اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صنایع بزرگ تا پایان سال جاری مهلت دارند که از طریق سیستم آنلاین به سازمان ها متصل و خوداظهاری را انجام دهند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار سه شنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه به عیادت از امام جمعه کرمان اشاره کرد و گفت: از این عالم فقید به دلیل همراهی با دولت تدبیر و امید قدردانی کرده و به این نکته اذعان داریم که علمای معزز فقیه در استان ها مسئولیت خطیری در مساعدت بحث های محیط زیست دارند.

وی همچنین در خصوص نشست شورای اداری استان کرمان گفت: در این نشست کودکان پوسترهایی را آورده بودند و از مسئولین خواستار شدند که 50 بار از روی اصل 59 قانون اساسی بنویسند.

ابتکار اذعان داشت: در نشست با سازمان های مردم نهاد، دانشگاهیان و فعالین اقتصادی و صنعتی استان کرمان تفاهم نامه ای برای نخستین بار با استاندار کرمان امضا شد.

امضاء تفاهم نامه همکاری محیط زیست با استانداری کرمان

وی ادامه داد: براساس این تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیست مطالعات مربوط به طرح های مدیریت مناطق حفاظت شده را تکمیل کرده و اکنون در استان هایی که مطالعات تکمیل شده است اجرای طرح های مدیریت با مسئولیت استاندار و مسئولیت اجرایی و نظارتی سازمان محیط زیست دنبال خواهد شد.

معاون رئیس جمهور گفت: به عنوان اولین نمونه بحث طرح گردشگری با رعایت ضوابط و شرایط سازمان حفاظت محیط زیست در پارک ملی خبر استان کرمان به مرحله اجرا در خواهد آمد.

ابتکار در ادامه با اشاره به اینکه این طرح می تواند در بحث حفاظت، اشتغال و فعالیت های اقتصادی تاثیرگذار باشد، کرمان اولین استانی است که طرح های مدیریتی در آن اجرا می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از فراهم شدن مقدمات اجرای طرح های مدیریتی محیط زیست خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم این طرح ها را اجرا کنیم.

صنایع مکلف به از بین بردن آلودگی های هستند

وی در خصوص کارخانه کک سازی زرند گفت: سازمان حفاظت محیط زیست براساس قانون مکلف است که تمام خروجی های صنایع را به طور منظم پایش کند. صنایع بزرگ تا پایان سال جاری مهلت دارند که از طریق سیستم آنلاین به سازمان ها متصل شده و خوداظهاری خود را انجام دهند.

ابتکار تصریح کرد: صنایع بزرگ باید اطلاعات مربوط به خروجی و آلاینده های این صنایع را به طور منظم به سازمان گزارش داده و تکلیف خوداظهاری را به انجام برسانند و سازمان محیط زیست وظیفه پایش را به عهده دارد.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: اظهارنظرهایی که صورت می گیرد مبتنی بر میزان آلایندگی است که سنجش می شود و بدون سنجش هیچ گونه اظهار نظر و بحثی انجام نمی شود.

ابتکار ادامه داد: زمانی که آلایندگی صنایع مشخص می شود، صنایع مکلف هستند در بازه زمانی که به آنها مهلت داده می شود برای رفع مشکل اقدام کنند. قطعا تمامی صنایع موظف هستند تمامی آلودگی هاشان از بین ببرند.

وی ابراز داشت: اتاق فکر محیط زیست یک نوع جمع مشورتی استاندار با مسئولین استان است که مسائل محیط زیست در آنجا مطرح می شود. حضور دانشگاهیان در این اتاق فکر می تواند جنبه و توان علمی داشته و برای حل مشکات و ارائه راه حل بسیار موثر باشد. در استان های دیگر این کار شکل گرفته و بازخورد مثبتی داشته است.

معاون رئیس جمهور در خصوص معدن کوه شاه یادآور شد: مناطق حفاظت شده به دلیل ارزش های زیستی و ذخایر ژنتیکی موجود در آن منطقه عرصه های ارزشمند طبیعی هستند. یک فعالیت معدنی یا از قبل مجوز داشته یا بعدا مجوز داده شده یا بعدا منطقه حفاظت شده اعلام شده است.

