اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

شفاف - هواي آلوده و آسمان غبار گرفته بيشتر از هر بحران ديگري، شهرنشين هاي امروزي را تهديد مي کند؛ هوايي که نه تنها ريه ها را ويران مي کند، بلکه به احساسات آنها هم آسيب مي زند. شايد چنين ادعايي عجيب به نظر برسد. اما محققان در بررسي هاي مختلف از تاثير آلودگي هوا بر عشق پرده برداشته اند. آنها مي گويند کساني که هواي آلوده را وارد ريه شان مي کنند، کج خلق، ناشکيبا و بي حوصله مي شوند. با اين اوصاف، مگر مي شود خلق گرفته و تحريک پذير ساکنان شهرهاي آلوده، بر دنياي عاشقانه شان تاثيري نگذارد و با آرامش زندگي مشترک شان بازي نکند؟



سالگرد ازدواج را فراموش مي کنيد

همسرتان قول هايي را که مي دهد از ياد مي برد و مناسب هاي مهم زندگي تان را هم فراموش مي کند؟ او کارهايي را که بايد انجام بدهد به بهانه فراموشي پشت گوش مي اندازد و گيج و کم تمرکز به نظر مي رسد؟ حرف هايي را که ديروز با هيجان برايش تعريف کرده ايد به خاطر نمي آورد؟ شايد همه اين حالات تحت تاثير هواي آلوده در او ايجاد شده باشد. بررسي ها نشان مي دهد تنفس فلزات سنگين، گازهاي ناشي از سوخت و ساز ناقص مواد سوختني و ريزگردها در کلانشهرها وضعيت شناختي افراد را هم دچار اشکال کرده و قدرت تفکر و حافظه آنها را ضعيف تر مي کند. معصومه صالحي رئيس انجمن آلزايمر ايران مي گويد در صورت افزايش بيش از حد غلظت آلاينده ها فراموشي کاذب و مقطعي براي افراد و به ويژه سالمندان رخ مي دهد و در اين ميان تاثير آلودگي هوا بر کساني که خودشان مبتلا به بيماري زمينه اي چون آلزايمر هستند شديدتر است.

ـ اگر همسرتان به خاطر فراموشکاري اش از شما عذر خواست، پوزشش را بپذيريد. از نظر محققان، يکي از تاثيرات آلودگي هوا فراموشي و پايين آمدن تمرکز است. پس پيش از قضاوت در مورد بي وفايي او و جنجال درست کردن به خاطر فراموشکاري اش، موضوع را با يک متخصص در ميان بگذاريد.



بيشتر دعوا مي کنيد

قرار نيست بهانه خاصي پيش بيايد. هوا که آلوده باشد، هر موضوع ساده اي مي تواند شما را به جان هم بيندازد. محققان مي گويند براي از کوره در رفتن تنها نياز نيست ذهن تان پر از فکر و خيال هاي آشفته باشد يا کسي با يک اشتباه شما را عصباني کند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبر محمدرضا خزايي، روانپزشک و استاد دانشگاه معتقد است در زمان آلودگي هوا افراد بيشتر و زودتر عصباني، زود رنج، پرخاشگر و کم تحمل تر مي شوند. بررسي ها نشان مي دهد که علت هاي بيروني مثل آلودگي ها، ترافيک و سروصدا هم مي توانند تحمل شما در پذيرش مشکلات را کمتر کنند و شما را زود رنج تر، پرخاشگرتر عصباني تر و کم تحمل تر کنند. به همين دليل اگر پيش از اضافه شدن اين محرک هاي بيروني عصبانيت هاي زودرس سراغ تان مي آمده و با بهانه هاي کوچک دچار استرس مي شديد، در روزهايي که هوا آلوده است احتمالاً بيشتر با همسرتان جروبحث مي کنيد و زودتر از او مي رنجيد.
اما اگر هميشه آرام بوده ايد و منطق بيشتر از احساسات بر رفتار شما تاثير مي گذاشته، مهار تاثيرات ناخوشايند آلودگي برايتان راحت تر خواهد بود.

