اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
کاریکاتور : فردا نیوز
انتخاب کاریکاتور برای اکسیژن : مریم قلی زاده
 
مطالب مرتبط :


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:کاریکاتور - آلودگی هوا - تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:کاریکاتور - آلودگی هوا - تعطیلی - تهران, توسط مریم قلیزاده |

یک وکیل دادگستری خواستار ورود دادستان کل کشور به موضوع توزیع بنزین ناسالم و غیر استاندارد در سطح کشور از سوی دولت دهم شد.

هدانا به نقل از ایسنا - حسین ساعتچی‌یزدی، با اشاره به مناظره تلویزیونی روز جمعه - 26 اردیبهشت ماه - در زمینه بررسی عملکرد دولت دهم در توزیع بنزین ناسالم در کشور، گفت: از آنجا که توزیع بنزین ناسالم در کشور یکی از عوامل عمده آلودگی هوا به ویژه در کلان‌شهرها از جمله تهران است و آثار سوئی در سلامت مردم دارد، انتظار می‌رود دادستان کل کشور به عنوان مرجع و مظهر حفظ حقوق شهروندی و در اجرای وظایف خود در راستای استیفاء و احیاء و اقامه حقوق مردم، رسیدگی به این موضوع را در دستور کار قرار داده و با بررسی کارشناسی‌های علمی و گزارشهای موجود از جمله محیط زیست و سایر مراجع مربوطه نتایج آن را به مردم گزارش دهد.

وی افزود: آمرین و مقصرین توزیع بنزین ناسالم در کشور باید هرچه سریع‌تر به دادگاه معرفی و محاکمه شوند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه یکی از وظایف دادستان کل کشور، احقاق و حفظ حقوق شهروندی است، ادامه داد: دادستان محترم کل کشور باید همانگونه که به درستی در معضلات حقوقی اجتماعی دیگر مانند موضوع اتوبوس‌های اسکانیا و ... ورود پیدا کرده به این موضوع هم که حق مردم است ورود پیدا کند؛ زیرا توزیع بنزین ناسالم مساله بسیار مهمی است که با سلامتی مردم ارتباط دارد.

ساعتچی‌یزدی یادآور شد: دولت دهم موظف بود زمانی که با کمبود بنزین مواجه شده بود آن را به مردم اعلام و موضوع کمبود را به طور شفاف مطرح و راه حل دیگری را می‌اندیشید، ولی متاسفانه پنهان‌کاری دولت دهم و توزیع بنزین ناسالم در کشور به هر دلیلی که باشد با به خطر افتادن سلامتی مردم توجیهی ندارد. 

تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ 

مطالب مرتبط : 

 درخواست از دادستان کل کشور برای ورود به موضوع توزیع بنزین‌ ناسالم

 تولید و توزیع کنندگان بنزین غیراستاندارد تحت تعقیب قرار گیرند

 دادستان از عوامل تولید کننده‌ آلودگی هوا شکایت کند



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:بنزین نا سالم - دولت دهم - دادستان کل کشور - حقوق مردم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

mask wedding1 عکس های زوجی چینی با ماسک گاز به معنای اعتراض به آلودگی

 زوجی تازه ازدواج کرده به نشانه اعتراض به آلودگی شهر خود، پکن و همچنان کشورشان، چین عکس های عروسی خود را با ماسک های ضد گاز گرفتند.

اند فان به نقل ازمجله خبری شنگول - زن و شوهری چینی برای نشان دادن اعتراض خود به آلودگی بیش از حد هوای چین تصمیم به گرفتن عکس عروسی خود در محلی تاریک و آلوده و قابل توجه گرفتند.

این دو مرغ عشق با پوشیدن ماسک های ضد گاز در هوای آلوده، مه آلود و سمی پکن اعتراض خود را به نمایش گذاشتند.

پکن هرگز به عنوان محلی پاک شناخته نشده و به دلیل ابرهای پراکنده  سمی معلق در هوا  دولت مجبور به قطع برخی فعالیت های کارخانه ای در این شهر شده است.

 برای مشاهده دیگر عکسهای این زوج روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:اعتراض - آلودگی هوا - پکن - چین - ماسک ضد گاز, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از ممنوعیت واردات و استفاده از هر گونه ماده اکتان افزای MMT چینی در ترکیب بنزین تولیدی پالایشگاه‌های نفت کشور خبر داد.

سعید محجوبی در گفتگو با مهر درباره سیاست‌های جدید شرکت ملی پالایش و پخش نفتی برای حذف افزودنی‌های شیمیایی از ترکیب بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها تحت عنوان " اکتان افزا" گفت: استفاده از ماده شیمیایی و اکتان افزای MMT از ترکیب بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها ممنوع شده است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه تاکنون یک محموله از اکتان افزاهای MMT توسط پالایشگاه نفت شیراز وارد شده است، تصریح کرد: اما به این پالایشگاه نفت مجوزی برای استفاده از اکتان افزای MMT در ترکیب بنزین تولیدی داده نشده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه ممنوعیت استفاده از ماده اکتان افزای MMT از زمستان سال گذشته به تمامی پالایشگاه‌های نفت کشور ابلاغ شده است، در خصوص حذف ماده شیمیایی MTBE از ترکیب بنزین کشور، توضیح داد: هم اکنون تنها 10 درصد از کل بنزین تولیدی کشور را ماده اکتان افزای MTBE تشکیل می دهد.

محجوبی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه حدود 2 میلیون لیتر MTBE به ترکیب بنزین برخی از پالایشگاه‌های نفت افزوده می شود، تاکید کرد: با بهره برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی به تدریج استفاده از MTBE در ترکیب بنزین متوقف خواهد شد.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:بنزین - اکتان افزا - MMT - MTBE, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از جایگزین شدن مالچ های زیستی به جای مالچ های نفتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا صمیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به مالچ های زیستی گفت: مالچ ترکیب پلیمری چسبناکی است که پس از پاشش موجب همبستگی ذرات خاک و شن در لایه سطحی می شود.

مالچ ها در حال حاضر به صورت ترکیبات نفتی، شیمیایی یا بیولوژیکی توسط کمپانی های مختلف در دنیا تولید می شود.

وی ادامه داد: مالچ های بیولوژیک مجموعه ای بیوپلیمرها هستند که پس از فراوری با ایجاد پیوند های شیمیایی و اتصالات فیزیکی ذرات خاک موجب استحکام خاکدانه های خاک می شود.

وی ادامه داد: در سالیان اخیر از این پلیمرها به منظور جایگزینی مالچ های نفتی در تثبیت گرد و غبار و شن های روان استفاده می شود.

به گفته صمیمی امکان استفاده قبل و بعد از کاشت گیاه، سهولت پاشش هوایی و زمینی، مقاومت به تنش های محیطی و شیمیایی خاک از مهم ترین ویژگی های مالچ های بیولوژیک است.

به گزارش مهر، مالچ یا خاکپوش را می‌توان پوشش غیر زنده نامید که برای هدف‌هایی مانند تثبیت شن‌های روان در اراضی بیابانی استفاده می‌شود. اصولاً در علوم جنگل مالچ به معنی پوشش سبک و نرم سطح خاک است که باعث حذف یا کاهش رقابت گیاهان علفی رقیب، مهاجم و ناخواسته می‌شود. در کشاورزی کاربرد خاکپوش به این شکل است که سطح خاک را با لایه‌ای از کاه، خاک اره، برگ، ورقهٔ پلاستیکی، خاک سست و … می‌پوشانند تا خاک یا ریشهٔ گیاهان کاشته شده از آسیب باران، سله‌بندی، یخبندان، تبخیر و فرسایش محافظت شود.

مالچ ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۲/۲۴ 

نوشته شده در تاريخ جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:مالچ زیستی - مالچ نفتی - پلیمر - تثبیت شن روان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

طرح خانه به خانه بازبینی وسایل گاز سوز ...اکسیژن - کامیلا کاظم زاده  - آقای اکسیژن، سلام

مرسی برای پر پر زدن شما برای اثبات اینکه خاموش می میریم. مرسی برای بال بال زدن شما برای اثبات افعی آلودگی در لانه پرنده. مرسی برای جوانمردی شما در روز جوانمردی

آقا،من بالی برای زدن و پری برای پرواز ندارم. من دلی دارم که دارد می سوزد و آب می شود برای بچه هایی که بابا و مامان آنها ماشین اکسیژن ساز سوار نیستند، برای رانندگان مسافرکش، تاکسیها، اتوبوسها، کارگرها، کارمندهای تاکسی و اتوبوس سوار، نمکی ها، بچه های کار و .....

آقا، من شش سالی می شود که با همسایه ام در جنگم. جنگ من و آن خانه، قدیمی تر از جنگ خانم ابتکار با آلودگی و منشا آن در جامعه است.

جنگ من اثبات مرگ بی صدایم در خانه ای است که شش سال تمام از پنجره های آن، گاز شوفاژ خانه همسایه ام که قاضی دادگستری !!! است وارد می شود.

آقا، تهدید، گفتگو، شکایت بن بست است چون پایان شکایت در دادگاه است و همسایه من صاحب دادگاه.

آقا ، امروز اکسیژن شما را خواندم. خواندم که وزارتین قرار است از خواب تکانده و بیدار شوند. خواندم که قرار است اگر خدا بخواهد و بوروکراسی بگذارد، بعد از سوگواری های زیاد جامعه بیگناه، آنان هم عینک های دودی برند را از چشم بر دارند و در فضای ما تنفسی سطحی نه عمیق مثل تنفس رانندگان شهری و بچه های کار نمایند.

آقا، داشتم می گفتم که، چگونه می شود خانم ابتکار را بر پشت بام همسایه درست بالای سر دودکش ظالم سیاه مرگزای آنها حاضر کرد؟

آقا می شود اثبات کرد که من از تنفس هوای صبحگاهها به خاطر وجود آقای قاضی صاحب دودکش مرگ محرومم؟

آقا، من حضور وزارت کشور، مسکن، محیط زیست و ارتباطات را بر پشت بام همسایه آلوده کننده محیط زیستم طلب می کنم.

آقا، اگر آنها بیایند به مهمانی عصرانه سمی پشت بام همسایه، چه می شود .... من با یک تیر ده نشان را زده ام.

آقا، ....درختان خرما سر به فلک دارند.... و من نردبان ندارم .....

آقای اکسیژن، در خانه من از ظلم همسایه نمی شود نفس کشید.

آقای اکسیژن، دست من به دامان پرهای پروازتان.....

1392/2/25

نوشته شده در تاريخ جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:دودکش - همسایه - آلودگی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دبیر ستاد کشوری کنترل دخانیات شعار امسال هفته بدون دخانیات را "زندگی عاری از دخانیات با خودمراقبتی" اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس خدیجه محصلی گفت: یکشنبه 4 خرداد تا شنبه 10 خرداد هر سال هفته عاری از دخانیات نامگذاری شده که با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال خودمراقبتی، شعار این هفته "زندگی عاری از دخانیات با خودمراقبتی" انتخاب شده است.

وی افزود: نامگذاری ایام هفته شامل یکشنبه 4 خرداد دوری از دخانیات با خودمراقبتی؛ دوشنبه 5 خرداد جوانی عاری از دخانیات با خودمراقبتی؛ سه شنبه 6 خرداد خانواده و جامعه عاری از دخانیات با خودمراقبتی؛ چهارشنبه 7 خرداد قوانین کنترل دخانیات حامی خودمراقبتی؛ پنجشنبه 8 خرداد رهایی از دخانیات با خودمراقبتی؛ جمعه 9 خرداد فرهنگ و آموزه های دینی حامی زندگی عاری از دخانیات با خودمراقبتی؛ و شنبه 10 خرداد افزایش مالیات بر دخانیات برای کاهش مرگ و بیماری است.

