اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
جامعه > محیط زیست - از دیروز ۲۹ دیماه، هفته هوای پاک شروع شده است. اما هوا پاک که نه، حتی هوای سالم هم در پایتخت وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ماندگاری سرمای هوا و البته نرسیدن هیچ ناپایداری جوی به تهران موجب شده است که آخرین روز دیماه ۹۲ هم مانند روزهای دیگر این ماه (به استثنا یک روز) هوا همچنان ناسالم باشد.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده که هوا در شرایط ناسالم است و شاخص هم روی عدد ۱۲۷ ایستاده است. آلاینده غالب هم ذرات کمتر از دو و نیم میکرون است. روز گذشته هم که روز هوای پاک و نخستین روز هفته هوای پاک بود، هوا در وضعیت ناسالم قرار داشت؛ ۱۱۶.

البته خوشبختانه آلودگی هوا به مرحله هشدار و ناسالم برای همه گروه های جامعه نرسیده؛ ناسالم برای گروه های در معرض خطر.

اما سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است پایداری جوی ادامه داشته باشد. یعنی با آلودگی همچنان بسازید و در انتظار باد و باران باشید. البته از اواخر این هفته و اوایل هفته آینده.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 دی 1392برچسب:, توسط مریم قلیزاده |

انتقاد رضا کیانیان از بی توجهی به آلودگی هوا: آقای رئیس جمهور ستاد بحران برای آلودگی هوا ایجاد کنید

رضا کیانیان، بازیگر سینما در نشست هم اندیشی با اهالی رسانه و مدیران مرتبط با کنترل کیفیت هوا گفت: من چند سال پیش به آقای قالیباف گفتم که نوع دیگری از قتل پنهان، آلودگی هوا است. 

به گزارش شفقنا، رضا کیانیان با اشاره به گفت و گوی چند سال پیش خود با شهردار تهران ادامه داد: در آنجا من به آقای قالیباف گفتم قتل شکلهای مختلفی دارد: با چاقو کشتن، به رگبار بستن و ... ولی شکلهای دیگری از قتل پنهان هم وجود دارد مثل این که آن قدر از کودکان کار بگیریم تا نابود شوند. نوع دیگر آن آلودگی هواست و نمی دانم چرا آن را کسی پیگیری نمی کند. آمار رسمی را ندارم و به طور رسمی هم جایی اعلام نمی شود. روزی 500 نفر را برای آلودگی هوا به بیمارستان می برند که 249 نفر آنها می میرند. این ماجرا ابعاد گسترده ای دارد. باید ببینیم مسئول این آلودگی کیست و مسئولیت بی فکریهایی که در طول زمان نادیده گرفته شده اند، برعهده کیست؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 دی 1392برچسب:, توسط |

 

 

 

 

 

 

 

 





  

 

 تصویر : فردا نیوز

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 دی 1392برچسب:, توسط |
دین و اندیشه - آیت الله محسن غرویان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه اسلام چقدر به محیط زیست اهمیت داده، گفت: در یک روایت داریم الدنیا مزرعة الآخره. دنیا مزرعه آخرت است. مزرعه یعنی محل زراعت و کشت و زرع و وقتی دنیا مزرعه باشد یعنی مثل کشتزاری است که باید کاشت، داشت و برداشت داشته باشیم. یعنی باید این کشتزارها یکسری مراقبت هایی بشود. این می شود همان حفاظت از محیط زیست.

وی افزود: یعنی طبق این روایت وقتی دنیا گفته می شود یعنی همین خانه، جنگل، دریا، آب و هوا، بیابان و همه محیطی که در آن در دنیا زندگی می کنیم. همه اینها اطلاق محیط ریست دنیوی ماست. این به عنوان مزرعه است. هر مزرعه ای هم باید مراقبت شود تا محصول بدهد و اگر مزرعه مراقبت نشود محصول نخواهد داد. این روایت نکاتی را راجع محیط زیستمان در این دنیا حکایت می کند. محیط زیست ما باید سالم و لذت بخش و زیبا و نشاط آفرین باشد و بتواند تغذیه مادی و جسمانی ما را اولاً تأمین کند. به دنبال تغذیه مادی و جسمانی سالم، روح ما هم از نشاط و شادابی برخوردار خواهد شد، زیرا روح و عقل سالم در بدن سالم است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوای تهران یکی از دغدغه‌های این روزهای مردم پایتخت است به طوری‌که مردم عادی نیز برای سنجش میزان آلودگی چشم به برج میلاد و کوه‌ها شمال شهر می‌دوزند تا از این طریق بتوانند میزان آلودگی را بررسی کنند.

