اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

در میزگردی که به همت خبرآنلاین برگزار شد، دلایل اهمیت اخلاق زیست محیطی در جوامع بررسی شد.
 
طهورا شهبازی: جهان در لبه پرتگاه بحران محیط زیستی قرار دارد. انسان با دستیابی به فناوری ها و تکنولوژی های مختلف تسلط خود را بر طبیعت افزایش داده و در مقیاس های گسترده محیط زیست خود را تخریب می کند. این شرایط برای ایران هم وجود دارد. با شدت و حدت متفاوت از دیگر مناطق دنیا. میزان تخریب محیط زیست از ظرفیت تحمل زمین فراتر رفته. از جمله بحران های زیست محیطی می توان به نابودی لایه ازن، باران های اسیدی، تغییرات اقلیمی، آلودگی های رادیواکتیو، جنگل زدایی، فرسایش خاک، تخریب زیستگاه های حیوانات و موارد بسیاری دیگر اشاره کرد.

در ایران متاسفانه بحث اخلاق زیست محیطی شکل نگرفته است و مردم  و مسوولان آن طور که باید آگاهی و آشنایی لازم را در مورد محیط زیست خود و استفاده های بهینه ای که می توانند از منابع طبیعی و زیست محیطی داشته باشند، ندارند. مصادیق  آن آلودگی های مستمر دریای خزر از طریق منابع انسانی و کارخانه ای، آتش سوزی های پی در پی جنگل ها و سرمایه های ملی، شکار های بی رویه و از بین رفتن گونه های نادر زیستی و آلودگی هوا است که روز به روز بیشتر تنفس می کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:اخلاق زیست محیطی,ایران,آلودگی هوا,سیاستگذاران,مردم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ديگر کم‌کم به یک‌سال می‌رسد، روزهایی که صدای ناکوک محیط‌زیست بلند شده و خبر می‌دهد از بلاهایی که در سال‌های گذشته بر سرش آمده است. دست روی هر حوزه‌ای که بگذاری، صدای ناله‌اش شنیده می‌شود. هوایی که آسمانش رنگ باخت، دریاچه‌هایی که دیگر آبی کمرنگ شده‌اند و جنگل‌هایی که هر روز لکه بزرگی از آن روی نقشه رنگ خاک می‌شوند.

عصر ایران - روزنامه شهروند در ادامه نوشت: وقتی در مقابل رئیس سازمانی که صدای محیط‌زیست شده است، بایستی، دل‌نگرانی‌های بسیاری داری که آنها را پرسش کنی و جواب بگیری از گام‌هایی که برداشته شده و گام‌هایی که قرار است، برداشته شود. زمان هر چقدر هم که باشد برای حرف زدن درخصوص روزهای سختی که محیط‌زیست کشور، سپری می‌کند، کم است.

روزهایی که معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست از آن به بحران یاد می‌کند و ابایی هم ندارد تا بگوید، اتفاقاتی که در این عرصه می‌افتد سقوط آزاد است. با رئیس سازمانی که حالا خود بزرگترین منتقد معضلات زیست‌محیطی شده، به گفت‌وگو نشستیم، با او از هوایی حرف زدیم که بیش از سه‌سال نفس کشیدیم و به سرطان نزدیک شدیم. از بحران آبی گفتیم که بر سر کشور سایه انداخته و با بی‌تدبیری در سال‌های اخیر به فاجعه تبدیل شده و از روزهایی گفتیم که ابتکار امیدوار بود تلاش‌ها به سرانجام برسد و روزهای خوب به محیط‌زیست لبخند بزند.

 مدتی است که می‌گویید وضع محیط‌زیست کشور بحرانی است و حتی اخیرا در سفر به مشهد هم اشاره کردید که برخی از این وضع با نام سقوط آزاد یاد می‌کنند، اگر بخواهید شرحی از وضع محیط‌زیست کشور بدهید از کجا شروع می‌کنید؟ چون شما به‌عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست از هرجا که شروع کنید یعنی آن قسمت بحرانی‌ترین شرایط را دارد.

از جایی شروع می‌کنم که بیشترین تاثیر مستقیم را روی زندگی مردم دارد و بیشترین آثار و عوارض را به لحاظ اجتماعی و اقتصادی بر کشور می‌گذارد؛ مساله آلودگی هوا در راس مشکلاتی است که مستقیما ۳۵‌میلیون نفر از شهروندان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل سازمان محیط‌زیست اولین موضوعی که به آن پرداخت و اولین جلساتی که پیگیری کرد بحث کارگروه ملی آلودگی هوا بود. در همین خصوص جلسات کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور برگزار شد تا بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم و فکر می‌کنم نخستین موضوعی است که دولت در آن دستاورد مشخصی دارد؛ بهبود کیفیت بنزین و سوخت ارایه شده در کشور. در این زمینه پیشرفت کردیم، دستاورد داریم اما هنوز کار زیاد است. کارگروه کاهش آلودگی هوا را در اکثر شهرهای بزرگ همچون اصفهان، شیراز، تبریز، اراک، کرج، مشهد و اهواز با حضور و ریاست استاندار آغاز کرده‌ایم.

