اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
اگرچه سیگار همیشه یک عامل خطرناک برای بدن انسان محسوب شده است است اما یک مطالعه که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که عواقب مرگبار عادت بد سیگار کشیدن بسیار بدتر از تصور قبلی دراین زمینه است.
 
زیست بوم - بهداشت و سلامت: به گزارش ایرنا از یونایتدپرس، محققان انجمن سرطان آمریکا در این مطالعه به بررسی ارتباط استعمال دخانیات و شماری از بیماری های مرگبار و مشکلات خطرناک سلامتی پرداختند که هرگز پیشتر به طور مستقیم استعمال دخانیات به آنها مرتبط نشده بود.

محققان در نتیجه بررسی های خود درباره تاثیر منفی استعمال دخانیات بر سلامت انسان می گویند: سیگار سالانه تنها در آمریکا عامل مرگ بیش از 60 هزار نفر است.

دکتر «اریک جاکوبز» مدیر انجمن سرطان آمریکا می گوید: استعمال دخانیات در حال حاضر یکی از عوامل دیابت در نظر گرفته می شود که یکی از دلایل اصلی نارسایی کلیه در آمریکا است.

پش از این محققان مجموعه ای از بیماری ها را با استعمال دخانیات مرتبط دانسته بودند که از جمله آنها می توان به مشکلات جدی ریه و سرطان ریه حتی سرطان مزمن خون مغز استخوان و انسداد عروق اشاره کرد.

اما مطالعات جدید ارتباط مجموعه دیگری از بیماری های خطرناک را با استعمال دخانیات نشان می دهد که برخی از آنها عبارت از سرطان سینه ، سرطان پروستات ، فشار خون، مشکلات کبدی و نارسایی کلیوی هستند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عضو کمیته علمی موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان ایران گفت:عوامل محیطی منشاء 92 درصد سرطان ها محسوب می شود و فقط هشت درصد سرطانها وارثتی و ژنتیکی هستند.

 دکتر ناصر پارسا امروز دوشنبه در نشست خبری همایش سرطان و پیشگیری که در موسسه تحقیقات آموزش و درمان سرطان برگزار شد، افزود:سرطان بیماری جدیدی نیست و زاییده محیط زیست است که به انسان منتقل می شود و چون پیچیدگی مولکولی دارد جزو بیماری های صعب العلاج و خاص محسوب می شود.

دکتر پارسا ادامه داد: تاثیر عوامل محیطی در ایجاد سرطان ها زمانی اتفاق می افتد که پس از ورود عامل خارجی به بدن این عامل باعث تخریب ژنی شود. 

وی تصریح کرد:80 درصد سرطان ها از سن 60 سال به بالا رخ می دهد، چرا که بدن در این سن در معرض مواد سرطان زا قرار می گیرد و قدرت بافت و سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد. 

به گفته وی حدود 5 هزار سال پیش سرطان بر روی کره زمین وجود داشته است و هرچه جمعیت افزایش می یابد و محیط آلوده تر می شود ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می کند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 دی 1393برچسب:سرطان,سیگار,اشعه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مطالعات محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار احتمال عفونت گوش و کاهش شنوایی را افزایش می دهد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، قرارگرفتن در معرض دود سیگار باعث تولید مایع در گوش میانی، عفونت های مکرر و کاهش شنوایی می شود. 

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، تنفس سموم باعث تحریک سلول های ایمنی می شود و پاسخ سلول های ایمنی به این تحریک، تورم غدد لنفاوی، مخصوصا غدد مجاور لوله استاش است. تورم غدد باعث فشرده شدن این کانال و عفونت گوش میانی می شود.

همچنین با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، عفونت گوش در نوزادان شایع است و از هر چهار نوزاد متولد شده در آمریکا، سه نوزاد به یکی از انواع عفونت ها مبتلا است. شناگران نیز معمولا به این عفونت دچار می شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 دی 1393برچسب:سیگار,عفونت گوش,کاهش شنوایی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در فتوایی استعمال سیگار و دخانیات را حرام اعلام کرد.

هشت صبح: آیت الله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به فتوای حرمت استعمال دخانیات گفت: ما فتوایی درباره سیگار دادیم و گفتیم کشیدن سیگار و دخانیات حرام است و دلیل ما نیز روشن است.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: اطبایی که در این راه فعالیت می کنند پیش ما آمده و گفته اند 120 نوع بیماری است که بر اثر کشیدن سیگار و دخانیات به سراغ انسان می آید؛ برخی از این بیماری ها سرطان، گرفتگی عروق و سکته مغزی و سکته قلبی است.

وی خاطرنشان کردند: ما می گوییم قول اهل خبره بلکه اجماع آنها را باید در این مسئله پذیرفت و نیز می‌گوییم استعمال چیزی که این همه ضرر دارد باید حکم به حرمت آن داد.

