اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

تهران دیگر سبز نیست. به جان این شهر افتاده اند و درختانش را می خشکانند و به جایش سنگ و آجر است که بالا می رود . این جمعیت سقف می خواهد اما کسی به فکر هوایی که باید تنفس کند نیست .

خبر آنلاین- تهران را که از بالانگاه کنیم . چند نقطه کوچک سبز بیشتر برایش نمانده است و هنوز هم کسی مسئولیت تخریب گسترده باغات تهران را قبول نمی کند.
اعضای شورای شهر تهران هر چند هفته یک بار تذکری می دهند اما این تذکرها تنها سرعت آنها که مسئول ساخت و ساز در این شهر هستند را بالا می برد. شبانه روز خاک برداری می کنند تا زمینی که قرار است، بوستان شود به پاساژی بزرگ بدل شود.

باغات تهران


محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران می گوید: شهرداری 60 درصد درامد خود را از راه تبدیل باغات به ساختمان به دست می آورد و این بزرگ‌ ترین تهدید برای باغات و درختان شهر است.

او ادامه می دهد: آلودگی هوا آنقدر شدید است که کاشتن درخت فایده ندارد. تنها پرندگان جان سختی مانند کلاغ و زاغ در تهران مانده‌ اند.
عضو شورای شهر تهران می گوید: فروش تراکم به منزله خودکشی تدریجی شهر، نه تنها درامد محسوب نمی ‌شد بلکه هزینه ‌ای تحمیلی بر پایتخت بود.


نقشه هوایی باغات تهران
حقانی ادامه می دهد : خودروها در شهر جولان می‌ دهند و سبب مرگ و میر شهروندان و ابتلای آنها به انواع سرطان می‌ شود و کسی هم جلودار آنها نیست. تهران دیگر جای زندگی نیست و این را می‌ توان از کوچ دسته ‌جمعی پرنده ‌ها از این شهر نیز فهمید.

اما تندگویان عضو کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران معتقد است: شورا مقابل تغییر کاربری باغات محکم ایستاده است و با هر گونه بی قانونی در ین زمینه مقابله می کند.
او درباره ساخت و سازهایی که در حال حاضر در مناطق شمالی تهران در حال انجام است، می گوید: بیشتر این مجوزها قدیمی است. ما در یک دوره گذار هستیم. خیلی از کسانی که الان می بینید در حال اجرای عملیات ساختمانی هستند، مجوزشان مال دو سال پیش است. مجوز را گرفته، ولی اجرای کارش را شروع نکرده بود. من الان نمی توانم بروم حقوقی که یککس دیگر برای مردم قائل شده را از مردم سلب کنم. من می توانم از این به بعد این حق را به مردم ندهم.

نقشه هوایی باغات تهران

کمیته باغات شورای شهر تهران اما به خوشبینی تندگویان نیست. در گزارشی که این کمیته تهیه کرده است هشدار داده شده وسعت باغ های شهر تهران رو به کاهش است. همچنین وجود باغ ها رابطه مستقیم با وضعیت بستر،‌ مجاورت با رود دره ها و مسیر قنات ها داشته است.
بر اساس این گزارش، عمده باغ ها در نیمه شمالی شهر هستند و مهم ترین دلیل مطلوبیت سکونتگاهی این مناطق هستند و خود این مطلوبیت سکونتی منجر به تخریب بیشتر آنها شده است.

همچنین عمده اراضی زراعی در نیمه جنوبی شهر و مجاورت حریم قرار دارند که می توانند با تبدیل به فضای سبز محل اتصال شبکه سبز شهری به کمربند سبز باشند.
این کمیته برای حفظ باغات پیشنهاد تعیین ارزش واقعی باغ ها در طرح ها و مدیریت شهری(با حکم حکومتی)، اصلاح قوانین موجود (رفع مغایرت ها و اضافه نمودن تشویق ها)، استفاده از ظرفیت قوانین موجود، تخصیص منابع مالی (نه تامین، بلکه از هرچه هست بخشی به این موضوع تخصیص داده شود) و تغییر دیگر کاربری ها به کاربری سبز در طرحهای شهری (توسعه) را داده است.

نقشه هوایی باغات تهران

اما شهرداری اتهام تخریب باغات را هرگز نپذیرفته است . شهردار تهران در پاسخ به منتقدانش در شورا از آنها خواست اگر می‌ توانند حتی به‌ عنوان نمونه یک باغ را مثال بزنند که در دوره مدیریت او برای ساخت‌ و ساز تخریب شده است. اما اعضای شورا دستشان خالی نبود و محمد حقانی و مجتبی شاکری، ۲ عضو شورای چهارم، هریک جداگانه به پلاک ‌ها و باغ ‌هایی اشاره کردند که بساز و بفروش‌ ها درختان آنها را گردن زدند و همین روزها است یک یا چند هیولای سیمانی جای آنها بالا برود.


نقشه هوایی باغات تهران

اما شهردار زیر بار این انتقادها نرفت و تمام تغییرات شهر را بر اساس طرح تفصیلی دانست، با وجود انکارها نقشه های هوایی که از تهران تهیه شده نشان از تخریب گسترده باغ ها پایتخت در چند سال اخیر می دهد.

یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 

مطالب مرتبط :

آخرین چنارهای خانه باغ کیانیان نابود می‌شوند

يك باغ ديگر توسط بانك ملت در زعفرانيه شميران تخريب شد.

قطع شبانه 2000 درخت باغ سیب مهرشهر کرج توسط بنیاد مستضعفان

آجیل کاج سبز

چگونه درختان تهران را سربریدند و به جایش برج ساختند/ نقشه های هوایی سخن می گویند

گزارش تصویری تجمع در اعتراض به تخریب باغ سیب در کرج

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 ارديبهشت 1393برچسب:بریدن درختان - نابودی باغها - ساخت و ساز - تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.