اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

آخرین مصوبه هیات دولت برای کاهش آلودگی هوا که می توان آن را نقطه عطفی در مبارزه با آلودگی هوا دانست، برای اجرا به تمام دستگاه ها و نهاد های مرتبط ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، هیات وزیران بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوبه کاهش آلودگی را تصویب و برای اجرا به دستگاه های مرتبط ابلاغ کرد.

در این مصوبه وظایف دستگاه های اجرایی از جمله وزارت خانه های نفت، نیرو، کشور، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی مشخص شد.

تمام این دستگاه ها موظفند با توجه به لزوم اهتمام جدی برای مقابله موثر با آلودگی هوا، اقداماتی در زمینه سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، نیروگاه ها، مدیریت حمل و نقل و تقاضای سفر، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساخت های شهری انجام دهند.

این مصوبه تمام دستگاه های اجرایی را مکلف و موظف می کند، تمام مسوولیت های محول شده را در زمان بندی تعیین شده به نحو مطلوبی اجرا شود.

برنامه ابلاغی شامل وظایف دستگاه های اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا و استانداردهای تولید خودرو تا سال 1402 با موافقت دولت و در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها است و تمام دستگاه های اجرایی موظفند اعتبارات لازم برای تحقق اقدامات موضوع را در بودجه سنواتی خود پیش بینی کنند.

بنا بر این گزارش، وظایف وزارت نفت در مبحث سوخت به شرح ذیل است:

توقف افزودن حلال های صنعتی تولیدی واحدهای پتروشیمی تحت عنوان اکتان افزا و پترو بنزن؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ ظرف مدت 3 ماه.

توزیع سوخت با استانداردهای یورو 4 و دیزل با گوگرد کمتر از 40 قسمت در میلیون در تبریز (از ابتدای مردادماه 1393) در اصفهان و شیراز (از ابتدای مهرماه 1393) و در اهواز و مشهد (از ابتدای آذرماه 1393) با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست.

استاندارد سازی سوخت مصرفی مطابق با استاندارد یورو 4 و یورو 5 حداقل در کلان شهرها و استاندارد سازی سوخت مصرفی نیروگاه ها مطابق با مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 36 ماه.

*** وظایف وزارت نفت در مبحث منابع ساکن:

تکمیل اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت و انتشار بخارهای بنزین) در کشور شامل مخازن، تانکر و نازل جایگاه؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 24 ماه.

کنترل آلودگی ناشی از سامانه های (سیستم های) گرمایش و سرمایشی (خانگی و تجاری) و هوشمند سازی موتورخانه ها؛ با همکاری وزارت کشور، سازمان ملی استاندارد ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 60 ماه .

توسعه استفاده از واحدهای تولید همزمان برق، برودت و گرمایش به میزان حداقل سالیانه 200 مگاوات؛ با همکاری وزارت نیرو؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 6 ماه.

*** وظایف وزارت نفت در مبحث مدیریت حمل و نقل و تقاضای سفر:

ارایه برنامه زمان بندی دسترسی به اهداف سهم حمل و نقل عمومی مطابق با قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت - مصوب 1386 - با استفاده از ظرفیت بند (ق) تبصره (2) قانون بودجه سال 1393 کل کشور؛ وزارت نفت در مباحث درون شهری با همکاری وزارت راه و شهرسازی در مباحث برون شهری و همچنین وزارت کشور؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 3 ماه.

*** وظایف وزارت نیرو در مبحث سوخت :

اختصاص حداقل 10 درصد از ظرفیت های جدید تولید برق به نیروگاه های بادی، خورشیدی، زیست توده و زمین گرمایی و حمایت از توسعه شبکه هوشمند انرژی؛ وزارت نیرو با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست ؛ در مدت 60 ماه

*** وظایف وزارت نیرو در مبحث خودروهای نو:

منوط شدن شماره گذاری خودروهای دیزلی به نصب صافی (فیلتر) دوده؛ با همکاری معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ تا اول سال 94. ارایه برنامه تولید و واردات خودروها و موتورسیکلت های برقی و هیبریدی در داخل کشور؛ با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 6 ماه .

*** وظایف وزارت نیرو در مبحث منابع ساکن:

توسعه استفاده از واحد های تولید همزمان برق، برودت و گرمایش به میزان حداقل سالیانه 200 مگاوات؛ با همکاری وزارت نفت؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 6 ماه .

*** وظایف وزارت نیرو در مبحث نیروگاه ها:

ارایه برنامه بازسازی و نوسازی و افزایش بهره وری و ارتقای فناوری و بازدهی (راندمان) حرارتی؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 6 ماه.

تبدیل نیروگاه های توربین گازی موجود به نیروگاه سیکل ترکیبی و تولید همزمان برق و حرارت (CHP)؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 36 ماه.