دبیر ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: شعار و عناوین روزهای هفته به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و سایر سازمانها برای انجام اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی متناسب با عناوین تعیین شده، ارسال شده است.

محصلی نصب پوسترهای آموزشی در اماکن عمومی و اطلاع رسانی همه جانبه از طریق رسانه ها را بخش دیگری از برنامه های دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات دانست و بیان داشت: برگزاری همایش روز جهانی بدون دخانیات در روز شنبه 10 خرداد، تهیه تیزر روز جهانی بدون دخانیات، بررسی آثار ارسالی برای جایزه میرزای شیرازی، برگزاری میزگردهای تخصصی با حضور استادان و کارشناسان در رسانه ملی، هماهنگی با شهرداری تهران برای نصب بنرها، استندها، بروشورها و پوسترهای این هفته در سطح شهر و چاپ و تکثیر بسته های آموزشی مصوب کارگروه آموزش دبیرخانه، بخش دیگری از برنامه های هفته عاری از دخانیات خواهد بود.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۲/۲۴ 

مطالب مرتبط :

اهدای جایزه میرزای شیرازی به فعالان عرصه مبارزه با استعمال دخانیات

سازمان بهداشت جهانی خواستار شد: مالیاتِ دخانیات را افزایش دهید

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393برچسب:هفته - دخانیات - روز جهانی - خود مراقبتی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از برگزاری ششمین جشنواره میرزای شیرازی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات در روز شنبه 10 خرداد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد کاظم ندافی افزود: فرمها و اطلاعیه های مربوطه جهت شرکت در جشنواره جایزه میرزای شیرازی از طریق پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و پایگاه جامع آموزش و فرهنگ سازی سلامت در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار گرفته تا شرکت کنندگان بتوانند آثار خود را حداکثر تا روز چهارشنبه 31 اردیبهشت به دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ارسال نمایند.

جایزه میرزای شیرازی بر اساس مصوبه ستاد اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات از سوی وزارت بهداشت هر سال به افراد فعال و موثر در عرصه مبارزه با استعمال دخانیات اهدا می‌شود.

بر اساس این گزارش، جایزه میرزای شیرازی در سال 88 برای نخستین بار به آیت الله سید علی غیوری نماینده سازمانهای مردم نهاد در ستاد کشوری قانون جامع کنترل مبارزه با دخانیات اهدا شد.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۲/۲۴ 

مطالب مرتبط : 

اسامی روزهای هفته بدون دخانیات اعلام شد

سازمان بهداشت جهانی خواستار شد: مالیاتِ دخانیات را افزایش دهید

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393برچسب:جشنواره - میرزای شیرازی - دخانیات - وزارت بهداشت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگی هوا قیمت گذاری می‌شودما مسئولیت مشخصی را در زمینه نظارت بر مسئولیت‌ها و حسن اجرای آن در تمام محور‌ها در نظر گرفته‌ایم و کاملا مشخص است که چه دستگاهی باید چه فعالیتی انجام دهد زیرا کاستن از آلودگی هوا به وسیله فعالیت تنها یک دستگاه، منطقی نیست.»
 
تابناک - معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت برای نخستین بار در برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا که درهیات دولت به تصویب رسید مقدار هزینه‌هایی که آلودگی هوا به کشور وارد می‌کند تعیین و برای جبران خسارتهای زیست محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌سعید متصدی بعداز ظهر امروز در نشست خبری به منظور تبیین برنامه‌های اجرایی کاهش آلودگی هوا که عصر روز گذشته در هیات دولت به تصویب رسید اظهار داشت: در مصوبه اخیر نقاط ضعف و نقایص برنامه‌های قبلی مورد اصلاح قرار گرفته است همچنین تعیین شده در این برنامه بانگاه جامع نگر همه فعالیتهای تاثیر گذار بر آلودگی هوا مشخص و بر اساس آن برنامه پیشنهاد شود.
 
وی ادامه داد: این مصوبه نشان از کل نگر بودن و تاکید بر بحث تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌ها است و ما مسئولیت مشخصی را در زمینه نظارت بر مسئولیت‌ها و حسن اجرای آن در تمام محور‌ها در نظر گرفته‌ایم و کاملا مشخص است که چه دستگاهی باید چه فعالیتی انجام دهد زیرا کاستن از آلودگی هوا به وسیله فعالیت تنها یک دستگاه، منطقی نیست.
 
وی باتاکید برا ینکه دراین برنامه زمانبندی برای هریک از طرح‌ها پیش بینی شده است اظهار داشت: برای تک تک دستگاه‌ها برنامه زمانبندی تعیین شده است و نهایتا این نهاد‌ها موظف به گزارش دهی به دولت و مردم هستند تا مشخص شود تا چه اندازه برنامه‌ها پیشرفت داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه در برنامه اجرای کاهش آلودگی هوا ۸ محور مورد تصویب قرارگرفته است در محور اول که محور سوخت است ۵ فعالیت موردتاکید قرار گرفته که یکی از مهم‌ترین آنها حذف افزودن خلالهای صنعتی یا اکتان افزا از سوخت مورد استفاده برای خودرو‌ها است که این مصوبه بایستی در مدت زمانی سه ماهه از زمان تصویب اجرایی شود.
 
وی ادامه داد: همچنین بحث  تولید و توزیع سوخت‌های با استاندارد یورو۴ و همچنین استاندارد سازی سوخت نیروگاه‌ها در فرصت سی و شش ماهه از جمله موارد این بند از مصوبه مذکور است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393برچسب: کاهش آلودگی هوا - برنامه اجرایی - دستگاهها, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 در میزگردی که با حضور کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد، چالش‌های محیط زیست که ایران با آنها مواجه است، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

خبر آنلاین- فهیمه حسن‌میریسال‌ها است کارشناسان و فعالان محیط زیست درباره تخریب محیط زیست و وضعیت ناگواری که سال‌ به سال و روز به روز تشدید می‌شود، به مسئولان هشدار می‌دهند. در همین رابطه نشستی با حضور چند شخصیت موثر در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور و دوستداران محیط زیست در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور برگزار شد تا چالش‌ها و راهکاری این حوزه بررسی شود. 
در ابتدای این نشست، علیرضا دائمی، سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با بیان این که در منابع طبیعی با چالش مواجهیم، گفت: در حال حاضر در حادترین شرایط ممکن قرار گرفته‌ایم. در منابع آب به خطوط قرمز نزدیکیم، درباره دریاچه ارومیه، آب‌های زیرزمینی، کیفیت آب و وضعیت رودخانه‌ها بحران داریم. 
او با بیان این که کشور در مسیر توسعه صنعتی‌اش به تدریج به این چالش‌ها نزدیک شده است، بیان کرد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده و نمی‌توانیم با همان الگوهای سابق طبیعت کشورمان را حفظ کنیم. 
دائمی تاکید کرد: ما باید یک نگرش جامع داشته باشیم تا کارها درست پیش برود. مدیریت آب، مدیریتی چندمولفه‌ای است و راهکار ما باید مدیریت پیوسته باشد. باید نگرش‌ها را از بخشی به فرابخشی تغییر دهیم و هرکس به فکر این نباشد که تنها استان و منطقه خودش را نجات دهد. در منابع طبیعی استان معنی ندارد چون آن سرمایه‌ها متعلق به همه هستند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393برچسب:تخریب محیط زیست - افزایش جمعیت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 ترکیبی به نام «بنزن» وجود دارد که یک ترکیب آروماتیک است و اگر در بنزین وجود داشته باشد زود می سوزد و درجه حرارت و انرژی زیادی تولید می کند. اما این ترکیب صد در صد سرطان زا است. در تولیدات بنزین در اروپا از این ماده چیزی حدود 5 درصد استفاده می شود اما در ایران چیزی حدود 50 درصد.

عصر ایرانبه نقل از انتخاب - یکی از موضوعات دردسرساز و مشکل آفرین در کلان شهرهای کشور به خصوص شهر تهران آلودگی گسترده هوا است. بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی الودگی هوا در کلان شهرها را با تحریم ها و تولید بنزین غیر استاندارد در پتروشمی ها مرتبط می دانستند. بر پایه همین تحلیل دولت یازدهم یکی از اولویت های خود را بهبود وضعیت آلودگی هوا عنوان کرد.

بر همین اساس و با بررسی هایی که از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست انجام شد، یکی از عوامل اصلی آلودگی در شهرها بنزین تولید داخلی معرفی شد که در پتروشیمی ها تولید می شود. بنابراین این سازمان با همکاری وزارت نفت از پخش این بنزین که به گفته کارشناسان از مقادیر زیادی ˈبنزن (یک ماده سرطان زا) تشکیل شده است، جلوگیری کرد.

این موضوع باعث شد تا وزارت نفت برای تامین بنزین مصرفی کشور به واردات بنزین با استاندارد یورو 4 که از کیفیت بیشتری برخوردار است روی آورد.

با اعلام خبر واردات بنزین مورد نیاز کشور رسانه های مخالف دولت عنوان کردند ˈبا توجه به کیفیت بنزین تولید داخل و عدم کیفیت بنزین وارداتی این کار ابهاماتی در بردارد.ˈ

این رسانه ها انجام این کار را برخلاف اقتصاد مقاومتی می دانند و از افراد پشت پرده ای یاد می کنند که ازانجام این کار سود می برند. این گفته ها اما در تناقض با صحبت کارشناسان است،

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست و مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست معتقد است که بنزین تولید داخل واقعا آلوده به مغادیر زیادی مواد سرطان زا است که برای سلامت مردم خطرناک است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:بنزین - بنزن - پتروشیمی - سرطان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي,سردار مومني,شرايط بخشودگي تخلفات,آخرين اخبار شهري، شهرخبر,مومني,وزارت صنايعاینکه چرا پلیس در کنترل این افراد قانون شکن که تعداد بسیار معدود و مشخصی از جوانان متعلق به خانواده های ثروتمند هستند، توفیق لازم را نداشته است، جای تامل دارد. 

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی - احتمالا تا کنون شاهد خودروهای گرانقیمتی بوده اید که در خیابانهای تهران به ویژه خیابانهای شمال شهر با سر و صدای کر کننده و سرعتهای بالا مشغول تردد و به عبارت بهتر" دور دور" زدن می باشند. خودروهایی با رانندگی مردان جوان یا میانسالی که معمولا سر و وضع و پوشش متفاوتی دارند و حس برتری طلبی از ظاهر، رفتار و رانندگی آنها مشخص است.

هر روز هفته خصوصا پنج شنبه و جمعه شبها بزرگراهها و بلوارهای شمال تهران از قبیل چمران، صدر، کاوه، ارتش، اندرزگو، پاسداران و  ... جولانگاه این شبروهای مالدار است که به تنهایی یا در گروههای دو، سه و چهار خودرویی مشغول تفریح، مسابقه، رو کم کنی و البته ایجاد مزاحمت برای شهروندان هستند.

معمولا از حوالی غروب سر و کله شان پیدا می شود و تا حدود ساعت 3 و 4 بامداد مشغول چرخش و گردش هستند. اگرایستهای بازرسی پلیس یا بسیج در محل حاضر باشند، آهسته می روند و می آیند و رانندگی خارج از عقلانیت و نعره های موتورهای خودروهایشان را آشکار نمی کنند اما به محض رفتن نیروهای انتظامی عملیات مردم آزاری آغاز می شود.

