اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

اکسیژن - دکتر سید علیرضا عظیمی -  متاسفانه بالاخره اولین نشانه های پیش بینی متخصصان و پزشکان درباره سونامی سرطان در کشور آشکار شد. چند سالی بود که صاحبنظران سلامت و محیط زیست مرتبا نسبت به سرطانزایی آلودگی هوا، بنزین تولید داخل، آزبست، کودها و سموم کشاورزی غیر استاندارد، محصولات گلخانه ای، سیگار و قلیان، الکل، پرخوری و چاقی، نیترات بالای آب آشامیدنی، برنجهای هندی، سبزیجات آبیاری شده با آبهای دارای فلزات سنگین، دکلهای مخابراتی تلفن همراه، پارازیتهای ماهواره ای، افزودنی های غیر مجاز مواد غذایی، جوش شیرین در نان، وایتکس در شیر، روغن پالم در ماست، رنگهای صنعتی در بستنی، دود و پساب صنایع و کارخانه ها، میدان مغناطیسی خطوط برق فشار قوی، ظروف پلاستیکی بی کیفیت مواد غذایی و امثال اینها هشدار می دادند، اما دریغ از ذره ای توجه از طرف خواص و عوام! 

مسئولان محترم مثل همیشه درگیر مسائل مهمتر بودند، مردم کوچه و بازار به تامین هزینه های زندگی و احیانا خرید خودرو مدل بالاتر و خانه بزرگتر فکر می کردند، جوانها به دنبال کلاس کنکور و تیم ورزشی مورد علاقه و مدلهای جدید موبایل و لباس های مارکدار می گشتند، سالمندان در اندیشه حسن عاقبت و سر و کله زدن با بچه ها و نوه ها بودند، پولدارها وقت شان را در مسافرتهای خارجی می گذراندند، فقیرها در کشاکش بیکاری و نان شب و سقف بالای سر دست و پا می زدند. رسانه ملی دائما از مشکلات ساکنان بلاد کفر و خوشبختی ما می گفت، تحصیل کرده ها یا مایوس و سر خورده به کنجی نشسته بودند یا تند تند زبان خارجی می خواندند و پشت در سفارتخانه ها رژه می رفتند تا زودتر مهاجرت کنند، کارمندان دولت روز را با مطالعه صفحه نیازمندیهای روزنامه و تلفن به اقوام و مراسم ناهار و گفتگو درباره اضافه کار و پاداش و غیبت و حسادت پشت سر می گذاشتند، نیروهای ارزشی خود را وقف عبادت و هیات و نذری و نوحه کرده بودند، آقا زاده ها با خودروهای خارجی چند صد میلیونی در خیابانها مسابقه می دادند، نیروهای غیر ارزشی در مهمانی های زیر زمینی سرگرم الکل و اکستازی و کراک و آن کار دیگر بودند، خانمهای خانه دار یا گیر بچه و خرید و شام و ناهار و بشور و بپز خانواده بودند یا اگر فرصتی دست می داد فال قهوه می گرفتند و روح احضار می کردند و درباره برندهای لوازم آرایش کنفرانس می دادند و .... .

خلاصه همه کار داشتند، همه گرفتار بودند، همه فرصت نداشتند، همه وظایف مهمتری داشتند و همه به ریش متخصصانی که درباره آلودگی محیط زیست هشدار می دادند، می خندیدند که ای آقا این حرفها کدومه! مردم گرفتارند! کی وقت داره بره دنبال اینکه آزبست چیه و بنزن بنزین چقدره! دلت رو پاک کن عمو ! وسواس رو بگذار کنار ! عمر دست خدا است! اگر این چیزا خطرناک بود که تا حالا نسل آدمیزاد ور افتاده بود ! حفظ محیط زیست که وظیفه ما نیست ! و ...  و ... و .... !

و حالا روزی است که متاسفانه همه عزیزان از فقیر و غنی و بزرگ و کوچک و این طرفی و آن طرفی کاسه چه کنم به دست گرفته اند. حالا کم کم دارد معلوم می شود که محیط زیست سالم اولین نیاز انسان است. کم کم داریم یاد می گیریم که خانه، خودرو، موبایل، دوست و رفیق، مهمانی، لباس، مدرک، مسافرت، پول، ورزش، تیپ و قیافه، پست و مقام، همسر و فرزند و غیره و غیره وقتی ارزش دارد که نخست آدم زنده و سلامت باشد تا بتواند از اینها استفاده کند! حالا زمانی است که آن پیش بینی ها که جدی نمی گرفتیم دارند اتفاق می افتند و روزی نیست که از خویشاوند و همسایه و همکار و چهره های سرشناس علمی و ادبی و هنری و ورزشی کسی سرطان نگیرد یا از سرطان نمیرد!

 و تازه این هنوز اول عشق است! و روزها و سالهای پیش رو به مراتب سخت تر خواهند بود چرا که سرطان ناگهان رخ نمی نماید و از زمان آغاز آن تا هنگام بروز علائم و خدای نکرده شدت یافتن بیماری چند سال فاصله است. یعنی کسی که امروز از سرطان فوت شده از چند سال قبل گرفتار شده و کسی که امروز گرفتار این بیماری شود، چند سال بعد علائم آشکار آن را مشاهده می کند. مگر آنکه خداوند بر جهل مرکب ما رحم نماید و ما را از شر خودمان نجات دهد.

مخلص کلام اینکه : اولا خدا به ما رحم کند و ما را از بلایی که به دست خودمان ساخته ایم نجات بخشد.

ثانیا هشدارها را جدی بگیریم و یافته های علمی درباره سلامت و محیط زیست را با حرفهای عوامانه و ساده انگاری های جاهلانه به مسخره نگیریم و رد نکنیم.

ثالثا همیشه و در همه حال برای حفظ تندرستی و سلامت خودمان، محیط زندگی مان، شهر و روستای مان، غذای مان، آب مان،خاک مان و هوای مان وقت و توجه و دقت و پیگیری لازم و کافی داشته باشیم.

تاریخ نگارش : پنجشنبه 29 آبان 1393

مطالب مرتبط :

تهرانی ها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند

 گوشت آلوده/خون آلوده/برنج آلوده/آب آلوده/شیرآلوده/هوای آلوده/اینک بنزین آلوده

معاون سازمان محیط زیست: پارازیت سرطان زا است و باید حذف شود

مدیر عامل محک از رشد 15 درصدی کودکان مبتلا به سرطان در هر سال خبر داد

چرا سرطان می گیریم؟

سونامی سرطان در ایران کتمان می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات سرطان : آلودگی هوا عامل بروز 3 نوع سرطان

سرطان در کودکان ایرانی بیشتر از متوسط جهانی

بنزین غیراستاندارد علت آلودگی هوا و سرطان

افزایش مراجعه کودکان مبتلا به سرطان به بیمارستان‌ها


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:اکسیژن,محیط زیست,سرطان,سلامت,هشدار, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.