وی بیان کرد: اخیرا در آمار آمده است تعداد افرادی که بر اثر استعمال دخانیات و قلیان در سال از دنیا می‌روند بیش از افرادی است در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه ما طبق موازین فقهی عمل می‌کنیم ادامه داد: در فقه اگر مسئله‌ای خوف ضرر داشته باشد گفته می‌شود که انجام ندهید، چطور مسئله‌ای با این میزان از ضرر که اهل خبره به آن شهادت می‌دهند، نباید حکم به حرمت آن داد؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 29 آذر 1393برچسب:مکارم شیرازی,سیگار,دخانیات,فتوا,حرام, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

جامعه > سلامت - وضعیت سلامت در سالی که ...رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با تایید خطرناک بودن پارازیت‌ها و افزایش مرگ روستائیان به دلیل تشخیص دیرهنگام سرطان، از ازدیاد عفونت‌های هلیکوباکتر در معده‌ ایرانیان و رشد سرطان معده خبر داد و گفت: پزشک نباید نگاهش به جیب بیمار باشد.

الف - به گزارش تسنیم، ایرج خسرونیا در نشست خبری بیست و پنجمین کنگره سالیانه متخصصان داخلی ایران با تایید خطرناکی پارازیت‌ها تا اعلام افزایش مرگ در روستاییان ایران به دلیل تشخیص دیرهنگام بیماری سرطان اظهار داشت: سرطان‌ها به دلیل شیوع بالا در کشور یکی از موضوعات اصلی این کنگره است. 

هنوز برخی سرطان‌ها ناشناخته اند

وی افزود: هنوز هم برخی سرطان‌ها ناشناخته هستند به همین دلیل تعداد مرگ و میرهای ناشی از سرطان‌ها در کشور ما از کشورهای دیگر بیشتر است و این مسئله در روستاها بیشتر است زیرا تشخیص دیرهنگام صورت می‌پذیرد، براین اساس مرگ بیماران روستایی افزایش یافته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:پارازیت,سرطان,دخانیات,سیگار,سرطان معده, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

خبر آنلاین به نقل از شرق - آروین - در حاشیه ارسال تلفنی قلیان با پیک موتوری!

‌



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 13 آبان 1393برچسب:کاریکاتور,قلیان,پیک موتوری, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
اکسیژن - کامیلا کاظم زاده - سلام آقای اکسیژن
 
من به این اعتقاد دارم که هر چیز خوب رو می شه و باید یاد گرفت  و تعمیم داد ...
 
و از اون جمله است که باید به جامعه جوان قلیون کش مون بگیم که علی رغم تعویض سر قلیون، قلیون کش ها در معرض بیماری های سل و هپاتیت هم قرار دارن.
 
خیلی بیشتر از خطر خوردن یک بستنی قیفی شراکتی و یا چایی خوردن در قهوه خونه ها....
 
ما داریم کجا می ریم؟
 
من اگه جای وزارت بهداشت بودم این پیشنهادم رو که از تبلیغ تلویزیون های خارجه اقتباس کردم ، به نمایش می گذاشتم ....
 
وای که نیستم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 آبان 1393برچسب:اکسیژن,کامیلا کاظم زاده,قلیان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

٣٣ تا ٣٨‌درصد مرگ‌ها به علت بیماری‌های قلب و عروق؛ روزانه ٣٠٠ نفر به‌دلیل عوارض قلبی جانشان را از دست می‌دهند.

عصر ایران به نقل از سلامت نیوز - قلب ایرانی‌ها می‌ایستد. این نگران‌کننده‌ترین هشداری است که با افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر مطرح می‌شود، هشداری که بیماران قلبی – عروقی را نشانه رفته، وقتی خبر از مرگ ٣٣ تا ٣٨‌درصد ایرانیان به‌دلیل این بیماری‌ها می‌رسد. اگر تا پیش از این، عفونت و بیماری‌های واگیر عامل اصلی مرگ‌ومیر ایرانیان بود، حالا بیماری‌های غیرواگیر است که بلای جانشان شده. وضع زمانی بحرانی‌تر می‌شود که به استناد تحقیقات، روزانه ٣٠٠ نفر در کشور به‌دلیل عوارض قلبی جانشان را از دست می‌دهند، همه اینها در شرایطی است که امکان بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پس از سن ٤٠ سالگی در مردان ٤٩‌درصد و در زنان ٣٩‌درصد است. کارشناس مسئول پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی وزارت بهداشت، می‌گوید: «تقريبا نيمي از ٥/١٧ ميليون مرگ سالانه ناشي از بيماري‌هاي قلبي - عروقي دنيا در زنان رخ مي‌دهد، اين بيماري اولين عامل مرگ در زنان است كه يك مرگ از هر سه مرگ را شامل مي‌شود؛ يعني حدود يك مرگ در هر دقيقه.»