در ساعات پر ترافیک، دلمشغولی شان رژه پر تفرعن با خودرو در خیابان، فخر فروشی به دیگران، جلب توجه با صدای بلند ضبط صوت، عربده کشیدن، گاز دادن های درجا و آویزان شدن از پنجره ها و پنجره سقفی خودرو، دعوا و کتک کاری با یکدیگر و تخلفاتی مانند عبور از روی جداول وسط بلوار و سر به سر گذاشتن با خودروهایی است که توسط زنان و دختران رانندگی می شوند.

 اما در ساعات پایانی شب (حدود 12 شب به بعد) با خلوت شدن خیابان دیوانه بازی و جنون سرعت به اوج می رسد. حالا وقت آن است که مسابقه بدهند تا معلوم شود خودرو کدامشان قویتر و سریعتر است! دریچه های اگزوزها با فرمان رانندگان باز می شوند، پدالهای گاز تا ته فشرده می شوند، زوزه موتورهای خودروها بلند شده چنان بالا می رود که حتی پنجره های دوجداره ساختمانها قابل به باز داشتن آنها نیست. افرادی که خواب هستند با وحشت از خواب می پرند و آدم می تواند لرزش پرده گوشش را کاملا حس کند!  



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:دور دور - پلیس - رانندگی - آلودگی صوتی - خودرو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

باغات تهرانتهران دیگر سبز نیست. به جان این شهر افتاده اند و درختانش را می خشکانند و به جایش سنگ و آجر است که بالا می رود. این جمعیت سقف می خواهد اما کسی به فکر هوایی که باید تنفس کند نیست .

خبر آنلاین- تهران را که از بالانگاه کنیم. چند نقطه کوچک سبز بیشتر برایش نمانده است و هنوز هم کسی مسئولیت تخریب گسترده باغات تهران را قبول نمی کند.
اعضای شورای شهر تهران هر چند هفته یک بار تذکری می دهند اما این تذکرها تنها سرعت آنها که مسئول ساخت و ساز در این شهر هستند را بالا می برد. شبانه روز خاک برداری می کنند تا زمینی که قرار است، بوستان شود به پاساژی بزرگ بدل شود.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران می گوید: شهرداری 60 درصد درامد خود را از راه تبدیل باغات به ساختمان به دست می آورد و این بزرگ‌ ترین تهدید برای باغات و درختان شهر است.

او ادامه می دهد: آلودگی هوا آنقدر شدید است که کاشتن درخت فایده ندارد. تنها پرندگان جان سختی مانند کلاغ و زاغ در تهران مانده‌ اند.
عضو شورای شهر تهران می گوید: فروش تراکم به منزله خودکشی تدریجی شهر، نه تنها درامد محسوب نمی ‌شد بلکه هزینه ‌ای تحمیلی بر پایتخت بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 ارديبهشت 1393برچسب:بریدن درختان - نابودی باغها - ساخت و ساز - تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، با انتقاد از حجم بالای تولید آلاینده در کارخانه ایران‌خودرو، گفت: حجم گازهای آلاینده از این کارخانه روزانه به صدها تن می رسد که با اثر‌گذاری بر آب و خاک زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

 خبر آنلاین - محمدجواد نظری‌مهر با انتقاد از حجم بالای تولید آلاینده در کارخانه ایران‌خودرو، گفت: بی توجهی مسئولان به وجود و فعالیت کارخانه‌های آلاینده در کشور سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

نماینده مردم بندرگز، بندرترکمن، گمیشان و کردکوی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عوامل متعددی در شیوع و گسترش بیماری‌ها در کشور دخیل است، گفت: متاسفانه گسترش استفاده از سموم بیش از حد مجاز و همچنین سموم غیر استاندارد علاوه بر تاثیر گذاری بر آب و خاک عامل عمده بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان شده است.

او با بیان اینکه وجود کارخانه‌‌های آلاینده هوا همچون ایران خودرو بر سلامت آب و خاک در کلان‌شهری چون تهران اثر نامطلوبی دارد، گفت: دولت باید با نظارت دقیق بر رعایت استانداردها از نفوذ هر نوع آلاینده‌ای به خاک و آب جلوگیری کنند.

عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، گفت: فراکسیون محیط زیست مجلس به جد پیگیر دعوت از مسئولان برای تامین سلامت مردم است.

دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 

مطالب مرتبط : 

اعتراض اهالی بخش کارزان به آلودگی ناشی از کارخانه سیمان ایلام

تجمع اعتراض آمیز مردم با حضور فرمانده انتظامی مازندران آرام شد

تجمع مردم در اعتراض به آلودگی کارخانه آرین سینا

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 ارديبهشت 1393برچسب:ایران خودرو - گازهای آلاینده - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مبتکران بیلبوردهایی ساخته اند که هوای شهرها را نیز تصفیه می‌کنند.

زیست بوم: مبتکران بیلبوردهایی ساخته اند که در کنار مسئولیت اصلی تبلیغات؛ هوای شهرها را نیز تصفیه می‌کنند. پژوهشگران دانشگاه مهندسی و فناوری پرو، پیش از این بیلبوردهایی ساخته بودند که آب آشامیدنی تولید می کرد و اکنون در جدیدترین محصول خود بیلبوردهایی عرضه کرده اند که هوا را تصفیه و پاک می‌کنند.
به گفته آنها، یک عدد بیلبورد می تواند کار هزار و 200 درخت را در تصفیه هوا انجام دهد یعنی روزانه 100 هزار متر مربع از هوای شهرهای شلوغ را تصفیه می کند.
این دانشگاه نخستین بیلبورد تصفیه کننده هوای خود را در نزدیکی یک منطقه ساخت و ساز در لیما نصب کرد. شهر لیما بدترین کیفیت هوا را در سراسر آمریکای جنوبی دارد.
این بیلبورد هوای آلوده را با آب ترکیب کرده و از اصول ترمودینامیک برای حل کردن آلاینده های فعال مانند باکتری ها، غبار و میکروب ها در آب و آزاد سازی هوای تازه و پاک استفاده می کند.
این دانشمندان می گویند بیلبورد آنها توانسته حدود 500 هزار متر مکعب هوا را طی یک هفته از ماه مارس تصفیه کرده و 99 درصد از باکتری های هوایی آن را از بین ببرد.
تاثیر این بیلبورد، آزمایش و نتایج مفید آن بر روی کارگران ساحتمانی و ساکنین منطقه به خوبی مشاهده شد.
آلودگی های جمع آوری شده از هوا نیز برای ساخت بیلبوردهای موثرتر در آینده تحلیل و بررسی نگهداری می شوند.
فرایند تصفیه، مداوم است و از آب 100 درصد بازیافتی استفاده می کند و انرژی بسیار اندکی مصرف می کند به طوری که این دانش پژوهان می گویند این بیلبورد هر ساعت حدود دو هزار و 500 وات مصرف دارد.
مجریان این طرح می گویند همانطور که تبلیغات دنیا را تغییر می دهد می تواند به مراقبت از محیط زیست و جامعه نیز کمک کند.

تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت 1393

مطالب مرتبط :

پوستر و لباس هایی که آلودگی ها را می‌زدایند

عرضه سامانه‌ای با قابلیت جداسازی 4 گاز سمی برای کاهش آلودگی هوا



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 20 ارديبهشت 1393برچسب:بیلبورد,تصفیه هوا,شهر, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گوهر خيرانديش از آلودگي هوا مي گويد«آناهيتا اسماعيل خاني» ضمن حمايت از حرف هاي مادرش اين کار او را شجاعانه توصيف کرد.

به گزارش افکارنیوز، آلودگي هوا مدت ها است که از مشکل خارج شده و به يک معضل بدل گشته و بسياري از اهالي پايتخت ها، اهالي شهرهاي بزرگ، هر روز با مشکلات حاصل از آلودگي هوا مواجه هستند، مدتي پيش گوهر خيرانديش در مراسم درگذشت ژيلا مهرجويي در تاييد صحبت هاي داريوش مهرجويي پيرامون مشکلات آلودگي هوا و تاثير آن روي سلامتي افراد گفت: «اين مشکلات براي همه ما ملموس است و ما در حال از دست دادن عزيزان مان هستيم. دختر جوانم ۸۰ درصد از ريه هايش را از دست داده و در حال مرگ است» وقتي به اين بهانه به سراغ او و آناهيتا اسماعيل خاني دخترش رفتيم و از آنها خواستيم براي ما از اين موضوع صحبت کنند گوهر خيرانديش هم در مورد اظهار نظرش در آن مراسم گفت: بعد از مراسم برخي به من انتقاد کردند که روي دخترت عيب گذاشتي اما اشکالي ندارد اگر با بيان اين حرفه به عده اي تلنگر زده شد، «آناهيتا اسماعيل خاني» هم ضمن حمايت از حرف هاي مادرش اين کار او را شجاعانه توصيف کرد. باقي حرف ها را از زبان خودشان بخوانيد.

نمي توان در مورد آلودگي هوا سکوت کرد

گوهر خيرانديش: وقتي پاي سلامتي افراد به ميان مي آيد چيزي نيست که بتوان در مورد آن سکوت کرد و يا از کنارش به سادگي عبور کنيم، بحث آلودگي هوا معضلي است که ما مدت ها است با آن درگيريم اما ظاهراً هيچ کس قصد ندارد در مورد اين موضوع کاري انجام دهد و تنها با تعطيلي مدارس سعي در حل اين مشکل دارند در حالي که اين موضوع ديگر حتي به عنوان مُسکن هم عمل نمي کند و ما بايد اين مسئله را از ريشه حل کنيم و به فکر کارخانه ها و بنزين هاي حاوي سرب مان باشيم. متاسفانه هر روز از گوشه کنار مي شنويم فلان عزيزي در اثر آلودگي هوا از دست رفته است و در اين ميان ما شاهد به خطر افتادن سلامتي بزرگان عرصه هنر نظير استاد انتظامي، مشايخي و... از دست رفتن نازنين هايي مانند ژيلا مهرجويي هستيم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 20 ارديبهشت 1393برچسب:گوهر خیر اندیش - آلودگی هوا - ریه - ژیلا مهرجویی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
نوشته شده در تاريخ جمعه 19 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تا زمانی که مدیران کشور جرات و شهامت اعتراف به اشتباهات مدیریتی خود را نداشته باشند مشکلات زیست محیطی کشور حل نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، محمد درویش عصر روز پنج شنبه در مراسم اختتامیه همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه افزود: توسعه نامتوازن صنعتی در اراک و توسعه نامتوازن کشاورزی در ارومیه نتیجه ای جز آلایندگی زیست محیطی اراک و مرگ دریاچه ارومیه در بر نداشت.

وی با بیان این که باید با حرکت در مسیر توسعه پایدار جامعه ای بسازیم که مردمش حساس به پیرامونشان باشند، افزود: زمانی شعار همایش ملی توسعه زیست بوم پایدار و توسعه در ایران محقق می شود که آدمها برای تمام اشکال حیات احترام قائل شوند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور درادامه بااشاره به آلودگی هوای اراک در روز برگزاری همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه بیان داشت: امروز حال شهر اراک در بیرون از سالن برگزاری این همایش خوب نیست و رسیدن شاخص آلودگی هوای این شهر به 204 هشدار برای سلامتی مردم این شهر است.

درویش ادامه داد: اگر برای توسعه صنعتی در شهر اراک برنامه ریزی جامع و دقیقی وجود داشت، امروز مردم این شهر مجبور به تحمل آلایندگی های هوا نبودند.