 به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران(econews.ir)، هوای تهران که در هفته‌ اخیر و هم‌چنین طی دو روز گذشته بیشترین میزان آلودگی را داشت سبب شد که مسوولان محیط زیست تهران و نیز کارگروه کمیته اضطرار را به صرافت تعطیلی مدارس، طرح زوج و فرد از درب منزل و هم‌چنین ممنوعیت فعالیت واحدهای تولیدی، شن، ماسه، بتن و آسفالت تا اطلاع ثانوی بیاندازد.
کارهایی که هرچند تا حدودی برخی از کارشناسان را راضی نگه داشت اما با اعلام ادامه آلودگی پایدار تا روز یکشنبه عملا نشان داد که هوای پایتحت تا پاک بودن نیازمند دستورات اساسی و یک عزم راسخ از سوی مسوولان و مردم است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس مجلس گفت: در مورد مباحث آلودگی هوا پیشنهادهای مطرح هم باید حمایت مجلس را داشته باشد و هم دولت با جدیت مباحث را دنبال کند.

 به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران(econews.ir)،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه پس از پایان یافتن جلسه غیرعلنی خانه ملت که با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد اظهار داشت: رئیس سازمان محیط زیست در جلسه گزارشی ارائه کردند. وی اضافه کرد: با توجه به آلودگی هوای کشور در برخی از شهرهای مهم و لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای این موضوع و پیدا کردن مسیر روشن برای کاهش آلودگی هوا و همچنین پرداختن به برخی از مشکلات زیست‌محیطی در زمینه‌های جنگل و ریزگردها گزارشی از سوی رئیس سازمان محیط زیست به مجلس ارائه شد. 

رئیس مجلس با ابراز تاسف نسبت به استان‌های جنوبی کشور که با پدیده ریزگردها مواجه‌اند تصریح کرد: قرار شد در این زمینه پیشنهادهای مطرح هم از سوی مجلس حمایت شده و هم از سوی دولت با جدیت دنبال شود. 
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در جلسه غیرعلنی مجلس گزارشی از وضعیت زیست‌محیطی کشور و همچنین آلودگی هوا ارائه کرد. 

تاریخ خبر: 08/10/1392

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 
 
 
 
 
 
 
 
 خبراقتصادی: برخی کارشناسان گفته اند که اگر همه خودروها کاتالیست و کنیستر داشته باشند بیش از 50 تا 80 درصد آلودگی هوای ناشی از دود خودروها کنترل خواهد شد و در این مسیر ایران خودرو اعلام آمادگی کرده که به کنترل آن بپردازد مشروط بر این که جزو مقررات معاینه فنی قرار گیرد و همچنین بودجه این طرح در این وانفسای کمبود نقدینگی و مشکلات مالی تامین شود. به نظر می رسد که لازم است مردم و شهرداری ها و محیط زیست و دولت نیز همراهی کنند تا نفس شهرهای ما بیش از این تنگ نباشد.
كيوان وزيري، مدير اجرا و نظارت بر استاندارد خودروي ايران خودرو ضمن اشاره به لزوم تعويض كاتاليست و كنيستر خودروها پس از اتمام عمر مفيد آن گفت:


