اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: مشکلات شهرهای ما از زمانی که اعلام شد شهرداریها باید خودکفا باشند آغاز شد، اما نگفتند که این خودکفایی از چه طریقی باید به دست بیاید.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس محمد حقّانی افزود: بر همین اصل فروش تراکم به عنوان محلی برای درامد شهرداریها در نظر گرفته شد، در حالی که افزایش طبقات برای ساختمانها به منزله خودکشی تدریجی شهر، نه تنها درامد محسوب نمی شد بلکه هزینه ای تحمیلی بر پایتخت بود.

وی با تأکید بر لزوم تأمین درامدهای پایدار برای شهر از محل اقدامات زیربنایی و اساسی، اعلام کرد: این در حالی است که امروز 60 درصد درامد شهرداریها از محل تغییر کاربریها و ساخت و سازها به دست می آید که این بزرگترین تهدید برای باغات و درختان شهر است.

آلودگی هوا آنقدر شدید است که کاشتن درخت هم فایده ندارد

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به این که نگهداری باغات برای مالکان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: امروز آلودگی هوای تهران به اندازه ای شدید شده که دیگر کاشتن درخت هم فایده ای ندارد و درختان به عنوان دستگاههای تصفیه هوای شهر، خودشان هم از کار افتاده اند.

حقّانی با بیان اینکه شناسنامه دار کردن درختان غرس شده و باغات یکی از اصول نگهداری و صیانت از این سرمایه های زیست محیطی است، تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به حساسیت مردم نسبت به محیط زیست نیازمندیم و تا شهروندان برای سرنوشت خود اهمیت قائل نشوند، نمی توانیم امیدوار باشیم طبیعت دو باره به شهر باز گردد.

وی با تأکید بر این که مردم باید در امور شهر از ساخت و ساز آن گرفته تا مسائل اجتماعی و فرهنگی دخالت و مشارکت داشته باشند، اضافه کرد: به این منظور تشکلهای مردم نهاد به عنوان نمایندگان مردم باید در مقابل مسئولان مطالبه گر بوده و مسئولان نیز باید پاسخگوی آنها باشند.

محیط زیست تهران بیمار است

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به مشکلات زیست محیطی تهران، اظهار کرد: متأسفانه شهر ما از طبیعت گذشته خود جدا شده و این گسست سبب بیماری محیط زیست تهران شده و از آنجا که شهر بیمار جای مناسبی برای زندگی شهروندان نیست، باید کاری کنیم تا طبیعت به عنوان امانتی الهی دو باره به پایتخت باز گردد.

حقّانی با بیان اینکه در تهران دیگر جایی برای نفس کشیدن مردم وجود ندارد، تصریح کرد: خودروها در شهر جولان می دهند و سبب مرگ و میر شهروندان و ابتلای آنها به انواع سرطان می شوند و کسی هم جلودار آنها نیست و به عنوان نمونه خیابان نیاوران که زمانی مملو از درختان گوناگون بود، پر از خودرو شده و دیگر نمی توان در آن پیاده روی کرد.

وی با تأکید بر اینکه قانون حفظ و گسترش باغات و فضای سبز در سال 1352 مورد تصویب قرار گرفت، اضافه کرد: در چهار دهه ای که از تصویب این قانون می گذرد، غیر از این که درختان را قتل عام و همه عوامل را در اختیار ساخت و ساز قرار دهیم و رودخانه زاینده رود را خشک و دریاچه ارومیه را از هستی ساقط کنیم چه کار دیگری انجام داده ایم؟

تهران دیگر جای زندگی نیست

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به این که تهران دیگر جای زندگی نیست و این را می توان از کوچ دسته جمعی پرنده ها از این شهر نیز فهمید، اظهار کرد: در تهران تنها پرندگان جان سختی مانند کلاغ و زاغ باقی مانده اند و مردم و تشکلهای مردم نهاد باید وضعیت زیست محیطی شهر خود را تغییر دهند.

حقّانی با بیان اینکه شهروندان باید برای سرنوشت خود اهمیت قائل شوند و جلوی معارضان و معاندان طبیعت را بگیرند، تصریح کرد: مردم باید در مقابل خودروهای دودزایی که هوای شهرشان را آلوده می کنند بایستند، همانطور که باید با ساخت و سازهایی که طبیعت شهرشان را تخریب می نمایند نیز مقابله کنند.

وي در پایان با تاکید بر اینکه شهروندان بیشترین نقش را در تعیین سرنوشت خود و شهر خود دارند، خاطرنشان کرد: اگر مردم و سازمانهای مردم نهاد در مقابل تخریب محیط زیست ایستادگی کنند، می توانند شهر خود را نجات دهند.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۱/۲۹


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.