ـ با کمک گرفتن از دستگاه هاي تصفيه هوا و بيرون نرفتن در روزهاي آلوده، مي توانيد به حفظ آرامش خود کمک کنيد. يادتان نرود که دعوا نمک زندگي است اما اگر بي جهت و مدام آن را به زندگي تان بياوريد، به مشکلي جدي تبديل مي شود. پس نگذاريد مشکلات بيروني از قبيل هواي آلوده، زندگي مشترک تان را به سراشيبي بيندازند.



۳. از هم فاصله مي گيريد

خستگي و بي حوصلگي، همراهان هميشگي آلودگي هوا هستند. گيجي و کمبود تمرکز، ساکنان شهرهاي آلوده را درگير خود مي کند و اگر مراقب بروز نشانه هايش نباشيد و براي برطرف کردن شان کاري نکنيد، به مرور زندگي در کنار شما براي شريک زندگي تان کسالت آور مي شود. دکتر پرويز مظاهري، دبير انجمن روانپزشکان ايران هم در گفتگو با فارس بروز اين نشانه ها را در هواي آلوده تاييد کرده و گفته بود آلودگي هوا، نه تنها شما را بدخلق مي کند، بلکه بر جسم تان هم تاثير مي گذارد و با ايجاد تنگي نفس و تپش قلب شما را کلافه مي کند. در چنين شرايطي، رسيدگي به کارهاي تمام نشدني خانه و با لبخند به استقبال همسر رفتن، به سادگي قبل انجام نمي شود. متخصصان معتقدند کساني که به خاطر مشکلات جسمي ديگر، بيش از آدم هاي سالم در معرض آسيب هاي هواي آلوده اند، در روزهاي پر دود بي رمق تر مي شوند و گاهي انجام کارهاي ساده روزمره هم برايشان دشوار مي شود.

ـ بايد بد نباشد کمي بيشتر به خورد و خوراک تان توجه کنيد و با خوردن ميوه ها و سبزيجات تازه تاثير آلودگي بر جسم تان را کم کنيد. در اين روزها بيشتر شير بخوريد و اگر زياد از حد بي انرژي بوديد، سعي کنيد با يک ليوان معجون، خودتان را تقويت کنيد. نوشيدن مايعات در اين روزها به خروج سموم از بدن شما کمک زيادي کرده و حال تان را بهتر مي کند.



آشفته تر مي شويد

افراد مضطرب، از قربانيان اصلي آلودگي هوا هستند. دکتر افشين يداللهي، روانپزشک، پيش از اين به فارس گفته بود تپش هاي بيش از اندازه قلب و احساس آشفتگي اين افراد در هواي آلوده بيشتر مي شود. گرچه مضطرب ها هميشه نسبت به آينده نگرانند، اما در هواي آلوده اين نگراني ها بيشتر هم مي شود. ترس از بيماري يا توهم ابتلا به بيماري هايي که به دليل آلودگي ايجاد مي شود اين افراد را آزار مي دهد و سلامت روان شان را بيشتر از قبل به خطر مي اندازد، پس اگر همسرتان در روزهاي اخير بيش از اندازه نسبت به سلامتي اش نگران شده و رفتارهاي وسواس گونه از خود نشان مي دهد، از يک روانپزشک براي آرام کردنش کمک بگيريد. البته محققان مي گويند هواي آلوده نه تنها مبتلايان اختلالات اضطرابي را بيشتر در خود غرق مي کند، بلکه به زندگي افرادي که سابقه ابتلا به ديگر بيماري هاي رواني را دارند هم آسيب مي زند. تغيير ميزان نور و روشني هوا هم بر روان تاثير مي گذارد و از آنجا که در هواي آلوده، شهر چهره اي غبار آلود و تار به خود مي گيرد، احتمال افسرده شدن را بالاتر مي برد و به دليل تغييراتي که آلاينده ها در مغز ايجاد مي کنند، آمار مبتلايان به بيماري هاي رواني هم در هواي آلوده بالاتر مي رود. پس اگر خودتان يا شريک زندگي تان سابقه ابتلا به بيماري هاي رواني را داريد، ادامه درمان تان در هواي آلوده را جدي تر بگيريد.

