اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران شب گذشته با حضور در عملیات گشت و کنترل شبانه صنایع استان تهران، از کارخانه سیمان شمال به صورت سر زده بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی حیدرزاده با حضور در عملیات گشت شبانه صنایع استان که شب گذشته در شرق استان تهران انجام شد، گفت: گشت شبانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با توجه به افزایش میزان آلاینده ها بر اساس برنامه ریزی جامع و هدفمند انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی اجرای این طرح بررسی و رصد کیفی زیست محیطی صنایع استان و اصلاح عملکرد صنایع می باشد ، اظهار داشت: گشت و پایش های شبانه مدتی است که آغاز شده  و بر اساس محورهایی مشخص تا 28 اسفند 93 در 7 محور اصلی و 5 محورفرعی توسط اکیپ های گشت و کنترل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بازدید از کارخانه سیمان شمال گفت: خروجی دودکش کارخانه سیمان شمال که از کیلومترها دورتر قابل مشاهده می باشد باعث حضور ما در این مجموعه شد.

وی ادامه داد: یکی از خطوط تولید کارخانه سیمان شمال بر اساس شکایت محیط زیست در حال حاضر تعطیل و در حال تعمیرات است.

حیدرزاده با بیان اینکه خروجی دودکش این کارخانه مجهز به سیستم پایش آنلاین بوده و دائما توسط محیط زیست کنترل می شود افزود:آزمایشگاه سیاری هم در محیط این کارخانه قرار داده ایم که در طول 24 ساعت فعال بوده و اطلاعات ودیتاهای این سیستم دائما تحلیل و کنترل می شود.

وی به پایش و کنترل صنایع به عنوان یکی از وظایف ذاتی محیط زیست اشاره کرد و بیان داشت: کارخانه سیمان شمال باید برنامه زمانبندی رفع معضلات زیست محیطی و به روزرسانی سیستمهای کاهش آلاینده ذرات خود را ارائه دهد اما متاسفانه تاکنون هیچ برنامه زمانی توسط این کارخانه ارائه نشده و امیدواریم هرچه زودتر این برنامه زمانبندی ارائه شود، در غیر این صورت برخورد قانونی خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: در زمان تاسیس این کارخانه بافت مسکونی که امروزه در اطراف این کارخانه شاهد هستیم وجود نداشت ولی به دلیل عدم وجود طرح تفضیلی در این منطقه، توسعه مناطق مسکونی بدون برنامه بوده و امروز شاهد افزایش مناطق مسکونی در اطراف این کارخانه هستیم.

حیدرزاده خاطر نشان کرد: به دلیل فعالیت این کارخانه مناطق مسکونی اطراف با پدیده گرد و غبار مواجه هستند و هدف ما این است که این مجموعه با تعویض و تغییر فیلترهای ساده به بک فیلتر، غبار خروجی ناشی از فعالیت این کارخانه را به حداقل برسانیم .

وی گفت: بر اساس بررسی انجام شده توسط معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران نتایج بیانگر این است که در ساعاتی از شبانه روز غلظت ذرات در هوای پیرامون محیط کارخانه سیمان بسیار فراتر از حد مجازاست.

حیدرزاده با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ سلامت مردم و محیط زیست و همچنین نگاه دولت تدبیر و امید به موضوع محیط زیست تصریح کرد: ما اعتقاد داریم صنایع با توجه به وجود تحریم ها محدودیت و مشکلات زیادی دارند ولی توجه به شاخص های زیست محیطی جهت حفظ سلامت مردم ضرورت دارد.

وی در ادامه گشت از یک مرکز دفن زباله غیر رسمی که به دلیل زباله سوزی دود زیادی از آن منتشر می شد نیز  بازدید کرد و در این باره گفت: دفن زباله در این مکان غیر رسمی  و غیر اصولی انجام می شود.

حیدرزاده  در ادامه با اشاره به اینکه در این مکان بیشتر زباله های واحد های صنعتی و کارگاهی تخلیه می شود ولی به دلیل وجود مناطق مسکونی در این منطقه ترکیبی از زباله های خانگی و صنعتی نیز وجود دارد افزود: با توجه به اینکه این مکان در حوزه سرزمینی بخشداری و فرمانداری شهرستان پردیس می باشد این دستگاهها در این مورد باید پاسخگو باشند و اگر مشخص شود در این خصوص قصوری صورت گرفته قطعا از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس تاکنون 3 بار درخواست تشکیل کارگروه پسماند شهرستان را به فرمانداری داده، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون این کارگروه در شهرستان تشکیل نشده و قطعا این موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان پیگیری خواهد شد.

حیدرزاده ادامه داد: تا زمانی که شهرستان فاقد برنامه مدیریت پسماند باشد ما شاهد چنین صحنه هایی خواهیم بود و فرمانداری شهرستان باید تا یک ماه آینده برنامه مدیریت پسماند خود را ارائه دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین در ادامه گشت شبانه خود از خروجی پساب شهرک بهار طلایه بومهن نیز بازدید کرد.

خروجی پساب این شهرک به دلیل ظرفیت پایین سیستم تصفیه فاضلاب دارای بار آلودگی بوده و توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس 2 اخطاریه برای رفع آلودگی و افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب به این شهرک داده شده که تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و این موضوع توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.

حیدرزاده در ادامه به پلمپ واحدهای ریخته گری آلاینده و فاقد سیستم تصفیه پساب توسط ماموران اجرایی اشاره کرد و اظهار داشت: واحد های پلمپ شده ای که بدون مجوز محیط زیست اقدام به فک پلمپ واحد می کنند اخطار می دهیم در صورت شکایت محیط زیست از این واحد ها دستگاه قضایی حکم مجازات حداقل 6 ماه حبس برای صاحبان این واحد ها صادر خواهد کرد.

وی با تقدیر از عملکرد دستگاه قضایی در حوزه محیط زیست به لحاظ همکاری مناسب قضات وشعب رسیدگی به جرایم زیست محیطی با دستگاه محیط زیست استان و صدور احکام گفت: این امر بیانگر اهمیت موضوع محیط زیست و سلامت مردم در حوزه قضایی کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان با اشاره به اهمیت کمک از سوی شهروندان در اجرای هرچه بهتراین طرح گفت: با توجه به حجم صنایع موجود دراستان تهران  و از طرفی کمبود امکانات تجهیزاتی ، خودرویی و پرسنلی که باعث ایجاد محدودیت هایی در پایش جامع و منسجم  صنایع استان می شود ،از مردم در خواست می نماییم در صورت اطلاع از هرگونه آلایندگی صنایع خصوصا در ساعات شب موضوع رابه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اعلام کنند.

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳

مطالب مرتبط :

ابلاغ سریع نصب سامانه فیلتر هوا برای رفع آلودگی های کارخانه سیمان شمال

پایش شبانه صنایع برای مقابله با آلودگی هوا/ هشدار به کارخانه‌هایی که شبها فیلترها را خاموش می کنند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:محیط زیست,سیمان شمال,پسماند, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.