اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 

 

عضو کميسيون سلامت شوراي شهر تهران روز گذشته اعلام كرد كه بنزن موجود در هواي تهران ۱۰ برابر بيش از استاندارد است و دولت و شهرداري بايد اين موضوع را جدي بگيرند. معصومه آباد گفت كه براساس اعلام وزارت بهداشت سالانه ۴ هزار نفر بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند و طبق براوردهاي سازمان بهداشت جهاني WHO، بنزن در رديف اول موارد سرطان‌زا قرار دارد. 

به گزارش شفا آنلاین ، پيرو همين موضوع مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با تأييد اين مطلب، درباره تاثير بنزن در آلودگي هوا اظهار كرد: بنزن يك تركيب معطر است و در اتحاديه اروپا و امريكا ميزان استاندارد بنزن موجود در بنزين 5درصد است؛ در حالي كه در كشور ما براي اين‌كه اكتان و احتراق را بالا ببرند ميزان بنزن را تا 50درصد افزايش داده‌اند. 

اين ماده اگر چه موجب مي‌شود بنزين بهتر بسوزد اما مقداري از بنزن نسوخته كه صددرصد سرطان‌زا است، وارد هوا مي‌شود. 
دکتر اسماعيل کهرم به خبرنگار محيط‌زيست ايران گفت: سياست‌هاي غلط در دولت گذشته و افزايش تحريم‌ها به ويژه در مورد بنزين موجب شد ايران با كمبود روزانه 20ميليون ليتر بنزين مواجه شود و براي توليد داخلي روي پالايشگاه‌ها فشار بياورد كه اين نتيجه‌اي به جز توليد بنزين غيراستاندارد و نهايتا افزايش آلودگي هواي شهرهاي بزرگ ايران نداشت. 
به گفته وي بحث بهبود كيفيت سوخت هميشه در سازمان حفاظت محيط‌ زيست مطرح بوده اما تا وقتي تحريم وجود دارد چاره‌اي جز مصرف بنزين‌هاي توليد داخل نداريم؛ مگر اين‌كه پالايشگاه‌ها بنزين استاندارد يورو 4 توليد كنند. 
کهرم گفت: در حال حاضر بنزين استاندارد در كشور توليد مي‌شود اما ميزان آن بسيار كم است و در تهران فقط 3 جايگاه سوخت اين بنزین را عرضه مي‌كنند. در اراك هم روزانه 2هزار ليتر بنزین استاندارد توزيع مي‌شود كه به هيچ وجه كافي نيست. وي ابراز اميدواري كرد سياست‌هاي دولت تدبير در جهتي باشد كه بنزين با كيفيت در كشور توليد يا وارد شود تا مردم بتوانند نفس بكشند. 
از سوي ديگر گزارش خبرنگار شهري از بحث اعضاي شورای شهر تهران درباره شدت يافتن آلودگي هواي تهران حاكي است. شدت آلودگي هوا در روزهاي اخير موجب شد اعضاي شوراي شهر تهران نسبت به شرايط فعلي هوا واکنش نشان داده و خواستار اقدامي موثر براي رفع اين معضل شوند. 
در ابتداي جلسه دیروز شورا محمد حقاني عضو كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شورا در نطق پيش از دستور با انتقاد از تكرار مشكل آلودگي و پديده وارونگي هوا در فصل زمستان ياد آورشد: قطعاً امسال نيز اين مشکل گريبانگير تهراني‌ها خواهد بود. وي با انتقاد ازعدم پيگيري جدي دستگاه‌هاي اجرايي، وجود دستگاه‌هاي مسئول در رفع آلودگي هوا و نبود مديريت واحد شهري براي تصميم‌گيري درباره اين موضوع در شهر تهران گفت: شهروندان تهراني نمي‌دانند بايد در مورد اين مشکل به چه مرجعي مراجعه کنند و فقط هنگام بروز آلودگي منتظر شنيدن خبر تعطيلي شهر از زبان رسانه ملي هستند. 