تا مدیران شهامت اعتراف نداشته باشند مشکلات زیست محیطی حل نمی شود

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش جامعه مدیریت تصمیم گیر در تخریب محیط زیست گفت: تا زمانی که مدیران کشور جرات و شهامت اعتراف به اشتباهات مدیریتی خود را نداشته باشند مشکلات زیست محیطی کشور حل نمی شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 19 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن – ملائکه شارق نژاد – بی وفا

 

دیدی که در دلش اثری از وفا نبود

دیدی که کرد آنچه به ملت روا نبود

 

یا با منش نبود وفا یا که از ازل

او را به هیچ روی نصیب از وفا نبود



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:شعر,ملائکه شارق نژاد,بی وفا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوای تهران ربطی به بنزین تولید داخل ندارد/ اختلاف نرخ ارز، پرسود تر از ارزان بودن خوراک پتروشیمی‌ها دولت قبل می توانست بنزین را مانند سالهای جنگ سهمیه ای و کوپنی کند و بنزین کمتر اما با کیفیت و غیر سرطانزا به مصرف کنندگان بدهد.

اکسیژن - در آخرین روز فروردین سال 93 عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص آلودگی بنزین تولید شده در کشور مطالبی را اظهار نمود که ذکر چند نکته را ضروری ساخت. ابتدا بخشی ازسخنان وی را مرور می کنیم و بعد به موارد قابل تذکر می پردازیم.

 شعری مقدم گفت: "با توجه به تحریم ایران در واردات بنزین، چاره‌ای جز کمک پتروشیمی‌ها برای جبران این کمبود در کشور با تولید بنزین نداشتیم".

وی افزود: "همانگونه که در دین ما هر زمان که فردی از گرسنگی به حالت مرگ بیفتد، حتی خوردن چیزهای حرام به حد نیاز لازم می‌شود، در کشور ما نیز همین اتفاق افتاد. آیا دولت باید اجازه می‌داد تا مملکت متوقف شده و از امکاناتی که داریم استفاده نمی‌کردیم؟"

 حال ضمن ادای احترام به جایگاه ایشان در نظام اداری کشور و قدر دانی از تلاشهای مجموعه وزارت نفت در تامین نیازهای اساسی کشور از صادرات نفت و فراهم کردن اعتبارات مالی مورد نیاز مملکت گرفته تا تولید سوخت و صدها محصول و ماده اولیه صنایع داخلی، به ویژه تلاشهای اخیر در ارتقای سوخت، دو نکته را یاد آوری می کنیم.

1- معاون وزیر نفت و بسیاری مقامات دیگر در چهار پنج سال اخیر از ناچار بودن کشور به تولید بنزین غیر استاندارد و آلوده کننده پتروشیمی سخن گفته اند، حال آنکه اساسا چنین چیزی وجود نداشت. همان طور که خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست هم به درستی اشاره نمود به فرض آنکه تحریمها مانع واردات بنزین مرغوب و استاندارد بوده، دولت آقای احمدی نژاد می توانست بنزین را مانند سالهای جنگ سهمیه ای و کوپنی کند و بنزین کمتر اما با کیفیت و غیر سرطانزا به مصرف کنندگان بدهد. خصوصا آنکه با راه اندازی سامانه موفق کارتهای سوخت در کشور زیر ساخت آن هم وجود داشت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگاهی برای تصفیه هوا عرضه کردند که با استفاده از محلول جذبی قادر به جداسازی 4 گاز سمی و ذرات معلق هوا است. 

به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس سیدجواد طباطبایی مقدم، مجری طرح با اشاره به مشکلات زیست محیطی انتشار آلودگی هوا گفت: بر اساس اعلام مرکز سلامت وزارت بهداشت سالانه بیش از 5 هزار نفر در تهران جان خود را  بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند.

 وی به مشکلات آلودگی‌های زیست محیطی در کلان شهرها اشاره کرد و اظهار داشت: در کلان شهرهایی چون آبادان و اهواز ورود ریز گردها آسیب‌هایی جدی به سلامت ساکنان این شهرها به ویژه سالمندان، کودکان و بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های قلبی عروقی وارد کرده است از این رو نیاز به ارائه راهکارهایی برای حل این معضل زیست محیطی است.

طباطبایی از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: در این تحقیقات دستگاهی باعنوان «سامانه تصفیه هوای آلوده با محلول جذبی» طراحی و عرضه شده است.
 
مجری طرح با بیان اینکه این سامانه برای مکان‌های مسقف طراحی و ساخته شده است، خاطر نشان کرد: این دستگاه هوای آلوده را دریافت و با عبور دادن از محلول جذبی تولید شده برای این سامانه اقدام به تصفیه هوا خواهد کرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

80 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای فرسوده استسوخت غیر استاندارد، خودروی غیر استاندارد و خودروهای فرسوده عوامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند.

اقبال شاکری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» گفت: بخشی از آلودگی که در کلان شهرها مشاهده می شود، ناشی از سوخت نامرغوبی است که خودروها دارند که این تنها یک منشا آلودگی است و منشا دیگر وجود خودروهایی بیشماری است که در شهرها تردد می کند.

وی افزود: بر اساس قانون، بنزین و تولید خودرو هر دو باید یورو4 باشند تاکنون هیچ کدام این کیفیت را نداشته اند، براساس صحبت های وزیر نفت سوخت های دارای استاندارد یورو4 باید در اختیار مردم تهران قرار بگیرد.

عضو شورای شهر گفت: تولیدات بنزینی که در پتروشیمی ها تولید می شد و استاندارد لازم را نداشت، متوقف شد همچنین واردات بنزینی که دارای استاندارد یورو 4 نیستند نیز باید متوقف شود و خودروسازان نیز قول دادند که تولیدات خودرو خود را به استاندارد یورو4 برسانند، این توافقی است که اعلام شده است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر این دو اتفاق رخ دهد بخش عمده ای آلودگی که ناشی از سوخت است، کاهش می یابد البته باید در نظر داشت که در شهر خودروهای فرسوده بسیاری وجود دارد که باید جمع آوری شوند، تا زمانی که این خودرو ها جایگزین نشوند نمی توان انتظار داشت که آلودگی هوای تهران برطرف شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امسال 700 میلیارد ریال اعتبار برای احیای تالاب‌ها و همچنین مقابله با ریزگردها تخصیص یافته است، گفت: به منظور مدیریت منابع آب و توسعه پایدار کشاورزی 41سایت جدید در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه در قالب همکاری‌های محلی با سازمان محیط زیست همکاری می‌کنند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار عصر دوشنبه در مراسم رونمایی گزارش نهایی میزگرد تخصصی بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران و همچنین امضای سند همکاری دولت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه که با حضور گری لوئیس نماینده ارشد سازمان ملل متحد در ایران و همچنین آکیرا چیبا کاردار سفارت ژاپن و همچنین سایر معاونان سازمان محیط زیست برگزار شد گفت: همانطور که در گذشته هم  همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه محیط زیست میان سازمان ملل متحد و ایران برقرار شده،  اراده دولت یازدهم از ابتدا بر این بوده که توجه ویژه‌ای بر حل معضلات محیط زیست داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه از روزهای اولیه دولت یازدهم اظهار داشت: در نشستی که اخیرا این کارگروه  برگزار کرد گزارشهای خوبی درباره احیای دریاچه ارومیه ارائه شد.

وی با بیان اینکه  در برخی از ابعاد برنامه‌ها وارد فاز عملیاتی شده‌ایم و گام‌های اجرایی در حال پیگیری است تصریح کرد:  لازمه پیشبرد برنامه‌ها، اراده و توجه جدی دولت و تغییر رویکردها است به طوری که در این خصوص نیازمند انقلاب در مدیریت منابع آب و مصارف کشاورزی،‌صنعتی و شهری هستیم.

ابتکار با اشاره به اهمیت  آگاهی و مشارکت مردم در این خصوص یاداور شد: احیای دریاچه ارومیه یک دستاورد جهانی است و  بدون شک منابع کافی برای احیای تالاب‌ها پیش‌بینی می‌شود البته در این باره نیازمند همکاری‌های بین‌المللی خواهیم بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
استفتاء از 14 مرجع تقلید و استاد حوزه علمیه در مورد آزار دادن حیوانات؛
 
در پی اخبار و تصاویر منتشر شده در روزهای اخیر مبنی بر آزار و اذیت حیات وحش در سیرک ها و باغهای وحش کشور و شرایط بد نگهداری حیوانات در این اماکن، نظر 14 نفر از آیات عظام، مراجع تقلید و استادان حوزه علمیه در این زمینه گرفته شد که از نظر همه این علما آزار و اذیت حیوانات حرمت شرعی دارد و از فعالیت اماکنی که به آزار واذیت حیوانات می پردازند باید جلوگیری شود.
 
اکسیژن - نقض حقوق حیوانات شامل طیف وسیعی از اعمال نادرست انسانها می باشد که از شکار، گرفته تا نگهداری و بهره کشی نادرست و غیر اخلاقی در قالب دامپروری، نگهداری نامناسب به عنوان حیوان خانگی و دست آموز، استفاده توام با آزار در نمایشها و سیرک، به اسارت گرفتن در باغهای وحش، قاچاق و خارج کردن حیوانات کمیاب از زیستگاههای طبیعی، زنده زنده پوست کندن آنها برای تولید خز و .... می باشد. اما آنچه بزرگترین صدمات را به جانوران وارد کرده و باعث کشتارهای میلیونی آنها و انقراض نسل صدها گونه جانوری شده، تخریب زیستگاههای طبیعی، آلوده کردن رودخانه ها و دریاها و تغییرات آب و هوایی است که به دست انسان بر کره زمین تحمیل شده اند و البته در این میان نباید از نقش آلودگی هوا با گازهای ناشی از سوختهای فسیلی و کارخانه جات غافل بود که علاوه بر غیر قابل تنفس کردن هوا در شهرهای بزرگ و ایجاد بیماری در انسان و جانوران ، با ایجاد اثر گلخانه ای و گرم کردن کره زمین، عوارض ناگواری چون بالا رفتن دمای اقیانوسها، آب شدن یخهای قطبی، بالا آمدن آب دریاها، آزاد شدن منابع متان منجمد در قطب شمال و تغییرات اقلیمی غیر قابل پیش بینی را به دنبال دارد و حیات گونه های جانوری زیادی را به خطر خواهد انداخت.
 
به گزارش خبرنگار مهر، با استناد به حقایق پنهان سیرک ها و رفتار های ناجوانمردانه بسیاری از سیرک گردانان با حیات وحش و آزار و اذیت حیوانات و همچنین بر اساس اعتراض ها و واکنش های بسیاری از فعالان و حامیان حیات وحش و واکنش تعداد زیادی از هموطنان در سراسر کشور به توصیه مدیر انجمن دیده بان حقوق حیوانات از 14 تن از آیات عظام، مراجع تقلید و استادان حوزه علمیه حکم تربیت ناجوانمردانه حیوانات در شرایط آزارانده و منکر بودن چنین رفتاری مورد پرسش قرار گرفت که پاسخ های دریافتی در پی آمده است:


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

غلامرضا کوهپایهمراسم استقبال از دوچرخه سواران حامی محیط زیست عبدالرضا كوهپايه و مهدي معماري با شعار « از كارون تا ارس » برگزار شد.
به گزارش زیست بوم  در این مراسم که در محل موزه آب شهرستان دزفول برگزار شد،فرماندار ويژه شهرستان دزفول،نماينده هاي انجمن هاي غيردولتي و جمعي از ارباب رسانه حضور داشتند.