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

کاریکاتورهای دیدنی به مناسبت آلودگی هوای تهران (45 عکس)
تصویر : تاپ ناپ
عصر ایران - متخصصان علوم مختلف پزشکی می گویند: آلاینده های موجود در هوا آثار زیانبار متعددی بر جسم و روح افراد به جای می گذارد، به گونه ای که این عوارض حتی سالها افراد را درگیر خود می کند.
به گفته پزشکان، متخصصان و دست اندرکاران بهداشت و سلامت جامعه، پدیده آلودگی هوا بر دستگاه های داخلی بدن همچون دستگاه قلبی و عروقی و تنفسی و همچنین اندام های خارجی مانند چشم و پوست که به طور مستقیم در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند، اثرات مخربی دارد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 دی 1392برچسب:, توسط مریم قلیزاده |

 بیباک نیوز - دکتر ˈاحمد سلامت رادˈ در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: آلودگی هوا به ویژه ذرات معلق منجر به تولید ماده ای می شود که برای چشم افراد به ویژه افراد میانسال و کهنسال خطرناک است.

سلامت راد گفت: افراد سالم جامعه در شرایط آلودگی هوا باید از عینک های محافظ مانند عینک های آفتابی و طبی استاندارد استفاده کنند تا از برخورد مستقیم عوامل خارجی به چشم پیشگیری کنند.

 وی افزود: شستشوی 2 تا 3 بار چشم ها در روز با آب ولرم می تواند مواد خارجی را که وارد سطح چشم شده است، خارج کند؛ همچنین استفاده از شامپوی بچه پیش از خواب برای شستن چشم ها بسیار مفید است.
 سلامت راد ادامه داد:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 دی 1392برچسب:, توسط مریم قلیزاده |
امروز قرار بود سخنرانی در پیش خطبه‌های نماز جمعه به مناسبت هفته هوای پاک را معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست انجام دهد اما روز پنج شنبه در نمابرهای ستاد اقامه نماز جمعه اسمی از ابتکار نبود، به جایش محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،قرار بود سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته به خاطر هفته هوای پاک،رئیس سازمان محیط زیست باشد اما با تغییر برنامه محمدهادی حیدرزاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران جایگزین شد. هرچند که پیش از این هم مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه را انجام داده بود.
حیدرزاده اما در سخنانش گفت: علمای فقهی و حقوقی باید به مساله آلودگی هوا ورود پیدا کنند و اگر مرگ براثر آلودگی هوا را بر اساس عدله فقهی و حقوقی بتوانیم نوعی قتل به حساب بیاوریم کسانی که آلوده کننده هستند و به تکالیف دستگاهی خود عمل نمی‌کنند جرمشان معاونت در قتل محسوب می‌شود و لذا این مساله برخورد جدی حقوقی و فقهی را می‌طلبد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 دی 1392برچسب:, توسط |
حرا به نقل از ایسنا - رئیس دیوان محاسبات از مرگ 15 نفر و بستری شدن 30 نفر در هفت روز در شهر تهران به دلیل آلودگی هوا خبر داد و افزود: مسئولان بدانند آلودگی هوای تهران بسیار جدی است؛ بنده در این خصوص علاوه بر ارسال گزارش به مجلس به رئیس جمهور هم موضوع را گوش‌زد کردم. 
 
امین حسین رحیمی در اولین نشست خبری خود با رسانه‌های گروهی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که در خصوص عملکرد دیوان محاسبات در خصوص آلودگی تهران، میزان خسارات اقتصادی و سهم دستگاه‌های اجرایی پرسید، پاسخ داد: دیوان محاسبات کشور چند سالی است که به حسابرسی زیست محیطی می‌پردازد. این حسابرسی به دلیل سر و کار داشتن با جان انسان‌ها بسیار مهم است.
 
وی گفت: گزارش‌های مختلفی در خصوص موارد مختلف تهیه کرده‌ایم که مهمترین آنها گزارش آلودگی هوای تهران بود که به تازگی به مجلس و سایر مراجع ارسال شد. بیش از 90 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از خودروها و موتور سیکلت‌ها و حدود 10 درصد آن مربوط به کارخانجات و مصارف خانگی است.
 