 موضوع بعدی، بحث آب است. در سال‌های اخیر، تنش‌های شدید آبی در کشور وجود داشته و در عین حال به موضوع هم بی‌توجهی شده است. مخصوصا تالاب‌ها که به صورت جدی شرایط بحرانی پیدا کرده‌اند. دریاچه ارومیه، تالاب بختگان، پریشان و گاوخونی با مشکل مدیریت آب مواجه‌ هستند. در این بخش‌ها، تنش آبی از یک‌سو، بحران مدیریت آب از سوی دیگر بحرانی جدی را رقم زده است. در بخش کشاورزی ۹۳ منابع آب را با راندمان بسیار پایین، مصرف می‌کنیم.

متاسفانه در بسیاری از مناطق سدسازی‌هایی اتفاق افتاده و برداشت از چاه‌های زیرزمینی هم بسیار فراتر از تحمل سفره‌آبی بوده است. در این مناطق، ارزیابی زیست‌محیطی درستی نبوده و الان باعث شده که ما تالاب یا دریاچه‌ای را از دست بدهیم. این اتفاق در سال‌های اخیر رخ داده و تشدید آن هم در ۸‌سال گذشته بوده است که متاسفانه ما شاهد بی‌توجهی‌های گسترده نسبت به مسائل آب در کشور بودیم. این موضوع یک حرکت جدی را می‌طلبید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 خرداد 1393برچسب:ابتکار - محیط زیست - آلودگی هوا - بنزن - بنزین - آب - دولت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اگر کسی در معرض تنفس آزبست باشد ممکن است 10، 15 سال دیگر به سرطان ریه مبتلا شود. در این مورد هم به دلیل تنفس آلاینده‌های ناشی از این بنزین در سال‌های آینده ، سرطان خون خود را نشان خواهد داد.

سلامانه : این‌روزها بحث‌وجدل‌ها پیرامون وضعیت آلودگی هوای تهران و به‌خصوص نوع بنزینی که عامل اصلی این آلودگی بوده داغ است. مساله آلودگی هوای تهران مربوط به امروز و دیروز نیست. دست‌کم این قضیه از اواسط دهه 70 خورشیدی به‌صورت جدی به یکی از مشکلات اصلی پایتخت بدل شد.

در سه‌سال گذشته (90 تا 92) اما به‌دلیل پاره‌ای مشکلات مدیریتی و اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان به‌خصوص تحریم واردات بنزین و تلاش دولت وقت برای جبران نیاز کشور با تولید و عرضه بنزین پتروشیمی آلودگی هوا شدت بیشتری پیدا کرد. از ابتدای سال‌جاری تولید و عرضه این بنزین در تهران متوقف شد و تاثیرات آن را در بهبود کیفیت هوای این شهر می‌توان به‌وضوح دید. علاوه بر این مخالفان این بنزین از سرطانزا بودن آن نیز خبر می‌دهند؛ موضوعی که مسوولان دولت سابق آن را رد می‌کنند.

برای بررسی جزییات بیشتر همین موضوع به سراغ یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست رفتیم. رشیدی کارشناسی (گرایش پتروشیمی)، کارشناسی‌ارشد و دکترای خود در رشته مهندسی شیمی را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) گرفته است. او همچنین از سال 1375 تا آذرماه سال گذشته در شرکت کنترل‌کیفیت هوای تهران مشغول به کار بود که از اسفند 1382 عنوان مدیرعاملی این شرکت را داشت. پس از آن و در پاییز سال قبل از سوی معصومه ابتکار به‌عنوان سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست مشغول به کار شد. بر همین اساس و با توجه به تحصیلات و سابقه کاری و سمت کنونی می‌توان او را یکی از افراد ذی‌صلاح برای اظهارنظر در رابطه با موضوع آلودگی هوای تهران و آلاینده‌های آن به حساب آورد. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شرق» با رشیدی پیرامون همین موضوع و به‌صورت مشخص‌تر بنزین پتروشیمی و تاثیرات آن بر کیفیت هوای تهران آمده است.

