اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

80 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای فرسوده است

سوخت غیر استاندارد، خودروی غیر استاندارد و خودروهای فرسوده عوامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند.

اقبال شاکری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» گفت: بخشی از آلودگی که در کلان شهرها مشاهده می شود، ناشی از سوخت نامرغوبی است که خودروها دارند که این تنها یک منشا آلودگی است و منشا دیگر وجود خودروهایی بیشماری است که در شهرها تردد می کند.

وی افزود: بر اساس قانون بنزین و تولید خودرو هر دو باید یورو4 باشند تاکنون هیچ کدام این کیفیت را نداشته اند، براساس صحبت های وزیر نفت سوخت های دارای استاندارد یورو4 باید در اختیار مردم تهران قرار بگیرد.

عضو شورای شهر گفت: تولیدات بنزینی که در پتروشیمی ها تولید می شد و استاندارد لازم را نداشتند، متوقف شدند همچنین واردات بنزینی که دارای استاندارد یورو 4 نیستند نیز باید متوقف شود و خودروسازان نیز قول دادند که تولیدات خودرو خود را به استاندارد یورو4 برسانند، این توافقی است که اعلام شده است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر این دو اتفاق رخ دهد بخش عمده ای آلودگی که ناشی از سوخت است، کاهش می یابد البته باید در نظر داشت که در شهر خودروهای فرسوده بسیاری وجود دارد که باید جمع آوری شوند، تا زمانی که این خودرو ها جایگزین نشوند نمی توان انتظار داشت که آلودگی هوای تهران برطرف شود.

عضو شورای شهر با اشاره به تردد خودروهای فرسوده گفت: در تهران بیش از یک صد هزارخودروی فرسوده در حال تردد هستند و تا این خودروها تغییر پیدا نکنند اگر سوخت یورو4 نیز در اختیارشان قرار بگیرد در میزان آلودگی هوا تغییری ایجاد نمی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: حدود 80 درصد از آلودگی های شهر تهران به خودروها وابسته است و 20 درصد نیز به مربوط به صنایع می شود، بخشی از این وسایل نقلیه فرسوده در اختیار شهرداری، دولت و بخش خصوصی است، این سه بخش باید خودروهای فرسوده خود را استاندارد کنند.

شاکری گفت:امسال امیدواریم با ساخت 30 کیلومتر مترو به توسعه حمل و نقل عمومی کمک کنیم و هوای پاک تا حدودی ایجاد شود، همچنین شهرداری، استانداری، هیئت دولت و سازمان محیط زیست باید در زمینه هوای پاک با هم همکاری داشته باشند.

وی گفت: دولت 50 درصد هزینه های حمل و نقل عمومی را برعهده دارد ولی در چندسال اخیر این هزینه و بودجه پرداخت نشده است و برخی از اقدامات قانونی از عهده شورای شهر خارج است.

عضو شورای شهر با اشاره به مسئولیت پذیری گفت: شهرداری بیان کرده بود که اگر در مسئله آلودگی هوا، مسئولیت را برعهده ما قرار بدهند ما می توانیم اوضاع را بهبود ببخشیم و مسئولیت را قبول می کنیم ولی در این صورت باید اختیارات و منابع را در اختیار شهرداری قرار بدهند.

۱۳۹۳/۲/۱۵


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.