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،حالا در روز جهانی قلب، آمارهای رسمی وزارت بهداشت حکایت از این دارد که بیش از ٤٠‌درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و بیش از ١٩‌درصد مربوط به سکته‌های قلبی است. در کنار آن هم سالانه ٣٥ تا ٥٠‌ هزار مورد عمل جراحی قلب در کشور انجام می‌شود. گفته می‌شود. مصرف مواد دخانی، آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ٥٠‌ درصد افزایش می‌دهد. یعنی به ازای دود کردن ١٠ نخ سیگار، خطر مرگ در اثر بیماری قلبی در مردان ١٨‌درصد و در زنان ٣١‌درصد بالا می‌رود و آمار نشان می‌دهد از هر ٥ مرگ ناشی از سیگار، ٢ مورد آن به علت بیماری قلبی است. تخمین زده می‌شود سالانه ٣٧ تا ٤٠‌هزار نفر در اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران از بیماری‌های قلبی - عروقی فوت کنند. این تنها یک روی سکه است. کم‌تحرکی، از دیگر عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است، به‌طوری که ٢٢‌درصد علت این بیماری، كم تحركي در زنان و مردان است. با توجه به آمار نسبتا بالاي جمعيت جوان در كشور كه حدود ٥٠‌درصد سن زير ٣٠‌سال دارند و افزايش سن اين گروه و به دنبال آن افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي از يك سو و از ديگر سو، الگوهاي نامناسب غذايي، ‌سال به‌سال بر تعداد مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي- عروقي در كشور افزوده مي‌شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 مهر 1393برچسب:بیماری قلبی عروقی,آلودگی هوا,فشار خون بالا,سیگار,نمک, توسط مریم قلیزاده |

  آلودگي هوا، آلودگي آب‌هاي زير زميني، سبزي‌هايي كه با آب‌هاي آلوده آبياري شده‌اند، ميوه‌هايي كه چندين برابر بيشتر از حد استاندارد با سموم دفع آفات سمپاشي شده‌اند، گوشت‌ گاوهايي كه دوره انتظار دفع دارو را طي نكرده و ذبح شده‌اند. سرطان متشكل از ده‌ها نوع بيماري مختلف است، كه هر كدام عوامل خطرساز خاص خود را دارد.

شفاف به نقل از ایران ویج نوشت : بسیاری از ما در دوره‌های خاصی از زندگی در معرض عوامل مؤثر در ایجاد سرطان قرار گرفته‌ایم.
 
دكتر محمدرضا مير: علت اكثر سرطان‌ها مشخص نيست. همه عوامل ذكر شده در بروز سرطان تا 5درصد ممكن است شناخته شده باشد؛ به‌طور مثال نور آفتاب باعث ايجاد سرطان بازال‌سل يا سرطان اسكوآموس و يا ملانوما مي‌شود. استفاده از ضد‌آفتاب به‌خصوص براي كساني كه مشاغلي در محيط غيرسرپوشيده دارند ضروري است اما اينكه چند سال طول مي‌كشد كه فرد در اثر مصرف نكردن ضد‌آفتاب به سرطان مبتلا مي‌شود هنوز مشخص نيست.
 
در مورد اكثر سرطان‌ها نيز چنين است؛ به‌طور كلي هر چه فعاليت فيزيكي و تفريح در محيط‌هاي غيرآلوده زياد باشد، مصرف غذاهاي چرب، سوخته و آلوده به نيتروزامين كمتر باشد، بيماري سرطان كمتر رخ مي‌دهد. البته اينكه مسئله سرطان معده در مردان و پستان در زنان رو به افزايش است به‌دليل تغييرات ژنتيك است؛ مثل بيشتر كشور‌هاي پيشرفته، وقتي كشور رو به صنعتي شدن مي‌رود اگرعوامل محيطي ايجاد‌كننده آلودگي كنترل نشود، سرطان بيشتر مي‌شود. برخي عوامل نيز با درصد بالايي عامل ابتلا به سرطان در افراد است؛ به‌طور مثال 30درصد سرطان‌هاي ريه ناشي از مصرف سيگار است.
 
دكتر محمدرضا مير، عضو هيأت مديره انجمن سرطان ايران در پاسخ به اينكه فردي كه سيگار را ترك مي‌كند تا چند سال بعد مي تواند مطمئن باشد كه احتمال ابتلا به سرطان در وي كم شده است، گفت: يك نوع سرطان ريه كه به آن سرطان اسكوآموس مي‌گويند ممكن است 5 تا 10 سال بعد از قطع سيگار بيمار نتيجه بهبود بگيرد. در سرطان‌هاي معده نيز چنين است.
 
ميكروب اچ. پيلوري كه گاهي به دلايل مختلفي وارد بدن مي‌شود اگر به موقع درمان نشود مي‌تواند 3 الي 4 سال بعد باعث بروز سرطان شود؛ به‌طور مثال در سرطان پستان قاعدگي زودرس و يائسگي دير‌رس از عواملي است كه احتمال بروز سرطان را بيشتر مي‌كند به همين دليل مي‌توان از راه‌هايي مثل فرزندآوري زير 30سالگي، بيش از 5 الي 6 سال مصرف نكردن قرص‌جلوگيري از بارداري، درمان ضايعات خوش خيم سلولي كه باعث تغيير سلولي شده است ،5 الي 30 سال بروز این سرطان را به تأخير انداخت.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 5 مهر 1393برچسب:سرطان,سیگار,سموم کشاورزی,آزبست,نیتروزامین, توسط مریم قلیزاده |

ترک سیگار با QuitNow! Pro v3.21برنامه ای برای ترک سیگار در گوشی های موبایل اندروید

اندرویدیها download-android.ir -برنامه  QuitNow! Pro به شما کمک می کند تا بوسیله گوشی های هوشمند اندروید بتوانید از کشیدن سیگار خودداری کنید.

