اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 

سال گذشته هوای تهران 3 روز را در شرایط پاک ، 194 روز سالم و 159 روز را در شرایط ناسالم گذراند که البته این شرایط ازاول فروردین تا 20 اسفند ماه سال 1392، با استفاده از 29 ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر،  امروزه آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کلان شهر های کشور از جمله تهران است، سنجش مستمر آلاینده های هوا می تواند ضمن افزایش آگاهی مردم در خصوص کیفیت هوا، در جلب مشارکت عمومی برای کاهش آلودگی هوا اثر داشته باشد.

بر اساس سنجش های صورت گرفته ازابتدای سال گذشته تا 20 اسفند ماه سال 1392، با استفاده از 29 ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا شاهد 3 روز پاک ، 194 روز سالم و 159 روز ناسالم در تهران بودیم.

سال گذشته از یک ایستگاه سنجش آلودگی هوای جدید در تهران بهره برداری شد و تقریبا در بیشتر شهرستان های استان تهران که دارای پتانسیل آلودگی هوا هستند نیز سنجش آلاینده های هوا انجام پذیرفت. و با برگزاری مناسبت های مختلف زیست محیطی مانند هفته هوای پاک، زمین پاک و همکاری در برپایی نمایشگاه محیط زیست اقداماتی درجهت فرهنگ سازی در این خصوص انجام شد. 

همچنین در این سال  به منظور مدیریت  اقدامات دستگاه های اجرائی در خصوص کاهش آلودگی هوا 1392، 5  نشست کمیته اجرائی کاهش آلودگی هوا ، 2 جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و 5 جلسه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا برگزار شد.

به اعتقاد مسئولان محیط زیست استان تهران بر اساس  سیاست های کلی برنامه کاهش آلودگی هوا در 8 کلان شهر و پیگیری مصوبات آن توزیع سراسری سوخت با کیفیت که بنا به اعلام شرکت پخش فراورده های نفتی در اواخر سال گذشته اتفاق افتاد و تغییر سوخت نیروگاه های تهران از مازوت به گاز طبیعی از مهمترین دستاوردهای پیگیری های انجام شده  در سال گذشته بوده است.

البته  سال گذشته همانند سال های پیشتر اقدامات کوتاه مدتی نیز در مواقع اضطرار آلودگی هوا انجام شد که اگرچه به اعتقاد مسئولان محیط زیست  همگی در مدیریت شرایط نقش مثبتی داشته اند اما بسیاری از کارشناسان این چنین اقداماتی را مقطعی و مسکن های موقتی عنوان کرده اند.

از مهمترین این مصوبات اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل و تعطیلی مدارس در سطح مهد کودک ها و پیش دبستان و دبستان، توقف فعالیت کارخانجات و معادن شن و ماسه آلاینده، توقف فروش آرم طرح ترافیک روزانه بوده است.
به گفته مسئولان محیط زیست یکی دیگر از اقدامات انجام شده در سال گذشته در راستای کاهش آلودگی هوا پایش، شناسایی و برخورد با واحدهای صنعتی آلاینده هوا بود.

آن طور که مسئولان محیط زیست اعلام کرده اند: در سال گذشته بیش از دو هزار واحد در سطح استان مورد بررسی قرارگرفته و همچنین 281 واحد نیز نسبت به ارائه گزارش آخرین وضعیت زیست محیطی خود از طریق خود اظهاری در پایش اقدام کردند همچنین با توجه به مشکلات موجود در مراکز معاینه فنی شهرستان های استان تهران در سال 1392 از مراکز معاینه فنی موجود در 11 شهرستان استان تهران به همراه نمایندگان ستاد معاینه فنی، پلیس راهور و استانداری تهران به صورت مستمر بازدید به عمل آمد. در این شهرستان ها در مجموع 30 مرکز سبک و سنگین فعال موجود بوده که طی این بازدید ها سه مرکز به علت تخلف به مدت 15 روز تعطیل شدند و به 8 مرکز نیز تذکر داده شد.

بر اساس گزارش محیط زیست استان تهران در طی 9 ماهه سال 1392 در مجموع حدود 175 هزار  خودرو سبک در شهرستان های استان( به استثای شهر تهران) مورد معاینه فنی قرار گرفته اند که از این تعداد حدود 157 هزار خودرو موفق به اخذ برگه معاینه فنی شده اند و همچنین حدود 45 هزار خودرو سنگین معاینه فنی شده اند که از این تعداد 38958نزدیک به 39 هزار خودرو موفق به اخذ برگه شده اند.

گفته می شود مهمترین دلیل کاهش مراجعه رانندگان به مراکز افزایش سن معافیت خودروهای نو از دو سال به پنج سال بوده که امید است با همکاری مجلس این امر اصلاح و با اجرای به موقع و اصولی مصوبات کاهش آلودگی هوا  وهمچنین اجرای استانداردهای یورو 4 در مورد کیفیت خودرو ها و سوخت در سال جاری شاهد بهبود شرایط هوا و افزایش تعداد روز های پاک و سالم در سال جاری باشیم.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۱/۱۳ 

 مطالب مرتبط :

كيفيت هواي تهران در شرايط ناسالم براي گروههاي حساس


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 13 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.