اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر اسناد و مدارک ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست به مجلس مورد توافق اکثر نمایندگان است، گفت: تنها یک نماینده از یکی از کمیسیونها به دلیل منافع شخصی افکار عمومی را مبنی بر آلوده بودن بنزین پتروشیمی به ترکیبات سرطانزا منحرف می کند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید متصدی در نشست خبری که پیش از ظهر یکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: بنزین پتروشیمی که از ا واسط سال 1389 در دولت قبل تولیدش آغاز شد و وارد چرخه سوخت کشور شد از نظر ما یک حلال است و نمی توان آن را به عنوان بنزین تعریف کرد.

به گفته وی، در پتروشیمی بنزین به دو شکل استخراج می شود یکی ریفورمیت و دیگری پیرولیز. بر اساس گواهی های خود پتروشیمی میزان بنزن حاصل از پیرولیز بین 40 الی 50 درصد و بنزن ریفورمیت بین 2 تا 10 درصد است.

کاهش شدید روزهای پاک با تولید بنزین پتروشیمی در سال 89

متصدی اظهار داشت: در ابتدای سال 89 بنزین تولیدی در پتروشیمی ها به صورت پیرولیز بود که به همین دلیل میزان بنزن تولیدی در هوا بسیار بالا بود به طوری که تعداد روزهای هوای پاک از 32 روز در سال 88 به 14 روز در سال 89 و سپس تنها 3 روز در سالهای 90، 91 و 92 در پایتخت رسید.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل کاهش تعداد روزهای پاک در کلانشهرها به ویژه پایتخت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود که بررسیها نشان می دهد آروماتیک ها و ترکیبات حلقوی مانند بنزن از عوامل تولید این ذرات هستند.

مدارک مستند افزایش میزان بنزن با تولیدات پتروشیمی

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان به عنوان سازمانی که مسئولیت پایش و ارزیابی مواد سمی و خطرناک در هوای کشور را دارد، افزود: میزان بنزن را در سال های 89، 90 و 91 اندازه گیری کرده و در مدارک رسمی سازمان موجود است. علاوه بر این یکی از آزمایشگاههای معتمد سازمان محیط زیست هم میزان این ماده سمی و دیگر موارد آروماتیک را اندازه گیری کرده. همچنین دانشگاه شهید بهشتی و یکی از پروژه های مورد حمایت سازمان محیط زیست نیز مطالعاتی بر روی غلظت بنزن در هوای پایتخت انجام داده اند که تمامی این مدارک و اسناد موجود است.

افزایش 900 برابری بنزن با تولید بنزین پتروشیمی در سال 89

به گفته وی، میزان بنزن در هوای پایتخت در سال 89 معادل 900ppb بود در حالی که میزان مجاز این آلاینده در هوا معادل ppb1.5 است یعنی در این سال این ماده سرطانزا 900 برابر حد مجاز تولید شده است. در سالهای 90 و 91 که فرایند تولید بنزین پتروشیمی از حالت پیرولیز به حال ریفورمیت تغییر یافت، میزان غلظت بنزن اندکی کاهش یافت اما همچنان حدود 300 برابر حد مجاز بود. در سال 92 همزمان با تولید بنزین یورو 4 میزان بنزن موجود در هوا باز هم کاهش یافته و به ppb 119 رسید اما همچنان حدود 100 برابر حد مجاز است.

میزان بنزن به طرز چشمگیری کاهش یافته است

متصدی یادآور شد: امسال هنوز نتایج میزان بنزن موجود در هوا تهیه نشده اما با توجه به این که در سال جاری به طور کلی با همکاری وزارت نفت تولید بنزین پتروشیمی متوقف شد قطعاً میزان این آلاینده به طرز چشمگیری کاهش یافته کما اینکه در سه ماهه نخست سال 93 تا امروز 9 روز پاک در هوای پایتخت وجود داشته که این میزان دو برابر سالهای گذشته است و به غیر از 7 روز ناسالم که آن هم ناشی از طوفان پایتخت بود بقیه روزها در سه ماه گذشته سالم بود.

