اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
 
در روزهای گذشته استاندار مرکزی دستور تعطیلی سوخت مازوت در نیروگاه شازند را داد، اما این دستور هنوز عملی نشده است.
 

خبر آنلاین - طهورا شهبازیچند روز پیش دستور مهر و موم شیر مازوت نیروگاه شازند صادر شد. دستوری که ظاهرا تنها در مرحله صادر شدن ماند و تبدیل به عمل نشده است تا مازوت همچنان بسوزد و با هر بار سوختن و راه یافتن دود سفیدش به آسمان، سهم خود را در آلودگی های هوای اراک بالا ببرد. سوختن مازوت در نیروگاه حرارتی شازند اتفاقی است که بر خلاف مصوبات گذاشته و وعده تامین گاز این نیروگاه به دنبال سرد شدن هوا و هجوم استفاده از گاز رخ می دهد.

در سیزدهمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که هشتم آبان ماه با حضور اعضا و با سه دستور کار گزارش محیط زیست در خصوص وضعیت کیفی هوای اراک، بررسی مشکلات تالاب میقان و گزارش شرکت املاح معدنی ایران برگزار شد استاندار مرکزی در پی تصویب کارگروه کاهش آلودگی هوا، دستور مهر و موم شیرمازوت نیروگاه حرارتی شازند به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی را صادر کرد.(اینجا)

محمدحسین مقیمی استاندار مرکزی در این کارگروه در مورد آلودگی هوای اراک گفت: اراک تحمل مازوت را ندارد و نیروگاه اگر مشکل مصرف گاز دارد، خاموش و تعطیل شود. محیط زیست استان مسوول مهر و موم شیر مازوت نیروگاه است و برای ادامه فعالیت به هیچ عنوان نباید مصرفی به جز گاز داشته باشد.

امیر انصاری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک گفت: نیروگاه حرارتی شازند از 29 مهر امسال مصرف مازوت خود را آغاز کرده به نحوی که از چهار واحد موجود یک واحد در حال تعمیرات است، یک واحد گاز و دو واحد باقی مانده مازوت و گاز (هر واحد 24 مشعل دارد که 10 مشعل از مازوت و 14 مشعل از گاز) استفاده می کند. در گزارش ششم آبان جاری نیروگاه شازند چهار میلیون متر مکعب گاز و یک میلیون و 500 لیتر مازوت مصرف می کرد.

مازوت، یکی از اصلی ترین مواد آلاینده کننده هوا در شهرهای بزرگ است. مازوت سوختی ارزان و البته به شدت آلاینده است که جایگزین گاز در نیروگاه های حرارتی می شود.

نفت کوره یا مازوت یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل تصفیه نفت خام پس از اتر و بنزین و نفت چراغ به دست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای نیروگاه‌های حرارتی است. میزان آلایندگی مازوت با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده است.

* تصویر بالا مربوط به سه روز پیش است


افزایش 25 درصدی مصرف مازوت 

با وجود همه دستورها و مصوباتی که در گذشته و حال برای ممنوع شدن سوخت مازوت به تصویب رسیده است اما گویا تاثیر این تصویب ها روی سوخت گاز بیشتر از مازوت بوده است به همین دلیل است که هر ساله سوخت گاز این نیروگاه تعطیل و به سوخت مازوت تبدیل می شود.

امیر انصاری مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اراک درباره اجرایی نشدن این دستور به خبرآنلاین می گوید: آقای استاندار دستور دادند اما از روز دستور ایشان یعنی از تاریخ هشتم آبان تا امروز ما در حال جمع آوری مستنداتی هستیم تا آنها را به دادگستری ارائه دهیم و تعطیلی شیر مازوت عملی شود.

او درباره مستنداتی که در این مدت جمع آوری شده است، می گوید: پایش هایی که در این مدت انجام دادیم نشان می دهد این میزان سوخت بالاتر از استاندارد بوده است.یک واحد آن بیشتر از حد استاندارد بود که ما این سنجش را به مقام قضایی منتقل کردیم. علاوه بر این پایش سنجش میزان مصرف سوخت بود که از 25درصد به 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

انصاری در مورد طرح هایی که در کمیسیون های گذشته مطرح شده است می گوید: اوایل امسال و سال گذشته در کمیسیون های مجلس، کمیسیون انرژی و کمیسیون هایی که در سازمان تشکیل شد مطرح کردیم  62نیروگاه در کشور وجود دارد که از این تعداد 5.6نیروگاه مانند نیروگاه شازند و نیروگاه کرج در موقعیت خاص و استراتژیک از لحاظ آلودگی ها قرار دارند.

او در مورد موقعیت حساسی که نیروگاه شازند دارد می گوید: نیروگاه شازند بین دو کانون جمعیتی شازند و اراک است که اگر باد از غرب بیاید آلودگی به سمت اراک می رود اگر از شرق بیاید آلودگی به شازند منتقل می شود که چیزی حدود 800هزار نفر در این کانون زندگی می کنند و این آلودگی ها با سلامت مردم سرو کار دارد. ما آن زمان پیشنهاد دادیم که وزارت نفت و نیرو نیروگاه هایی را که مانند شازند در موقعیت حساس قرار دارند آمایش کنند و سوخت گاز آنها را بیشتر کنند.

سه شنبه 20 آبان 1393 

مطالب مرتبط :

مرگ تدریجی مردم و تولد کودکان معلول در چند صد متری صنایع بزرگ در اراک

 سوخت نیروگاه ها عامل اصلی آلودگی هوای اصفهان است

صدور دستور پلمپ تجهیزات مازوت سوز دو نیروگاه در اصفهان

آلودگی هوا مدارس اراک و شازند را تعطیل کرد

‌سهم نامبارکی که صاحب ندارد!

آلودگی هوا در آینده فاجعه انسانی ایجاد می‌کند


نظرات شما عزیزان:


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 26 آبان 1393برچسب:مازوت,نیروگاه شازند,اراک,استاندار, استان مرکزی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.