در دوماه گذشته از ابتدای سال 93 هم شواهد ظاهری و هم آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان محیط‌زیست ایران حاکی از آن است که کیفیت هوای تهران تغییرات ملموسی داشته و بهبود پیدا کرده است. آیا واقعا کیفیت هوا بهتر شده است و اگر جواب مثبت است علت آن چیست، باد و باران یا تغییر در کیفیت سوخت مصرفی؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:بنزین - سرطان - دولت دهم - تهران - پتروشیمی- آروماتیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تشکر مسجد جامعی از وزیر نفت برای هوای پاک تهرانرئیس شورای اسلامی شهر تهران از وزیر نفت بابت عمل به تعهداتش درباره توزیع بنزین پاک در تهران به منظور کاهش آلودگی هوای تهران تشکر کرد.

به گزارش نامه نیوز به نقل از فارس، احمد مسجد جامعی در جلسه علنی امروز شورای شهر گفت: در جلسه هیأت دولت که ما نیز حضور داشتیم وزیر نفت را به شورای شهر دعوت کردیم که وی نیز در جلسه شورا حضور یافت و در این جلسه اعضای شورا مهمترین درخواست خود از وزارت نفت را اقدامی فوری برای کاهش آلودگی هوای تهران مطرح کردند.

وی ادامه داد: آقای زنگنه نیز در آن جلسه قول دادند که تهران از سال 93 بنزین پاک مصرف خواهد کرد و دامنه آلودگی هوای شهر بر همین اساس کاهش خواهد یافت.

مسجد جامعی ادامه داد: طبق گزارش شهرداری و آمارهایی که در این مدت جمع‌آوری شده 6 روز هوای پاک و 52 روز هوای سالم داشته‌ایم که 6 برابر مدت مشابه در سالهای گذشته است در همین جهت از دولت و وزیر نفت بابت این اقدام ارزشمند تشکر می‌کنیم.

 1393/2/30    

مطالب مرتبط :

یک روند عجیب در وضعیت هوای تهران

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 1 خرداد 1393برچسب:بنزین پاک - وزیر نفت - شورای شهر تهران, توسط |

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي,سردار مومني,شرايط بخشودگي تخلفات,آخرين اخبار شهري، شهرخبر,مومني,وزارت صنايعاینکه چرا پلیس در کنترل این افراد قانون شکن که تعداد بسیار معدود و مشخصی از جوانان متعلق به خانواده های ثروتمند هستند، توفیق لازم را نداشته است، جای تامل دارد. 

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی - احتمالا تا کنون شاهد خودروهای گرانقیمتی بوده اید که در خیابانهای تهران به ویژه خیابانهای شمال شهر با سر و صدای کر کننده و سرعتهای بالا مشغول تردد و به عبارت بهتر" دور دور" زدن می باشند. خودروهایی با رانندگی مردان جوان یا میانسالی که معمولا سر و وضع و پوشش متفاوتی دارند و حس برتری طلبی از ظاهر، رفتار و رانندگی آنها مشخص است.

هر روز هفته خصوصا پنج شنبه و جمعه شبها بزرگراهها و بلوارهای شمال تهران از قبیل چمران، صدر، کاوه، ارتش، اندرزگو، پاسداران و  ... جولانگاه این شبروهای مالدار است که به تنهایی یا در گروههای دو، سه و چهار خودرویی مشغول تفریح، مسابقه، رو کم کنی و البته ایجاد مزاحمت برای شهروندان هستند.

معمولا از حوالی غروب سر و کله شان پیدا می شود و تا حدود ساعت 3 و 4 بامداد مشغول چرخش و گردش هستند. اگرایستهای بازرسی پلیس یا بسیج در محل حاضر باشند، آهسته می روند و می آیند و رانندگی خارج از عقلانیت و نعره های موتورهای خودروهایشان را آشکار نمی کنند اما به محض رفتن نیروهای انتظامی عملیات مردم آزاری آغاز می شود.

در ساعات پر ترافیک، دلمشغولی شان رژه پر تفرعن با خودرو در خیابان، فخر فروشی به دیگران، جلب توجه با صدای بلند ضبط صوت، عربده کشیدن، گاز دادن های درجا و آویزان شدن از پنجره ها و پنجره سقفی خودرو، دعوا و کتک کاری با یکدیگر و تخلفاتی مانند عبور از روی جداول وسط بلوار و سر به سر گذاشتن با خودروهایی است که توسط زنان و دختران رانندگی می شوند.

 اما در ساعات پایانی شب (حدود 12 شب به بعد) با خلوت شدن خیابان دیوانه بازی و جنون سرعت به اوج می رسد. حالا وقت آن است که مسابقه بدهند تا معلوم شود خودرو کدامشان قویتر و سریعتر است! دریچه های اگزوزها با فرمان رانندگان باز می شوند، پدالهای گاز تا ته فشرده می شوند، زوزه موتورهای خودروها بلند شده چنان بالا می رود که حتی پنجره های دوجداره ساختمانها قابل به باز داشتن آنها نیست. افرادی که خواب هستند با وحشت از خواب می پرند و آدم می تواند لرزش پرده گوشش را کاملا حس کند!  