عبدالرضا کوهپایه و مهدی معماری تصمیم دارند به منظور رساندن پیام محیط زیستی خود مسافت  هزار كيلومتري جنوب غرب تا شمال غرب كشور را در مدت بيست روز ركاب بزنند.
در خلال اين مراسم تعدادي از نماينده هاي انجمن هاي غير دولتي به بيان مشكلات و كمبودها، پيشنهادها و نظرهاي خود پرداختند.
 در ادامه مهندس قلي نژاد رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان دزفول و مهندس آصفي فرماندار ويژه شهرستان نيز سخنرانی کردند.
گفتنی است این دو ورزشکار هرمزگانی برنامه رکاب زنی  خود را از روز چهارشنبه مورخ 10 اردیبهشت 1393 مصادف با روز ملی خلیج فارس و از شهرستان آبادان شروع و با گذر از شهرهای ماهشر، اهواز، شوشتر، شوش، دزفول، اندیمشک، خرم آباد، نورآباد، کرمانشاة، پاوه، سنندج، دیوان دره، بوکان، مهاباد، ارومیه، تبریز  و مرند، در تاریخ 30 اردیبهشت 1393 مصادف با روز جهانی بهره وری و بهینه سازی در شهر جلفا به پایان می رسانند.

این دو ورزشکار ، دلایل انتخاب این مسیر را اینگونه عنوان نموده اند:

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گزارش ندادن اخبار روزانه وضعیت آلودگی هوا در رسانه ملی، تنها مشارکت مردم و مسئولان در حل این معضل زیست محیطی - اجتماعی را کاهش داده برطرف شدن آن را دشوار تر می کند. 

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی - آیا تا به حال توجه کرده اید که در اخبار هواشناسی که روزانه از بخشهای مختلف خبری در رادیو و تلویزیون ملی ایران پخش می شود، خبری ازبیان وضعیت آلودگی هوا نیست !

حتما بسیار مشاهده کرده و شنیده اید که آقا یا خانم فلانی کارشناس سازمان هواشناسی حاضر در استودیوی خبر یا پشت خط تلفن در گفت و گو با گوینده اخبار، آخرین وضعیت آب و هوایی کشور را با آب و تاب  گزارش می کند که بالاترین و پایین ترین دما متعلق به کدام منطقه بوده، نتیجه برخورد توده هوای پر فشار و کم فشار چه شده، آسمان کدام نقاط کشور صاف تا قسمتی ابری است و بارشها و وزش باد در ساعات گذشته و آینده چگونه بوده و خواهد بود.

حتی گاهی اوقات کارشناس مذکور بر اساس چگونگی آب و هوای کشور توصیه هایی را هم ارائه می کند که مثلا مسافران نوروزی چگونه لباس بپوشند، کشاورزان چه هنگامی برداشت محصول خود را آغاز کنند، ماهیگیران در چه روزهایی به دریا نروند، افراد درفصل بروز سیلابها بستر رودخانه ها توقف نکنند  و ....

البته شکی نیست که این اطلاعات درباره آب و هوا مفید و درمواردی بسیار ضروری است و جای خوشوقتی است که اخبار هواشناسی برای استفاده و آمادگی مردم به ویژه گروههای خاص مانند کشاورزان، دامداران، رانندگان، دریانوردان، مسافران و مانند آنها ارائه می شود.  

اما به نظر شما چرا صدا و سیما در اخبار هواشناسی وضعیت آلودگی هوا را گزارش نمی دهد؟ آیا آلودگی هوا در زمره مسائل هواشناسی قرار ندارد؟ آیا آلودگی هوا مساله بی اهمیت یا کم اهمیتی است و  با حیات و سلامت افراد جامعه ارتباطی ندارد؟ آیا مردم نباید هر روز صبح از چگونگی سلامت هوای شهرشان با خبر شوند تا دست کم بتوانند بهتر از خود و کودکانشان در برابر هوای آلوده مراقبت کنند و میزان کاربرد خودروهای شخصی و حضورشان در مناطق پرتردد را کاهش دهند؟ آیا میزان آلودگی هوا، نوع آلودگی (ریز گردها، آلودگی شیمیایی و ....) وجداول آلاینده های مختلف هوا هر روز توسط شرکتهای کنترل کیفیت هوا و دستگاههای سنجش آلودگی هوا مستقر در سطح شهرها اندازه گیری و ثبت نمی شوند تا بتوان نتایج آنها را در اخبار برای عموم بیان کرد؟ در دنیای امروز که با تلفنهای همراه مجهز به اپلیکیشن مربوطه می توان با عکسبرداری از هوا میزان آلودگی آن را معین کرد آیا سازمان هواشناسی نمی تواند اوظاع آلودگی هوای بیست و چهار ساعت گذشته و آینده را اعلام نماید؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مريم سليمي در نکوهش آلودگي هوا، اشعاري با نامهاي دود نکنيد! و رنگ تعطيلي سروده است.

 به گزارش مشرق به نقل از فارس، مريم سليمي در کتاب تردد بي تو ، شعري در خصوص آلودگي هوا با عنوان دود نکنيد! دارد که اين شعر را، به همراه شعري جديد از وي با نام رنگ تعطيلي مي خوانيد:

دود نکنيد!

آي جعبه هاي آهنين چهار چرخ
جوهرتان بي رنگ
قلم اگزوزتان شکسته
دفتر آسمان،
خسته از سرمشق دود است
ديگر
دود نکنيد!


*********

رنگ تعطيلي

سياه مساوي سفيد است
که با سفيدش
کودکان ديروز
و با سياهش
کودکان امروز
به تعطيلي مي روند
برف سفيد
و هواي سياه را مي گويم
و فردا
چه کسي مي داند
رنگ تعطيلي
چه رنگي است؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

منابع خبری چین اعلام کردند: «لی گوین‌شین»، ساکن شهر «شیجیاژوانگ» مرکز استان «هبی» در شمال این کشور، شکایت‌نامه‌ای را به دادگاه محلی تسلیم کرده و از اداره حفاظت از محیط زیست شهرداری این شهر درخواست کرده که به وظیفه قانونی خود در کنترل آلودگی محیط زیست عمل کند.

صراط نیوز به نقل از ایسنا نوشت : لی در شکایت‌نامه خود همچنین پرداخت غرامت به ساکنان این شهر به دلیل خسارات ناشی از آلودگی هوا را خواستار شده است. این نخستین‌بار در چین است که یک شهروند عادی دولت را به خاطر کوتاهی در مقابله با آلودگی محیط زیست تحت پیگرد قانونی قرار داده و خواستار دریافت غرامت شده است. لی گوین‌شین در مورد دلیل اقدام قانونی خود گفت:باید به دولت یادآوری کرد که ما شهروندان، قربانیان واقعی آلودگی هوا هستیم.

 این شهروند چینی در شکایت‌نامه خود گفته است که مبالغی را برای خرید ماسک، دستگاه تصفیه هوا و وسیله ورزشی تردمیل برای پیاده‌روی در داخل خانه هزینه کرده و دولت موظف است دست‌کم این مبالغ را به او بپردازد.

وی گفت: علاوه بر خطرات جانی آلودگی هوا، وضعیت موجود باعث وارد شدن خسارت اقتصادی به مردم هم می‌شود که دولت و ادارات دولتی که وظیفه حفاظت از محیط زیست را برعهده دارند، مسئول جبران آن هستند زیرا دولت دریافت‌کننده مالیات بر سود شرکت‌هایی است که در آلوده کردن محیط زیست سهیم هستند.

  به نقل از شبکه‌ خبری بی بی سی، رشد سریع اقتصادی و بی‌توجهی صنایع به حفظ محیط زیست، عامل اصلی تشدید آلودگی هوا در این کشور بوده است. در ماه‌های اخیر، مناطق شمال چین از جمله پکن، گرفتار بدترین وضعیت آلودگی هوا بوده‌اند به نحوی که در مواردی، دولت مجبور شده دستور متوقف ساختن برخی فعالیت‌ها را صادر کند.

 هنوز مشخص نیست که آیا دادگاه محلی شکایت لی گوین‌شین را قابل پیگیری تشخیص دهد و وکیل لی نیز از اظهارنظر حقوقی در این زمینه خودداری ورزیده است. 

تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲

مطالب مرتبط :

درخواست از دادستان کل کشور برای ورود به موضوع توزیع بنزین‌ ناسالم

آسیب دیدگان از آلودگی هوا می‌توانند علیه دولت طرح دعوی کنند

دادستان از عوامل تولید کننده‌ آلودگی هوا شکایت کند



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:آلودگی هوا - شکایت - درخواست غرامت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلوده کنندگان هوا در زندان رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز از محکومیت مدیران دو واحد صنعتی آلاینده هوا به حبس خبر داد.

 به گزارش ۵۵آنلاین به نقل از مهر  رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز از محکومیت مدیران دو واحد صنعتی آلاینده هوا به حبس خبر داد.

علی بنی عگبه گفت: در پی انتشار آلودگی در هوای اهواز در تابستان امسال پرونده یک کارخانه آجرسازی در مراجع قضایی طرح شد.

وی با اشاره به صدور رای پرونده افزود: مدیرعامل این کارخانه به چهار ماه حبس و این شرکت نیز به نشر رای قضایی در رسانه ها محکوم شده است.

بی عگبه همچنین اظهار کرد: یک واحد تولید کننده مخازن و تاسیسات نفتی نیز به دلیل انتشار آلودگی در هوای اهواز پاییز امسال به مراجع قضایی معرفی شده بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز اضافه کرد: بر اساس رای پرونده، مدیرعامل این واحد صنعتی نیز به شش ماه حبس و این کارخانه نیز به تعلیق  یک ساله محکوم شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بیش از 20 پرونده از صنایع آلاینده هوا هم اکنون در مراجع قضایی مطرح شده که در حال بررسی هستند.

تاریخ انتشار : 23 اسفند, 1392 

مطالب مرتبط :

3سال زندان به علت نقض قوانین زیست ​محیطی

مجازات اعدام برای آلوده کردن هوا

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از تخریب گسترده محیط زیست از مسئولان خواست تا حداقل به میزان توجهی که به میراث فرهنگی کشور نظیر تخت جمشید و میدان امام اصفهان می شود، جنگلهای منطقه البرز و هیرکانی مورد حفاظت و صیانت قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدرضا تابش پس ازبازدید از جنگلهای غرب استان مازندران و دیدار و گفتگو با مقامات محلی و مسئولان کشوری ذی ربط، گفت:«ما نباید در پی جویی علل بحرانهای زیست محیطی تنها به عوامل مادی توجه داشته باشیم بلکه علت اصلی بحرانها، بحران معنویتی است که جهان امروز را در بر گرفته و آثار مخرب خویش را در بسیاری از عرصه ها خصوصاً محیط زیست نشان می دهد بنابراین باید با الهام از معنویت و الگو گرفتن از نظاماتی که درخود طبیعت حاکم است به اصلاح امور و رفع تخریب هایی که حیات انسانی را با چالش مواجه کرده است، همت گماریم.»

تخریب گسترده محیط زیست خلاف شرع و عرف و اخلاق و مروت است

وی عدم توجه به نگرش والای دین اسلام به طبیعت و آموزه های فرهنگی را تاسف بار خواند و افزود:«در نظامی که انقلابش برای پیاده کردن اصول و ارزشهای اسلامی شکل گرفته و بن مایه این انقلاب فرهنگی است، تخریب گسترده محیط زیست به هیچ وجه قابل قبول نیست و خلاف شرع و عرف و اخلاق و مروت است.»

کاهش چشمگیر سطح جنگلهای ایران در پنج دهه گذشته یک تراژدی وحشتناک است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی کاهش چشمگیر سطح جنگلهای ایران در پنج دهه گذشته را یک تراژدی وحشتناک توصیف کرد و خواستار آن شد تا در جهت صیانت از حدود 12 میلیون هکتار جنگل باقیمانده که به منزله ریه های تنفسی کشور است، همه قوا خصوصاً مسئولان اجرایی، اقدامات سلبی و ایجابی مؤثری را معمول دارند.