وی با اشاره به راهکارهای دیوان محاسبات برای کاهش سهم خودروها و موتورسیکلت‌ها گفت: باید هم سوخت خودروها استاندارد شود و هم تولیدات کارخانجات موتورسیکلت‌سازی و خودروسازی استاندارد شود.
 
وی با اشاره به نقص دستگاه‌های اجرایی در افزایش آلودگی هوای تهران گفت: دولت با مصوبات خود و قوانین زیست محیطی مکلف به اجرای قوانین است. شرکت نفت باید تولید سوخت در پالایشگاه‌های کشور را استاندارد می‌کرد ولی فقط پالایشگاه تهران و اراک استاندارد شدند و بقیه پالایشگاه‌ها به حال خود رها شد.
 
وی افزود: متاسفانه دولت قبل در برخورد با پالایشگاه‌ها درست عمل نکرد. متولی اصلی محیط زیست، سازمان حفاظت از محیط زیست است اما متاسفانه این سازمان هیچ آمار و اطلاعاتی از حوزه کاری خود طی سال‌های 90 و 91 در اختیار نداشته است که به دیوان محاسبات ارائه کند. از این‌رو دیوان محسابات کشور علیه مسئولان وقت این سازمان اقامه دعوی کرده و تشکیل پرونده داده است.
 
رئیس کل سازمان دیوان محاسبات کشور افزود: به دلیل تکلیفی بودن نرخ فروش سوخت، پالایشگاه‌ها هیچ انگیزه‌ای برای اصلاح فرایند‌های تولید سوخت از خود نشان نمی‌دهند؛ به همین دلیل بین پالایشگاه‌ها با بهترین سوخت و پالایشگاه‌ها با بدترین سوخت هیچ فرقی وجود ندارد؛ به همین دلیل بنده به رئیس جمهور نامه نوشتم و این مساله را به ایشان گوش‌زد کردم.

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ 
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بیتوته - رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه سخنرانی من پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران قطعی شده بود، گفت: دیشب خبر رسید که ممکن است سخنرانی من منتفی شود. معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت: همراه سفر رییس جمهور به خوزستان هستم و ساعتی پیش مرکز بین المللی بازدیدکنندگان تالاب شادگان را دیدیم؛ رییس جمهور در خرمشهر به معضلات محیط زیست اشاره کرد و از برنامه و عزم دولت برای حل این مشکلات سخن گفت.

ابتکار در بخش دیگری از این پیام فیس‌بوکی خود خاطرنشان کرد: امشب عازم تهران هستم و برای فردا هم حضورم به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها در نماز جمعه قطعی شده بود تا به مناسبت هفته هوای پاک نکاتی را از این طریق به گوش شهروندان به خصوص مؤمنان نمازگزار برسانم که دیشب خبر رسید ممکن است سخنرانی من منتفی شود.«این توضیح را می‌دهم چون ظاهراً خبری مبنی بر عدم حضورم منتشر شده و به واسطه آن خبرنگاران عزیز مکرر امروز تماس گرفته و سؤال کردند.»

وی با تأکید بر اینکه بنده نخستین زنی نیستم که قبل از خطبه‌ها سخنرانی کرده است، گفت: تا آنجا که به یاد دارم مرحوم مریم بهروزی و همینطور خانم وحیددستجردی در زمان وزارت خود در این مکان سخنرانی داشتند . خودم هم بارها در مساجد برای جمعیت‌های خانم و آقا سخنرانی کرده‌ام.
رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: یکبار هم در آفریقای جنوبی سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه بودم و حتی در ترومزوی نروژ برای مراسم اجرای ربانی جمعی مسیحی سخنرانی کردم . بنده حتی یکی، دو هفته پیش در سیستان و بلوچستان یکی از برادران مولوی اهل سنت دعوت کرد تا در نماز جمعه‌شان شرکت و سخنرانی کنم.

تاریخ انتشار : پنج شنبه, 26 دی 1392 

نوشته شده در تاريخ جمعه 27 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کمال تبریزی این روزها دغدغه انتخاب یک ...