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:دور دور - پلیس - رانندگی - آلودگی صوتی - خودرو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سام درخشانی در کنار مادرش + عکسآلودگی هوا با سلامت همه مردم در ارتباط است، نبايد ساده از کنارش بگذريد.

سلامت - سام درخشاني يکي از بازيگران موفق و محبوب سينما و تلويزيون است که در اين سال‌ها بازي‌هاي جذابي در مجموعه‌هاي تلويزيوني داشته. او اواخر سال گذشته در نقش يک دلال فوتبال در مجموعه «پژمان» به کارگرداني «سروش صحت» بازي قابل قبولي از خود ارائه کرد...

 سام درخشاني در مجموعه «آواي باران» نيز توانست در قالب يک نقش خاکستري توانايي‌هاي بازيگري‌اش را به خوبي عرضه کند. در «فرهنگ سلامت» اين هفته با او درباره آلودگي هوا، دغدغه‌هاي اجتماعي‌اش، رازهاي سلامت و ورزش و سبک زندگي‌اش و همين‌طور بازي‌هايش به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

 سلامت: به نظر شما چقدر در مجموعه‌هاي تلويزيوني مي‌توان معضلات اجتماعي را مطرح کرد؟

به نظرم يکي از موثرترين راه‌ها براي طرح معضلات اجتماعي، طرح آنها در فيلم و مجموعه‌هاي تلويزيوني است. مثلا در سريال «آواي باران» پديده تکدي‌گري به طور شفاف و تقريبا جامعي مورد نقد و بررسي قرار گرفت؛ جرياني که متاسفانه گسترش زيادي هم در جامعه داشته است و خيلي از کودکان به جاي اينکه سر کلاس به درس خواندن مشغول باشند، سر چهارراه‌ها مشغول تکدي‌ هستند. اين مجموعه توانست هنرمندانه در پس روايت يک داستان جذاب به ريشه‌يابي اين پديده و آثار مخربش بر جامعه و کودکان بپردازد و چون مافيايي پشت اين تکدي‌گري وجود دارد، بايد مسئولان به فکر چاره‌جويي باشند تا ريشه اين پديده مذموم خشکيده ‌‌‌شود.

سلامت: شما هم اهل بازيگري هستيد، هم اهل فوتبال. به نظر شما هنر و ورزش (به‌خصوص فوتبال) از نظر اثرگذاري در جامعه چقدر با يکديگر شباهت دارند؟

هنر و فوتبال هميشه با يکديگر در ارتباط بوده‌اند و بازيگري و فوتبال به يك اندازه براي مردم جذابيت دارند. در سينما و تلويزيون کارهاي زيادي درباره حاشيه‌هاي فوتبال ساخته شده است. هر چقدر اين دو پديده به يکديگر نزديک‌تر شوند، تبعات مثبت بيشتري خواهد داشت. البته اظهارنظر فوتباليست‌ها درباره هنر و برعکسش را چندان درست نمي‌دانم. خودم با وجود اينکه فوتبال بازي مي‌کنم، فقط درباره تيم موردعلاقه‌ام، استقلال، اظهارنظر مي‌کنم اما هرگز نظرهاي تخصصي و کارشناسي درباره فوتبال نمي‌دهم. به نظرم فوتبال مي‌تواند در صورت مديريت صحيح، غير از ارزش‌هاي ورزشي‌اش، تاثيرات زيادي هم در حوزه فرهنگ و دور شدن جوان‌ها از بزه‌هاي اجتماعي داشته باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:آلودگی هوا - سام درخشانی - بنزین - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار تهران گفت: در کنار امضای پیمان خواهرخواندگی دو کلانشهر تهران و پکن، برنامه های مربوط به سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل نیز افزایش می یابد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، محمدباقر قالیباف درباره دستاوردهای سفر به پکن افزود: بین تهران و پکن ارتباط قدیمی و پررونق است و از این رو امضای توافقنامه خواهر خواندگی بین این دو پایتخت فرصتی فراهم می کند تا تبادلات اقتصادی و فرهنگی نسبت به گذشته با سرعت بیشتری صورت گیرد.

وی همچنین مهمترین چالش شهر تهران را آلودگی هوا برشمرد و گفت: ممکن است برای حل مشکل آلودگی هوا موارد دیگری هم مطرح شود که من آنها را رد نمی کنم، اما پایه اصلی مشکل آلودگی هوا حمل و نقل عمومی است.

شهردار تهران تاکید کرد: در این سفر همکاری های پکن و تهران مخصوصا در توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت قرار می گیرد و از ظرفیت های فنی و مالی که دولت جمهوری اسلامی در افزایش ظرفیت حمل ونقل عمومی به ویژه حوزه ریلی و اتوبوس استفاده می شود.

