اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
 شدت وزش باد و طوفان در سیستان با سرعت 100 کیلومتر در ساعات برای دومین روز متوالی ادارات و بسیاری از واحد های صنفی در شهرهای سیستان را به تعطیلی کشاند و موجب شد تا نمایندگان سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز با تذکراتی جداگانه اعتراض خود را به دلیل بی توجهی به این وضعیت به گوش دولتمردان برسانند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، طوفان شدید همراه با گرد و خاک در طی هفته جاری موجب اخلال در زندگی بسیاری از مردم ساکن در نیمه شمالی استان شد و در طی روز گذشته و امروز ادارات 5 شهر از جمله زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز را به تعطیلی کشاند.

هجوم مردم به دلیل ابتلا به بیماری های تنفسی و چشمی به درمانگاه ها و مراکز بیمارستانی، انسداد بسیاری از راه های روستایی در روستاهای حاشیه هامون و هیرمند و کاهش شعاع دید به کمتر از 50 متر و اخلال در تردد وسایط نقلیه در طی سه روز گذشته از جمله مشکلاتی است که بسیاری از مردم سیستان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

هامون فراموش شده است

در همین حال نماینده مردم زابل و زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در تذکری شفاهی در صحن علی مجلس خطاب به رییس جمهور و دولتمردان خواهان توجه به سرنوشت و وضعیت مردم سیستان شد.

حلیمه عالی در این نشست خواستار رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه و در تمام زمینه‌های مادی و معنوی در سیستان شد و اظهار داشت: آیا می‌دانید که طی 48 ساعت گذشته چه بر سر مردم سیستان و بلوچستان آمده است؟

عالی بیان کرد: در پایتخت وزش بادی می‌آید و چه غوغایی برپا می‌کند، در حالی که طوفانی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت،‌ شعاع دید کمتر از 50 متر و میزان آلایندگی حدود 1500 میکروگرم بر مترمکعب در سیستان و بلوچستان در حال وقوع است و توجهی به آن نمی شود.

نماینده مردم سیستان با بیان اینکه متاسفانه به دلیل خرابی سیستم هواشناسی میزان واقعی درجه حرارت و اخذ سایر اطلاعات صحیح امکانپذیر نیست افزود: آیا کمر خدمت بسته‌اید که سیستان و بلوچستان خالی از سکنه شود؟

وی افزود: چرا طبق استانداردهای زیست‌محیطی ادارات در روزهای بحرانی قبل از شروع ساعات اداری تعطیل نمی‌شوند تا حداقل صدمات جسمانی اهالی این منطقه کمتر شود؟

وی اذعان داشت: چرا در محاسبات هزینه و با توجه به شرایط فوق ریزگردها را در نظر نمی‌گیرید و با توجه به اینکه روزهای بحرانی منطقه در سال گذشته حدود 150 روز بوده حق بدی آب و هوا، حق ریزگردها و نوار مرزی به کارکنان دولت تعلق نمی گیرد؟

وی همچنین با اشاره به اینکه دلیل اصلی وقوع ریزگردها در سیستان و بلوچستان دریاچه هامون است گفت اما با این وجود هامون فراموش شده است.       

هیچ اقدامی برای کنترل شن های روان انجام نشده است

سید باقر حسینی دیگر نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اعلام اخطار قانون اساسی از عدم رسیدگی مسئولان محیط زیست و وزارت بهداشت به آلودگی هوای اخیر استان انتقاد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دولت اقدامات جدی در تثبیت شن های روان داشته باشد، گفت: مسئولان سیستان تاکنون هیچ اقدامی برای رفع آلایندگی در این استان انجام نداده اند.

وی با اخطار اصل 3 بند 9 قانون اساسی گفت: این اخطار در مورد رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در همه زمینه های مادی و معنوی است اما از روز گذشته تاکنون میزان آلایندگی در استان سیستان هزار و 400 و 59 میکروگرم در متر مکعب است که دو برابر حد بحرانی و بیش از 5 برابر حد استاندارد است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه هیچ اقدامی از سوی مسئولان استان در راستای برخورد با افزایش آلایندگی انجام نشده و نه سازمان حفاظت محیط زیست برای ثبت شن های روان  اقدام کرد و نه مسئولان بهداشت و درمان برای رفع مشکلات بهداشتی مردم این استان عملکرد مثبتی داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر کشور به دلیل طوفان های شن رتبه اول در بیماری های تنفسی مثل آسم و سل را دارا می‌باشد  اما مسئولان استان سیستان حاضر نشدند در این شرایط بحرانی مراکز و سازمان ها را تعطیل کنند و سازمان امور مالیاتی حاضر نشده است که ماده 165 قانون مالیات های مستقیم را در این زمینه وضع کند از این رو ما خواهشندیم که دولت اقدامات جدی در سطح شن‌های روان داشته باشد.

