اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشورگفت:براساس براورد سازمان بهداشت جهانی، میزان زیان های ناشی از آلودگی هوا در ایران سالانه حدود 16 میلیارد دلار است.

به گزارش ایرنا حمید سیادت موسوی، روز یکشنبه در آیین گشایش چهارمین همایش شهر ایده آل در مرکز همایش های بین المللی کیش گفت: سازمان بهداشت جهانی در سال 2006، میزان خسارت زیست محیطی آلودگی هوا در ایران را سالانه هشت میلیارد دلار تخمین زده بود، اما این رقم امروز به حدود 16 میلیارد دلار رسیده است. 

وی که با موضوع ˈنقش حمل و نقل در کاهش آلودگی هواˈ سخن می گفت، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی ، ذرات معلق کوچک تر از دو و نیم میکرون را که هیچ فیلتری قادر به حذف این ذرات نیست به عنوان عامل اساسی سرطان شناخته است. 

سیادت موسوی بیان کرد:درحالی که باید در پی حل ریشه ای و اساسی سرطان یعنی از میان برداشتن ریزگردها و تبدیل شهرها به شهر پاک باشیم، امروز به دنبال درمان سرطان هستیم. 

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در شهرهای بزرگ حدود 80 تا 90 درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه است و در این میان، وانت بارها به تنهایی مولد 25 درصد از این آلودگی هستند. 

وی گفت: اگر آلودگی ناشی از خروجی اگزوز یک خودرو با ویژگی یورو 3، به میزان دو و هفت دهم باشد یک خودروی قدیمی پیکان حدود 40 برابر این میزان ، آلودگی ایجاد می کند. 

سیادت موسوی با اشاره به دیدگاه متخصصان سرطان در ایران گفت: ما در مقابله با گسترش سرطان، موضوع هایی مانند آب، هوا، غذای سالم و تحرک بدنی سالم را رها کرده ایم و در پی احداث بیمارستان ، بخش آی سی یو و تهیه داروهای گران قیمت هستیم .

وی گفت: زمانی توکیو (پایتخت ژاپن)در زمره آلوده ترین شهرهای دنیا بود اما مسوولان این شهر با مدیریت و برنامه ریزی موفق شدند که این شهر را امروز به یکی از شهرهای پاک دنیا تبدیل کنند و بدون تردید ما هم باید با برنامه ریزی منسجم برای حل مشکل آلودگی هوا در شهرهای کشورمان در این مسیر حرکت کنیم. 

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با تاکید بر این که تبدیل به کلانشهر به عنوان اصطلاح رایج کنونی هدف نیست، اظهار کرد:شهرداری های کشور باید بر حفظ و تقویت هویت های بومی و محلی متمرکز شوند.

وی گفت: در دنیای امروز، بزرگترین گستره متصور و مطلوب برای یک شهر این است که به نحو اقتصادی و مناسب مدیریت شود و بازدهی اقتصادی داشته باشد . 

سیادت موسوی اظهار کرد: دوران این که به اجرای طرح هایی مانند احداث ساختمان و پل بزرگ دو و سه طبقه ببالیم سپری شده است و این موضوع دیگر شاخص توسعه یافتگی یک کشور به شمار نمی آید.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: آنچه در دنیای امروز شاخص توسعه یافتگی است مربوط به توان نرم افزاری است که این مقوله خود مساله ای چند وجهی و دارای ابعاد مردمی، فنی، صنعتی و فرهنگی است.

سیادت موسوی افزود:اگر کشوری از توان مدیریت ابعاد یاد شده برخوردار باشد ، دارای شاخص های توسعه یافتگی است.

وی گفت:هر زمان توانستیم در یک پروژه اجتماعی که دارای وجوه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، صنعتی و فناوری است ، موضوع ها را همزمان با یکدیگر مدیریت کنیم می توان گفت که از شاخص توسعه یافتگی برخورداریم .

بنا به اعلام دست اندرکاران این همایش،حدود 180 شهردار، 230 عضو شورای شهر، 170کارشناس ومدیرحوزه فضای سبزو پارک های شهرداری ها و حدود 100 نفر از استانداری ها و شرکت های مادر تخصصی عمران و نوسازی شهرهای جدید از سراسر کشور در این گردهمایی حضور دارند. 

ارائه مقالات دست اندرکاران مدیریت شهری در قالب سخنرانی و برگزاری کارگاه های آموزشی استادان برتر داخلی و خارجی در حوزه مدیریت شهری از جمله برنامه های این همایش دو روزه است. 

نشست تخصصی مدیران عامل سازمان های پارک ها و فضای سبز کل کشور با هدف تبادل اطلاعات و افزایش هم افزایی بین سازمان ها از برنامه های جنبی این همایش اعلام شده است. 

همچنین چهارمین نمایشگاه شهر ایده آل شامگاه شنبه در مرکز نمایشگاه های بین المللی کیش گشایش یافت. این نمایشگاه تا روز سه شنبه 29 بهمن پذیرای بازدیدکنندگان است.

 تاریخ خبر: 27/11/1392


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.