حفظ سلامت مردم مهمتر از پر بودن باک خودروی آنها از بنزین با مواد سرطانزا است

وی با قدردانی از همکاری وزارت نفت در خصوص متوقف شدن تولید بنزین پتروشیمی اظهار داشت: حفظ سلامت مردم بسیار مهمتر از پر بودن باک خودروی آنها از بنزین با مواد سرطانزا است چرا که بر اساس تمام منابع علمی دنیا از جمله موسسه سرطان شناسی یارک، سازمان بهداشت جهانی، برنامه سم شناسی بین المللی و موسسه تحقیقات سرطان آمریکا بنزن عامل ایجاد سرطان و به ویژه سرطان خون و سرطانهایی است که در کودکان ایجاد می شود.

مجلس با محیط زیست برای معرفی مقصران مرگ و میر هزارن نفر به خاطر بنزین پتروشیمی همکاری کند

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر این که یکی از وظایف سازمان محیط زیست علاوه بر پایش آلودگی هوا پیگیری تخلفاتی است که در این حوزه اتفاق می افتد و با توجه به اسناد و مدارک سازمان محیط زیست کسانی که طی 4 سال گذشته با سلامت مردم از طریق تولید بنزین آلوده بازی کرده و هزاران نفر را به کشتن داده اند باید محاکمه شوند، گفت: سازمان محیط زیست پیگیری های لازم در این خصوص را انجام می دهد. از نمایندگان محترم مجلس که در درجه نخست نماینده مردم هستند انتظار داریم همکاری لازم را برای معرفی و شناسایی مقصران کشته شدن سالانه حدود 5 هزار نفر در طی چند سال گذشته به عمل آورند.

تأیید سرطانزا بودن بنزن در تمام مراجع علمی

وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اما کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده که مدارک سازمان محیط زیست مبنی بر سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی کافی نیست گفت: این که بنزین پتروشیمی حاوی ترکیبات سرطانزا است کاملاً روشن است اما مهم تاثیراتی است که این بنزین در آلودگی هوا دارد.

متصدی در ادامه گفت: آنچه که کمیسیون انرژی مطرح کرده این است که سازمان محیط زیست مدارک لازم برای آلوده بودن بنزین پتروشیمی ندارد و تنها مدارکی که ارایه داده در خصوص اثرات آلودگی تولیدات پتروشیمی ها بر آلودگی هوا است. 

سازمان محیط زیست از موضع خود کوتاه نمی‌آید

وی در پاسخ به اینکه چرا سازمان محیط زیست با توجه به اینکه بنزین پتروشیمی حاوی ترکیبات صددرصد سرطانزا است مدارک لازم را در این خصوص به مجلس ارائه نمی دهد تا بحثی برای گفتن باقی نماند، گفت: اگر لازم باشد تمام این مدارک ارائه می شود اما در جلسه ای که دو هفته پیش با کمیسیون انرژی داشتیم اکثر نمایندگان بحثی در خصوص مدارک ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست نداشتند و تنها یک نماینده با جنجال آفرینی قصد منحرف کردن افکار عمومی در خصوص آلوده بودن بنزین پتروشیمی را دارد. این در حالی است که سازمان محیط زیست با این هیاهوها به هیچ عنوان از موضع خود کوتاه نمی آید.

در سه ماه نخست امسال میزان بنزن هوا استانداد شد

به گفته وی، بر اساس ارزیابی سازمان محیط زیست در سال 91 میزان بنزن موجود در هوا 7 برابر حد استاندارد بوده و میزان آروماتیک ها دو برابر استاندارد بوده است. این در حالی است که در سه ماهه نخست سال میزان بنزن به زیر یک درصد که حد مجاز این ماده است رسیده و میزان آروماتیک ها نیز به 24 درصد رسیده است در حالی که حد مجاز آروماتیک ها 35 درصد است.