وی جنگلهای منطقه البرز و هیرکانی و بسیاری از گونه های درختی آن را بقایای جنگلهای دوران سوم زمین شناسی خواند که در اروپا فسیل آن باقیمانده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف قانونی خود در مورد آلودگی هوا که پارازیت ها هم یکی از آنها است، عمل می کند.

سید محمد مجابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت:از مجلس ششم تاکنون،مجلس شورای اسلامی در مورد پارازیت ها اقداماتی را دنبال می کند و در کمیسیون های مختلف آن را مطرح کرده است.

وی افزود:اما هنوز به یک جمع بندی نرسیده اند و زمانی که این جمع بندی حاصل شود قطعا اطلاع رسانی خواهد شد.

مجابی گفت:سازمان حفاظت محیط زیست هم به تمام تکالیف قانونی خود در حوزه های مختلف از جمله آلودگی هوا که پارازیت ها هم جزوی از آنها است عمل می کند و پیگر موضوع است.

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت:سازمان محیط زیست هم در این زمینه با مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی دارد و موضوع پارازیت ها را مانند دیگر وظایف خود در مجلس پیگیری می کند و هرگاه دراین زمینه مجلس شورای اسلامی نیاز به اظهار نظر داشته باشد سازمان محیط زیست در مجلس حاضر خواهد شد.

تاریخ خبر: 14/02/1393

مطالب مرتبط :

ابتکار : دولت خطر پارازیتها را کم می کند

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:پارازیت - مجلس - محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 آخرین مصوبه هیات دولت برای کاهش آلودگی هوا که می توان آن را نقطه عطفی در مبارزه با آلودگی هوا دانست، برای اجرا به تمام دستگاه ها و نهاد های مرتبط ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، هیات وزیران بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوبه کاهش آلودگی را تصویب و برای اجرا به دستگاه های مرتبط ابلاغ کرد.

در این مصوبه وظایف دستگاه های اجرایی از جمله وزارت خانه های نفت، نیرو، کشور، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی مشخص شد.

تمام این دستگاه ها موظفند با توجه به لزوم اهتمام جدی برای مقابله موثر با آلودگی هوا، اقداماتی در زمینه سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، نیروگاه ها، مدیریت حمل و نقل و تقاضای سفر، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساخت های شهری انجام دهند. 

این مصوبه تمام دستگاه های اجرایی را مکلف و موظف می کند، تمام مسوولیت های محول شده را در زمان بندی تعیین شده به نحو مطلوبی اجرا شود.

برنامه ابلاغی شامل وظایف دستگاه های اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا و استانداردهای تولید خودرو تا سال 1402 با موافقت دولت و در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها است و تمام دستگاه های اجرایی موظفند اعتبارات لازم برای تحقق اقدامات موضوع را در بودجه سنواتی خود پیش بینی کنند.

بنا بر این گزارش، وظایف وزارت نفت در مبحث سوخت به شرح ذیل است:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بررسی های محققان موسسه اقیانوس شناسی Scripps سن دیه گو آمریکا نشان می دهد که میزان دی اکسید کربن اتمسفر به بیشترین مقدار خود در 800 هزار سال گذشته رسیده است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از نیچر، براساس نتایج این تحقیق میانگین دی اکسید کربن جو به 400 جزء در میلیون رسید و آین امار به مدت یک ماه کامل، در آوریل سال جاری، ادامه پیدا کرد.

محققان احتمال می دهند این میزان، اولین تجربه زمین پس از 800 هزار سال باشد.

میانگین دی اکسید کربن زمین توسط 80 پایگاه در سراسر دنیا اندازه گیری می شود. آمار گزارش شده از این پایگاه ها نشان می دهد که این میزان بین سال های 2012 تا 2013 ، 1.5 درصد افزایش یافته است. افزایش دی اکسید کربن از سال 1990 تاکنون 34 درصد بوده است.

افزایش غلظت گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن مهمترین عوامل گرم شدن کره زمین هستند.

اشتعال سوخت های فسیلی مهمترین منبع تولید گازهای گلخانه ای محسوب می شود. تداوم شاخص گزارش شده در ماه آوریل به منزله یک هشدار جدی برای اکوسیستم زمین است.

زمین شناسان می گویند سن زمین حدود یک سوم عمر جهان است. براساس یک نظریه غالب زمین شناسی زمین حدود 454 میلیارد سال پیش از اتحاد سحابی های خورشیدی به وجود آمد. در پروسه ایجاد زمین ، درواقع این کره خاکی در میلیاردها سال قبل از ابر و گاز میان ستاره ای شکل گرفت.  

تاریخ خبر: 14/02/1393

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 اکسیژن – سایت نامه نیوز به مناسبت سال نو با تعدادی از بازیگران درباره نگرش آنان به سال 92 مصاحبه کرده است. در این مصاحبه ها نکات جالبی درباره توجه مصاحبه شوندگان به آلودگی هوا و مسائل مرتبط با آن وجود دارد که در اینجا این بخش از مصاحبه ها را تقدیم خوانندگان اکسیژن می نماییم.

جعفر دهقان: بهترین اتفاق سال 92 حذف تحریم‌ها و چهره سال ظریف بود/ نزدیک به 100 میلیون از تلویزیون طلبکارم/شهردار شوم آلودگی هوا را برطرف می‌کردمجعفر دهقان - بازیگر فیلم‌های مختارنامه، حضرت یوسف، بوی پیراهن یوسف و اصحاب کهف و  برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم حماسه مجنون در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

- بهترین خبر سال  92 چه بود؟

مذاکرات و حذف تحریم‌ها

- اگر شهردار بودید اولویت کاریتان چه بود؟

آلودگی هوای تهران را برطرف می‌کردم. ماشین‌های بسیاری تولید می‌شود بدون آنکه بخشی از آنها از رده خارج شود. متاسفانه ماشین‌های آلاینده در سطح شهر زیاد است. باید فکری به حال آلودگی هوا کرد.

 

سحر زکریا: همه چیز ارزان می‌شود، یک دروغ سیزده است/ دلا خو کن به تنهایی/ نباید فقط به خاطر پول و گیشه کار کنیمسحر زکریا - بازیگر طنزهای تلویزیونی مهران مدیری ، بازیگر سریالهای «در پناه تو» ،  «پاورچین» و مجموعه «شوخی کردم»

- بهترین خبری که سال 93 می‌توانید بشنوید، چیست؟

 اینکه سفیر صلح شده ام.

- اگر شهردار بودید اولویت کاریتان چه بود؟

اجازه ساخت هیچ برج و مرکز تجاری را نمی‌دادم.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:جعفر دهقان,سحرزکریا,گوهر خیر اندیش,آلودگی هوا,اگر شهردار بودید, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مراجع تقلید در مورد حمایت از جنگلها و مراتع و برخورد با متجاوزان به این ثروتهای عمومی هشدار دادند.

 دکتر جلالی، رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی با برخی مراجع تقلید و علما در قم دیدار و گفتگو کرد. به گزارش شفقنا، مراجع و علما در این دیدارها، ضمن نام بردن از منابع طبیعی به عنوان انفال و سرمایه های طبیعی کشور خواستار فرهنگسازی در زمینه استفاده بهینه از این منابع خدادای شدند.

آنها  با اشاره به بهره برداری نامناسب از جنگلها و مراتع توسط سودجویان اراضی ملی به صورت باندی خواستار مبارزه قاطع با مهاجمان به این اراضی شدند.


 آیت الله موسوی اردبیلی عنوان کرد: با متصرفان اراضی ملی برخورد قانونی شود
 آیت الله العظمی موسوی اردبیلی با تاکید بر اینکه با متصرفان اراضی ملی باید برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد، ابراز داشت: با کسانی که جنگل ها را نابود می کنند باید به مقابله قانونی پرداخت.

به گزارش شفقنا به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم، این مرجع تقلید در دیدار با مهندس جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در سخنانی با ابراز تاسف از اینکه سودجویان اراضی ملی را به تصرف خود در می آورند، اظهار کرد: انفال از سرمایه های ملی محسوب می شود و این گونه نیست که هرکسی بخواهد بتواند بخشی از اراضی و انفال را برای خود کند.     

او با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و آموزش به مردم در راستای فرهنگ سازی حفظ منابع طبیعی، گفت: گزارشی از اقدامات این سازمان باید به اطلاع مردم برسد تا آنها با شرح وظایف و مسئولیت های مختلف این نهاد آشنا شوند.

این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم حفاظت و حراست از جنگل های کشور، اظهار داشت: نابودی جنگل ها منافع بشر را به خطر می اندازد و حفظ آن ها به سود انسان ها خواهد بود. او با بیان اینکه با کسانی که جنگل ها را نابود می کنند به مقابله قانونی بپردازید تصریح کرد: آسیب زدن به جنگلها و مراتع حرام است و مردم باید نسبت به این حکم شرعی آگاه باشند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 روابط عمومی سازمان محیط زیست در اطلاعیه ای تاکید کرد که بنزین پتروشیمی ها آلوده و سرطان زا است.
 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در اطلاعیه اداره کل روابط عمومی این سازمان چنین آمده است: چنانکه هموطنان عزیز اطلاع دارند، دولت دهم برای خنثی کردن تحریم‌ها و تأمین بنزین مورد نیاز کشور در حرکتی ضربتی و بدون برنامه‌ریزی بلند مدت اقدام به تولید بنزین پتروشیمی کرد. در این خصوص با توجه به اظهار نظرات و نامه های سرگشاده منتشر شده در روزهای اخیر ذکر مطالب زیر ضروری است:

1- با مراجعه به منابع اطلاعاتی نظیر کتب مرجع مرتبط با صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به راحتی قابل درک است که صنایع پتروشیمی، حلال‌های بنزن، تولوئن و زایلن تولید می‌کنند. این ترکیبات بعضاً خواص احتراقی (نظیر عدد اکتان) بهتری نسبت به بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها دارند اما سرطان‌زایی آنها اثبات شده است. لذا در هیچ نقطه‌ای از دنیا از حلال‌های تولیدی پتروشیمی به دلیل سرطان‌زایی آن به عنوان سوخت استفاده نمی‌کنند. همچنین در داخل کشور نیز هیچ کدام از موسسات علمی مرتبط نفت و گاز و پتروشیمی چنین راه میانبر، رافع مسئولیت و مضر بر سلامتی جامعه به خصوص کودکان را توصیه نمی‌کنند.

2- در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست بوده، میزان بنزن یک درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد است. در حالی که در بنزین پتروشیمی، بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و میزان آن بسیار فراتر از استانداردهای مورد نظر است. بر اساس نمونه‌های مستقیم برداشت شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران و آنالیزهای انجام شده در کشور آلمان میزان آروماتیک‌ها در بنزین پتروشیمی 48/6 درصد گزارش شده است.

3- به استناد نمونه برداری انجام شده در مرکز آزمایشگاهی سازمان محیط زیست نیز نتایج به دست آمده حاکی ازبالا بودن میزان آروماتیک ها به مقدار 72/63و میزان بنزن 6/98 در صد بوده است. مراکز دانشگاهی مستقلی نیز این آمار را تایید کرده‌اند.

4- بر اساس طبقه بندی آژانس تحقیقات سرطان (IARC) که در سال 2010 انجام پذیرفته بنزن در گروه یک مواد سرطان‌زا قرار داشته و درسایر مجامع علمی این امر نیز به اثبات رسیده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط |

که چرا مردم علی رغم اطلاع از آلودگی هوا و خطرات آن اقدامی انجام نمی دهند به این دلیل است که اجماع و توجه در این رابطه شکل نمی گیرد و از همه مهم تر اقدام جمعی در این رابطه انجام نمی شود.»