وی یادآور شد: روزانه سه میلیون نفر با سیستم حمل و نقل ریلی جابجا شده و از مترو استفاده می کنند اما تلاش می شود در پایان دوره، این رقم به بیش از 10 میلیون نفر برسد.

وی ادامه داد: مترو تهران بیش از سه برابر توان افزایش ظرفیت دارد و این افزایش ظرفیت نیز به دو روش توسعه خطوط و بالا بردن تعداد واگن ها انجام می شود که در این سفر به توفیقات خوبی در این زمینه دست یافتیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:, توسط |

نمایندگان تهران به دنبال مقابله با آسیب های اجتماعی تهران/از گسترش اعتیاد تا معضلات مربوط به تردد شهری و آلودگی هوا طرح زوج و فرد و طرح ترافیک بزرگ از جمله مواردی است که مسئولین برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ کردند.اما تردد موتورسیکلت ها به صورت آزاد در کل مناطق شهر آلودگی فراوانی حتی تا 8 برابر یک وسیله نقلیه ایجاد می کند.

مجتبی رحماندوست نماینده مردم شهر تهران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با تهران پرس در خصوص فعالیت های مجمع نمایندگان تهران برای رفع مشکلات شهر تهران می گوید.

تهران پرس:آقای رحماندوست در جلسات مجمع نمایندگان چه اقداماتی انجام می دهید؟

به عنوان نماینده مردم شهر تهران در مجلس در تمامی جلسات مجمع حضور داشتم و پیگیر مسائل و مشکلات مردم شهر تهران هستم.در این اواخر نیز در دوحادثه آتش سوزی خیابان جمهوری و مشکلات مربوط به آب شرب پردیس مجمع تشکیل جلسه داد و در حال بررسی علت این دو حادثه است.

تهران پرس:درخصوص پیگیری مسائل مجمع با چه افرادی جلسه برگزار می کنید؟

معمولا مجمع افراد مسئول هر ارگانی را جهت پاسخگویی به مشکلات شهر تهران دعوت می کند.به عنوان مثال در جلسات مجمع شاهد حضور شهردار و استاندار و دیگر مسئولین بودیم که درصدد رفع مشکل گزارش شده باشیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, توسط |

عصر ایران - رییس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در یک صفحه فیسبوک به سوالات مخاطبان به صورت آنلاین پاسخ داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، معصومه ابتکار در این پرسش و پاسخ گفت: در جلسه دولت از همه دستگاه‌ها خواسته شد تا نظام مدیریت سبز، اجرایی شود. چند سال است که قاچاق ماهیان خاویاری بسیار لطمه‌ زده، وضعیت هوای عسلویه اصلا مناسب نیست، اولین کار دولت تدبیر و امید، راه‌اندازی ساز و کارهای محیط زیست بود که در 8 سال گذشته تعطیل شده بود، وزارت نفت تا پایان سال وعده توزیع 50 درصد بنزین یورو 4 در تهران داده است، در بودجه 93 خواسته‌ایم که وزارت نیرو از مازوت به هیچ عنوان استفاده نکند، وزارت ارتباطات کمیته‌ای برای موضوع پارازیت‌ها تشکیل داده است، مساله نگران‌کننده در خصوص پارازیت‌ها اظهار بی‌اطلاعی دستگاه‌های نظارتی است، رسانه‌ها در زمینه مساله خروج از تهران به عنوان راهکار فوری مقابله با آلودگی هوا بداخلاقی کردند، پرداختن به موضوع مرگ پلنگ‌ها تا این حد اندکی ژورنالیستی بوده است، ادغام سازمان محیط زیست کار مناسبی نبوده و به نفع محیط زیست نیست اما تابع نظر نمایندگان مجلس هستیم، مهم‌ترین اقدام در خصوص احیای دریاچه ارومیه اصلاح الگوی کشت اطراف دریاچه است، ۴۵ تالاب بحرانی شناسایی شده‌اند و سواحل خزر باید طوری باشند که مردم بتوانند به راحتی استفاده کنند.

