اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان نیاز روزانه سوخت در نیروگاه ها 160 میلیون متر مکعب است که 40 میلیون متر مکعب آن از مازوت که سوختی آلاینده است تامین می شود.

 سعید متصدی درگفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: با تدابیری که امسال اندیشیده شده است میزان مصرف مازوت در نیروگاه ها کاهش یافته است و بیشتر این مراکز گاز مصرف می کنند به طوری که میزان مصرف گاز در نیروگاه ها، امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 80 میلیون متر مکعب به حدود 100 تا 110 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

وی افزود: از 160 میلیون متر مکعب نیاز روزانه سوخت در نیروگاه ها، 40 میلیون متر مکعب از مازوت و 10تا 15 میلیون متر مکعب با گازوییل تامین می شود.

متصدی ادامه داد: استفاده از مازوت نه برای محیط زیست و نه برای صنایع قابل قبول است زیرا مصرف آن موجب افزایش گوگرد و آلودگی هوا و همچنین بالا رفتن استهلاک در نیروگاه ها می شود که مقرون به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست حذف سوخت های سنگین و آلاینده از نیروگاه ها و صنایع است که در این زمینه هماهنگی هایی را با وزارت نفت و نیرو در بخش توانیر داشته ایم، همچنین با هماهنگی که با وزارت نفت داشته ایم از سال آینده 100 درصد نیروگاه ها از سوخت گاز استفاده خواهند کرد که فاکتور اصلی برای رسیدن به این هدف صرفه جویی در مصارف خانگی است.

وی تاکید کرد: متاسفانه به علت عدم برنامه ریزی صحیح در سال های گذشته امسال برای تامین گاز به عنوان سوخت برای نیروگاه ها در زمستان با مشکل مواجه هستیم که این مشکل سال آینده برطرف خواهد شد.

متصدی اظهار کرد: سازمان محیط زیست با سازمان های مرتبط در زمینه فعالیت صنایع تدابیری را اندیشیده اند که زمستان امسال با کمترین میزان مصرف مازوت سپری شود. بر این اساس از برخی صنایع خواسته شد تا میزان تولید خود را تا حد مقدور کاهش دهند و هم اینکه تعمیرات خود را در فصل زمستان انجام دهند تا میزان مصرف سوخت برای تولید کاهش یابد.

وی افزود: با تمام هماهنگی های انجام شده، سازمان محیط زیست به ادارات کل دستور داده تا با صنایعی که مطابق با استانداردهای مورد نظر این سازمان فعالیت نمی کنند و موجب آلودگی می شوند برخورد کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکل عمده در تامین گاز مورد نیاز، مصرف بیش از حد این سوخت در بخش خانگی است زیرا در منازل از برخی لوازم گرمایشی مانند شومینه استفاده می کنند که نسبت به میزان گازی که مصرف می کند راندمان بسیار پایینی دارد و بیشتر حرارت و سوخت هدر می رود و پِرت می شود.

وی افزود: با محاسبات انجام شده 90 تا 95 درصد انرژی از طریق شومینه هدر می رود و راندمان آن بین 5 تا 10 درصد است که این موضوع موجب افزایش مصرف گاز در منابع خانگی می شود در حالی که اگر بین 10 تا 20 درصد از مصارف خانگی کاهش یابد گاز تمام نیروگاه های کشور تامین خواهد شد و دیگر نیازی به مصرف مازوت و گازو ئیل نیست.

به گفته وی در بخش خانگی روزانه حدود 400 تا 500 میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود.

متصدی با بیان اینکه اولویت شرکت ملی نفت و گاز تامین گاز منازل است گفت: تامین سوخت نیروگاه ها و صنایع به ترتیب در اولویت های بعدی قرار دارند که در این رابطه امسال در بحث مربوط به صنایع با صنایعی مانند سیمان ، فولاد و پتروشیمی ها هماهنگی هایی انجام شده است تا تعمیرات خود در فصل زمستان انجام دهند و هم اینکه در صورت لزوم میزان تولید را کاهش دهند.

وی تاکید کرد: یکی از اصلی ترین راهها که می تواند کمک کند تا سوخت نیروگاه ها و صنایع در فصل سرد سال نیز با گاز تامین شود، صرفه جویی در بخش خانگی است.

در فصول سرد سال که میزان مصرف گاز در بخش خانگی افزایش می یابد سهمیه گاز نیروگاه ها و صنایع قطع می شود زیرا اولویت وزارت نیرو و گاز تامین گاز مورد نیاز در بخش خانگی است از این رو به ناچار نیروگاه ها و صنایع برای ادامه فعالیت و تولید خود از مازوت به عنوان سوخت استفاده می کنند و از انجا که مازوت سوختی الاینده است مورد قبول سازمان محیط زیست نیست از این رو هماهنگی هایی را با وزارت نفت ، نیرو بخش توانیر و شرکت پالایش و گاز انجام داده است.

تاریخ خبر: 29/09/1393

مطالب مرتبط :

وجود ١٧٨ منبع ثابت آلودگی هوا در کشور

با وجود دستور مهر و موم، مازوت همچنان در نیروگاه شازند اراک می‌سوزد

 مرگ تدریجی مردم و تولد کودکان معلول در چند صد متری صنایع بزرگ در اراک

سوخت نیروگاه ها عامل اصلی آلودگی هوای اصفهان است

صدور دستور پلمپ تجهیزات مازوت سوز دو نیروگاه در اصفهان

 آلودگی هوا در آینده فاجعه انسانی ایجاد می‌کند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 2 دی 1393برچسب:مازوت,نیروگاه,گاز,گوگرد,محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.