اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 نماینده مردم پنج شهرستان سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان سیستان و بلوچستان پیگیر عقد قرار داد راهبردی دراز مدت با افغانستان، اعلام شده از سوی رییس جمهوری، هستند.

ˈحلیمه عالیˈ روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار 29 بهمن سال گذشته نمایندگان استان با ایشان از عقد قرارداد راهبردی دراز مدت با کشور افغانستان خبرداد.

وی اظهار داشت: رییس جمهوری در سفر هفتم فروردین 93 به کشور افغانستان موضوع تالاب بین المللی هامون را مورد تاکید قرار داد و انتظار می رود حق آبه ای جدای از حق آبه سیستان از رودخانه هیرمند، برای این تالاب در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های فراوان تالاب بین المللی هامون و زیستگاه انواع پرندگان، جانوران و تلطیف هوا T این دریاچه می تواند زیست بوم مناسبی برای کشورهای ایران، افغانستان و برخی از کشورهای عربی باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در بیش از 10 سخنرانی انجام شده در مجلس موضوع تالاب بین المللی هامون را مورد تاکید قرار داده و حق آبه ای جدای از حق آبه سیستان برای این تالاب را خواستار شده ام.

وی با اشاره به اینکه وظایف نمایندگان در مجلس پیگیری مطالبات به حق مردم است، افزود: از مسوولان انتظار است خواسته به حق مردم سیستان را اجرایی کنند.

به گزارش ایرنا، سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون دارای دو نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان واقع در دشت سیستان در شمال سیستان و بلوچستان از 15 سال پیش به سبب قطع جریان آب رودخانه هیرمند با خشکسالی رو به رو و به طور کامل خشک و تخریب شد.

رودخانه هیرمند از کوههای بابا یغما در مرکز افغانستان سرچشمه می گیرد و پس از طی حدود هزار کیلومتر وارد خاک ایران در منطقه سیستان می شود.

بر اساس قرارداد امضا شده در سال 1350 میان دولتهای وقت ایران و افغانستان سالانه افزون بر 800 میلیون متر مکعب آب سهم سیستان از رودخانه هیرمند و آب ذخیره شده در پشت سد کجکی هلمند افغانستان تعیین و مقرر شد این میزان آب به طور متناوب در طول سال به سیستان جریان یابد.

سد کجکی از مهمترین سدهای افغانستان دهها سال پیش در ولایت هلمند بر روی رودخانه هیرمند ساخته شده است.

گفته می شود علاوه بر این سد، چند سد و آب بند دیگر در مسیر این رودخانه در داخل افغانستان ایجاد شده که همین موانع و کمبود نزولات آسمانی باعث قطع جریان آب رودخانه هیرمند به سمت ایران شده است. 

تاریخ خبر: 31/03/1393

مطالب مرتبط :

مسئولین کشوری و استانی دست از شعار بردارند/یک فاجعه در سیستان در حال وقوع

تخصیص 700 میلیارد ریال برای احیای تالاب‌ها و مقابله با ریزگرد ها

هامون زنده شد

غلظت گرد و غبار در منطقه سیستان به 24 برابر حد بحران رسید


نظرات شما عزیزان:


نوشته شده در تاريخ شنبه 31 خرداد 1393برچسب:سیستان - بلوچستان - هامون - افغانستان - حق آبه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.