اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
وزیر ارتباطاتماجراي سرطان‌زا بودن پارازيت‌ها مدت زمان زيادي است كه بين مسوولان مطرح شده و ارسال پارازيت روي امواج ماهواره‌يي از سال ١٣٨٠ تا امروز ادامه دارد و اين درحالي است كه هنوز راهكار و نتيجه‌ای درباره سرطان‌زا بودن يا نبودن اين پارازيت‌ها اعلام نشده است.

زیست بوم/ سهيل سراييان: ماجراي سرطان‌زا بودن پارازيت‌ها مدت زمان زيادي است كه بين مسوولان مطرح شده و ارسال پارازيت روي امواج ماهواره‌ای از سال ١٣٨٠ تا امروز ادامه دارد و اين درحالي است كه هنوز راهكار و نتيجه‌ای درباره سرطان‌زا بودن يا نبودن اين پارازيت‌ها اعلام نشده است. از سوي ديگر نهادهاي مختلفي درباره اين مساله پژوهش كرده‌اند و به اين نتيجه رسيده‌اند كه پارازيت‌ها سرطان‌زا هستند اما در همين رابطه روز گذشته محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، درباره مضر بودن پارازيت‌ها گفت: «درباره بحث تاثير پارازيت‌ها بايد اين را اشاره كرد كه اگر منظور از پارازيت آن بخشي است كه مربوط به موبايل و تجهيزات مخابراتي مي‌شود، ما اين مسائل را از سوي سازمان تنظيم مقررات ارتباطات تحت كنترل داريم. تمام تلاش خود را به كار گرفته‌ايم تا فعاليت‌هايي كه دراين حوزه صورت مي‌گيرد مضر نباشد. اما اگر منظور از پارازيت به بخش‌هاي ديگر بازمي‌گردد بايد گفت كه به نمايندگي از رييس‌جمهوري در كنار دوستاني از وزارتخانه‌ها و بخش‌هاي مختلف، مسوول رسيدگي به اين موضوع شده‌ام و در حال حاضر گزارشي در اين بخش تهيه و براي رياست‌جمهوري ارسال شده است كه پس از اين بررسي‌ها نتايج آن اعلام خواهد شد.»

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه با اشاره به اين موضوع كه تمام بخش‌هاي پارازيت در اختيار اين وزارتخانه نيست، گفت: «به هر حال پارازيت‌ها اگر از حد مشخصي بيشتر شوند مي‌توانند مضراتي به دنبال داشته باشند كه البته برخي بخش‌هاي اين پارازيت‌ها تحت نظارت ما نيست و براي آنكه بتوان آنها را كنترل كرد لازم است كه اين بخش‌ها هم تحت نظارت ما در بيايند.»

براساس قانوني كه در سال ۱۳۷۳ به تصويب مجلس ايران رسيده استفاده از ماهواره در ايران ممنوع است و نيروي انتظامي شهرهاي مختلف كشور، در مقاطع زماني متعدد، عمليات‌ مختلفي را براي جمع‌آوري تجهيزات دريافت ماهواره از منازل مردم انجام مي‌دهد.

سازمان محيط زيست پارازيت‌ها را سرطان‌زا مي‌داند

ارديبهشت سال ١٣٩٢ پس از اعلام رد صلاحيت معصومه ابتكار در انتخابات چهارمين دوره شوراي شهر تهران او يكي از دلايل اين رد صلاحيت را اعلام خطرناك بودن پارازيت‌هاي ارسالي عنوان كرد و گفت: «در طول اين سال‌ها فريادهاي من براي كاهش بنزن در هوا، كاهش آلودگي هواي تهران و جلوگيري از توسعه پارازيت‌ها و تاثير آن بر محيط زيست شهري و سلامت شهروندان بود و براي تمامي اين اقدامات مصوبه شوراي شهر هم داشتيم و نظر جمعي بوده است. به نظرم به خاطر پارازيت و آلودگي هوا ردصلاحيت شدم.» اما زماني كه ابتكار به عنوان معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان محيط زيست از سوي روحاني انتخاب شد ماجراي پارازيت‌ها را مجددا پيگيري كرد و در همين باره سعيد متصدي، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت از محيط زيست دهم مهرماه امسال درباره پارازيت‌ها گفته بود: «سازمان محيط زيست از كميته رسيدگي به وضعيت پارازيت‌ها درخواست كرده تا با توجه به سرطان‌زا بودن پارازيت‌ها، از روش‌هاي ديگري براي مقابله با گفته اين سازمان تهاجم فرهنگي استفاده شود. احتمال بروز سرطان به علت تاثير پارازيت‌ها در انسان وجود دارد.»