ـ در روزهايي که به خاطر آلودگي هوا تاريک تر و غبار آلوده تر به نظر مي رسند، چراغ ها را روشن بگذاريد تا حال بهتري پيدا کنيد. گذشته از اين، به محض پايين آمدن مودتان و احساس ناخوشي، موضوع را با همسرتان در ميان بگذاريد. اگر او در جريان حال تان باشد، نه تنها در پيگيري و درمان آن به شما کمک مي کند، بلکه شرايطي را که داريد درک مي کند و به بهانه هاي کوچک از شما نمي رنجد.



بچه دار نمي شويد

هنوز محققان در اين زمينه به اتفاق نظر نرسيده اند اما به گزارش خبرگزاري رسمي شينهوا  پژوهش هاي متخصصان چيني نشان مي دهد اسپرم مردهايي که هواي شهرهاي آلوده را تنفس مي کنند «بد شکل» مي شود و قدرت باروري آنها پايين تر مي آيد. از طرفي به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، حميد ترک زاده مدير مرکز بهداشت شماره يک اصفهان مي گويد: نوجواناني که در سن بلوغ خود هواي آلوده را استنشاق مي کنند هم ممکن است نابارور شوند. بررسي هاي روانشناسان نشان مي دهد ناباروري و صاحب فرزند نشدن، بر مردها بيشتر از زنان تاثير مي گذارد و با خدشه دار کردن قدرت مردانه شان، آنها را عذاب مي دهد. با توجه به اين موضوع، اگر حتي شما هم به خاطر صاحب فرزند نشدن عذاب نکشيد، نمي توانيد تاثيري را که اين موضوع بر روان همسرتان مي گذارد انکار کنيد و انتظار داشته باشيد بعد از فهميدن اين واقعيت زندگي تان به همان روال قبل پيش برود.

ـ اگر همسرتان به خاطر زندگي در شهري آلوده نابارور شده، او را براي درمان اين مشکل همراهي کنيد. به شريک زندگي تان نشان دهيد که حتي اگر بچه دار هم نشود، چيزي از عشق ميان شما کم نمي شود؛ اما درمان ها را به خاطر به دست آوردن سلامت و آرامش خود او پيشنهاد مي کنيد. شايد همراه بودن تان با او در اين مسير و بي خبر نگه داشتن ديگران از اين موضوع به همسرتان آرامش بيشتري دهد.



۶. فرزندتان مي ميرد

آلودگي هوا خطر سقط جنين را بيشتر مي کند. گروهي از متخصصان و پژوهشگران معتقدند مادراني که در شهرهاي آلوده زندگي مي کنند، بيشتر احتمال دارد که جنين شان را پيش از تولد از دست بدهند. رئيس انجمن مامايي ايران پيش از اين گفته بود: سرب و ذرات معلق موجود در هواي آلوده به ويژه در زمان هايي که به حد هشدار مي رسد، سبب کاهش اکسيژن رساني به جنين و ايجاد ناهنجاري هاي اسکلتي و نهايتاً سقط مي شوند. حتماً مي دانيد سقط جنين و از دست دادن نوزادي که هرگز در آغوش گرفته نشده هم مي تواند مادران را افسرده کند. با اين اوصاف، زني که فرزندش را از دست داده نه تنها غمگين، نگران، بي حوصله، کم اشتها و کم خواب مي شود بلکه ممکن است ميلش به زندگي را هم از دست بدهد و زندگي را براي خود و شريک زندگي اش سخت و کسالت آور کند. سقط جنين موضوعي نيست که به سادگي از کنارش بگذريد و انتظار داشته باشيد گذشت زمان سختي اش را کمتر کند. شايد در برخي موارد، بدون کمک گرفتن از روانشناسان و روانپزشکان، کنار آمدن با چنين بحران بزرگي آسان نباشد.

ـ اگر قرباني هواي آلوده شده ايد و فرزندتان را از دست داده ايد، پيش از آنکه افسردگي در زندگي تان ريشه بدواند. سراغ يک روانپزشک برويد. شما در روزهاي سختي قرار داريد پس با کمک يک متخصص، پيامدهاي ناخوشايند اين اتفاق را کمرنگ تر کنيد. اگر روان تان آسيب ديده باشد، با تحمل و نصيحت هاي ديگران نمي توانيد مشکل را حل کنيد و بايد از متخصص ها کمک بگيريد.


تاریخ انتشار: 
۰۴ اسفند ۱۳۹۲


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.