*** وظایف وزارت کشور در مبحث منابع ساکن:

کنترل آلودگی ناشی از سامانه های (سیستم های) گرمایش و سرمایشی (خانگی و تجاری) و هوشمند سازی موتورخانه ها؛ با همکاری وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 60 ماه .

*** وظایف وزارت کشور در مبحث مدیریت حمل و نقل و تقاضای سفر:

ارایه برنامه زمان بندی دسترسی به اهداف سهم حمل و نقل عمومی مطابق با قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت - مصوب 1386 - با استفاده از ظرفیت بند (ق) تبصره (2) قانون بودجه سال 1393 کل کشور؛ وزارت نفت در مباحث درون شهری با همکاری وزارت راه و شهرسازی در مباحث برون شهری و همچنین وزارت کشور؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 3 ماه.

تدوین برنامه مدیریت تقاضای سفر به منظور کاهش سفرهای درون شهری منطبق بر طرح های جامع آمد و شد (ترافیک) در کلان شهرها؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 12 ماه.

*** وظایف وزارت کشور در مبحث خودروهای در حال در حرکت:

تعویض کاتالیزگر (کاتالیست) خودروهای عمومی درون شهری؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و از طریق شهرداری ها؛ در مدت 6 ماه.

استفاده از صافی (فیلتر) ذرات برای خودروهای دیزلی سنگین ؛ برای خودروهای عمومی درون شهری از طریق شهرداری ها بر عهده وزارت کشور و برای خودروهای برون شهری بر عهده وزارت راه و شهرسازی؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 24 ماه.

ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی با بهره گیری از زیرساخت های الکترونیکی و انطباق با اطلاعات معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به منظور اعمال مقررات؛ به طور مشترک بر عهده وزارت کشور از طریق شهرداری ها و معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 6 ماه.

ارایه برنامه اجرایی نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی درون کلانشهرها؛ با همکاری وزارت کشور از طریق شهرداری ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 6 ماه.

*** وظایف وزارت کشور در مبحث زیرساخت های شهری:

افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و حریم آنها به میزان مندرج در طرح جامع؛ از طریق شهرداری ها؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ سال افق طرح جامع

*** وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مبحث منابع ساکن:

کنترل آلودگی ناشی از سامانه های (سیستم های) گرمایش و سرمایشی (خانگی و تجاری) و هوشمند سازی موتورخانه ها؛ با همکاری وزارت خانه های نفت، کشور، سازمان ملی استاندارد ایران؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 60 ماه .

*** وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مبحث سوخت:

اختصاص حداقل 10 درصد از ظرفیت های جدید تولید برق به نیروگاه های بادی، خورشیدی، زیست توده و زمین گرمایی و حمایت از توسعه شبکه هوشمند انرژی؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت نیرو؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 60 ماه.

*** وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت در مبحث خودروهای نو:

ارایه برنامه تولید و واردات خودروها و موتورسیکلت های برقی و هیبریدی در داخل کشور؛ با همکاری وزارت نیرو؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 6 ماه.

*** وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت در مبحث خودروهای در حال حرکت:

ارایه برنامه جایگزینی موتورسیکلت های برقی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیات وزیران به نحوی که در مدت معینی تعداد موتورسیکلت ها بنزینی کاهش یابد؛ به طور مشترک برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 6 ماه.

*** وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت در مبحث منابع ساکن:

به روز کردن حدود مجاز خروجی آلودگی از واحدهای صنعتی؛ با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست؛ تحت نظارت شورای عالی حفاظت محیط زیست، در مدت 3 ماه.

ارایه برنامه بازسازی و نوسازی و ارتقای فناوری در صنایع آلوده کلان شهرها؛ با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست؛ تحت نظارت شورای عالی حفاظت محیط زیست، در مدت 12 ماه.

*** وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت در مبحث پایش و پیش بینی هوا:

تعیین قیمت انتشار آلاینده های محیط زیست و الزام بنگاه ها به محاسبه هزینه های مذکور در اجرای پروژه های (طرح های) خود؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 12 ماه.

*** وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در مبحث سوخت:

تجزیه و تحلیل (آنالیز) مستمر سوخت مصرفی کشور در بازه های زمانی سه ماه؛ تحت نظارت شورای عالی حفاظت محیط زیست.

*** وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در مبحث منابع ساکن:

به روز کردن حدود مجاز خروجی آلودگی از واحدهای صنعتی؛ با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ تحت نظارت شورای عالی حفاظت محیط زیست، در مدت 3 ماه.

ارایه برنامه بازسازی و نوسازی و ارتقای فناوری در صنایع آلوده کلان شهرها؛ با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ تحت نظارت شورای عالی حفاظت محیط زیست، در مدت 12 ماه.

