اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 هشدارهایی که سازمان های مربوطه محیط زیست و بهداشت در خصوص خطر آلودگی هوا بر سلامت کودکان و به طور کلی مردم طی چند روز اخیر در رسانه­ ها اعلام کردند سبب نگرانی بسیاری از سوی مردم شده که آیا دوباره مانند سالهای پیش باید از کار و فعالیت روزانه خود دست بشویند و خانه نشین شوند؟ ضمناً این آلودگی بیش از انکه بر انسانها تأثیر داشته باشد به گفته دکتر پیام محبی، رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران بر حیوانات و پرندگان تأثیر منفی دارد.

دی پرس - در گفت و گوی کوتاه خبرنگار واحد محیط زیست تیناپرس با دکتر محبی در خصوص اثرات زیست محیطی آلودگی هوا ، وی ضمن آسیب پذیرتر شمردن طیور نسبت به انسان تأکید کرد: اثراتی که آلودگی هوا بر حیوانات می­ گذارد مانند اثرات منفی است که این نوع آلودگی بر انسانها دارد. ولی در برخی از مواقع این اثرات به میزان بیشتری در حیوانات نسبت به انسانها مشاهده شده است.

وی دلیل این آسیب پذیری را چنین توضیح داد: به دلیل اینکه جثه انسان بزرگتر است، تأثیر مواد آلودکننده در انسانها نسبت به حیوانات کمتر است.

رئیس بیمارستان دامپزشکی با اشاره به تفاوت انسان و حیوان در میزان تأثیر پذیر بودن از آلودگی هوا تصریح کرد: اگرچه انسانها نسبت به حیوانات در برابر آلودگی هوا مقاومت بیشتری نشان می ­دهند ولی به دلیل اینکه حیوانات قدرت انتخاب بیشتری در مهاجرت دارند در نتیجه انسانها در سطح شهر در معرض خطر بیشتری هستند. وی نشانه این خطر برای سلامت عمومی را چنین بیان کرد: شما به راحتی می ­توانید از افزایش میزان سرطان طی دهه ­های اخیر پی به اثرات منفی آلودگی هوای شهر تهران ببرید.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش آیا آماری یا تحقیقی از تلفات حیوانات از چنین پدیده­ای تا کنون ارائه شده است یا خیر، اذعان داشت: متأسفانه تا کنون هیچ آماری یا مطالعه­ای که نشان دهد چقدر حیوانات از این پدیده متأثر هستند ارائه نشده است. وی در ادامه افزود: ما هیچ گونه آماری از تلفات انسان ناشی از آلودگی هوا نداریم چه برسد به اطلاع از میزان مرگ و میر حیوانات.

اگر شما دقت کنید قدیم ها تهران معروف بود به داشتن کلاغهای زیاد در سطح شهر. ولی در حال حاضر کلاغ در تهران بسیار کم مشاهده می ­شود. این به این معنی است که طی سالهای اخیر به دلیل آلودگی هوا بسیاری از پرندگانی که قادر بودند از این شهر مهاجرت کنند به جاهای دیگر مهاجرت کردند و عملا پرنده زیادی در آسمان تهران دیده نمی­ شود. در حال حاضر حتی پرندگان هم ترجیح می ­دهند در تهران زندگی نکنند.

تاریخ انتشار : 1392/7/21



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.