اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

گروه اجتماعی تدبیر: آلودگی هوا در سال 92 جزء معضلات تهران و دیگر کلان شهرهای ایران به حساب می آمد.  به طوری که بیشتر روزهای سال در شهر تهران آلوده و در حد هشدار  بود. مدیر کل محیط زیست استان تهران، افزایش روزهای سالم پایتخت را از اولویت های اصلی استان تهران در سال 93 اعلام کرد. به گفته وی "براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ارتقای استاندارد سوخت و خودرو می‌توان امید داشت که تعداد روزهای سالم پایتخت افزایش یابد."

اسماعیل کهرم، بوم شناس و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی این برنامه ریزی های  محیط زیستی در استان تهران را مفید می داند و معتقد است کنترل فنی اتومبیل ها و تولید بنزین با استاندارد یورو 4 در بهبود این وضعیت مفید است. اما به عقیده وی علاوه بر مسائلی مثل آلودگی هوا و ترافیک، موضوعاتی مثل بحران آب و حیات وحش هم باید در تهران مورد توجه ویژه قرار گیرند.

با توجه به اولویت هایی که سازمان محیط زیست استان تهران اعلام کرده است، پیش بینی شما برای سال 93 در خصوص آلودگی هوا چیست؟
اگر کیفیت سوخت بهبود پبدا کند، جلوگیری از آلودگی هوا در تهران امکان پذیر است. ما در حال حاضر 8 پالایشگاه در کشور داریم که از این تعداد 4 پالایشگاه بنزین یورو4 را تولید و مابقی همان بنزین عادی را تولید می کنند. بنابراین اگر بتوانیم کیفیت سوخت را ارتقاء دهیم  به طور قطع بر بهبود آلودگی هوا در تهران تاثیر خواهد داشت.
مسئله بعد اینکه باید  شهرداری را تشویق کنیم  تا سیستم مترو و اتوبوس عمومی را گسترش دهد، زیرا دولت قبل حتی در راه ترخیص واگن های مترو مانع ایجاد می کرد. البته این مسئله در حال حاضر حل شده و وزارت نفت قرار است که این واگن ها را در اختیار شهرداری قرار دهد تا روند گسترش مترو  پیش رود.


- آیا مسئولان می دانند منشاء آلودگی هوای شهر تهران چیست ؟
کاملا مشخص است و همه می دانند منشاء آلودگی هوای شهر تهران چیست، در حال حاضر تنها 25 درصد اتومبیل های تهران در ایستگاه ها معاینه فنی می شوند و بقیه اتومبیل ها فاقد معاینه فنی هستند. اگر ایستگاه های معاینه فنی را افزایش دهیم و با کمک مجلس شورای اسلامی بتوانیم معافیت اتومبیل ها از معاینه فنی را از پنج سال به دو سال تقلیل دهیم، به بهبود وضعیت آلودگی هوا در تهران کمک می کند.


-پس در مورد آلودگی هوا تغییر سوخت را مثبت می بینید؟
کاملا درست است. سوخت در کشور با کیفیت بسیار پایینی تولید می شد با "بنزن" بالا که ترکیب حلقوی صددرصد سرطان زایی است. اگر کیفیت سوخت بهبود پیدا کند حتما  موثر خواهد بود. 2میلیون و 800 هزار اتومبیل در خیابان های تهران وجود دارد، اگر این اتومبیل ها معاینه فنی شوند و سوخت بهتری مصرف کنند به طور قطع می توانیم شاهد روزهای سالم بیشتری باشیم.


-راهکار دیگری را برای کنترل آلودگی هوا در تهران مد نظر دارید که در اولویت های اعلام شده مورد توجه قرار نگرفته باشد؟
به نظر من راهکار دیگر هم به وسیله شهرداری ممکن است و آن هم کاشتن درخت در شهر تهران است. در مقابل این همه آلودگی که ما تولید می کنیم، فقط یک "تصفیه خانه طبیعی" وجود دارد،  آن هم نه به دست انسان ها بلکه به دست طبیعت ایجاد شده که درخت است. هر چقدر که درخت بیشتری داشته باشیم، هوای پاک تری خواهیم داشت. اگر بخواهم یک آمار دقیق به شما ارائه دهم باید بگویم که هر هکتار جنگل در سال هفت تن ریزگرد را مهار می کند، بنابراین اگر ما اطراف تهران در ارتفاعات بیش از 1800 متر که ساخت ساختمان غیرقانونی است جنگل کاری داشته باشیم ، مشکل ریزگرد را نخواهیم داشت.

از موارد دیگری که آقای حیدر زاده در زمینه محیط زیست باید به آنها توجه کند اما مطرح نشده، معضل کمبود آب است. آب تهران به طور قطع امسال جیره بندی خواهد شد و سازمان حفاظت از محیط زیست باید از اهرم های تبلیغاتی و آگاهی رسانی استفاده کند و مردم تهران را نسبت به مصرف آب آگاه کند. 
همچنین مسئله ای که معمولا در شهرهای بزرگ مورد غفلت قرار می گیرد، موضوع حیات وحش است. در تهران حیات وحشی غنی وجود دارد، قبل از اینکه ما بخواهیم از این امکانات در جهت اکوتوریسم بهره برداری کنیم نیازمند به حفاظت و حمایت از این حیات وحش هستیم. اگر جاذبه وجود داشته باشد توریسم خود به خود می آید. مطمئنا در حال حاضر از وضعیت شکار با خبر هستید. در "دوشان تپه" یا دو قدمی اداره کل محیط زیست شهر تهران در جاده دماوند حیوانات کوهی را می بینید. در شهر تهران علاوه بر اینکه مشکل ترافیک، آب، آلودگی هوا خیلی شدید است، با کمال تاسف از مسئله حیات وحش هم غافل شده ایم. به این موضوع هم باید حتما دقت شود.

شنبه، ۹ فروردين ۱۳۹۳

 

مطالب مرتبط : 

 

سازمان محیط زیست: تاکید می کنیم، بنزین پتروشیمی‌ها آلوده و سرطان‌زا است

 

تولید بنزین پتروشیمی‌ها ادامه دارد

 

نتیجه تحقیق دانشگاه شریف: بنزین و دیزل تهران عامل مهم آلودگی هوا است/ فاصله زیاد با استانداردها

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.