهای آلوده جهان سردرگم شوند.

انتخاب خرم آباد به عنوان یکی از شهرهای آلوده جهان بر اساس ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون بوده است و همین محدود کردن قطر ذرات، خرم آباد را بالاتر از شهرهایی مانند اهواز و حتی تهران قرار داده است چرا که خرم آباد به دلیل قرارگیری در خط دوم هجوم ریزگردها میزبان ذرات ریزتر گرد و غبار بوده و ذرات درشت تر در هوای استانهای مرزی مانند اهواز، ایلام و کرمانشاه باقی مانده و فرونشست پیدا می کند و ذرات سبک تر راهی آسمان لرستان می شود.

در داده هایی که روی سایت سازمان بهداشت جهانی از شهرهای مختلف دنیا بارگذاری شده است شهری مانند اهواز در زمینه وضعیت ذرات معلق با قطر 10 میکرون وضعیت بسیار بحرانی تری نسبت به خرم آباد دارد ولی خرم آباد در زمینه ذرات ریزتر از 2.5 میکرون که البته در نوع خود خطرناک تر هستند در وضعیت بدتری قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی که هفتم ماه می 2014 منتشر شده است به نظر می رسد 1600 شهرستان از 91 کشور دنیا مورد ارزیابی قرار گرفته و اطلاعات مورد استناد از گزارشهای ملی، محلی، وب سایتهای ملی و محلی، سازمانهای ملی مربوطه و در صورت عدم وجود داده ها در این منابع از آژانس های سازمان ملل، سازمان های توسعه و مقالات مجلات کارشناسی شده گرفته شده است.

هدف سازمان بهداشت جهانی از انتشار این گزارش دادن هشدارهایی به ساکنان شهرهای مختلف دنیا و مسئولان امر در زمینه عوارض آلودگی هوا، بیماری های ناشی از این پدیده، نگرانی در زمینه مرگ زودرس مردم بر اثر آلودگی هوا و ارائه راهکارهایی برای کاهش میزان آلودگی هوا بوده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:اهواز - خرم آباد - ذرات - گرد و غبار - بهداشت جهانی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نماینده سابق مردم سیستان: مسئولین کشوری و استانی دست از شعار بردارند/یک فاجعه در سیستان در حال وقوع است

 نماینده سابق مردم سیستان در مجلس گفت: به دلیل عدم لایروبی رودخانه ها آب وارد شده از افغانستان دارد به افغانستان بر می گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از عصر هامون، تالاب بین المللی هامون با وسعت 560 هزار هکتار و ظرفیت آبی 10 میلیارد متر مکعب هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و بزرگ ترین دریاچه آب شیرین کشور است که به زودی باید گفت، بود!
دریاچه هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است. این دریاچه از 3 دریاچه کوچک تشکیل شده که در زمان وفور آب به هم متصل و دریاچه هامون را به عنوان بزرگترین پهنه آب های شیرین سیستان تشکیل می‌دهند.
وجود این دریاچه نقش اساسی در زندگی مردم منطقه سیستان و بلوچستان داشته به گونه ای که این منطقه در گذشته به انبار غله ایران معروف بوده و تا کمتر از دو دهه قبل هر ساله پذیرای بیش از یک میلیون پرنده مهاجر بوده است ولی حالا باید به انتظار خشک شدن این دریاچه بنشینیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 خرداد 1393برچسب:دریاچه - هامون - حق آبه - سیستان - هیرمند - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

با آمدن فصل تابستان، گرد و غبار در استان ایلام نیز نمایان می شود و هوای استان را غبارآلود می کند که این مسئله باعث مشکلاتی برای مردم و طبیعت استان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طی یک دهه اخیر فصل تابستان هر ساله کابوسی برای مردم ایلام است چراکه در این ایام اوج گرد و غبار در استان است.

گرد و غبار همزمان با فصل گرما و وزش بادهای شدید در استان تشدید می شود و هوای استان را غبارآلود می کند که این هوا برای سالمندان و کودکان خطرناک است.

گردو غبار در فصل تابستان به طور هفتگی و شاید چند روز پشت سرهم استان را در بر می گیرد که در همین سال جاری هم چندین بار این اتفاق افتاده و در حال حاضر هم هوای استان غبارآلود است.

این غبارآلود بودن هرچند در هوا قابل مشاهده نیست اما بر روی ماشینها و خانه هایی که خاک بر روی آنها نشسته است به خوبی قابل رویت است.

باید گفت گردو غبار در همین آغاز، فصل کابوس وار دیگری را برای مردم مرزی ایلام رقم می زند و بازهم دردسرهای زیادی برای مردم استان ایجاد می کند.

مسئله گرد و غبار طی سالهای اخیر مورد توجه مسئولان کشوری قرار گرفته ولی این مسئله برای ریشه کن شدن نیازمند پیگیری های مستمر به خصوص با کشورهای همسایه است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 خرداد 1393برچسب:گرد و غبار - ریزگرد - ایلام - درختان بلوط, توسط |
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امسال 700 میلیارد ریال اعتبار برای احیای تالاب‌ها و همچنین مقابله با ریزگردها تخصیص یافته است، گفت: به منظور مدیریت منابع آب و توسعه پایدار کشاورزی 41سایت جدید در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه در قالب همکاری‌های محلی با سازمان محیط زیست همکاری می‌کنند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار عصر دوشنبه در مراسم رونمایی گزارش نهایی میزگرد تخصصی بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران و همچنین امضای سند همکاری دولت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه که با حضور گری لوئیس نماینده ارشد سازمان ملل متحد در ایران و همچنین آکیرا چیبا کاردار سفارت ژاپن و همچنین سایر معاونان سازمان محیط زیست برگزار شد گفت: همانطور که در گذشته هم  همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه محیط زیست میان سازمان ملل متحد و ایران برقرار شده،  اراده دولت یازدهم از ابتدا بر این بوده که توجه ویژه‌ای بر حل معضلات محیط زیست داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه از روزهای اولیه دولت یازدهم اظهار داشت: در نشستی که اخیرا این کارگروه  برگزار کرد گزارشهای خوبی درباره احیای دریاچه ارومیه ارائه شد.

وی با بیان اینکه  در برخی از ابعاد برنامه‌ها وارد فاز عملیاتی شده‌ایم و گام‌های اجرایی در حال پیگیری است تصریح کرد:  لازمه پیشبرد برنامه‌ها، اراده و توجه جدی دولت و تغییر رویکردها است به طوری که در این خصوص نیازمند انقلاب در مدیریت منابع آب و مصارف کشاورزی،‌صنعتی و شهری هستیم.

ابتکار با اشاره به اهمیت  آگاهی و مشارکت مردم در این خصوص یاداور شد: احیای دریاچه ارومیه یک دستاورد جهانی است و  بدون شک منابع کافی برای احیای تالاب‌ها پیش‌بینی می‌شود البته در این باره نیازمند همکاری‌های بین‌المللی خواهیم بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.