مجلس پارازيت‌ها را براي سلامتي مردم مضر مي‌داند

اما نمايندگان مجلس هم براي پيگيري ماجراي سرطان‌زا بودن پارازيت‌ها از چند ماه پيش وارد عمل شده‌اند. روز ۲۲ مرداد  فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي نيز در جلسه‌ای به بررسي تاثير امواج پارازيت بر سلامت، محيط زيست و اختلالات مرتبط پرداخته بود. كمال‌الدين پيرموذن، عضو هيات رييسه اين فراكسيون پس از جلسه گفت: «مجموعه حاكميت بايد نسبت به امواج پارازيت اهتمام جدي داشته باشد، اين پارازيت‌ها براي سلامتي آحاد جامعه مضر است. ايجاد پارازيت با توجه به تحولات تكنولوژيكي و اجتماعي كاركرد مصونيت بخشي خود را از دست داده است.»

مركز پژوهش‌هاي مجلس ايران در گزارشي اعلام كرد كه قانون منع استفاده از ماهواره كارايي و اثر بخشي خود را از دست داده و تلاش‌هاي صورت گرفته براي تصويب قانون جديد نيز به دليل فقدان سياست واحد به شكست انجاميده است. به گزارش سايت مركز پژوهش‌هاي مجلس، اين گزارش كه تيرماه ۱۳۹۳ ارايه شده است خواستار همكاري دولت و مجلس براي برون‌رفت از وضعيت منفعل در قبال شبكه‌هاي ماهواره‌ای شده است. اين گزارش با بيان اينكه تا نيمه دهه ۱۳۸۰ استفاده‌كنندگان از ماهواره در پي تامين نياز سرگرمي بودند، كسب خبر، تحليل و تامين نيازهاي فكري از جمله انگيزه‌هاي استفاده از ماهواره در شرايط فعلي عنوان شده است. محمدرضا تابش، نماينده مجلس شوراي اسلامي و رييس فراكسيون محيط زيست درباره پارازيت‌ها گفت: «علاوه بر مضر بودن پارازيت‌ها در سلامت انسان‌ ادامه بي‌توجهي به وجود آنها به بروز حوادثي چون توفان تهران و به  موقع پيش‌بيني نشدن آن نيز مي‌انجامد.»

اختلال پارازيت‌ها در تصاوير هواشناسي

در شرايط امروز نمي‌توان سونامي سرطان در كشور را ناديده گرفت و به همين خاطر آمارهاي مختلفي كه درباره شيوع سرطان منتشر مي‌شود نگران‌كننده است. نام پارازيت‌ها هم در علت‌هاي احتمالي به سرطان ديده مي‌شود.  ايرج حريرچي، معاون مديريت منابع انساني و توسعه وزارت بهداشت به تازگي پيش‌بيني كرده است كه موارد ابتلا به سرطان در ايران در ۱۵ تا ۲۰ سال‌ آينده دو برابر خواهد شد.

پارازيت‌ها در توفان خردادماه تهران هم تاثير داشته‌اند. سازمان هوا‌شناسي ايران در گزارشي به مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه به دليل پارازيت‌ها نتوانسته اين توفان را پيش‌بيني كند. اما حسن رضواني، معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به عنوان متولي فضاي فركانسي كشور در مردادماه امسال تاثير پارازيت‌ها در تصاوير هواشناسي را به طور كلي تكذيب كرد و گفت: «هيچ تداخل امواجي در اين باره گزارش نشده است.»با توجه به پژوهش‌هاي صورت گرفته از سوي مجلس و دستور رييس‌جمهور به پنج وزارتخانه براي پيگيري سرطان‌زا بودن پارازيت‌ها بايد منتظر تصميم نهايي مسوولان نشست تا سرانجام ١٣ سال ارسال پارازيت در كشور مشخص شود اما اين پيگيري‌ها نشان مي‌دهد كه خود مسوولان هم درباره پارازيت‌ها دغدغه دارند. دنياي امروز در عرصه تكنولوژي و ماهواره‌ها مي‌تواند تهاجم فرهنگي خود را از هر طريقي چه به صورت ماهواره‌ای و چه به صورت اينترنتي داشته باشد اما بايد بهترين و سالم‌ترين راهكار را براي اين مقابله به كار برد تا سلامت مردم هم به خطر نيفتد.

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ 

 مطالب مرتبط :

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:پارازیت,سونامی سرطان,رئیس جمهور,هواشناسی,سلامت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.