اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگاهی برای تصفیه هوا عرضه کردند که با استفاده از محلول جذبی قادر به جداسازی 4 گاز سمی و ذرات معلق هوا است. 

به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس سیدجواد طباطبایی مقدم، مجری طرح با اشاره به مشکلات زیست محیطی انتشار آلودگی هوا گفت: بر اساس اعلام مرکز سلامت وزارت بهداشت سالانه بیش از 5 هزار نفر در تهران جان خود را  بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند.

 وی به مشکلات آلودگی‌های زیست محیطی در کلان شهرها اشاره کرد و اظهار داشت: در کلان شهرهایی چون آبادان و اهواز ورود ریز گردها آسیب‌هایی جدی به سلامت ساکنان این شهرها به ویژه سالمندان، کودکان و بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های قلبی عروقی وارد کرده است از این رو نیاز به ارائه راهکارهایی برای حل این معضل زیست محیطی است.

طباطبایی از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: در این تحقیقات دستگاهی باعنوان «سامانه تصفیه هوای آلوده با محلول جذبی» طراحی و عرضه شده است.
 
مجری طرح با بیان اینکه این سامانه برای مکان‌های مسقف طراحی و ساخته شده است، خاطر نشان کرد: این دستگاه هوای آلوده را دریافت و با عبور دادن از محلول جذبی تولید شده برای این سامانه اقدام به تصفیه هوا خواهد کرد.
 
  
وی با تاکید بر اینکه فرمولاسیون محلول جذبی این سامانه بر اساس مواد معدنی موجود در کشور است، ادامه داد: هوای آلوده جذب این سامانه می‌شود و از آنجایی که هوای پاک دارای چگالی کمتر و سبک است به سمت بالا حرکت می‌کند و ناخالصی‌ها در این محلول حبس می‌شود و هوای سالم از طریق سانتریفیوژ به بیرون پرتاب خواهد شد.
 
این محقق، با تاکید بر اینکه این سامانه قادر به جداسازی دی اکسید کربن (Co2)، ناکس، ازت، سرب و دیگر ذرات معلق است، یادآور شد: این دستگاه در هر شرایط آب و هوایی و برای هتل‌های بزرگ، تونل‌های باطول بیش ازیک کیلومتر و مجتمع‌های مسکونی  ومراکز سرپوشیده قابل استفاده است.
 
وی به بیان نحوه تصفیه هوا در تونل‌ها پرداخت و در این باره توضیح داد: در تونل‌ها توسط توربو فن‌ها هوا به بیرون رانده می‌شود و در واقع هوای آلوده را جا به جا می‌کند ولی  این سامانه قابلیت تصفیه هوای آلوده ساکن درمحیط را دارد.
 
مجری طرح، از اقدامات توسعه‌ای بر روی این سامانه خبر داد و گفت: این سامانه در فاز آزمایشگاهی ونیمه صنعتی ساخته شده است و در گام توسعه‌ای آن درصدد هستیم تا سیستمی را بر روی آن نصب کنیم تا در زمستان پس از تصفیه، هوای خروجی را به صورت باد گرم به بیرون منتشر و در تابستان به صورت باد خنک اقدام به تصفیه هوا کند.
 
مهندس طباطبایی با اشاره به ویژگی‌های محلول جذبی تولید شده اضافه کرد: این محلول بسته به نوع مواد آلاینده پس از مدتی باید تعویض شود و از مزایای آن اقتصادی بودن، عدم نیاز به سیستم پیچیده فیلترینگ، ارزان بودن و به وفور دست یافتنی بودن آن‌ را ذکر کرد.
 
1393/2/3

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.