فرارو- دکتر سعید مُعیدفر استاد دانشگاه و جامعه شناس در گفتگو با فرارو گفت: «در بحث های جامعه شناسی گفته می شود باید برای هر تغییر و اقدام عاجل نوعی اجماع ایجاد شود.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر باید توجه عمومی ایجاد شود و اگر این اتفاق روی ندهد هر کس به صورت جداگانه درباره آن موضوع خاص صحبت می کند و اهمیتی بدان مشکل داده نمی شود. اما وقتی مجموعه این افراد کنار هم قرار گرفتند مشکلات برای آنها حائز اهمیت می شود.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «اینکه چرا مردم علی رغم اطلاع از آلودگی هوا و خطرات آن اقدامی انجام نمی دهند به این دلیل است که اجماع و توجه در این رابطه شکل نمی گیرد و از همه مهم تر اقدام جمعی در این رابطه انجام نمی گیرد.»

وی ادامه داد: «مادامی که افراد پراکنده هستند اگرچه ممکن است هرکدام اطلاعاتی راجع به یک موضوع خاص داشته باشند، اما زمانی توجه آنها جلب آن موضوع می شود که به صورت جمعی تمرکز کنند.»

وی افزود: «به طور مثال وقتی در خیابان راه می روید تصاویر و چیزهای مختلفی می بینید اما هیچکدام از اینها نظر شما را جلب نمی کند. چیزی نظر شما را جلب می کند که می بینید انبوهی از جمعیت در جایی جمع شده اند.»

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: «لذا اگر از شما سوال کنند که در طول پیاده روی در آن خیابان چه دیده اید توجه شما فقط به آن جایی جلب می شود که انبوهی از جمعیت جمع شده بودند.»

وی تصریح کرد: «بنابراین برای آنکه توجه انسان ها به چیزی جلب شود باید در اطراف آن چیز تمرکز اتفاق بیافتد و جمعیت و اجتماع شکل بگیرد.»

معیدفر گفت: «متاسفانه در جامعه ما در ارتباط با هر کدام از مشکلاتی همچون اعتیاد، آلودگی هوا، فساد، طلاق، خشونت و ... امکان تعامل میان افراد وجود ندارد.»



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: قطار شهری، یکی از نیازهای اساسی شهرهای توسعه یافته و پیشرفته است.

ایرنا - آیت الله محسن مجتهد شبستری روز چهارشنبه در آیین رونمایی از پنج واگن خط یک مترو تبریز، افزود: امیدوارم ورود این واگن ها، مقدمه ای برای افتتاح این طرح عظیم در تبریز باشد.

وی گفت: کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک، جلوگیری از تضییع زمان و ایمن بودن از ویژگی های استفاده از قطار شهری در شهرهای بزرگ است.

آیت الله مجتهدشبستری اظهارکرد: کار مترو بسیار سخت و ظریف است و قطار شهری تبریز باید در اجرای ان دقت کند تا مالکان و صاحبان املاک با کوچک ترین خطری مواجه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: چندین سال است که مساله مترو تبریز مطرح بوده و امروز شاهد مقدمات بهره برداری از آن هستیم و باید قبل از استفاده از این وسیله نقلیه، فرهنگ استفاده از آن را در بین مردم رواج دهیم.

آیت الله مجتهدشبستری گفت: فرهنگ استفاده و همچنین نظافت و نگهداری مترو باید در بین مردم از سوی رسانه ها و مسوولان بازگویی شود تا زمینه برای استفاده مطلوب از این وسیله نقلیه برای شهروندان فراهم شود.

وی همچنین از سازمان قطار شهری تبریز خواست با سرعت و دقت لازم و رعایت تمام جوانب، خط یک مترو تبریز را افتتاح و در اختیار شهروندان قرار دهد.

آیین رونمایی از پنج واگن قطار شهری تبریز که در روزهای اخیر وارد این شهر شده با حضور مسوولان استان و شهرداری و عده ای از مردم در محل پارک ائل گولی برگزار شد.

قرار است با انجام تست های لازم، فاز نخست خط یک مترو تبریز با طول تقریبی هفت کیلومتر از ائل گلی تا باغلار باغی به بهره برداری آزمایشی برسد.
 
تاریخ خبر: 27/01/1393
 
مطالب مرتبط : 
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:تبریز,قطار شهری,مترو,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نزدیک به 30 نفر با در دست داشتن بنر و نوشته هایی ضمن تجمع مقابل استانداری ایلام مدعی شدند که کارخانه سیمان ایلام بدون در نظر گرفتن استانداردها و شاخص های محیط زیستی اقدام به تولید آلودگی هوای منطقه می کند.

به گزارش غرب آنلاینبه نقل از خبرنگار اعزامی ایرنا، به گفته معترضان، گرد و غبار ناشی از فعالیت کارخانه سیمان و نزدیکی آن به منازل مسکونی روستاهای قنات آباد، سراب کارزان، چشمه خزانه و چشمه پهن باعث آلودگی شدید و بروز مشکلات تنفسی و قلبی مردم بخش کارزان شده و حتی بر عملکرد تولید محصول کشاورزی نیز تاثیر منفی گذاشته است.

یکی از معترضان که نخواست خود را معرفی کند، گفت: عملکرد مدیریت کارخانه سیمان ایلام همواره مورد اعتراض مردم بخش کارزان بوده و تاکنون در پیوند با این مشکلات، مراجعه های مختلفی به نهادهای مرتبط و تجمع های متعددی مقابل استانداری برگزار شده است.

تجمع کنندگان پس از نزدیک به یک ساعت از محل پراکنده شدند. به گزارش خبرنگارغرب آنلاین دیروز نیز تجمعی در مجل کارخانه سیمان ایلام صورت گرفته است. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران کارخانه سیمان ایلام در 20 کیلومتری شمال این شهر در کنار و نزدیک به چند روستای بخش کارزان از توابع شهرستان سیروان قرار دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شهرهای تهران و اصفهان بالاترین تعداد مبتلایان به سرطان پروستات را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا،دکتر محمد یزدانی درحاشیه برگزاری هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران،سرطان پروستات را یکی از شایع ترین سرطان های مردان در ایران دانست و گفت:اصفهان و تهران بالاترین آمار ابتلا به پروستات را دارا هستند. 

وی ادامه داد:در حال حاضر علت این امر مشخص نیست ولی حدس زده می شود صنعتی بودن و آلودگی هوا باعث شده که آمار این دو شهر از سایر شهرها بالاتر باشد.

یزدانی به دیگر عوامل ابتلا به سرطان پروستات اشاره کرد و گفت: عوامل ژنتیکی، تغذیه نادرست و وجود مواد سرطانزا در شهرهای صنعتی نقش مهمی در ابتلا به سرطان پروستات دارد.

به گفته وی آلودگی هوا در بروز سرطان مثانه، پروستات و کلیه دخالت دارد.

وی به تمامی مردان بالای 45 سال توصیه کرد که سرطان پروستات را جدی بگیرند و آزمایش خون بدهند تا از عدم ابتلا به سرطان پروستات مطمئن شوند.

یزدانی با بیان اینکه سرطان پروستات قابل درمان است گفت :متاسفانه اکثر بیماران زمانی مراجعه می کنند که بیماری در مرحله پیشرفت قرار دارد.

وی ادامه داد:تشخیص به موقع این بیماری در مردان روش های درمان را آسان تر خواهد و بیمار می تواند از کیفیت زندگی مناسب تری برخوردار شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت : ساماندهی و کاهش آلودگی هوا مطالبه به حق مردم است.

به گزارش ایرنا، دکتر ˈسعید متصدیˈ روز چهارشنبه در دیدار با استاندار مرکزی در اراک افزود:رویکرد دولت تدبیر و امید در تمامی امور حفظ و ارتقای مسایل زیست محیطی است و حل بحران حاد آلاینده های محیطی در شهرهای آلوده ای چون اراک در اولویت برنامه های محیط زیست کشور است.

وی توضیح داد: طرح جامع کاهش آلودگی هوای هشت کلانشهر کشور در هیات دولت تصویب و به استانها ابلاغ شده و می طلبد که بندهای آن با حساسیت و نظارت بهینه دنبال شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: طبق مصوبه هیات دولت از ابتدای سال جاری استفاده از سوخت یورو 4 در هشت کلانشهر آلوده کشور الزامی است و دستگاههای متولی اجرایی و نظارتی استان مرکزی باید در تحقق کامل این مصوبه بکوشند.

متصدی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی امسال اعتبارمناسبی برای اجرای پروژه مقابله با ریزگردها در کشور تصویب کرده که عملیاتی شدن اقدامات این حوزه در بهبود کیفی هوا موثر است.

استاندار استان مرکزی در این دیدار گفت: با آغاز کار مسوولان دولت تدبیر و امید موضوع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک دغدغه ای جدی بوده و با نشستهای تخصصی به صورت علمی در کاهش منابع انتشار آلاینده ها در حوزه حمل و نقل شهری، صنعت و بهینه سازی سوخت کوره های آجرپذیری اقداماتی دنبال شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تحریم ها تاثیر منفی بر روی محیط زیست کشور داشته است و بخشی از آلودگی هوا در کشور به ویژه در کلانشهرها متاثر از این موضوع است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر معصومه ابتکار بعدازظهر دوشنبه در دیدار با رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه و هیات همراه در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد این سفر موجب ارتقای روابط دوجانبه بین ایران و فرانسه شود.

وی گفت: بعد از انتخابات سال گذشته در ایران دکتر حسن روحانی با برنامه های مشخص و رویکردی در زمینه بهبود روابط با دنیا و مناسبات بین المللی به عنوان رییس جمهوری ایران انتخاب شد.

ابتکار تاکید کرد: مهمترین برنامه های رییس جمهوری از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حل و فصل مسایل هسته ای و رفع تحریم ها بوده است که خوشبختانه گام های موثری در این زمینه برداشته شد و امیدواریم این هیات به عنوان نمایندگان سنا به ارتقای روابط دو جانبه کمک کند.

ابتکار در ادامه به مسایل محیط زیستی کشور و دنیا اشاره کرد و گفت: مسایل محیط زیست یک مساله جهانی است و فقط مختص یک کشور نیست زیرا موضوعات زیست محیطی تمام کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد مانند پدیده تغییر اقلیم که بیشتر کشورها با آن درگیر هستند.

معاون رییس جمهوری خطاب به هیات فرانسوی گفت: می دانیم در پاریس هم آلودگی هوا دارید از این رو دو کشور می توانند از تجربیات یکدیگر برای رفع این مشکل استفاده کنند.

ابتکار ادامه داد: دولت دکتر روحانی برنامه ریزی های جدی برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور در زمینه آلودگی هوا، بهبود شاخص های کیفیت زندگی در شهرها، حفاظت از تنوع زیستی و احیای تالاب ها دارد و خوشبختانه اقدامات موثری در این زمینه آغاز شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:تحریم,محیط زیست,رئیس جمهوری,ابتکار,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور از اهتمام ویژه دولت در زمینه کاهش خطرات امواج الکترومغناطیس از جمله امواج پارازیت‌ها خبر داد.
 
