اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
وزیر نیرو گفت: ما در دنیا شاهد رویکرد جدیدی در حوزه انرژی هستیم که اگر ما نیز از آن پیروی نکنیم بیشتر به مردم خودمان ظلم کرده‌ایم و آنها باید هزینه زیادی را بپردازند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر نیرو بعد از ظهر امروز و در مراسم افتتاح پست 132 مگابایتی مشهد ضمن تبریک ولادت امام رضا(ع) گفت: تمام تلاش ما در وزارت نیرو این است که بتوانیم تغییری در وضعیت برقی کشور انجام بدهیم زیرا این صنعت در چند سال گذشته در درک صنعت برق دنیا توفیقی نداشته است.

چیت‌چیان افزود: ما در دنیا شاهد رویکرد جدیدی در حوزه انرژی هستیم که اگر ما نیز از آن پیروی نکنیم بیشتر به مردم خودمان ظلم کرده‌ایم و آنها باید هزینه زیادی را بپردازند.

وی عنوان کرد: اگر انرژی‌های نو در ایران رواج پیدا نکند باید پول مصرف اضافی را از مردم بگیریم و یارانه‌ای که می‌تواند صرف خدمت و بهداشت شود، صرف هزینه‌های زیاد مصرف می شود که این اهمیت انرژی نو را نشان می‌دهد.

وی گفت: اگر از سال 83 تا 90 هزینه ای که صرف خرید گازوئیل برای تامین برق شد را صرف خرید و نصب نیروگاه بادی می‌کردیم؛ می‌توانستیم 5 نیروگاه بادی تاسیس کنیم که همان برق را نیز تولید می کرد.

وزیر نیرو گفت: هیچ انسان عاقلی امروزه دیگر برای تامین برق گازوئيل نمی‌سوزاند و متاسفانه گاهی اوقات مقاومت‌هایی هرچند ناخواسته برای انرژی‌های نو از دورن خود وزارت نیرو نیز انجام می شود.

چیت‌چیان افزود: برای هر کیلو بایت ساعت برق حدود 70 تومان هزینه سوخت و حدود 85 تومان نیز هزینه تبدیل انرژی، انتقال و توزیع آن می‌شود که این پول از مردم تامین می‌شود.

وی با بیان خرسندی از راه‌اندازی منطقه اقتصادی و انرژی‌های نو در مشهد گفت: انشاالله در سال آینده شاهد نصب نیروگاه‌های بادی جدیدی هستیم که هدف آن نفع مردم خواهد بود و برای همین باید به سرعت به سمت انرژی های نو حرکت کنیم.

وزیر نیرو گفت: مردم می‌گویند که تعرفه ها زیاد است اما باید بگویم با توجه به هزینه‌ای که برای تامین برق می‌شود، تعرفه‌ها زیاد نیست و برای هزینه کمتر باید مصرف خود را پایین بیاورند.

چیت‌چیان در پایان گفت: در گزارشهای مسئولان استان اعلام شده که تلفات برق در بخش تولید و مصرف در استان زیر 10 درصد است که از این بابت بسیار خوشحالم زیرا جای دلسوزی دارد که برقی که به این زحمت به دست می‌آید، قبل از رسیدن به دست مصرف کننده تلف شود.

وزارت نیرو باید قدمی جدی تر در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر بردارد

در این مراسم همچنین سید هاشم اورعی رییس انجمن بادی کشور نیز گفت: خوشبختانه بعد ازمدت ها شاهد هستیم که مجموعه مدیران ارشد و مسئولان عالی رتبه در وزارت نیرو، کسانی هستند که در حوزه صنعت بزرگ شده اند و در این کار تبحر دارند.

وی ادامه داد: انتظار جامعه از مدیریت حرفه‌ای که در وزارت نیرو  تشکیل شده بسیار زیاد است و این وزارت باید قدمی جدی تر در بحث انرژی‌های تجدید پذیر بردارد زیرا مجموع سابقه کاری تعدادی از مدیران این وزارت بیش از صد سال است.

اورعی ادامه داد: امروزه در فرانسه 13 درصد انرژی از بخش‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود و این امر در دنیا واقعیت انکار ناپذیر است و ما در مواجهه با آن با دو چالش روبه رو هستیم.

وی عنوان کرد: چالش اول، فرهنگی است و چالش دوم اقتصادی، که در بعد اقتصادی مشکل این است که یک نوع بیگانگی بین وزارت نیرو و شرکت های سرمایه ای وجود دارد و چون آن شرکت ها با این صنعت آشنا نیستند، رغبتی به سرمایه گذاری در این حوزه ندارند.

وی با ذکر این نکته که ما در اجرای این پروژه‌ها مشکلی نداریم گفت: بر اساس آمارهای جهانی در سال 2012 اعلام شد که ایران بیشترین یارانه را به انرژی می‌دهد که مبلغی که هزینه می شود برای ساخت 10 هزار نیروگاه بادی کافی است و امروز هنر در نساختن نیروگاه است.

این استاد دانشگاه گفت: در بحث انرژی‌های بادی پتانسیل بسیاری وجود دارد و این پروژه در خواف اجرا شده‌ است و ما در آن منطقه امیدواریم شاهد توربین‌های بادی زیادی در آینده نزدیک باشیم.

همچنین رییس شرکت برق منطقه خراسان نیز در این مراسم به تشریح فعالیت‌های این شرکت پرداخت و گفت: این شرکت  برق هسته مرکزی مشهد، حرم مطهر و حدود 15 درصد از مساحت کشور را پوشش می دهد.

متولی‌زاده گفت: رشد مصرف در مشهد در بین شهرهای دیگر ایران بسیار زیاد است و از این بابت نگران تامین برق زائرین و مجاورین هستیم که نیازمند توجه و همکاری عزیزان در وزارت نیرو نیز هستیم تا بتوانیم پروژه های تصویب شده در وزارت نیرو را اجرا و بهره برداری کنیم.

وی عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی انرژی های تجدید پذیر در خواف یکی از برنامه های خوبی است که پیشنهاد آن به دولت داده شده و امیدواریم در مجلس به تصویب برسد.

متولی‌زاده افزود: نیروگاه بادی 100 مگاواتی خواف و نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی نیز از امروز آغاز می‌شود و آمادگی خود را برای نیروگاه بخار فردوسی (طوس) اعلام می کنیم که این از ظرفیت بودجه سال آینده استفاده خواهد کرد.

رییس شرکت برق منطقه خراسان با اشاره به نامگذاری سال از سوی رهبری گفت: ما امسال نیاز به اصلاح الگوی مصرف داریم که این امر تنها با تولید و افزایش نیروگاه محقق نمی شود و نیاز به فرهنگ سازی دارد و ما آمادگی داریم که پیشتاز فرهنگ سازی در مدیریت مصرف باشیم زیرا هرکاری در مشهد انجام شود به زودی در سراسر کشور فراگیر خواهد شد.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۶/۱۶


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 16 شهريور 1393برچسب:انرژی های تجدید پذیر - برق - وزیر نیرو - انرژی های نو - خواف, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.