حقاني در ادامه به برخي فعاليت‌هايي که مي‌تواند در بحث وارونگي هوا و انباشت آلاينده‌ها در تهران مؤثر باشد اشاره كرد و افزود: جلوگيري مؤثر، بدون اغماض و مداوم تردد خودروها و موتورسيکلت‌هاي دودزا و فاقد معاينه فني بايد به طور جدي پيگيري شود و از سويي نيز از رده خارج کردن ميني بوس‌هاي فرسوده که بدون هيچ نظارتي تردد دارند نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. همچنين تعويض کاتاليست‌هاي خودروها اعم از خودروهاي عمومي يا خودروهاي خصوصي مي‌تواند بخش قابل توجهي از آلودگي هواي شهر تهران بكاهد. 
مرتضي طلايي نايب رئيس شوراي شهر تهران نيز با تأكيد بر گفته‌هاي حقاني اظهار كرد: ما نمايندگان مردم تهران در شوراي شهر بايد سپر افراد بي‌دفاع اعم از سالمندان، کودکان، جانبازان و بسياري از شهروندان در مقابل آلودگي هواي تهران باشيم، ولي متأسفانه حرف‌هاي مسئولان در اين باره مثنوي هفتاد من شده است به همين دليل از دولت و دستگاه‌هاي ذي ربط مي‌خواهيم در اين باره گام‌هاي اساسي بردارند. طلايي با بيان اينکه گام بلند مسئولان بايد در نگاه مردم احساس شود، تصريح کرد: براساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، ايران سومين کشور جهان است که هواي آلوده دارد و آمارهاي سازمان ثبت احوال نشان مي‌دهد از 18 مورد مرگ و مير روزانه در شهر تهران، بيماري‌هاي قلبي عروقي و تنفسي و سکته‌ها بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. 
وي تأكيد كرد: بايد با زمان بندي مشخصي به سمت حل معضل آلودگي هوا حرکت کنيم و از ساير مسئولان و دولت بخواهيم که در اين راستا گام بردارند و در گام اول بايد به حدي اين اقدام بلند باشد که مردم حرکت مسئولان را لمس کنند و براي حل آن با دولت و شهرداري همگام شوند. 
احمد مسجدجامعي رئيس شورا نيز با تأكيد بر اينکه قبل از هرچيز بايد مصوبات خودمان را در مورد آلودگي هواي شهر تهران پيگيري کنيم و از ديگران هم بخواهيم کار خودشان را انجام دهند، گفت: از دولت و سازمان حفاظت محيط‌ زيست که همکار قديمي‌مان خانم ابتکار در آنجا قرار دارد مي‌خواهيم براي اين موضوع اقدامات مؤثري انجام دهند و اميدوارم کميته مشترک تشکيل شده به جاهاي خوبي برسد. 
دكتر معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور هم كه روز گذشته در اصفهان درخصوص موعد عرضه سوخت يورو 4 در اصفهان و نتايج رايزني‌ها با وزير نفت گفت: خبر خوش اين است که توليد بنزين يورو 4 در پالايشگاه شازند اراک آغاز شده که البته نمي‌تواند نياز همه شهرهاي کشور را تأمين کند، اما شهر اصفهان در اولويت قرار دارد و براساس زمان‌بندي که دولت قبل ارائه کرده تا پايان سال 92 بايد توزيع اين بنزين در شهرهاي کشور از جمله شهري مثل اصفهان انجام شده باشد. 
وي افزود: آقاي زنگنه وزير نفت فردي زيست‌محيطي است و قرار است برنامه استقرار محيط‌ زيست را اجرا کند که در دوره‌هاي قبلي نيز اين حسن نيت خود را نشان داده است چرا که در دوره ايشان پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها همه داراي ايزو 14001 بودند. 
ابتكار از رايزني خود با علي لاريجاني رئيس مجلس درخصوص کاهش مهلت معاينه فني خبر داد و افزود: افزايش زمان معاينه فني خودروها مورد اعتراض بسياري از فعالان محيط‌ زيست بود و با رايزني که با رئيس مجلس داشتيم قرار شد طرح دو يا سه ساله کردن معاينه فني به صحن علني بيايد. 
البته مراکز معاينه فني بايد بدانند که رسالت بسيار جدي در تعيين و تأييد خروجي‌هاي خودرو دارند و با متخلفان در اين زمينه برخورد قاطع خواهد شد.

در 10/23/2013 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.