معصومه ابتکار در حاشیه دوازدهمین کنگره بین‌المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران با بیان مطلب فوق گفت: می دانیم که امواج الکترومغناطیسی مخاطرات زیادی دارد و باید تحت استانداردها و ضوابط‌ قرار بگیرد. این موضوع بسیار مهمی است که باید در همه زمینه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
 
او همچنین بر نقش شوراها بر کاهش مخاطرات این امواج تاکید کرد و گفت: شوراهای شهر و شوراهای روستاها می‌توانند در بهبود زندگی مردم نقش مهمی داشته باشند. در بعضی شوراها هنوز کمیسیون محیط زیست نداریم اما امیدواریم تا پایان سال تمام شوراهای شهرها و روستاها برای محیط زیست، ساختاری مناسب تشکیل دهند.
 
او با اشاره به روز شوراها گفت: شورای شهرها می‌توانند در زمینه آلودگی، توسعه فضای سبز شهرها و اطراف شهرها و نظارت بر امواج الکترومغناطیسی نقش موثری ایفا کنند.
 
ابتکار همچنین با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت از هر هفت نفر یک نفر به علت آلودگی فوت می‌کند، گفت: یکی از مهمترین گام‌ها حذف بنزین پتروشیمی بود که هم اکنون این بنزین در تهران هست و با بنزین استاندارد جایگزین شده است.
 
ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره توزیع بنزین یورو چهار گفت: هم اکنون توزیع بنزین پاک را در دست داریم ولی در تلاشیم به سمت بنزین یورو چهار برویم.
 
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور همچنین از برگزاری جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور درباره دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: ابعاد زیست محیطی این دریاچه و تمام جوانب آن با رعایت همه مسائل اکونومیک در نظر گرفته شده است و در این پروژه با جلب مشارکت مردم برای توسعه پایدار کشاورزی منطقه و ارتقای زیست محیطی منطقه کار می‌کنیم.
 
10 اردیبهشت 1393
 
مطالب مرتبط :
 
 
 
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:پارازیت - امواج - الکترومغناطیس - شورا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 جاری شدن سیلابهای اخیر ناشی از بارندگیهای مناسب در جنوب شرق کشور باعث آبگیری قسمتهایی از دریاچه هامون شد و حیاتی دوباره به این تالاب بین المللی بعد از حدود ۱۵ سال خشکسالی بخشید.
 
فرارو- به گزارش منابع خبری، با وارد شدن آب به بستر هامون بعد از یک دوره خشکسالی 15 ساله، زندگی و حیات به منطقه سیستان برگشت.
 بر اساس براورد کارشناسان طی هفته جاری کمتر از 10 درصد پهنه 560 هزار هکتاری هامون آبگیری شده که حدود 400 هزار هکتار آن داخل خاک ایران قرار دارد.
 هامون یکی از تالابهای مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که مشترک بین ایران و افغانستان و دارای سه بخش هامون پوزک، هامون صابوری(شاپوری) و هامون هیرمند است که در مجموع تالاب بین المللی هامون را تشکیل می دهند.
 این تالاب در سیستان و بلوچستان و در فاصله 200 کیلومتری شمال زاهدان مرکز این استان در حوره آبریز پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیم روز واقع شده است. عکس های اکبر توکلی عکاس ایرنا از هامون را در زیر می بینید.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سوژه – کامیلا کاظم زاده - بیادش

تا اسم آلودگی میاد، این روزا، اولین تصویر نمایشی رو پرده چشمام، آبی قدیمی سیاه امروزه....ولی وقتی می بینم که دستی از ماشینی بالای شهری بیرون میاد و آشغالی رو به شهر من پرت می کنه، به خودم میام و اسم اون آدم شیکه رو آلوده و کارش رو، تو کارنامه ابداع کنندگان بنزین آلوده ثبت می کنم....

وقتی.... در گیر کار و فکری و یه آدم بیکاری، یک ریز و با یک نت شروع به دهان باز کردن می کنه و از هر دری رگبار می ریزه بیرون و تو داری یه نامه مهم وزارتی! تهیه می کنی و یا محاسبه می کنی و یکهو ذهنت از عبارت « وزارت محترم ...» درگیر سوال  وارده «راستی این خودکارا خیلی خوبن، راستی دشک خریدی؟، راستی فیلم دیشب، راستی اضافه کار»....و راستی های زیاد دیگه میشه و... من........ اسمش رو می ذارم آلودگی اونم از نوع صوتیش....

وقتی جارو فراموش می شه و شلنگ جاشو می گیره و خاک پارکینگ های چند صد متری خونه های بالای شهری هامون با فشار آب هل داده می شن به خیابون، من اسمش رو ایجاد آلودگی به توان دو می ذارم، چون، خشکسالها در راه اند و بی آبی یعنی بیماری یعنی فقر یعنی هزینه از بودجه بهداشت و شویندگان پارکینگها و باز گذارندگان دوش ها و شویندگان ظرفها در جاری آب، همه کارهاشون تو پرونده ابداع کننده بنزین آلوده درج می شه....بابا جان حساب داریم، کتاب داریم و نامه اعمال قابل سنجش....



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر مقدم دانستن امر پیشگیری در مقوله درمان به تصریح عوامل مخاطره آمیز سلامت و همچنین برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل این عوامل خطر پرداخت.

به گزارش سرویس اجتماعی انتخاب به نقل از ایسنا، دکتر علی‌اکبر سیاری در همایش هفته سلامت گفت: هفته سلامت فرصتی است که دستاوردها، مسائل، مشکلات و برنامه‌هایی را که در این حوزه داریم مرور کنیم و به اطلاع مردم برسانیم.

وی سلامت را ودیعه و امانتی از سوی خدا دانست و گفت:‌ ما می‌توانیم 85 سال عمر مفید داشته باشیم، خداوند از نظر بیولوژی این امکان را به انسان داده است البته نقش خودمراقبتی در سلامت افراد بسیار مهم است.

سیاری سلامت را برخورداری کامل از رفاه جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی خواند و گفت: سلامت به معنی نبود بیماری، ناتوانی و معلولیت نیست بلکه باید تمام ابعاد مذکور در آن در نظر گرفته شود. از طرف دیگر تنها 25 درصد عوامل اثرگذار بر سلامت به حوزه بیومدیکال مربوط می‌شود ، 10 درصد آن به مباحث ژنتیک و مابقی به حوزه اجتماعی باز می‌گردد.

ایدز در کودکان کار و خیابان 45 برابر سایرین

وی بیماریهای واگیردار، غیرواگیر، آسیب‌های اجتماعی و هزینه‌های کمرشکن سلامت را چهار عامل تهدید سلامت شهرنشینان خواند و گفت: میزان ایدز در کودکان کار و خیابان 45 برابر افراد دیگر است. در مجموع با خود مراقبتی می‌توان از این عوامل دوری کرد و سلامت را تامین کرد.

وی افزود:‌ هرچه در جامعه بیکاری، بی‌عدالتی، فقر و خشونت کمتر باشد و در مقابل ایمان، تقوا ، مسئولیت پذیری و همچنین آموزش توسعه یافته و پوشش بیمه همگانی را در جامعه داشته باشیم، آن جامعه شاداب تر و سالم تر خواهد بود. بحث خودمراقبتی در تمام حیطه‌ها کارساز است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط |

درگیری لفظی رضا کیانیان با مجری تلویزیون در برنامه زنده!

برنامه زنده «سفر به خیر» که جزء برنامه های دورهمی  مشارکتی چند سال اخیرشبکه سوم است، حاشیه بسیار مهمتری از متن داشت.

ایران گراند (.irangrand.ir) -رضا کیانیان، از بازیگرانی که با تلویزیون و مجلات سینمایی، بازیگر نشده و هم صاحب سبک است و هم صاحب کتاب در حوزه بازیگری، هم بازیگر است و هم هنرمند و هنرپیشه، مهمان برنامه «سفر به خیر» بود. از همان ابتدای برنامه، مشخص بود که کیانیان برای گفتن حرفهای خودش آمده و نه تایید حرفهای مجری که فکر می کند مهمانان برنامه، پسرخاله های او هستند که از خانه خاله آمده اند!

رضا کیانیان، با تسلط همیشگی خود بعد از سلام و احوالپرسی به مجری گفت: من چند دقیقه وقت می خوام حرف های خودم را بزنم! مجری که نگرانی و دستپاچگی در چهره اش دیده می شد، این درخواست را موکول کرد به ادامه برنامه! بعد درباره وانت نیسان از مهمان برنامه پرسید و با برخورد سرد کیانیان مواجه شد. در ادامه مثل اغلب مجری های برنامه های این چنینی که سفارشی و سازمانی است، قصد جمع کردن ماجرا را داشت و به بدترین شکل ممکن برنامه را شیفت داد به گزارشی درباره نیسان ها یا وانت هایی که مسافر سوار می کنند و...بعد هم تصویر واژگونی یک تویوتا که درعقب ماشین کلی آدم سوار کرده بود و...

مجری در ادامه از کیانیان پرسید نظرتان درباره این تصویر چه بود البته قبلش روی تصاویر گفته بود: وای وای...این ها آدم بود پشت نیسان...وای وای...

کیانیان خیلی جدی به مجری گفت: این سئواله که می پرسین درباره این تصویر چه نظری باید داد!

مجری گفت: شما گارد گرفتین! چقدر سخته با شما حرف زدن.

کیانیان توضیح داد: من گارد نگرفتم. شما و برنامه های تلویزیونی چرا عادت دارین سوالاتی از مهمانان بپرسین که جوابشون معلومه! سوال های معمولی که جوابش معلوم است و مجری و مهمان دائم قربون صدقه هم می روند! گفتگوی تلویزیونی که اینطوری نیست.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 8 ارديبهشت 1393برچسب:رضا کیانیان - تلویزیون - سردار مومنی - سفر به خیر - مجری, توسط |

 ارسال پارازیت شرعا جایز نیست و حرام، در حکم گناه کبیره و موجب ضمان است.

شفقنا «پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه» - شفقنا استفتائی را به شرح زیر به دفتر مراجع و آیات عظام فرستاده است:

«با توجه به بهره‌برداری دشمنان اسلام از شبکه‌های ماهواره ای جهت پیگیری و انتشار اهداف خود بر ضد اسلام و ضدمنافع جهان اسلام و ضدفرهنگ جوامع اسلامی از یکسو و آسیب ارسال پارازیت روی این امواج ماهواره‌ای که منجر به افزایش احتمال بروز اختلالات عصبی و مغزی، آریتمی قلبی یا توقف حرکت قلب، مرگ کودکان و نوزادان، ابتلا به سرطان خون، ام‌اس و بیماری‌های صعب‌العلاج می‌شود،از سوی دیگر، آیا ارسال این پارازیت‌ها به لحاظ شرعی مجاز است یا خیر و چه حکمی دارد؟»

پاسخ آیت‌ا... یوسف صانعی : «تصرف در هوا و فضای منزل مردم ولو به‌واسطه ارسال پارازیت که تعدی به سلطه مالکانه و حقوق شخصی مردم محسوب می‌شود، شرعا جایز نیست و حرام می‌باشد چه رسد به آنکه سبب عواقب خطرناک ذکرشده در سوال و ضرر زدن به انسان‌ها و صاحبان فضا باشد که در حرمت و معصیت کبیره بودنش برای ارسال‌کننده پارازیت جای شک و شبهه نبوده به‌علاوه که موجب ضمانش هم می‌باشد».

سه شنبه, 26 فروردین 1393

مطالب مرتبط :

فتوای آیت‌الله موسوی‌اردبیلی درباره پارازیت‌

سازمان محیط زیست به تکالیف قانونی خود در مورد پارازیت ها عمل می کند

ابتکار : دولت خطر پارازیتها را کم می کند



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:پارازیت - یوسف صانعی - استفتا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:آرشا عباسی - نقاشی کودک - آلودگی هوا - اکسیژن, توسط |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.