ابتکار ادامه داد: از این نوع فعالیت ها بسیار رخ داده است. مقررات اصل اساسی برای انجام هرگونه فعالیت در مناطق حفاظت شده است. این موردها مانند موارد دیگر باید بررسی شود. سال گذشته تاکنون مقرر شده است که در معادنی که مجوز آنها لغو شده فعالیت معدنی صورت نگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آسیب های زیست محیطی در استان کرمان را متعدد خواند و افزود: باید از نظر علمی خسارت وارد شده به استان را شاخص گذاری کنیم، که برای این منظور باید خسارت آسیب ها را کاملا شناسایی کنیم.

ابتکار در خصوص بحث افت آب های زیرزمینی و سفره ها و آلودگی سفره ها و خاک، ابراز داشت: منشاء اینها می تواند در برخی نقاط استان کرمان صنعتی، فعالیت های معدنی یا استفاده بی رویه از کود شیمیایی و سموم باشد که در این زمینه باید مدیریت و برنامه ریزی در خصوص این آسیب ها اعمال شود.

وی به احیاء منابع آب استان کرمان اشاره کرد و گفت: در همه این بخش ها باید الگوی مصرف اصلاح شود که مهم ترین آن بخش کشاورزی است و ادامه این روند برای کشور بسیار زیانبار است.

لزوم مدیریت استفاده از کود و سموم در بخش کشاورزی

ابتکار با اشاره به اینکه الگوی کشت، الگوی آبیاری و استفاده از کود و سموم در دنیا با نظم و سیاستگذاری خاص مدیریت می شود، افزود: در کشور ما نیز باید این اتفاق رخ دهد که خوشبختانه این اراده در استان کرمان وجود دارد.

وی اذعان داشت: بحث استفاده بی رویه از سموم و کود از سال های گذشته یکی از دغدغه های جدی فعالین عرصه محیط زیست و بهداشت محیط بوده است.

ابتکار در ادامه  با اشاره به استفاده بی رویه از سموم تاریخ گذشته یا از رده خارج در بحث کشاورزی، گفت: این مسئله آثار زیانبار زیادی در خاک و منابع آب و فراورده های غذایی داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه ای در سازمان در دست انجام داریم که براساس آن ردیابی این عناصر از آب و خاک آغاز شده و تا سلول بدن انسان می رود. ما به نوبه خود در سازمان محیط زیست در پایش، ردیابی و کنترل و دادن تذکرها و پیگیریها تلاش می کنیم و جلساتی در این خصوص برگزار شده است.

وی اذعان داشت: مسئولیت اصلی در بحث آب و خاک بر عهده سازمان محیط زیست است و در بخش محصولات کشاورزی، کیفیت آب شرب و غذاهایی که در سفره مردم است با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است.

ابتکار ادامه داد: اصلاح قیمت و حذف یارانه سم و اصلاح نحوه یارانه گذاری برای کود در این موضوع بسیار اهمیت دارد.

وی در خصوص کیفیت آب کرمان گفت: باید از منابع آب به خوبی محافظت شود و اجازه ندهیم سفره های آب که منبع آب شرب و فعالیتهای مختلف است آلوده شده یا از بین برود که لازمه آن سیاست گذاری دقیق، جمع آوری پساب ها، جمع آوری فاضلاب و حفاظت از خاک در برابر فعالیت های صنعتی است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در برخی از نقاط کشور مصرف صحیح در خصوص منابع آب سفره های زیرزمینی، منابع آب در پشت سدها و رودخانه ها به خصوص در بحث کشاورزی اتفاق نیفتاده و هدر رفته است که این امر نیازمند تحول اساسی است.

وی گفت: حجمی از آزبست در کرمان دپو شده است و باید به شکل استاندارد و مطابق ضوابط محیط زیست این مسائل مدیریت شده و شرکتی که متولی این کار است موظف است هزینه ها را پرداخت کند و براساس ضوابط محیط زیست این مسائل را به نحوی مدیریت کند که الودگی و آثارش برطرف شود.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۶/۵ 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 5 شهريور 1393برچسب:خود اظهاری,محیط زیست,کرمان,کک سازی زرند,معدن شاه کوه,آزبست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.