وی که مقارن ساعت 16:30 روز پنجشنبه برای ساعاتی به صورت آنلاین به سوالات مخاطبان پاسخ می‌داد در ابتدا با اشاره به اینکه تشکیل این صفحه کار بسیار ارزشمندی است، افزود: باید از همه روش‌ها برای استمرار امید در جامعه استفاده کرد و در برابر مسئولیت‌ها و وعده‌های داده شده به مردم پاسخگو بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 بهمن 1392برچسب:پارازیت - وزارت ارتباطات - کمیته - ابتکار - فیسبوک , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

شهربانو امانی درگفت وگو با شفقنا: حامیان محیط زیست باید به تعداد مردم ایران باشند/ مراجع تقلید توجه به محیط زیست را توصیه کنند

 شفقنا - زاگرس بهشتی- شهربانو امانی، مشاور امور زنان و خانواده رییس سازمان محیط زیست ایران است و بر ضرورت آموزش در حوزه محیط زیست تاکید دارد. خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) با شهربانو امانی درباره نقش و عملکرد زنان در حفظ محیط زیست و پتانسیل تشکل های غیردولتی و مهم تر از آن تشکل های غیررسمی مذهبی به ویژه هیات های مذهبی زنانه در جهت دهی به حفظ محیط زیست و اقدامات آموزشی به گفت و گو پرداخته است.

 *شما مشاور امور زنان و خانواده رییس سازمان محیط زیست هستید، اساسا چه ارتباطی بین خانواده، زنان و محیط زیست است و شما چه برنامه ای دارید؟

امانی: من از خانم دکتر ابتکار به عنوان یک سرمایه جهانی و سرمایه ملی تشکر می کنم. ایشان در جای واقعی خود قرار گرفتند و امیدوارم بتوانم در کنار خانم دکتر ابتکار به عنوان قهرمان زمین در سرسبز کردن ایران عزیز و به تبع آن جهان تاثیر مثبتی بگذارم. من در گذشته خیلی به صورت بخشی کار نکردم ولی باید توجه داشت، اساس هر جامعه و رکن هر جامعه، خانواده است و رکن خانواده زن و مادر است. از خیل عظیم نیروی کشور به عنوان نیم پیکر موثر جامعه، خانم ها در فرهنگسازی حفظ محیط زیست اثرگذارند و در هر زمان که وارد موضوعی شدند یعنی وقتی آموزش های لازم را دیدند و نقش خود را باور کردند، تاثیرگذاری مثبت و پایداری بر جامعه گذاشتند. اگر از این زاویه نگاه کنیم خانم ها در حفظ محیط زیست می توانند در آموزش کودکان و حتی همسران خود تاثیر داشته باشند، به شرطی که ما سرمایه گذاری مادی و معنوی کنیم و آموزش دهیم؛ البته همه می دانیم ظاهر محیط زیست یعنی چه.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 11 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 عکس : ایرنا

تدبیر24 : موضوع بحران آلودگی هوا و عدم‌ارائه راه‌هایحل‌ پایدار و بلندمدت مساله جدیدی نیست. روزی نیست که درباره این موضوع از جانب مسئولان حرفی زده نشود. اما همچنان مشخص نیست که مسئولان اصلی آلودگی چه کسانی هستند و قربانیان آلودگی هوا باید از چه کسی نزد چه سازمانی شکایت برند. به‌تازگی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه سالانه دوهزار و 700 نفر در تهران جان خود را به‌دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند، گفته است: اگر مرگ بر اثر آلودگی هوا را بر اساس ادله فقهی و حقوقی بتوانیم نوعی قتل به‌حساب بیاوریم کسانی که آلوده‌کننده هستند و به تکالیف دستگاهی خود عمل نمی‌کنند، جرمشان معاونت در قتل محسوب می‌شود و بنابراین، این مساله برخورد جدی حقوقی و فقهی را می‌طلبد. در این زمینه آرمان با بهمن کشاورز، حقوقدان و رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت‌وگو کرده است.

وضعیت آلودگی هوا و پرداختن به این موضوع را به‌طور کل چطور می‌بینید؟

همزمانی آلودگی هوای تهران با رویدادهای دیگری نظیر مذاکرات هسته‌ای، وقایع سوریه، نابسامانی و بمب‌گذاری‌ها در کشورهای همسایه 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

از چند ماه قبل تاكنون مردم اصفهان، سي و سه پل، ميدان نقش جهان و تمام آثار تاريخي و خانه هاي شهرشان را در هاله اي از مه نسبتا غليظ مي بينند و ماجرا به اينجا ختم نمي شود بلکه در برخي مناطق اصفهان گزارش هايي از بارش برف به رنگ قرمز و حتي خاكستري گزارش شد.

به گزارش خبرنگار مهردر اصفهان، درباره اين رخدادهاي عجيب و بي سابقه در شهر اصفهان كه ميان مردم نيز بازتاب زيادي داشته است با احسان مرادي پژوهشگر هواشناسي به گفتگو نشستيم كه در خلال اين گفتگو وي از مسائل جديدي پرده برداشت.

