اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

اکسیژن -  رئیس جمهور در نشست مشترک دولت و مجلس سخنانی ایراد نمود که متن کامل آن توسط پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر شد. با توجه به اشارات مهمی که در سخنان وی به مسائل محیط زیست و به ویژه آلودگی هوا وجود دارد، در اینجا این بخش از بیانات دکتر حسن روحانی را که از خبر عصر ایران برگرفته شده ارائه می نماییم:

اگر بگویم در زمینه محیط زیست، در بخش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نظیر تهران، اصفهان، اراک مشهد، تبریز، اهواز و امثال اینها به بحران رسیده ایم، درست است. این شرایطی است که مردم در هوای آلوده تنفس می‌کنند. نکند کم کم دیدنِ آسمانِ آبی برای مردم تهران تبدیل به خاطره شود. مبادا دست روی دست بگذاریم و فردا دیدن آسمان آبی در کلانشهرها برای فرزندان امروز رویا شود. ما نمی توانیم در این وضعیت، در خصوص مساله آلودگی هوا دست روی دست بگذاریم. شدت استفاده از انرژی قابل قبول نیست. متوسط مصرف سرانه انرژی در ایران دو برابر مصرف جهانی است. اگر در کشورهای دیگر برای دو برابر شدن مصرف انرژی 45 سال زمان می برد، در ایران با 12 سال، مصرف انرژی ما دو برابر می شود. این معنایش این است که نمی توانیم سرمایه ملی را تبدیل به دود و سم کنیم.
در تهران طی 10 ماهه امسال طبق آمار، صدها نفر به خاطر آلودگی هوا در بیمارستان بستری شده‌‌اند. شاید صدها، عدد درستی نباشد و بلکه هزارها و تعداد زیادی از مردم در سایه همین مسمومیت ها جان باختند.

بخشی از مساله محیط زیست مصرف بی رویه انرژی است و یک سمت آن اصلاح نشدن صنعت در بخش‌های مختلف و بخش دیگر آن مشکل آب است. همه اینها دست به دست هم داده اند. معضل ما تنها بحث زیست محیطی نیست. در زمینه انرژی ،گاز، نفت و برق هم دچار مشکل هستیم . این برای کشور قابل قبول است که بزرگترین کشور دنیا از نظر منابع برای گاز دچار مشکل شود و دلهره قطعی گاز را در زمستان داشته باشیم؟ قابل قبول است که در زمان مصرف بالای گاز و انرژی ناچار شویم گاز نیروگاه ها را قطع کنیم؟ در شرایط آلوده، هوا را آلوده تر کنیم؟ اگر اقدامات فوری چند ماهه دولت نبود، در زمستان سال آینده صد درصد با قطعی گاز مواجه می شدیم. امیدوارم با ادامه سرمایه گذاری و تلاشی که در این بخش انجام می گیرد، بتوانیم از مشکل عبور کنیم.

در زمینه سلامت شاید کلمه بحران درست نباشد، اما شرایط بسیار دشوار مردم تا نزدیکی های مرز بحران است و این به ما هشدار می دهد که باید در زمینه‌ دشواری‌های کشور و بحران هایی که به آنها نزدیک شده ایم یا به زودی به آنها می رسیم فکری اندیشیده باشیم.

در زمینه صنعت به خاطر شرایط رکودی که داریم، قیمت انرژی به گونه ای در نظر گرفته شده که با یک شیب نرم قابل تحمل که آثار چندانی در بخش رکود نگذارد حرکت می کنیم؛ در زمینه نفتِ گاز و گازوئیل چون تاثیرش بر حمل و نقل و سایر کالاها زیاد است شیب نسبتاً متناسب و نرم خواهد بود اما در بنزین مقداری شیب تندتر خواهد بود؛ هم به خاطر آلودگی و هم به خاطر اینکه اثراتش در تولید خیلی زیاد نیست.

ناکارامدیِ بنده و امثال من که اشکالی ندارد و مهم نیست؛ خدای ناکرده روزی نگویند این نظام ناکارامد است. اگر نتوانیم هوای سیاه تهران را حل کنیم یعنی ناکارامدی ما؛ اگر نتوانیم آسمان آبی را به تهران برگردانیم یعنی ناکارایی ما؛ اگر نتوانیم آب خوردن را برای همه مردم آماده کنیم یعنی ناکارایی ما؛ اگر در زمینه صنعت و کشاورزی نتوانیم رشد کنیم یعنی ناکارایی ما، همه ما، دولت و مجلس فرق نمی کند؛ دولت جدا از مجلس نیست. من از نمایندگان مردم نه تنها حمایت می خواهم که نظارت هم می‌خواهم؛ شما دولت را حمایت ونظارت کنید؛ این کار شماست و انجام دهید؛ اگر دولت اشتباه و خطا می کند شما باید با نظارت‌تان نگذارید خطا ادامه پیدا کند؛

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲

عکس : افکار نیوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.