اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
سخنان ابتکار در جمع شرکت های ژاپنی

​ معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در جمع مدیران شرکت های بزرگ تولیدی و سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست ژاپن تاکید کرد که دولت تدبیر و امید در ایران به ارتقای کیفیت زیست محیطی اهتمام جدی دارد و دیپلماسی محیط زیستی و تبادل تجربیات و تحکیم روابط با دیگر کشورها را مورد تاکید قرار می دهد.

بهار نیوز - معصومه ابتکار که روز گذشته در نخستین روز از سفر به ژاپن در مقر اصلی جایکا ˈچالش ها و فرصت های زیست محیطی ایرانˈ را برای شرکت های بزرگ تولیدی و سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست ژاپن تشریح می کرد، تقارن روز طبیعت در ایران و جشن شکوفه های گیلاس (ساکورا) در ژاپن را نشانه ای از مشترکات فرهنگی و زیست محیطی دو کشور دانست. معاون رییس جمهور در ادامه به مباحث زیست محیطی به عنوان مسائل جهانی اشاره کرد و گفت که دکتر روحانی رییس جمهوری ایران خواستار ارتقای کیفیت زیست محیطی است و به کاربست دیپلماسی محیط زیستی و تبادل تجربیات و تحکیم روابط با دیگر کشورها را مورد تاکید قرار می دهد.

ابتکار با اشاره به چالش های زیست محیطی در ایران، محدودیت منابع آب را مهمترین چالش پیش رو دانست و خشک شدن تالاب ها را از تبعات سیاست های نادرست و عدم توجه به ملاحظات محیط زیست خواند. وی با تشریح وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب هامون و مشکلات سایر تالاب های در معرض تهدید، آسیب پذیری ایران از حیث پدیده گرمایش جهانی و توسعه ناپایدار را نیز بسیار حائز اهمیت دانست. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به فرسایش زمین به عنوان دومین معضل مهم زیست محیطی ایران اشاره کرد و گفت که بیابان زایی، چرای بی رویه، استفاده نامناسب از آفت کش ها و جنگل زدایی از عوامل تشدید روند فرسایش خاک در ایران است.

ابتکار با طرح موضوع بهره وری از انرژی و امنیت انرژی، کاهش انتشار دی اکسیدکربن و کاهش مصرف حامل های انرژی و بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر را در زمره سیاست های پیش روی ایران اعلام کرد. وی در خصوص مشکل آلودگی هوا نیز ضمن اشاره به سوابق همکاری ایران با جایکا در زمینه تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران، گفت: کاهش آلودگی هوا ناشی از خودروها راهبرد سازمان حفاظت محیط زیست ایران است و در این راستا استفاده از سوخت های پاک، خودروهای هیبریدی و برقی در بخش خودروهای سواری و موتورسیکلت ها و حمل و نقل عمومی مدنظر است.

معاون رییس جمهور چالش دیگر ایران را موضوع گردوغبار ذکر کرد و بر ضرورت ارتقای شبکه هشدار و پایش کیفیت هوا به صورت مشترک با مراجع علمی و تخصصی تاکید کرد. وی گفت که ایران علاقمند به استفاده از تجربیات ژاپن در این زمینه با توجه به منطقه ای بودن موضوع است. ابتکار با تاکید برغنای زیستی در ایران، تصریح کرد: چالش های مرتبط با تقلیل ذخایر تنوع زیستی بسیار مهم بوده و در حال حاضرتوجه به آن از مباحث پیش روی محیط زیست ایران است. وی در ادامه با اشاره به مبحث مدیریت پسماند و روش های تقلیل، بازیافت و امحای پسماند، گفت که ایران در جستجوی همکاری با کشورهای مختلف جهان به ویژه کشور ژاپن در راستای مدیریت مطلوب و بهینه پسماندها است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست پس از چالش ها، فرصت های موجود در ایران را تشریح کرد و تنوع زیستی اقلیمی، جاذبه های زیبا و قابلیت های طبیعت گردی و اکوتوریسم، تشکل های مردم نهاد زیست محیطی و فارغ التحصیلان و متخصصین زیاد در حوزه محیط زیست در کشور را از جمله فرصت های موجود در ایران در حوزه محیط زیست دانست. وی فرصت های علمی و فناوری، زمینه های فرهنگی، دینی و مذهبی، زیرساخت های ارتباطات و بهداشت عمومی و دسترسی به آب سالم را از دیگر فرصت های موجود در ایران ذکر کرد و گفت: پتانسیل سیاسی و اجتماعی نیز در ایران در دوران جدید مدیریتی در همسویی با سیاست های دکتر روحانی برای تعامل و مشارکت فعال با جامعه بین الملل شکل گرفته که امیدواریم بتواند در این برهه زمانی منتج به ارتقای شاخص های کیفیت زندگی برای ایرانیان و در نهایت جامعه جهانی شود.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به دعوت رسمی ایشیهارا وزیر محیط زیست ژاپن به این کشور سفر کرده است و حامل پیام دکتر حسن روحانی رییس جمهور برای نخست وزیر ژاپن است. قرار است در این سفر یادداشت تفاهم همکاری های دو جانبه زیست محیطی میان ژاپن و ایران امضا شود.

پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۳

مطالب مرتبط :

همکاری‌های زیست‌ محیطی ایران و ژاپن گسترش می‌یابد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.