اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
روز نو - نرگس رضایی _ آلودگی هوای تهران موضوعی است که اغلب توریست ها و کارشناسان خارجی  که به آن سفر می کنند از آن گله دارند و کمتر کسی است که در توصیف تهران و اتفاقات آن از حساسیت های پوستی و چشمی که بر اثر آلودگی هوا پیدا کرده اند سخن نگوید. ووف گانگ نئومن،رییس و بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی هم به رغم اینکه دید مثبت به مسائل دارد اما تاکید می کند تاب تحمل هوای تهران را ندارد. او تازگیها از اتریش  به ایران آمد و جایزه معنوی یک عمر دستاورد این بنیاد را به معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور داد.
 
 سفرهای متعدد به تهران داشتید آن را چگونه دیدید؟
 
به شدت شلوغ و آلوده. خیابان ها پر از خودرو است. آن هم خودروهای تک سرنشین. مردم دوست دارند برای سفرهای خود بیشتر از ماشین شخصی استفاده کنند و هر نقطه را که نگاه می کنی یا خودروها تردد می کنند یا پارک هستند و فضای وسیعی را اشغال کرده اند.
 
از نظر شما عامل خودرو که حالا در تهران کیفیت خوبی ندارد و سوخت مصرفی هم از کیفیت پایینی برخوردار است چقدر در تولید آلاینده ها می تواند نقش داشته باشد با توجه به اینکه در بنیاد جهانی هم مسائل فوق بررسی شده اند؟
 
یک اصلی وجود دارد که می گوید بین میزان مصرف انرژی و آلودگی هوا نسبتی وجود دارد به این صورت که به همان میزان که مصرف انرژی بالا باشد آلودگی هوا نیز افزایش می یابد. بویژه اینکه این انرژی تجدیدپذیر هم نبوده و از انرژی های فسیلی باشد. بنابراین در نگاه کلی می توان گفت با توجه به میزان انرژی مصرفی، میزان آلاینده ها هم افزایش یابد. البته باید مصارف خانگی را هم به این موضوع اضافه کنیم و صرفا خودرو را متهم قرار ندهیم. هرچند کیفیت پایین سوخت و خودرو که اشاره کردید خود جای شکی در تولید بالای آلاینده های زیست محیطی نمی گذارد و با حجم بالای خودروهایی که در معابر تهران دیدم می تواند عامل اصلی آلودگی هوای تهران باشد. اما شما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که انرژی مصرفی منازل تهران هم کم در تولید آلودگی مقصر نیستند.تا آنجا که من اطلاع دارم و بر اساس بررسی هایی که صورت گرفته انرژی مصرفی منازل در تهران تجدیدناپذیر است و این موضوع در تولید آلاینده نقش دارد و ظاهرا مصرف انرژی در منازل هم بیشتر است و همه اینها در تشدید آلودگی هوای تهران موثر است.
 
 
در مورد تاثیرات آلودگی هوا از نظر سلامتی مطالعاتی صورت گرفته که حساسیت برانگیز باشد کمااینکه شما بررسی هایی هم در این رابطه داشته اید؟
 
 اینکه آلودگی هوا مرگ و میر و بیماری ها را افزایش می دهد موضوعی است که خیلی از مطالعات آن را ثابت کرده اند و بارها در این رابطه سخن گفته شده سخن هایی که استناد علمی داشته اند و خود این موضوع حساسیت برانگیز است. با این حال موضوعی که می توانم به طور کلی در خصوص پیامدهای سوء آلودگی هوا اشاره کنم این است که این آلودگی کارایی شهروندان را کاهش می دهد و شهروندان یک شهر آلوده کارآیی شهروندان شهر سالم از نظر آب و هوا را نخواهند داشت و کیفیت زندگی هم به شدت افت پیدا می کند و این موضوع کاملا نگران کننده ای است که باید مسئولان به آن توجه کنند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 21 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.