متصدی با بیان اینکه سازمان محیط زیست با همکاری مجلس و قوه قضائیه حتما با کسانی که در سالیان گذشته با سلامت و جان مردم بازی کرده اند، برخورد می کند، گفت: هیچ پتروشیمی وجود ندارد که بنزین پیرولیز تولید کند اما تا 50 درصد بنزن تولید نکند. همچنین 50 درصد مابقی تولیدات، پتروشیمی تولوئن و زایلن است که آنها نیز موادی مضر برای سلامتی هستند.

امکان تولید مجدد تولید بنزین پتروشیمی وجود ندارد

معاون انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: بنابراین به هیچ عنوان امکان تولید مجدد تولید بنزین پتروشیمی وجود ندارد و هرکس که بخواهد از مسئولان و مردم عادی می توانیم این اسناد و مدارک را در اختیارشان قرار دهیم.

به اعتقاد وی، نمایندگان مجلس بهتر است به جای مطرح کردن مسائل حاشیه ای به مباحث راهگشا برای حفظ سلامت مردم بپردازند و سازمان محیط زیست به ویژه از سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تقاضا دارد که بحث خطرزا بودن و سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی را که کاملا شفاف است به اطلاع مردم برساند و اجازه ندهد که تعداد معدودی از افراد این بحث را از مسیر اصلی منحرف کنند.

ارائه نخستین گزارش پایش سوخت در سال جاری در مرداد ماه

متصدی با بیان اینکه سازمان محیط زیست موظف است هر سه ماه یکبار سوخت و ترکیبات آن را پایش کرده و به اطلاع مردم و دولت برساند، اعلام کرد: اولین گزارش پایش سوخت در مرداد ماه امسال ارائه می شود.

توزیع سوخت یورو 4 در تبریز تا اول مرداد

معاون انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه از بهمن ماه و دی ماه سال گذشته توزیع بنزین یورو 4 در اراک آغاز شد، اظهار داشت: در بهمن ماه 92 تهران و کرج نیز سوخت یورو 4 تولید کردند و امیدواریم تا ابتدای مرداد ماه سال جاری در تبریز، تا ابتدای مهر ماه در اصفهان و شیراز و تا ابتدای آذر ماه در مشهد و اهواز با هماهنگی وزارت نفت توزیع سوخت یورو 4 آغاز شود.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۳/۲۵ 

مطالب مرتبط :

 

بنزین آلوده ؛‌ حملات کارشناسان، وکلا و مسوولان جدید - دفاع مقامات سابق

 قتل، قتل است! چه فرقی دارد با با چاقو آدم بکشید یا با بنزین پتروشیمی...

دعوت از دولت احمدی نژاد به مناظره برای بنزین آلوده!

محاکمه مقصران تولید سوخت سرطانزا؛ افشای حقیقت یا نبش قبر

 آقای لاریجانی! به عنوان وکیل مردم پرونده بنزین آلوده را دنبال کنید

 امکان ابتلا به سرطان خون به خاطر تنفس سه ساله بنزین آلوده

شکایت 3 حقوقدان از وزیر سابق نفت/ بنزین های سمی علیه بهداشت عمومی

ورود دیوان محاسبات به پرونده بنزین آلوده داخلی

اتحاد فارس و تسنیم در دفاع از بنزین پتروشیمی!

درخواست از دادستان کل کشور برای ورود به موضوع توزیع بنزین‌ ناسالم


نظرات شما عزیزان:

دکتر عظیمی
ساعت21:39---25 خرداد 1393
احتمالا منظورش آقای میر کاظمی است که در دولت قبل وزیر نفت بوده است!

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 خرداد 1393برچسب:بنزین - بنزن - آروماتیک - مجلس - سرطان - پتروشیمی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.