یکی از عملکرد های اصلی این برنامه نشان دادن میزان پس انداز شما قبل از اینکه اقدام به خرید کنید می باشد.

از ویژگی های این برنامه محاسبه تعداد روزهای بدون سیگار، تعداد سیگارهای مصرف نشده، پول ذخیره شده، زمان ذخیره شده، نمایش ۹ جنبه از سلامت شما که هر روز میزان بهبود تدریجی آن را می بینید، نکته های لازم برای ترک، اعلام حقایقی درباره سیگار، ویجت برای دیدن میزان پیشرفتتان و …  است.

از دیگر ویژگی های این برنامه می توان به قابلیت چت و گفتگو با کسانی که از این برنامه استفاده می کنند اشاره نمود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 5 شهريور 1393برچسب:ترک سیگار,اندروید,گوشی هوشمند,چت,سیگار, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

خبر آنلاین -  هفته نامه سلامت نوشت:

پیشینه پربار و تئاتری «بهنام تشکر» به او کمک کرد تا در 3-2 سال اخیر در سینما و تلویزیون حضور موفق و اثر‌گذاری را تجربه کند.

حضور در نقش یک  روان شناس  گیج و سر به‌ هوا در «ساختمان پزشکان»، شکارچی بدوی و خشن در «لبخند باشکوه آقای گیل»، سروان نفوذی زبر و زرنگ در مجموعه «دزد و پلیس» و شوهر خود‌خواه و از خود متشکر در نمایش «خدای کشتار»، تصویر ماندگاری از بازی‌های او در ذهن مخاطب تئاتر و تلویزیون به جا گذاشته است. تشکر در جشنواره فیلم فجر امسال هم با فیلم تاریخی «استرداد» حضور متفاوتی را تجربه می‌کند. اراده و عزم قوی او نه تنها در عرصه بازیگری، بلکه در حوزه زندگی شخصی هم زبانزد است. او بعد از سال‌ها سیگاری بودن، با اراده‌ای قوی، سیگار کشیدن را ترک کرده است. با او به همین بهانه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

10 سال که شما را در صحنه تئاتر و تلویزیون می‌بینیم. از لحاظ فیزیک و آمادگی همیشه در شرایط مطلوبی قرار دارید. این آمادگی را چگونه به دست آورده‌اید؟

ابزار کار یک بازیگر، بدن و بیانش است و اگر جسم آماده‌ای نداشته باشد مطمئن باشید نمی‌تواند در کار بازیگری موفق باشد. زمانی که بدن بازیگر ناآماده باشد، نمی‌تواند هنگام بازی کار مطلوبی انجام دهد. برای رسیدن به آمادگی کامل، 4 ماه است که سیگار را ترک کرده‌ام.

آیا این تصمیم را ناگهانی گرفتید؟

وقتی متوجه شدم که در کار‌های روزانه‌ام نفس کم می‌آورم تصمیم گرفتم سیگار را ترک کنم. برای این کار هم برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده‌ای نداشتم ولی یک روز به خودم آمدم و دیدم سیگار لعنتی به همه جوانب زندگی‌ام لطمه زده است. سیگار را خاموش کردم و خیلی راحت دیگر سراغش نرفتم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 مرداد 1393برچسب:بهنام تشکر - سیگار - تئاتر - تلویزیون - ترک سیگار , توسط |
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از شیوع مصرف سیگار و قلیان در کشور به ویژه بین جوانان،‌ گفت: متاسفانه این مهم در شرایطی است که امروزه موادی تحت عنوان تنباکوهای معطر در قهوه‌خانه‌ها توزیع می‌شود که اغلب این تنباکوها فاسد بوده و دارای ترکیبات آروماتیک یا بنزن‌ هستند.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا عزیزی فارسانی با هشدار نسبت به شیوع مصرف قلیان در کشور، افزود: متاسفانه امروزه موادی تحت عنوان تنباکوهای معطر در قهوه‌خانه‌ها توزیع می‌شود که اغلب این تنباکوها فاسد بوده و دارای ترکیبات آروماتیک یا بنزن‌ هستند، به همین دلیل خطرات زیادی برای مصرف‌کننده از جمله آسیب به ریه و ابتلا به بیماریهای زودرس را به دنبال دارند.

وی با تاکید بر اینکه دروازه ورود به اعتیاد، سیگار و قلیان است، ادامه داد: مصرف سیگار و قلیان باعث درگیر شدن قشر عظیمی از جوانان شده است و از سویی دیگر در برخی از قلیان‌سراها شاهد بروز خلاف‌های دیگر مانند فروش مواد مخدر بودیم که این موارد ناهنجارهای اجتماعی زیادی در جامعه ایجاد می‌کند.