*شما به عنوان يك پژوهشگر آيا رخدادهايی مانند باريدن برف قرمز يا مه ماندگار طي چند ماه اخير را رخدادهايي طبيعي مي دانيد؟

مرادی: قبل از هر چيز بايد رخدادهاي عجيب ديگري را هم به آنچه گفتيد اضافه كنم كه همگي به نوعي به يكديگر مرتبط هستند. چيزهايي مثل فرونشستن يك شبه گردي تيره بر روي تمامي اجسام و اشيا در شهر اصفهان، آن هم در عرض چند ساعت كه در هفته اول ديماه رخ داد و بعد از آن تا به اكنون چندين بار تكرار شده است یا

انتخاب خبر برای اکسیژن : فرشاد منعمیان



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 بهمن 1392برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - سرطان - برف - بنزین , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

هفته هوای پاک تمام شد اما دریغ از یک تکه آسمان خوش رنگ و آبی که نوید دهنده روزی خوش آب‌و هوا باشد؛ ...هفته ای که قرار بود ماشین تک سرنشینی در شهر و خیابان‌ها مشاهده نشود اما همه چیز مثل سایر روزها، ناپاک بود.

شهر خبر به نقل از  قانون -  گویا قرار نیست در دولت جدید نیز گره‌ای از مشکلات آلودگی هوای تهران باز شود و همچنان باید پرونده کاهش آلودگی هوا خاک بخورد. رحمت ا... حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران به بررسی معضل آلودگی هوای تهران پرداخته است:

  آقای دکتر در حوزه آلودگی هوای تهران، چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟ کمیته محیط زیست شورای شهر تهران به ریاست دکتر ابتکار در حال حاضر در قالب کمیسیون سلامت در حال فعالیت است. شورای شهر در این زمینه چه حساسیتی دارد؟
تشکیل کمیسیون سلامت در شورای شهر نشان دهنده این است که سلامت مردم برای  شورا مهم است؛پیگیری مطالبات مردم، در ارتباط با مسائل سلامت، خدمات شهری و ... یک مدیریت با ارزش و قابل تامل است.  اعضای کمیسیون خودشان را موظف می‌سازند که از جایگاه نمایندگی مردم از دستگاه‌های متولی، مطالبه گر بوده و بر عملکرد و وظایف حوزه‌های مرتبط نظارت کنند که این تعامل باعث ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم می‌شود.

  خانم ابتکار در شورای شهر سوم رئیس کمیته محیط زیست شورا بودند و حالا که خودشان متولی امر در سازمان حفاظت از محیط زیست هستند، شاهد اتفاق چندان مثبتی درزمینه کاهش آلودگی هوا نبوده ایم، ارزیابی شما چیست؟
البته اگر چه اثر بخشی عملکرد ایشان چندان قابل مشاهده نیست اما احیای کمیته ملی مبارزه با آلودگی هوا وشورای عالی حفاظت از محیط زیست که سال‌ها تعطیل شده بود، از اتفاقات بسیار مثبت در چند ماه گذشته محسوب شده و نشان می‌دهد که در این حوزه دغدغه و کارهای زمین مانده زیادی وجود دارد. اما چون عوامل آلاینده هوا بسیار متعدد هستند، پس تنها با یک عامل حل شدنی نیست؛ موضوع آلودگی هوا یک موضوع ملی و حاکمیتی بوده و سازمان حفاظت از محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند آن‌را مدیریت و بر طرف کند.بلکه قوه مجریه، قضاییه و مقننه نیز باید در این ارتباط همفکری و تعامل مستقیم و جدی داشته باشند.نه تنها روسای سه قوه، بلکه آقای رئیس جمهورهم باید نشست مشترکی با روسای جمهور منطقه داشته باشند چرا که بخشی از این مشکلات فرا ملی بوده و  نیازمند تعامل با سایر کشورها است همچنین آقای روحانی به عنوان رئیس شورای عالی حفاظت از محیط زیست، تولید سوخت توسط پتروشیمی‌ها را متوقف کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, توسط مریم قلیزاده |

جامعه > سلامت - بیشتر افراد کشور ما الان جوان هستند و بدنشان مقاوم است، تا عوارض این آلودگی‌ها بخواهد خودش را نشان دهد چند سال طول می‌کشد و احتمالا در آینده نزدیک تعداد مبتلایان به سرطان‌ها بیشتر خواهد شد.