الزام واحدهای صنعتی با آلودگی بالا به تجهیزات کنترلی مانند حذف اکسیدهای گوگرد از فرآیند تولید و احیای اکسیدهای ازت، صافی کردن (فیلتراسیون) و غیره؛ تحت نظارت شورای عالی حفاظت محیط زیست، در مدت 12 ماه.

*** وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در مبحث خودروهای در حال حرکت:

اصلاح حدود مجاز آلایندگی در معاینه فنی؛ تحت نظارت شورای عالی حفاظت محیط زیست؛ در مدت 3 ماه.

*** وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در مبحث پایش و پیش بینی هوا:

شناسایی، پایش و ارایه برنامه سنجش آلودگی هوا (علاوه بر آلاینده های سنتی (کلاسیک)؛ تحت نظارت شورای عالی حفاظت محیط زیست؛ در مدت 12 ماه.

تهیه و تدوین فهرست سالانه انتشار آلاینده های هوا در کلان شهرهای کشور؛ تحت نظارت شورای عالی حفاظت محیط زیست؛ ابتدای سال 1393.

ارایه گزارش سالانه آلودگی هوا در کشور به همراه عملکرد دستگاه های ذی ربط در اجرای احکام این تصویب نامه به هیات وزیران؛ تحت نظارت شورای عالی حفاظت محیط زیست.

راه اندازی و تکمیل شبکه ملی پایش آلودگی هوا، صدا و امواج با بهره گیری از سامانه های (سیستم های) زمینی و ماهواره ای و الزام به استقرار سامانه (سیستم) پایش بر خط صنایع بزرگ تا پایان سال 1393؛ تحت نظارت شورای عالی حفاظت محیط زیست.

*** وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در مبحث آموزش و اطلاع رسانی:

حمایت عمومی از گسترش فعالیت سازمان های غیر دولتی، فعالیت ها و شبکه های اجتماعی فعال در حوزه کاهش آلودگی هوا با افزایش میزان مشارکت مردمی؛ تحت نظارت شورای عالی حفاظت محیط زیست.

*** وظایف وزارت راه و شهرسازی در مبحث مدیریت حمل و نقل و تقاضای سفر:

ارایه برنامه زمان بندی دسترسی به اهداف سهم حمل و نقل عمومی مطابق با قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت - مصوب 1386 - با استفاده از ظرفیت بند(ق) تبصره (2) قانون بودجه سال 1393 کل کشور؛ وزارت نفت در مباحث درون شهری با همکاری وزارت راه و شهرسازی در مباحث برون شهری و همچنین وزارت کشور؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 3 ماه.

*** وظایف وزارت امور اقتصادی و دارایی (بیمه مرکزی) در مبحث خودروهای در حال حرکت:

اصلاح نرخ گذاری بیمه وسایط نقلیه با تاکید بر اهرم های تاثیرگذار بر کاهش آلودگی هوا و افزایش متناسب با سن خودرو با رعایت قوانین و مقررات مربوط ؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 6 ماه.

*** وظایف سازمان ملی استاندارد در مبحث منابع ساکن:

کنترل آلودگی ناشی از سامانه های (سیستم های) گرمایش و سرمایشی (خانگی و تجاری) و هوشمند سازی موتورخانه ها؛ با همکاری وزارت نفت، وزارت کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 60 ماه .

*** وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مبحث زیرساخت های شهری:

گسترش زیرساخت های الکترونیکی خدمات رسانی در بخش دولتی و عمومی به منظور کاهش سفرهای درون شهری به میزان دو برابر وضع موجود؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 30 ماه .

*** وظایف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مبحث آموزش و اطلاع رسانی:

پخش رایگان مطالب آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست در صدا و سیما؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست.

*** وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مبحث آموزش و اطلاع رسانی:

درج مباحث مرتبط با آلودگی هوا در محتوای درسی مقاطع تحصیلی مختلف با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست؛ با همکاری وزارت آموزش و پرورش؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 6 ماه.

*** وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مبحث پایش و پیش بینی هوا:

پایش بیماری ها و مرگ منتسب به آلودگی هوا به صورت سالیانه؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 12 ماه.

*** وظایف وزارت آموزش و پرورش در مبحث آموزش و اطلاع رسانی:

درج مباحث مرتبط با آلودگی هوا در محتوای درسی مقاطع تحصیلی مختلف با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست؛ با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مدت 6 ماه.

همچنین شرکت های تولیدی خودروهای پایه گاز سوز و دو گانه سوز موظفند از ابتدای سال 1395، استاندارد آلایندگی یورو (4) را در تولید محصولات خود رعایت کنند.

تاریخ خبر: 14/02/1393

مطالب مرتبط :

ابتکار: بدون همکاری دستگاه های ذی ربط، مصوبه آلودگی هوا پیشرفت نمی کند

هیات دولت راهکارها و برنامه اجرایی مدون برای کاهش آلودگی هوا را تصویب کرد

آلودگی هوا قیمت گذاری می‌شود


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.