عزیزی با یادآوری تجمع برخی از قهوه‌داران مقابل مجلس نسبت به تعطیلی این مراکز، تاکید کرد: با وجود آنکه باید از توزیع و عرضه قلیان در این مراکز جلوگیری شود اما بدون‌شک با توجه به اینکه این اقدام باعث بیکاری بسیاری از قهوه‌خانه‌داران می‌شود باید نسبت به رفع معضل اشتغال آنها چاره‌ای اندیشیده شود.

وی یادآور شد: در نظر گرفتن تسهیلاتی مانند ارایه وام کم بهره به این افراد برای ایجاد شغلی مناسب می تواند تا حدودی اثربخش واقع شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اجرا نشدن قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات در کشور، گفت: بدیهی است که همه دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای این قانون هستند و از سویی دیگر باید از طرف فرمانداری‌ها در شهرستان‌های مختلف نسبت به اجرای درست آن نظارت صورت گیرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 مرداد 1393برچسب:سیگار - قلیان - مجلس - تنباکو - قهوه خانه - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

هشت صبح - در قدیم قاتل جان مردم، بیشتر بیماری‌های عفونی و واگیردار بودند و مرگ افراد جوان بسیار نادر بود، مگر بر اثر همین بیماری‌ها. امروزه با توسعه شبكه‌های بهداشت و راه‌های پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، چهره بیماری‌ها تغییر كرده و موارد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها كمتر مشاهده می‌شود. در این بین با بالارفتن سطح بهداشت و آگاهی و سواد مردم، زندگی شهرنشینی هم افزایش‌یافته است و زندگی ماشینی و تبعات منفی آن بدون آنكه متوجه باشیم، بلای جانمان شده است. زندگی مدرن بی‌تحركمان كرده و تغذیه آماده و ناسالم را برایمان به ارمغان آورده كه تبعات آن سال‌ها است به زنگ خطر تبدیل شده است. افزایش بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان‌ها این روزها بیشترین دلایل مرگ در كشور ما است و هم‌اكنون آمارها نشان می‌دهد تعداد مرگ‌های غیرطبیعی در پایتخت روبه‌ افزایش است.

طی 10 ماه گذشته، 40 هزار تهرانی فوت كرده‌اند ولی فقط 15 نفر از آنها به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند. سازمان بهشت‌زهرا، در آخرین بررسی خود از علل مرگ شهروندان تهرانی، آمارهای تامل‌برانگیزی را اعلام كرده است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد مردان تهرانی 30 درصد بیشتر از زنان فوت كرده‌اند و علاوه بر حوادثی مانند سوختگی (149 نفر)، گازگرفتگی (74 نفر)، ضربه مغزی (378 نفر)، غرق‌شدن (42نفر) كه عامل مرگ تهرانی‌ها بوده، 55 نفر نیز بر اثر ضربه‌های چاقو و نزاع از دنیا رفته‌اند. در 10 ماهه گذشته، ایست قلبی بیشترین قربانی را در تهران گرفته و 4 هزار شهروند تهرانی را به كام مرگ برده است. آنچه بیش از همه اینها اهمیت دارد، مرگ بر اثر شوك است. این بررسی نشان می‌دهد از ابتدای سال تاكنون 201 نفر بر اثر شوك عصبی، 483 نفر بر اثر شوك سپتیك و 300 نفر بر اثر شوك كاردیوژنیك از دنیا رفته‌اند. اگرچه بیماری‌های اعصاب‌ تنها عامل مرگ 7 نفر بوده اما آنچه باید به آن توجه کرد،‌ این است كه چه عواملی باعث افزایش شوك‌های مرگ‌آور شده است و آیا این مرگ‌ها با استرس‌های زندگی شهری و شیوه زندگی تهرانی‌ها ارتباط دارد یا نه؟

مرگ‌های غیرطبیعی در كمین تهرانی‌ها
دكتر مجید ابهری، روان‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی، شوك را به دق و دق‌مرگ شدن تعبیر می‌كند: «در گذشته، مرگ بر اثر شوك عصبی و شوك‌های مرگ‌آوری مانند شوك كاردیوژنیك كمتر مشاهده می‌شد ولی آمارهای امسال نشان می‌دهد این‌گونه مرگ‌ها شهروندان تهرانی را تهدید می‌كند و مرگ‌های غیرطبیعی در كمین تهرانی‌ها است. علاوه بر آن، مرگ بر اثر شوك‌های مرگبار در تهران نسبت به سال گذشته و در مردان بیشتر مشاهده شده و گروه سنی 30 تا 55 سال قربانیان اصلی این شوك‌ها هستند.»

