اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
این اتفاق که با نگاه‌های متحیر ناظران و به طور خاص سرنشینان خودروها همراه شده بود، احتمالاً نخستین حرکت اعتراضیِ هنری در کشورمان نسبت به وضعیت آلودگی هوا و در راستای توجه بیشتر مردم نسبت به این مسئله است. باید دید این جنبش فرهنگی کاهش آلودگی هوا دوام خواهد آورد و خواهد توانست در کاهش این آلودگی نقش موثری داشته باشد؟
آلودگی هوای پایتخت مدت‌ها است که فریاد اعتراض هنرمندان را بالا برده و به طور خاص سینماگران و اهالی تئاتر به صورت انفرادی و جمعی نسبت به وضعیت آب و هوای شهرهای بزرگ کشور علی الخصوص پایتخت انتقاد کرده و خواستار رفع این وضعیت شده اند اما حقیقت آن است که این معضل پیچیده تر از این است که به سادگی بتوان برطرفش کرد. در همین راستا حرکتی متفاوت در انتقاد به این وضعیت در پایتخت رخ داد که متاسفانه دیده نشد.

فیدوس - به گزارش «تابناک»، نخستین بار داریوش مهرجویی بود که انتقادات شدیدی را نسبت به آلودگی هوا در پایتخت مطرح کرد و آن هم پس از فوت خواهرش، مرحوم ژیلا مهرجویی طراح مطرح صحنه و لباس بود و در مراسم یادبودش در خانه هنرمندان ایران سخن می‌گفت. او در حالی که اشک می‌ریخت و به سختی خود را کنترل می‌کرد، گفت: «من خیلی غمگینم. ژیلا با استعداد بود و تصاویری در اینجا نشان داده شد که من از او ندیده بودم اما از یک چیز کفری می‌شوم و آن هم این است که چه چیزی ژیلا را کشت!»

استمرار جنبش هنرمندان برای مبارزه با آلودگی هوا با «سهم من از/در دود»

مهرجویی با اشاره به آلودگی هوای تهران ادامه داد: «این آلودگی هوا، همه را دارد، می‌کشد. همه دوستان من سرطان گرفته‌اند! عزت‌الله انتظامی در بیمارستان خوابیده است. این رییس محیط زیست ما کجاست؟چه کار می‌کند؟ مردم ما از این آلودگی دارند، می‌میرند. من بسیار خشمگین هستم. اهواز بدترین شهر جهان شده است. همه شما کامیونی را تجربه کرده‌اید که از کنار شما رد شده و کلی دود خارج کرده است...  رییس محیط زیست این مملکت باید به من جواب بدهد نه اینکه فقط حرف بزند. شهردار عزیز کاری بکن همه دارند، می‌میرند.»

گوهر خیراندیش بازیگر سینما که در همان مراسم حاضر بود با صدای بلند خطاب به داریوش مهرجویی گفت: «آقای مهرجویی دختر من «آناهیتا» هم در بیمارستان است و فقط 20 درصد ریه دارد، او هم دارد می‌میرد...» و از همین جا انتقادات سینماگران و دیگر هنرمندان نسبت به آلودگی هوا شدت گرفت و به یک موج بدل شد و اتفاقاتی که درباره بسیاری از بزرگان سینما از جمله عزت الله انتظامی به واسطه هوای تهران رخ داده، باعث شد تا پیگیری این ماجرا توسط هنرمندان به عنوان یک تکلیف متوقف نشود.