آلودگی هوا به 9 برابر حد استاندار رسید

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز به بیش از 9 برابر حد استاندارد رسیده است اظهار داشت: متاسفانه آلودگی بیش از حد هوا سلامت بسیاری از انسان ها و جانواران را با مخاطره جدی مواجه ساخته است.

خسرو افسری در گفتگو با مهر با بيان اينكه استاندارد جهاني ريزگردها در هر مترمكعب هوا 150ميكروگرم تعيين شده است اظهار داشت: بر اساس آمار و اندازه گيري كارشناسان محيط زيست غلظت ذرات معلق در هواي سيستان به خصوص در هيرمند تا سه هزار و 100 ميكروگرم بر مترمكعب نیز رسیده است .

وی ادامه داد: در هنگام توفان و بيشتر اوقات سال متاسفانه افزايش شدت وزش باد ميزان غلظت ذرات معلق در هوا را در منطقه سيستان به 20 برابر حد استاندارد مي رساند.

افسري با بيان اينكه تداوم توفان در شهرهاي شمالي استان شامل زهك، زابل، هيرمند، نيمروز و هامون شدت آلودگي را به شدت افزايش مي دهد افزود: اين پديده موجب شده است تا وضعيت بحراني بر اين مناطق حاكم شود.

وي ادامه داد: افزايش ذرات معلق در هوا علاوه بر افزايش ايجاد برخي سموم موجب كاهش ديد و اثرات نامطلوب بر تمامي اكوسيستم، كاهش و توقف رشد گياهان و مشكلات تنفسي در انسان و حيوان مي شود.

افسري اظهار داشت: استمرار پديده خشكسالي، حركت شن هاي روان و خشك شدن درياچه هامون از مهمترين علل افزايش ريزگردها در جنوب شرق ايران است.

وي گفت: دیپلماسی فعال به منظور رها سازی آب به سمت تالاب هامون، اجراي طرح هاي بيابان زدايي مانند نهال كاري، توسعه فضاي سبز، احداث كمربند سبز در اطراف شهرها و مالچ پاشي نقش مهمي در كاهش اثرات تخريبي ريزگردها دارد.

وی هشدار داد: ضرورت دارد تا با توجه به کیفیت بسیار پایین هوا  شهروندان در صورت نیاز جدی از منزل خارج شوند و حتما از وسایط نقلیه برای تردد استفاده کنند.

طوفان مردم را نیز با خود می برد

فرماندار شهرستان زابل نيز با بيان اينكه توفان و گرد وغبار معضل جدايي ناپذير از منطقه سيستان و مردم آن شده است گفت: مسئولان دست اندركار كشوربراي بهبود اين وضعيت هيچ گونه اقدامي نمي كنند اين در حالي است كه كوچك ترين مشكل آلودگي در مناطق ديگر كشور با جديت از سوي نمايندگان مجلس، مقامات كشوري و محلي و رسانه ها پيگيري مي شود.

هوشنگ ناظري افزود: تداوم خشكسالي و توفان هاي گرد و غبار و ناسالم بودن هواي زابل، مردم اين شهرستان را به كوچ كردن از اين منطقه مجبور مي كند.

وي افزود: با ادامه اين وضعيت و با كاهش تراكم جمعيتي در سيستان با توجه به مرزي بودن اين شهرستان در اينده مشكلات امنيتي دامنگير اين منطقه خواهد شد.

وي ادامه داد: مسئولان مربوطه بايد تمهيدات خاصي براي كاهش سطح آلودگي و غلظت ذرات معلق در هواي منطقه بيانديشند تا مردم دلبستگي بيشتري به تداوم سكونت در شهرستان زابل داشته باشند.

ناظری ابراز داشت: مردم زابل با توجه به گرماي بالاي 45 درجه سانتيگراد هوا در اين منطقه همچنين خواستار كاهش تعرفه هاي آب و برق همچون سایر نقاط جنوبی کشور هستند.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۴/۲۶ 

مطالب مرتبط :

آلودگی هوا در سیستان 9 برابر حد استاندارد

مسئولین کشوری و استانی دست از شعار بردارند/یک فاجعه در سیستان در حال وقوع

غلظت گرد و غبار در منطقه سیستان به 24 برابر حد بحران رسید

نمایندگان سیستان و بلوچستان پیگیر اجرای عقدنامه راهبردی دراز مدت با افغانستان هستند

هامون زنده شد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 27 تير 1393برچسب:طوفان - سیستان - مجلس - گرد و خاک - شن های روان - ذرات معلق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.