این متخصص علوم رفتاری در مورد علل افزایش شوك‌های مرگ‌آور اعتقاد دارد: «زندگی شهرنشینی، فشارها و تنش‌های عصبی و روانی و آلودگی‌های محیطی، از مهم‌ترین عوامل بروز شوك‌های مرگ‌آور هستند و بحران‌های اقتصادی، فقر و نداری بعد از آلودگی هوا و آلودگی صوتی دومین عامل دق‌مرگ شدن است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - دخانیات - استرس - شوک - مرگ - تهرانی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نامه 4 هزار پزشک به رئیس جمهور درباره مهار سونامی ‏سرطان ناشی از مصرف بی رویه قلیان، اظهارداشت: متاسفانه در عمل هیچ اتفاقی رخ نداد و این نشانگر آن است که جان مردم برای مسئولان اهمیتی ندارد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا مرندی با بیان اینکه تاسیس و ساخت نخستین کارخانه سیگار در کشور اشتباه بزرگی بود، افزود: این اقدام در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی اتفاق افتاد که من هم در دولت بودم.

وی با بیان اینکه از ابتدا مخالف تاسیس کارخانه سیگار در کشور بودم، ادامه داد: در آن زمان آقای هاشمی قرار بود کارخانه سیگار را افتتاح کند و آقای نعمت‌زاده هم مسئول بود، تنها کاری که می‌توانستم بکنم اینکه مانع افتتاح کارخانه از سوی رئیس‌جمهور شوم اما متاسفانه کارخانه ایجاد شده بود.

مرندی با بیان اینکه نباید سیگار را به عنوان عامل کشتن افراد چه با تولیدات داخل و چه از طریق واردات در دسترس مردم قرار دهیم، تاکید کرد: متاسفانه امروز شاهد عرضه گسترده مواد دخانی در سطح جامعه هستیم و شاهدیم که کک مسئولان هم نمی گزد.

بی‌توجهی به نامه 4 هزار پزشک در ممنوعیت عرضه قلیان

مرندی با یادآوری نامه 4 هزار پزشک به رئیس جمهور درباره مهار سونامی ‏سرطان ناشی از مصرف بی رویه قلیان، یادآور شد: بیش از 4 هزار پزشک در نامه‌ای خواستار جلوگیری از عرضه قلیان شدند اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نداد؛ این موضوع نشانگر آن است که جان مردم به هیچ وجه برای مسئولان اهمیتی ندارد.

وی با نگران کننده خواندن نگاه منفعلانه مسئولان نسبت به عرضه مواد دخانی در جامعه، تصریح کرد: به نظر می رسد سود ناشی از گردش مالی این صنعت مهمتر از جان انسانها است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 تير 1393برچسب:سیگار - کارخانه - سرطان - قلیان - دخانیات, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار کرد: حذف طعم و عطر انواع توتون و تنباکو و عدم اجازه تولید و واردات این گونه مواد، انگیزه مصرف قلیان در بین جوانان را کاهش می‌دهد.
 
آفتاب: دکتر کاظم ندافی با اشاره به این که در حال حاضر هیچ خلا قانونی در مورد جلوگیری از مصرف قلیان در جامعه وجود ندارد، گفت: طبق تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و ماده 7 آیین نامه اجرایی آن هرگونه استعمال دخانیات دراماکن عمومی ممنوع اعلام شده است و بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت، برای متخلفین پرداخت 22 تا 43 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.
 
به گفته دکتر ندافی، مسئولیت اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی، طبق ماده 8 آیین نامه بر عهده مدیران و کارفرمایان و متصدیان این اماکن است. همچنین قهوه خانه‌ها طبق بند 8 ماده یک آیین نامه اجرایی قانون جزء اماکن عمومی محسوب می شوند و اجرای ضوابط مربوط به اماکن عمومی در این مکان ها الزامی است.
 
وی توضیح داد: همچنین در ماده 11 قانون برای فروشندگان و عرضه کنندگان دخانیات به استثنای اماکن مشمول ماده 7 قانون نیز 215 هزار تومان تا 13 میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.
 
دکتر ندافی با اشاره به این که متولی اجرای قانون در اماکن عمومی طبق ماده 14 آیین نامه قانون، بازرسان بهداشت و اصناف هستند، ادامه داد: مصرف قلیان یک تفریح نیست و نباید به عنوان وسیله ای برای پرکردن اوقات فراغت جوانان محسوب شود. ضمن این که مطالعات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده و مخاطرات مصرف این ماده دخانی به کرات به اطلاع عموم مردم رسانده شده است.
 
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این که برخلاف بسیاری از عقاید و باورهای سنتی، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بی شماری مواد سمی است، گفت: این مواد به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماریهای قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها شناخته شده‌اند. همچنین نیکوتین موجود در دود حاصل از مصرف قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیادآور بوده و مصرف متناوب آن ایجاد وابستگی می کند.
 
دکتر ندافی خاطرنشان کرد: علاوه بر این به دلیل مصرف مشترک، قلیان موجب بیماریهای مسری از جمله سل، هپاتیت، تبخال و غیره می شود. با این وجود متاسفانه هنوز تعداد زیادی از خانواده‌ها آگاهی لازم در مورد خطرات مصرف قلیان نداشته و به همین دلیل از مصرف آن توسط جوانان خود ممانعت به عمل نمی آورند و متاسفانه حتی گاهی اوقات با آنها همراهی هم می کنند.
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 تير 1393برچسب:قلیان - دخانیات - جوانان - توتون - تنباکو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، جایزه بین المللی کنترل دخانیات را به دکتر «کاظم ندافی» رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهدا کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، این جایزه بین المللی در نشستی با حضور دکتر «جیهان طویلا» نماینده سازمان جهانی بهداشت و مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت و تعدادی از مدیران وزارت بهداشت، به رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اهدا شد.