 امید کریمی، فهیمه حسن‌میری: بسیاری از کسانی که در شهرهای کوچک ایران زندگی می‌کنند، رویای مهاجرت به شهرهای بزرگ مخصوصا پایتخت و بهره‌مند شدن از امکانات بیشتر را در سر دارند؛ اما ساکنان کلانشهرها و به ویژه تهرانی‌ها طوری در محاصره مشکلات متعدد شهری، اجتماعی و محیط زیستی قرار گرفته‌اند که نه تنها زندگی در این شهرها برایشان لذت بخش نیست بلکه گاهی به یک کابوس وحشتناک تبدیل می‌شود. هوای آلوده که مجال نفس کشیدن باقی نمی‌گذارد، اخبار نگران‌کننده درباره آلودگی آب و مواد غذایی، رشد انواع سرطان، بیماری‌های تنفسی و روحی بخشی از مشکلاتی است که ساکنان شهرهای بزرگ با آنها مواجهند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 دی 1392برچسب:, توسط |

فرارو - یک استاد دانشگاه گفت: «بنده معضل آلودگی هوا در ایران را ناشی از معضل مدیریتی می دانم. یعنی مدیران در کشور ما به صورت معیشتی عمل می کنند. به عبارت دیگر نوع نگاه آنها، نگاه رسیدن کارد به استخوان مردم است و به گونه ای عمل می کنند که در نهایت بتوانند نقش منجی را نیز بازی کنند.»

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «کشور ما از لحاظ شاخص های توسعه عقب تر از دنیا است. یعنی حتی فکر توسعه در کشور ما نسبت به دنیا عقب تر است.»

وی ادامه داد: «آنچه امروز به عنوان بحث اساسی توسعه در دنیا مطرح است، "حکمرانی خوب" است. "حکمرانی خوب" آن نوع حکمرانی است که در اتخاذ هرگونه تصمیم منافع، حیات، معیشت و زندگی مردم مهم باشد.»



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
خبرگزاری فارس: در هوای آلوده زیاد پیاز بخورید

محقق طب سنتی اعلام کرد پیاز خام برای رفع ناراحتی‌های ناشی از آشامیدن آب‌های مختلف در هنگام مسافرت و جلوگیری از ناراحتی‌های ناشی از هوای آلوده، مفید است.

حسن اکبری در گفت وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان فارس در مورد خواص پیاز گفت: پیاز دارای مقادیر زیادی ویتامین c ،فیبر، پتاسیم،منگنز،فسفر،ویتامین  B6 و مس است.

وی ادامه داد: بنابراین پیاز خام برای رفع ناراحتی‌های ناشی از آشامیدن آب‌های مختلف در هنگام مسافرت و جلوگیری از ناراحتی‌های ناشی از هوای آلوده، مفید است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 7 دی 1392برچسب:, توسط |

خیراندیش گفت: اگر قورباغه را در آب 100 درجه بیندازی یک دفعه از آب می‌پرد بیرون اما اگر آب را کم‌کم گرم کنی می‌ماند و می‌میرد. ما مثل همین قورباغه‌هایی هستیم که کم‌کم داریم داغ می‌شویم تا بمیریم و خبر نداریم چه به سرمان می‌آید.

خبرآنلاین: در مراسم بزرگداشت ژیلا مهرجویی، داریوش مهرجویی با حرف‌هایش همه را متاثر کرد. او که با اشک و اندوه بسیار پشت تریبون ایستاده بود گفت: «یک چیزی مرا کفری می‌کند و آن این است که چه چیزی ژیلا را کشت؟ من خیلی غمگینم. این آلودگی هوا، همه را دارد می‌کشد. همه دوستان من سرطان گرفته‌اند! عزت‌ا... انتظامی در بیمارستان خوابیده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 4 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

به گزارش خبرنگار مهر، غبار، سرب، ذرات آلاینده‌، مونواکسیدکربن و...  این روزها به قدر کافی درباره آنها می شنویم و می‌دانیم که بیماران قلبی و تنفسی بهتر است تا حد امکان از خانه خارج نشوند و کودکان و سالمندان هم بیشتر از بقیه مراقب باشند. اما تکلیف افرادی که به هر حال به دلیل شغل و دیگر ضرورتها در معرض آلودگی هوا هستند، چیست؟ چه عوارضی بر آنها دیده می شود و چه باید بکنند؟ یکی از بیشترین عوارضی که دیده می شود عصبانیت و تندخویی است که در روزهای آلودگی هوا در میان افراد حاضر در محیط های آلوده قابل لمس است. همچنین سردرد شایع ترین عارضه ای است که در روزهای آلودگی در میان افراد سالم دیده می شود و البته در این میان تکلیف افراد بیمار جداست. دکتر محمد رضا خدایی، روان‌پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی اراک آلودگی را منبع استرس می داند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 آذر 1392برچسب:, توسط مجید نوش زاده |

Image

... علت آسيب خوردن به لايه ی ازن ، صنعتی شدن لجام گسيخته است . ما محيط زيستی ها هميشه می گوييم : " ما يک کره زمين بيشتر نداريم و بايد از آن مراقبت کنيم ! " بايد بدانيم که کره زمين ظرفيت پذيرش اين همه آلاينده را ندارد ...

برگزیده ای از گفت و گوی "ايران ديدار" با دکتر اشرف السادات مصباح

 گفت و گو کننده : مهرداد شمشيربندی



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 آبان 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.