اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

ظاهرا ما باید اول با هر پدیده نو مقابله کنیم و آب که از سر گذشت‌، آن را بپذیریم. همیشه می‌خواهیم 20 سال با دنیا فاصله داشته باشیم؛ لااقل همراه دنیا حرکت کنیم.

علی جنتی در یک نشست صبحانه و حاشیه آن اظهاراتی را درباره تأثیر گروه‌های فشار بر وزارت ارشاد، فیلترینگ، ماهواره و پارازیت و اقدامات این وزارتخانه درباره حجاب مطرح کرد که خبر کامل آن در عصر ایران به نقل از ایسنا آمده است. با توجه به نقش پارازیتها در آلودگی تشعشعی هوا در اینجا این بخش از سخنان وزیر ارشاد را تقدیم می کنیم.

 علی جنتی با حضور در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی‌، صنایع و معادن ایران که روز یکشنبه 18 خردادماه برگزار شد‌، پس از شنیدن سخنان اعضای هیأت نمایندگان اتاق ایران، با تأکید بر ضرورت کاهش فشار در حوزه فرهنگ اظهار کرد: من کاملا این موضوع را قبول دارم و از کمک‌های شما در این زمینه استقبال می‌کنم که قلمرو فرهنگ برای حرکت و خلاقیت به یک فضای باز نیاز دارد. من بارها گفته‌ام که فرهنگ را در محیط‌های بسته و گلخانه‌ای نمی‌توانیم رشد بدهیم. باید در محیط باز با تضارب آرا و تبادل اندیشه فرهنگ را رشد دهیم که تا اندازه‌ای این موضوع ایجاد شده اما مطلوب نیست و ما هنوز تحمل شنیدن حرف مخالف و حرف متفاوت با سلیقه خود را نداریم. باید این تحمل را در خود ایجاد کنیم.

 او افزود: براساس تعلیمات قرآن، باید حرف خود را با منطق بزنیم. رییس‌جمهور ما یک جمله می‌گویند و همین یک جمله را نمی‌توانند تحمل کنند. می‌گویند شما در انگلیس درس خوانده‌اید یا در قم؟ باید فضایی باشد که راحت حرف‌های‌مان را بزنیم تا کشور رشد کند. باید کاری کنیم که علاوه بر پیشینه پرافتخارمان بتوانیم به امروزمان هم افتخار کنیم و فضایی ایجاد شود که در کتاب‌ها و مطبوعات‌مان همه هرچیزی می‌خواهند بنویسند، تخریب هم نکنند. در سینما و حوزه‌های دیگر هم همین‌طور باید فضا را باز کرد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت باز شدن فضا، به دورانی اشاره کرد که با دستگاه ویدیو و فکس هم مشکل داشتیم.

 جنتی با اشاره به لزوم باز شدن فضا در حوزه فرهنگ‌ و سایر حوزه‌ها گفت: در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هنوز نمی‌دانیم که وایبر و واتس آپ را باید فیلتر کنیم یا نه؟ زمانی با ویدیو هم مشکل داشتیم که حل شد. حتی زمانی سر فکس هم حرف داشتیم.

او در ادامه اظهار کرد: وقتی استاندار خراسان بودم آقای غرضی وزیر ارتباطات بودند. در آن زمان یک‌سری دستگاه فکس فرستاده بودند برای وزیران و استاندارها و نامه محرمانه هم همراهش بود که این فکس فقط در اتاق شما باشد و کس دیگری به آن دسترسی نداشته باشد. ظاهرا ما باید اول با هر پدیده نو مقابله کنیم و آب که از سر گذشت‌، آن را بپذیریم. همیشه می‌خواهیم 20 سال با دنیا فاصله داشته باشیم؛ لااقل همراه دنیا حرکت کنیم.

جنتی همچنین گفت: ما الآن چقدر از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنیم؟ شیعیان در نقاط مختلف دنیا هر کدام یک ماهواره اجاره کرده‌اند و همه حرف‌هایشان را می‌زنند. زمانی ما نمی‌توانستیم حتی یک کتاب را به عربستان بفرستیم. الآن می‌توانیم از طریق ماهواره و اینترنت حرف‌هایمان را منتقل کنیم. اما به جای استفاده از امکانات آنها را محدود می‌کنیم تا دیگران هم از آنها استفاده نکنند.

او افزود: در حال حاضر آمریکایی‌ها مشغول نصب 14 ماهواره در ارتفاع پایین‌تر از 1000 کیلومتر هستند. بعد از آن شما راحت می‌توانید با موبایل‌هایتان شبکه‌های ماهواره‌ای را در کوچه و خیابان ببینید. ما به جای اینکه فکر کنیم چگونه بهترین استفاده را از این امکانات ببریم، فکر می‌کنیم چطور رویش پارازیت بیندازیم که دیگران هم نتوانند از آنها استفاده کنند. باید این ذهنیت اصلاح شود وگرنه با این فکر‌ها فرهنگ رشد نمی‌کند.

  جنتی سپس اظهار کرد: در حوزه فیتلرینگ نمی‌خواهم خیلی بحث کنم. سازوکاری در قانون ایجاد شده است که مجموعه‌ای از چند وزیر و چند دستگاه دیگر برای تعیین مصادیق مجرمانه تصمیم می‌گیرند که چه سایت‌هایی فیلتر شود. با تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری‌، این شورا بر کمیته حاکم شده است و سیاست‌های کلی را تنظیم می‌کند.

 او افزود: ما تلاش می‌کنیم ضمن حفظ قانون و با توجه به آسیب‌های امنیتی و اخلاقی در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم. در همه جای دنیا هم همین طور است و این مسائل وجود دارد اما جایی که ضرورت ندارد، باید این محدودیت‌ها را برداشت، به خصوص در مورد شبکه‌های اجتماعی، مثلا شبکه اجتماعی که 4/5 میلیون نفر عضو دارد. این‌که کسانی در این فضا تخلف می‌کنند، دلیل نمی‌شود که آن را فیلتر کنیم. مثل این می‌ماند که برای مقابله با برخی از تخلفات که در یک خیابان اتفاق افتاده است، کل خیابان را ببندیم. 

در این صبحانه کاری، غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران، و علی جنتی با یکدیگر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

 تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ 

عکس : بهار نیوز

مطالب مرتبط :

اعتراض محمد اصفهاني به پارازيت‏، سانسور و...

ابتکار : دولت خطر پارازیتها را کم می کند

 

پاسخ یک مرجع تقلید به سوال درباره پارازیت

فتوای آیت‌الله موسوی‌اردبیلی درباره پارازیت‌

پارازیت مفید یا مضر؟

هنرمندان نیز به جمع معترضین آلودگی هوا پیوستند

پارازیت؛ از امواج بی‌ضرر تا سونامی سرطان

افزایش شیوع ام اس، صرع و عقب‌ماندگی ذهنی در کشور

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 18 خرداد 1393برچسب:علی جنتی - وزیر ارشاد - پارازیت - ماهواره, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.