دکتر ندافی این جایزه بین المللی را به خاطر تلاش در حمایت از اجرای کنوانسیون کنترل دخانیات، قانون جامع کنترل دخانیات و آیین نامه اجرایی آن کسب کرد.

تاریخ خبر: 11/04/1393



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 تير 1393برچسب:بهداشت جهانی,دخانیات,جایزه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به مصرف سالانه 50 میلیارد نخ سیگار در کشور ، نسبت به توسعه مصرف دخانیات مصر، پاکستان و ایران تا 40 سال آینده هشداد داد و گفت: جریمه فروش سیگار، به 20 میلیون تومان افزایش یافت.

رجا نیوز - کاظم ندافی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی بدون دخانیات «افزایش مالیات بر دخانیات» را در نظر گرفته است، از امضای پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی توسط ایران خبر داد و اظهار داشت: مراحل تصویب این پروتکل را در مجلس پیگیریم. تصویب این پروتکل در مباحث مربوط به قاچاق مواد دخانی اثرات بسیار خوبی دارد و می‌توان مشکلات مربوط به کنترل قاچاق را کاهش داد. در مجموع تصویب این پروتکل در رابطه با کنترل مصرف دخانی بسیار موثر خواهد بود.
 
ندافی با اشاره به گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیترانه شرقی ادامه داد: بر اساس این گزارش، در صورتی که مصرف مواد دخانی با روند فعلی ادامه یابد، مصر، پاکستان و ایران در ۴۰ سال آینده کانون توسعه مصرف دخانیات قلمداد خواهند شد. قلیان نیز در منطقه مدیترانه شرقی بخش عمده‌ای از بازار مواد دخانی را اشغال کرده است.
 
وی با انتقاد از قیمت پایین سیگار افزود: منطقه مدیترانه شرقی از لحاظ پایین بودن قیمت سیگار دومین رتبه را در دنیا دارد. همچنین، منطقه مدیترانه شرقی در رده سوم کمترین مالیات اخذ شده بر دخانیات است. این در حالی است که با افزایش ۵۰ درصدی مالیات بر دخانیات ۳.۵ میلیون نفر کمتر مواد دخانی مصرف می‌کنند. همچنین، ۸۷۵ هزار نفر نیز کمتر جان خود را به دلیل بیماریهای ناشی از استعمال دخانیات از دست می‌دهند. بنابراین بسیار مهم است که بتوانیم روند فعلی افزایش مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان را کاهش دهیم.
 
ندافی با اشاره به مصرف سالانه ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور گفت: این تعداد سیگار مصرفی معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. یعنی هزینه‌ای که دولت امسال جهت طرح تحول سلامت اختصاص داده است. وی در نشست خبری هفته بدون دخانیات با اشاره به شعار در نظر گرفته شده برای این هفته «زندگی عاری از دخانیات، با خود مراقبتی»، ضمن هشدار نسبت به روند افزایشی مصرف قلیان افزود: به طور متوسط روزانه ۳.۵ درصد مصرف قلیان در کشور گزارش شده است که این مصرف در مردان از شیوع ۴.۷ درصدی و در زنان از شیوع ۲.۳ درصدی برخوردار است و روند مصرف قلیان در زنان نگران کننده تر از مردان است. تمایل جوانان و مردم به مصرف محصولات دخانی غیرسیگار نگران کننده است باید با اجرای دقیق قانون بر این چالش غلبه کنیم و بتوانیم وضعیت بهتری را در کشور رقم بزنیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:سیگار - قلیان - مالیات - دخانیات - جرایم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 اپیدمی مصرف تنباکو یکی از بزرگترین تهدیدهای سلامت عمومی در جهان است که سالانه نزدیک به شش میلیون قربانی می‌گیرد.

تابناک - به گزارش ایسنا، طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) تنباکو جان بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان خود را می‌گیرد. هر ساله روز جهانی بدون دخانیات در سی و یکم ماه مه با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به مضرات استفاده از این مواد برگزار می‌شود. آمار نشان می‌دهد که بیش از پنج میلیون مورد مرگ و میر در اثر مصرف مستقیم تنباکو اتفاق می‌افتد در حالی که بیش از 600 هزار تن دیگر به دلیل قرار گرفتن در معرض دود دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین نزدیک به 80 درصدِ بیش از یک میلیارد مصرف‌کننده مواد دخانی در کشورهایی بادرامد پایین و متوسط زندگی می‌کنند و در این کشورها بیشتر آمار مرگ و میر و بیماری‌ها به مصرف تنباکو مرتبط می‌شود. اپیدمی مصرف تنباکو در جهان همچنین شرایطی را به وجود آورده که در برخی از کشورها کودکان در خانواده‌های فقیر برای تامین مخارج به مزارع کشت تنباکو فرستاده شوند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی در گزارشی در مورد میزان مصرف مواد دخانی در کشورهای منطقه آسه‌آن اعلام کرد که در میان این کشورها اندونزی بالاترین آمار مصرف‌کنندگان را در منطقه دارد.

