اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

مراجع تقلید در مورد حمایت از جنگلها و مراتع و برخورد با متجاوزان به این ثروتهای عمومی هشدار دادند.

 دکتر جلالی، رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی با برخی مراجع تقلید و علما در قم دیدار و گفتگو کرد. به گزارش شفقنا، مراجع و علما در این دیدارها، ضمن نام بردن از منابع طبیعی به عنوان انفال و سرمایه های طبیعی کشور خواستار فرهنگسازی در زمینه استفاده بهینه از این منابع خدادای شدند.

آنها  با اشاره به بهره برداری نامناسب از جنگلها و مراتع توسط سودجویان اراضی ملی به صورت باندی خواستار مبارزه قاطع با مهاجمان به این اراضی شدند.


 آیت الله موسوی اردبیلی عنوان کرد: با متصرفان اراضی ملی برخورد قانونی شود
 آیت الله العظمی موسوی اردبیلی با تاکید بر اینکه با متصرفان اراضی ملی باید برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد، ابراز داشت: با کسانی که جنگل ها را نابود می کنند باید به مقابله قانونی پرداخت.

به گزارش شفقنا به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم، این مرجع تقلید در دیدار با مهندس جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در سخنانی با ابراز تاسف از اینکه سودجویان اراضی ملی را به تصرف خود در می آورند، اظهار کرد: انفال از سرمایه های ملی محسوب می شود و این گونه نیست که هرکسی بخواهد بتواند بخشی از اراضی و انفال را برای خود کند.     

او با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و آموزش به مردم در راستای فرهنگ سازی حفظ منابع طبیعی، گفت: گزارشی از اقدامات این سازمان باید به اطلاع مردم برسد تا آنها با شرح وظایف و مسئولیت های مختلف این نهاد آشنا شوند.

این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم حفاظت و حراست از جنگل های کشور، اظهار داشت: نابودی جنگل ها منافع بشر را به خطر می اندازد و حفظ آن ها به سود انسان ها خواهد بود. او با بیان اینکه با کسانی که جنگل ها را نابود می کنند به مقابله قانونی بپردازید تصریح کرد: آسیب زدن به جنگلها و مراتع حرام است و مردم باید نسبت به این حکم شرعی آگاه باشند.
آیت الله موسوی اردبیلی در پایان تبلیغ و ایفای نقش روحانیت را در خصوص تقویت فرهنگ حفظ منابع طبیعی موثر دانست و ابراز داشت: مردم از رهنمودهای روحانیت استفاده می کنند و طلاب و فضلا نقش مفیدی را در این زمینه خواهند داشت.

آیت الله علوی گرگانی: منابع طبیعی از سرمایه های عظیم و گران کشور است
آیت الله علوی گرگانی اسراف در عرصه منابع طبیعی را گناه بزرگی عنوان کرد و گفت: منابع طبیعی از سرمایه های بزرگ و گران بهای کشور است.

این مرجع تقلید در دیدار با مهندس جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری حفظ و ایجاد رشد در منابع طبیعی برای استفاده عامه مردم را خواستار شد و اظهار داشت: امروز حدود منابع طبیعی مشخص نیست و باید در این زمینه اقدامات بیشتری صورت گیرد.

او با بیان اینکه اسراف در عرصه منابع طبیعی گناه بزرگی است، تصریح کرد: انفال و منابع طبیعی از حقوق ملت هستند و باید نسبت به آنها رسیدگی جدی صورت گیرد.
علوی گرگانی در ادامه بر لزوم فرهنگ سازی برای استفاده صحیح از منابع طبیعی تاکید کرد و ابراز داشت: در نظام عدالت اجتماعی برای تمام امور نظیر استفاده از منابع طبیعی نباید اقدامات خلاف قانون صورت گیرد.

او حفظ منابع طبیعی را سرمایه بزرگ و گران بهای کشور دانست و خاطرنشان کرد: با نظارت صحیح مسئولان امر باید منابع طبیعی مورد استفاده عامه مردم قرار گیرد و از تجاوزات افراد سودجو نیز جلوگیری شود.

آیت الله علوی بروجردی خواستار شد: فرهنگ آشتی مردم با منابع طبیعی فراهم شود
آیت الله علوی بروجردی با اشاره به اینکه باید فرهنگ آشتی مردم با منابع طبیعی ایجاد شود، اظهار داشت: اگر افرادی خواستار آبادانی قانونی در عرصه های منابع طبیعی هستند، آنها را تشویق کنید.

علوی بروجردی در دیدار با مهندس جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه انفال یکی از ثروت های عمومی است که اختیار آن در دست ولی امر می باشد، گفت: انفال در فقه به عنوان سرمایه ای عظیم بحث شده است که ابتدا باید آن را حفظ و سپس بهره برداری کرد.

او با بیان اینکه کشور ما از نظر جغرافیایی جزء مناطق کم آب محسوب می شود، تصریح کرد: به همین دلیل کشاورزان در طول تاریخ تلاش کردند برای حفظ و تولید، محصولاتی را کشت دهند که سازگار با مناطق باشد. علوی بروجردی خشکسالی را از خطرات عظیم عنوان کرد و گفت: امروز منابع آبی کشور نظیر دریاچه ارومیه و زاینده رود در حال از بین رفتن هستند.او با انتقاد از سدسازی، اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ سدسازی به جامعه رسوخ کرد و هنوز هم این مسئله تداوم دارد .

