اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

دیدار ابتکار با بان کی مون در ورشو+عکس

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
عکس : ایران بالکان

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار توقف تحریم‌های یکجانبه علیه ایران که به روشنی در حوزه محیط زیست ایران، منطقه و جهان تأثیرات مخرب داشته، شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در نامه‌‌ به‌ بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل و دو تن از معاونان وی - که مسئولیت برنامه‌های محیط زیست و عمران و توسعه این سازمان را عهده‌دار هستند ـ با اشاره به اثرات سوء تحریم‌ها ‌علیه ایران نوشت:

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار توقف تحریم‌های یکجانبه علیه ایران که به روشنی در حوزه محیط زیست ایران، منطقه و جهان تأثیرات مخرب داشته، شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در نامه‌‌ به‌ بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل و دو تن از معاونان وی - که مسئولیت برنامه‌های محیط زیست و عمران و توسعه این سازمان را عهده‌دار هستند ـ با اشاره به اثرات سوء تحریم‌ها ‌علیه ایران نوشت:
 «اطمینان دارم، جناب‌عالی کاملاً مطلعید چند سالی است تحریم‌های گسترده از آن سوی مرز‌هایمان، اقتصاد ایران را متأثر نموده و بر اساس گزارش‌های تأیید شده و معتبر بین‌المللی، این اثرات اقتصادی بدون استثنا‌ در تمامی زمینه‌ها من جمله محیط زیست، آثار مخرب و سوء خود را نمایان ساخته و بی‌شک این اثرات بر وضعیت محیط زیست منطقه و جهان بسیار منفی بوده است». 
 
ابتکار در این نامه افزوده است: آثار سوء تحریم‌ها مشخصاً بر اقتصاد و محیط زیست ایران و در بخش‌هایی همچون نفت، صنعت، مدیریت پسماند و پدیده گرد و غبار کاملاً دیده می‌شود‌. با توجه به منع دسترسی به فناوری‌های پیشرفته خاص تولید سوخت‌هایی با استاندارد روز (مانند یورو‌ها) در صنعت نفت، کیفیت هوای شهرهای بزرگ کشور همچون تهران و دیگر کلان‌شهر‌ها در چهار سال گذشته به افول رفته و در نتیجه، سلامت بیش از ۳۵ میلیون ‌شهروند‌ ایرانی به خطر افتاده است. 

معاون رئیس جمهور با اشاره به گزارش سال ۲۰۰۵ بانک جهانی تأکید کرد‌: آلودگی هوا دست‌کم بالغ بر ۹ میلیارد دلار خسارات سالانه بر اقتصاد و بهداشت جامعه ایران تحمیل می‌کند و اثرات این تحریم‌ها بر تخریب وضعیت محیط زیست مجتمع عسلویه و به دنبال آن کشورهای ساحلی خلیج فارس نیز به شدت افزایش یافته ‌و منجر به ‌وقفه‌ای سه ساله در اجرای برنامه‌های بهبود الگوی تولید و مصرف انرژی در مقیاس ملی و نیز افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و رشد پدیده گرمایش جهانی شده است. 

وی افزوده است: در بخش صنعت نیز عدم دسترسی به تکنولوژی‌های سازگار با محیط زیست در زمینه‌هایی چون بهبود و ارتقای استانداردهای هوا، پساب و مدیریت پسماند، عواقب جدی در توقف فرایند نیل به صنایع سبز و توسعه متوازن پایدار را بر جای گذاشته است. این به نوبه خود مدیریت منابع و ذخایر آبی، منابع خاکی و آلودگی هوا در برنامه‌های ملی به منظور ارزیابی مصرف بهینه انرژی جهت همسویی با اهداف و پیشگیری از تغییرات آب و هوا را با مشکل روبه‌‌رو کرده است. 

ابتکار همچنین با اشاره به محدودیت‌های تجاری در تأمین تجهیزات و تکنولوژی‌ها برای مدیریت پسماند، خطاب به ‌بان کی مون نوشته است: این مشکل باعث رهاسازی پسماندهای خطرناک و شیمیایی در منطقه شده و تأخیری دست‌کم سه، چهار‌ ساله در اجرای برنامه‌های کلان کشور را رقم زده است. تحریم‌ها همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مقابله با پدیده گرد و غبار را به شدت متأثر کرده ‌و آثار سوء جدی بر وضعیت محیط زیست کشورهای منطقه، علاوه بر غرب، مرکز و بخش‌های جنوبی ایران وارد آورده و سلامت و زندگی روزانه میلیون‌ها تن از شهروندان معمولی ایرانی و کشورهای همسایه را تحت تأثیر قرار داده است. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشته است: ‌این تحریم‌ها عملاً توانایی کشورهای منطقه برای بهره‌گیری از ساز‌وکارهای ساختاری و توانمندی توافقات منطقه‌ای و جهانی در مقابله و کنترل پدیده نوظهور و پرچالش گرد و غبار را محدود ساخته است. 

در پایان نامه، ابتکار ابراز امیدواری کرده ‌که با عنایت ویژه و رویکرد مثبت و پیش برنده دبیر کل سازمان ملل متحد و همکاری‌های UNEP و UNDP بتوان آثار سوء و مخرب تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه بر محیط زیست کشور، منطقه و جهان را مشهود نمود و گام مؤثر کوتاه تا بلند مدت در برگیرنده منافع محیط زیست جهانی را برداشت. 
 
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.