استمرار جنبش هنرمندان برای مبارزه با آلودگی هوا با «سهم من از/در دود»

کار به جایی رسید که رضا کیانیان بازیگر توانمند و محبوب سینمای ایران در نشست بررسی آلودگی هوای تهران حاضر شد و گفت: «...چندی قبل اعلام شد روزی ۵۰۰ نفر به علت آلودگی هوا به مراکز درمانی منتقل می شوند که ۲۴۹ نفر از آنها جانشان را از دست می دهند... در نامه ام به دکتر روحانی نوشتم وقتی گفتیم بیجه ، جانی پاکدشت ۱۲۰ کودک را به قتل رسانده او دستگیر و محاکمه شد، این جا روزی ۲۴۰ نفر به علت آلودگی هوا کشته می شوند، آیا نباید مسئول آلودگی را پیدا کرد؟ هیچ کسی مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد... ریه من ۸ سال قبل به علت آلودگی هوا دچار آسیب شد، من با دوندگان دو و میدانی مسابقه تنفس می دادم اما در حال حاضر وقتی ۴ پله را بالا می روم نفسم می گیرد...»

در همین فضا بود که علی مرادخانی، فرهاد توحیدی، منیژه حکمت، علی سرتیپی، احمدرضا درویش، بیژن میرباقری، علیرضا رئیسیان، مازیار میری، مسعود رایگان، پگاه آهنگرانی، همایون شجریان، رضا عطاران، محمدمهدی عسگرپور، خشایاردیهیمی، پوریا عالمی، داود رشیدی، لیلی رشیدی، سیدمحمد بهشتی، کیومرث پوراحمد، تهمینه میلانی، خشایار دیهیمی، مصطفی رحمان دوست، داریوش پیرنیاکان، مسعود رایگان، علیرضا رئیسیان، فرشته طائرپور، هوشنگ ظریف، لیلی گلستان، محمدرضا گوهری، محمدحسین لطیفی، سهیل محمودی، عبدالحسین مختاباد، نازنین مفخم، نیما دهقانی و صدها چهره فرهنگی دیگر در نامه‌ای خواستار شکل گیری حرکتی مردمی برای بهبود این وضعیت شد و پیشنهاد شکل گیری جنبشی در این زمینه را مطرح کردند.

استمرار جنبش هنرمندان برای مبارزه با آلودگی هوا با «سهم من از/در دود»

در همین راستا ظهر روز سه شنبه در تقاطع خیابان‌های میرداماد و شریعتی تهران به عنوان یکی از پرترددترین معابر پایتخت شاهد یک حرکت هنری در اعتراض به آلودگی هوا بودیم؛ اتفاقی که متاسفانه چندان انعکاس نداشت و بی شک اگر در هر نقطه جز کشورمان رخ داده بود، انعکاس وسیعی داشت. ساعت 13.30 سه شنبه 13 اسفندماه، گروهی از جوانان هنرمند با حضور در تقاطع به محض قرمز شدن چراغ راهنمای خیابان میرداماد، مقابل خودروها به صف می ایستادند و در قالب یک «پرفرمنس» به نقادی متفاوتی نسبت به آلودگی سنگین و مستمر هوای تهران می‎‌پرداختند؛ مدیومی تازه که در دنیای امروز بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این پرفورمنس که تحت عنوان «سهم من از/در دود» با مدیریت میلاد شجره و علیرضا کی منش برگزار شد، گروه جوان حاضر ابتدا با ماسک‌های معمول برای ایام آلودگی هوا مقابل صف خودروها، صف می‌کشیدند، سپس ماسک‌هایشان را بر می داشتند و به شکلی متفاوت نفس می‌کشیدند. این اتفاق که با نگاه‌های متحیر ناظران و به طور خاص سرنشینان خودروها همراه شده بود، احتمالاً نخستین حرکت اعتراضیِ هنری در کشورمان نسبت به وضعیت آلودگی هوا و در راستای توجه بیشتر مردم نسبت به این مسئله است. باید دید این جنبش فرهنگی کاهش آلودگی هوا دوام خواهد آورد و خواهد توانست در کاهش این آلودگی نقش موثری داشته باشد؟
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲

نظرات شما عزیزان:

hamid
ساعت23:22---22 اسفند 1392
سلام دوست عزیز وب زیبا و جالبی داری . بازم بهت سر میزنم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.