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در مناطقی نظیر قم باید درختانی کاشته شود که نیاز به آب کمتری دارند، تصریح کرد: در این صورت نیاز به حفر چاه نیست و از منابع آبی حفاظت می شود.

او با اشاره به ابلاغ سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: در بخش کشاورزی نیز نیازمند اتخاذ سیاست اقتصاد مقاومتی در راستای پیشرفت این زمینه هستیم.

علوی بروجردی با اشاره به اینکه تولید محصول کشاورزی اگر به قمیت از دست رفتن منابع اصلی کشور باشد اقدام صحیحی نیست، تصریح کرد: در بخش تامین آب دچار مشکلاتی هستیم و به همین دلیل باید شاهد اقدامات نوین برای مقابله با این مسئله باشیم.

او با انتقاد از صدمات و آسیب های انسانی نسبت به فضای جنگل ها و مراتع، اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد به صورت باندی به جان جنگل ها افتاده اند و به همین دلیل باید با سودجویان برخورد قاطع صورت گیرد. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید حمایت بسیار جدی از جنگل ها و مراتع داشته باشیم، گفت: امروز شاهد بهره برداری بیش از حد از فضای جنگل ها و مراتع هستیم و این مسئله صدمات بسیاری را خواهد داشت.

علوی بروجردی با اشاره به اینکه باید فرهنگ آشتی مردم با منابع طبیعی ایجاد شود، اظهار داشت: اگر افرادی خواستار آبادانی قانونی در عرصه های منابع طبیعی هستند، آنها را تشویق کنید. او با بیان اینکه باید حالت تعادل در عرضه محصولات کشاورزی صورت گیرد، تصریح کرد: برای استفاده کشاورزان از سیستم آبیاری قطره ای و استخرها وام داده شود تا کشاورزی رونق بیشتری بگیرد.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه باید با حداقل آسیب به منابع طبیعی، بیشترین بهره وری را داشته باشیم، افزود: همچنین برای مقابله با ریزگردها کشت گونه های گیاهی کم آب و بهره ور را تداوم دهید.

آیت الله علوی بروجردی در پایان خاطرنشان کرد: با تکیه بر امکانات و منابع خودمان قادر خواهیم بود تا گام های بزرگتری را در راستای ارتقای سلامت ملت و انتقال به نسل های آینده برداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: 14.3 میلیون هکتار جنگل در پنج رویش گاه کشور وجود دارد
مهندس خداکرم جلالی نیز در این دیدارها با تاکید بر نقش ویژه روحانیت در خصوص تبلیغ و فرهنگ سازی حفظ منابع طبیعی، اظهار داشت: مردم، روحانیت را به عنوان الگوهای جامعه می دانند و به همین دلیل نیازمند همکاری حوزه های علمیه در راستای حفظ منابع طبیعی هستیم.

او با بیان اینکه مجموعه نهادهای کشور باید تمام تلاش خود را برای حفظ جنگل ها و مراتع داشته باشند، اظهار داشت: خداوند به تناسب اقلیم های متفاوت، پوشش جنگلی را در عالم قرار داده است. رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه 14.3 میلیون هکتار جنگل در پنج رویش گاه در کشور به ثبت رسیده است، تصریح کرد: 2 میلیون هکتار از این عرصه جنگل های شمال است که یکی از ذخایر بزرگ و طبیعی دنیا با برگ های پهن است.
جلالی افزود: 6 میلیون هکتار جنگل در مناطق زاگرس واقع در غرب کشور، 200 هزار هکتار جنگل های ارسباران، 4 میلیون هکتار جنگل در مرکز و شرق ایران و 2.2 میلیون هکتار جنگل های خلیج فارس_عمان میزان جنگل های کشور است.

او با بیان اینکه 76 میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد، ابراز داشت: همچنین 32.5 میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد که بخشی از آنها منبع فرسایش بادی و گرد و خاک هستند.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیابان زدایی را یکی از مهم ترین برنامه های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد و افزود: با اقداماتی نظیر نهال کاری و مالچ پاشی بر روی شن ها از حرکت ریزگردها جلوگیری کرده ایم.

جلالی با ابراز تاسف از حفر چاه های غیرمجاز، ابراز داشت: امروز متاسفانه عمق حفر برخی از چاه ها به سیصدمتر رسیده است و به همین دلیل شاهد نشست زمین در برخی مناطق هستیم.

او در ادامه یکی از مهم ترین فواید رشد و توسعه فضای سبز را تولید  اکسیژن برای بشر دانست و گفت: امروزه با افزایش خودروها و کارخانه جات شاهد آلودگی هوا و به خطر افتادن سلامت مردم هستیم و به همین دلیل باید فضای سبز را گسترش دهیم.  

13 اردیبهشت 1393

مطالب مرتبط :

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی اصفهان: درختکاری عبادت است

درخواست برای ابطال مصوبه ضد محیط زیستی دولت سابق

 

80 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا مرده اند

وضعیت جنگلهای زاگرس از دریاچه ارومیه بدتر است

درختان بلوط قربانی گرد و غبار/ جنگلهای ایلام در معرض خشکیدگی قرار دارند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.