در قرن 20 مصرف تنباکو به مرگ 100 میلیون نفر منجر شده که در صورت تداوم روند فعلی ممکن است این رقم در قرن 21 به یک میلیارد نفر برسد.
 
در دود تنباکو بیش از 4000 ماده شیمیایی وجود دارد که حداقل مضر بودن 250 مورد آنها و سرطان‌زا بودن بیش از 50 ماده شیمیایی موجود در آن شناسایی شده است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت،‌ کارشناسان معتقدند قرار دادن مالیات برای خرید و فروش تنباکو شیوه‌ای موثر و به صرفه برای کاهش مصرف آن به خصوص در میان افراد جوان و فقیر است. افزایش مالیات که افزایش قیمت تنباکو را به همراه دارد موجب کاهش مصرف آن می‌شود.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 خرداد 1393برچسب:تنباکو - دخانیات - مالیات - مرگ - بهداشت جهانی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دبیر ستاد کشوری کنترل دخانیات شعار امسال هفته بدون دخانیات را "زندگی عاری از دخانیات با خودمراقبتی" اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس خدیجه محصلی گفت: یکشنبه 4 خرداد تا شنبه 10 خرداد هر سال هفته عاری از دخانیات نامگذاری شده که با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال خودمراقبتی، شعار این هفته "زندگی عاری از دخانیات با خودمراقبتی" انتخاب شده است.

وی افزود: نامگذاری ایام هفته شامل یکشنبه 4 خرداد دوری از دخانیات با خودمراقبتی؛ دوشنبه 5 خرداد جوانی عاری از دخانیات با خودمراقبتی؛ سه شنبه 6 خرداد خانواده و جامعه عاری از دخانیات با خودمراقبتی؛ چهارشنبه 7 خرداد قوانین کنترل دخانیات حامی خودمراقبتی؛ پنجشنبه 8 خرداد رهایی از دخانیات با خودمراقبتی؛ جمعه 9 خرداد فرهنگ و آموزه های دینی حامی زندگی عاری از دخانیات با خودمراقبتی؛ و شنبه 10 خرداد افزایش مالیات بر دخانیات برای کاهش مرگ و بیماری است.

دبیر ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: شعار و عناوین روزهای هفته به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و سایر سازمانها برای انجام اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی متناسب با عناوین تعیین شده، ارسال شده است.

محصلی نصب پوسترهای آموزشی در اماکن عمومی و اطلاع رسانی همه جانبه از طریق رسانه ها را بخش دیگری از برنامه های دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات دانست و بیان داشت: برگزاری همایش روز جهانی بدون دخانیات در روز شنبه 10 خرداد، تهیه تیزر روز جهانی بدون دخانیات، بررسی آثار ارسالی برای جایزه میرزای شیرازی، برگزاری میزگردهای تخصصی با حضور استادان و کارشناسان در رسانه ملی، هماهنگی با شهرداری تهران برای نصب بنرها، استندها، بروشورها و پوسترهای این هفته در سطح شهر و چاپ و تکثیر بسته های آموزشی مصوب کارگروه آموزش دبیرخانه، بخش دیگری از برنامه های هفته عاری از دخانیات خواهد بود.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۲/۲۴ 

مطالب مرتبط :

اهدای جایزه میرزای شیرازی به فعالان عرصه مبارزه با استعمال دخانیات

سازمان بهداشت جهانی خواستار شد: مالیاتِ دخانیات را افزایش دهید

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393برچسب:هفته - دخانیات - روز جهانی - خود مراقبتی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از برگزاری ششمین جشنواره میرزای شیرازی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات در روز شنبه 10 خرداد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد کاظم ندافی افزود: فرمها و اطلاعیه های مربوطه جهت شرکت در جشنواره جایزه میرزای شیرازی از طریق پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و پایگاه جامع آموزش و فرهنگ سازی سلامت در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار گرفته تا شرکت کنندگان بتوانند آثار خود را حداکثر تا روز چهارشنبه 31 اردیبهشت به دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ارسال نمایند.

جایزه میرزای شیرازی بر اساس مصوبه ستاد اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات از سوی وزارت بهداشت هر سال به افراد فعال و موثر در عرصه مبارزه با استعمال دخانیات اهدا می‌شود.

بر اساس این گزارش، جایزه میرزای شیرازی در سال 88 برای نخستین بار به آیت الله سید علی غیوری نماینده سازمانهای مردم نهاد در ستاد کشوری قانون جامع کنترل مبارزه با دخانیات اهدا شد.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۲/۲۴ 

مطالب مرتبط : 

اسامی روزهای هفته بدون دخانیات اعلام شد

سازمان بهداشت جهانی خواستار شد: مالیاتِ دخانیات را افزایش دهید

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393برچسب:جشنواره - میرزای شیرازی - دخانیات - وزارت بهداشت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.