اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

آلودگی هوا

هر موتورسیکلت سه برابر یک خودرو آلودگی هوا تولید می‌کند. تغییرات ژنی پس از شش ماه تحمل آلودگی‌هوا رخ می‌دهد.

گسترش آنلاین - معصومه عابدی - آلودگی هوا دستور خودکشی سلولی می‌دهد. رئیس مرکز تحقیقات سرطان که ریاست نشست تخصصی سرطان و آلودگی هوای کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان را به عهده داشت، با بیان این‌که اکتبر ۲۰۱۳ بود که سازمان بهداشت جهانی پس از ۱۵ سال تحقیق اعلام کرد که آلودگی هوا عامل موثری در ابتلا به سرطان است، گفت: آلودگی هوا به تنهایی ۲۶ درصد ریسک ابتلا به سرطان را بالا می‌برد، سرطان ریه و مثانه هم به عنوان شایع‌ترین سرطان‌های مرتبط با آلودگی هوا شناخته می‌شوند.

محمداسماعیل اکبری اظهار کرد: پیش از این اعلام شد که آلودگی هوا تغییر ژنی ایجاد می‌کند، از این‌رو وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است تغییر ژنی به هر شکل ممکنی ایجاد شود و انواع بیماری‌ها را سبب شود. وی با طرح این پرسش که آلودگی هوا چگونه سرطان را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: موضوعی که اکنون ما به‌عنوان آلودگی هوا می‌شناسیم، ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرونی هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند.این ذرات توانایی ورود به گلبول‌های قرمز خون را که ۷/۵ میکرون هستند، دارند.

مدیر مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست که در این نشست حضور داشت، با بیان این‌که موادی مانند آزبست آن‌قدر مضر هستند که سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده، باید میزان آنها به صفر برسد، گفت: گذشته از آزبست مواد دیگری هم هستند که خطرات بیشتری از آزبست می‌توانند داشته باشند که بنزن یکی از آنهاست. این موضوع شاید روی افراد عادی تاثیر آنچنانی نداشته باشد، اما بیش از همه بیماران خاص را هدف قرار می‌دهد. یوسف رشیدی افزود: بیماران خاصی که در معرض بنزن قرار می‌گیرند، این آلودگی ساختار خون و کبدشان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، این ذرات حتی قابلیت این را هم دارد که وارد مغز افراد شود. وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از دلایل بروز آلزایمر وجود همین آلودگی‌ها است، چراکه این ذرات با نفوذ در مغز افراد، می‌تواند نورون‌های مغزی را از بین ببرد.

در این میان، یوسف حجت، استاد دانشگاه و کارشناس آلودگی هوا نیز اضافه کرد: با وجود ممنوعیت استفاده از آزبست، هنوز هم این ماده در لنت ترمز و کلاچ‌ها استفاده می‌شود و با هر بار از بین رفتن کلاچ و تمام شدن لنت ترمز، حجم زیادی از آزبست وارد هوا می‌شود. میزان خطر آزبست زمانی که به صورت ذرات معلق در می‌آید، بسیار خطرناک است.

رئیس بخش زیست فناوری پزشکی از پژوهشگاه ملی مهندسی زیست فناوری نیز با اشاره به ویژگی برگشت‌پذیری آلاینده‌ها، تاکید کرد: برخی آلاینده‌ها که درصد زیادی را هم تشکیل می‌دهند نه تنها برگشت‌پذیر هستند که اثرات تجمیعی دارند. قاسم آهنگری ادامه داد: مطالعه‌ای که با هماهنگی مرکز سنجش شهرداری از نقاط آلوده تهران انجام شد، نشان داد افرادی که حداقل شش ماه در چهارراه‌هایی که آلایندگی فراوانی دارد، فعالیت کرده‌اند، دچار تغییرات ژنی و سلولی شده‌اند. وی گفت: بررسی‌ها مشخص کرد که پروفایل ژنی این افراد در مقایسه با افرادی که در هوای پاک زندگی کرده‌اند، متفاوت شده، همچنین آلودگی ژن‌هایی که تمایل به ایجاد آسم را دارند، فعال کرده‌اند.

تاریخ ایجاد : چهارشنبه, 30 بهمن 1392


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:تغییرات ژنی - آلودگی هوا - سرطان - آزبست - بنزن, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.