اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 امسال با تدابیری که برای کاهش آلودگی هوای تهران اندیشیده شده تهران اندکی راحتر نفس می کشد اما هنوز هوا در وضعیت ایده آلی قرار ندارد و همه افراد جامعه به ویژه زنان باردار، کودکان وسالمندان تحت تاثیر این هوای آلوده قرار می گیرند.


ایسکانیوز - تعداد روزهای ناسالم هوا در سال ۹۳ نسبت به دو سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است و آمارهای به دست آمده حاکی از بهبود شرایط کیفی هوا نسبت به سال های گذشته است. براساس اطلاعات ارائه شده در پایگاه محیط زیست، داده های ثبت شده در ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران نشان می دهد که بر این اساس تعداد روزهای ناسالم تا ۳۰/۹/۹۳، ۷۷ روز و در مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۲، ۱۰۰ روز و در سال ۱۳۹۱، ۱۱۱ روز بوده است. آلودگی هوا چه تاثیری بر زنان باردار و جنین آنان دارد?

گاز سمی مونواکسید کربن موجود در هوا در سه ماهه‌ اول بارداری به راحتی از جفت عبور کرده و در صورت شدت زیاد مسمومیت به سقط جنین منجر می‌شود. آلوده‌کننده‌های هوا زیاد هستند، اما منواکسید کربن یکی از خطرناکترین و مهمترین این آلوده‌کننده‌ها به شمار می‌رود و این گاز در نتیجه‌ سوخت ناقص مواد آلی ایجاد و مهمترین منابع تولیدکننده‌ این گاز اگزوز اتومبیل‌ها، بخاری‌های گازی و نفتی است.

خطر سقط جنین در زنان باردار بیشتر در سه ماهه اول بارداری است و این امر نیز به شدت مسمومیت به آلودگی هوا، شرایط سلامتی کبد، قلب و مقاومت بدنی مادر بستگی دارد. مادران باردار باید در 8 هفته اول حاملگی بسیار مراقب باشند و خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند.

در 8 هفته اول حاملگی با توجه به این که در این مدت اندام های جنین شکل می گیرد، زنان باردار باید از مواجه شدن با مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خودداری کنند.مواجه شدن با هوای آلوده به خصوص در 8 هفته اول حاملگی، احتمال بروز بیماری ها و نارسایی های قلبی و ایجاد یک مجموعه بیماری ها و ناهنجاری های اندامی را در جنین افزایش می دهد.

با توجه به این که در هفته های 8 تا 12 حاملگی، مغز جنین شروع به رشد و شکل گیری می کند و اختلال در رشد آن می تواند در ضریب هوشی و توانایی های مغزی جنین تاثیر بگذارد، به طور جدی به مادران باردار توصیه می شود در این مدت نیز خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند.

تحقيقات نشان داده است طيف وسيعي از اختلالات و عوارض آلودگي هوا بر دستگاه توليد مثل، بارداري، جنين و نوزاد اثر مي‌گذارد. ميزان مواجهه ماده با گروهي از ذرات معلق يا هيدروكربن در هشتمين ماه بارداري بر رشد جنين اثر مستقيم می گذارد. بررسي ها نشان مي‌دهد آلاينده‌ها منواكسيد كربن، دي‌اكسيد گوگرد و ذرات معلق بيشترين تأثير را در اين ميان دارند.

همچنين مطالعات انجام شده در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي نشان مي‌دهد كودكان متولد شده از مادراني كه در دوران بارداري در معرض سطوح بالاي ازن قرار داشتند بيشتر احتمال دارد دچار كم وزني شوند.

محققان دريافته‌اند زناني كه هواي آلوده به ازن را استنشاق مي‌كنند جنين آنها دچار كاهش وزن مي‌شود.پژوهشها در نروژ، روسيه و مكزيك نشان داده است كه بين ميزان زياد سرب در بافتهاي نوزاد كه از خون بندناف به نوزاد رسيده است با كاهش وزن هنگام تولد يا كاهش قد ارتباط معناداري دارد. رشد جنين و وزن آن در زمان تولد به شدت با ابتلاء به بيماري و مرگ و مير طي كودكي وبزرگسالي ارتباط دارد. بنابراين روشن است كه كيفيت هوا براي سلامت همه حائز اهميت است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد بين بعضي خطرات جدي در سنين بزرگسالي و از دست رفتن رشد و تكامل در دوران پيش از تولد و ابتداي تولد ارتباطي وجود دارد كه بيماري‌هايي نظير ديابت غير وابسته به انسولين، فشار خون بالا و بيماريهاي قلبي و عروقي ناشي از آن است.

نمونه‌هاي زيادي از افزايش ميزان سندرم مرگ ناگهاني نوزادان و بيماريهاي زنان نظير اندومتريوز در اثر آلودگي هوا ديده شده است. همچنين مقدار بالاي آلودگي هوا به نوعي سبب افزايش آمار سقط جنين نيز شده است. آلودگي هوا بر دستگاه توليد مثل زن و مرد نيز اثرات منفي دارد.

مطالعات ژنتيكي انجام شده جنبه‌هاي مختلفي دارد مثل تغييرات كروموزومي ناشي از تماس با آلاينده‌ها، تخريب DNA، اشكالات DNA در جنين و مادر در معرض آلودگي و نهایتا ايجاد سرطان كه نشانگر ارتباط ميان اينها و اثرات آلودگي هوا بوده است.

دوشنبه - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵

مطالب مرتبط :

میزان ناباروری در حال افزایش است/تاثیر آلاینده های محیطی بر اسپرم مردان 

آلودگی‌هایی که موجب سقط جنین می‌شوند

آلودگي هوا طلاق را زياد می‌کند!

 
 
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 دی 1393برچسب:آلودگی هوا,بارداری,جنین,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.