عکس : افکار نیوز

 به نظرم نهضت‌هایی می‌تواند برای حل این مشکلات توسط سینماگران به وجود بیاید. مثل ایجاد نهضتی برای مبارزه با زباله‌سازی، یا مبارزه با آلوده‌کردن طبیعت و خیلی نهضت‌های دیگر را از طریق هنرمندان و سینماگران می‌توان پیگیری کرد و به‌نظرم خیلی هم تاثیر دارد. واقعیت این است که ما از نظر فرهنگی مشکلات زیادی در جامعه داریم و اگر بتوانیم از طریق فرهنگ و هنر عمل کنیم این مشکلات به شکل ریشه‌ای حل خواهد شد.

 شبکه ایران: کمال تبریزی کارگردان مطرح سینما در کنار پرویز پرستویی و رضا میرکریمی سه عضو اصلی گروهی بود که به نمایندگی از سینماگران سال گذشته برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به نفع زلزله‌زدگان آذربایجان فعالیت می‌کرد. محمد تاجیک در «شرق» با کمال تبریزی درباره این فعالیت و مسایلی گفتگو کرده است که همه روز با آن روبروییم:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 دی 1392برچسب:آلودگی هوا - مارمولک - کارگردان - سینما - کمال تبریزی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سقوط آزاد ایران در آلودگی هوا

به گزارش افکارنیوز، دکتر سعید متصدی در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل حفاظت زیست گیلان گفت: هر تغییر و تحولی که در استان ها رخ می‌دهد با تمام جامعه ایران ارتباط مسقیم دارد و اگر این تغییر و تحول ها همراه با برنامه نباشد ما را دچار مشکل می کند. وی افزود: نگاه سازمان محیط زیست کشور آینده نگری برای آینده است و اگر برنامه ریزی محقق شود سلامت محیط زیست کشور و مردم تامین می شود. به گفته متصدی، نگاه جدید سازمان محیط زیست کشور با هدفمندی، شاخص گذاری و رصد برنامه ها دنبال می شود تا آینده بهتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در آستانه روز هوای پاک هستیم خاطرنشان کرد: آلودگی هوا در کشور بحثی است که کشور ما به آن دچار است و گرد و غبار در استان های جنوبی و غربی کشور و هچنین آلودگی هوا در استاهای مرکزی همه ما را رنج می دهد و اینکه چرا به این آلودگی هوا دچار شدیم به این علت است که برنامه ریزی ها در قالب های رویدادی بوده است. متصدی با اشاره به اینکه مجدد تلاش می کنیم برنامه ریزی هایی را جایگزین کنیم که به توانمندی های نیروی انسانی، تجهیزاتی و اعتباراتی برسیم تصریح کرد: تحقق این امر نیاز به کسب اعتبارت مناسب دارد.
معاون منابع انسانی محیط زیست ادامه داد: هم اکنون وضعیت آلودگی هوا در سقوط آزاد قرار دارد و در ۸ سال گذشته عملکردها منجر به این شد که در اجرای زیست محیطی آلودگی هوا ۶۰ پله در دنیا سقوط کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, توسط |
عکس : خبر آنلاین
 
ملت آنلاین - محمد رضا زمانی درمزاری(فرهنگ)، حقوقدان و مدیر مسئول موسسه حقوقی و بین المللی زمانی در آخرین یادداشت منتشره نسبت به نقض حقوق شهروندی مردم از سوی دولت و مدیریت شهری در هوای آلوده تهران و کلان شهرها و نیز قتل شبه عمد مردم در این باره هشدار داده و مرگ ناشی از هوای آلوده شهروندان و صدمات وارده به حیات و سلامت آنها را از مصادیق قتل شبه عمد یا مبتنی برخطای محض به موجب قانون دانسته که مستوجب مسئولیت بوده و برضرورت مدیریت بحران هوای آلوده تهران و شهرهای بزرگ و حفظ محیط زیست و حقوق محیط زیست تاکید داشته است. وی در این نوشتار، به تجزیه و تحلیل مبانی مسئولیت قانونی رئیس جمهور، دولت، مدیریت شهری تهران و کلان شهرها در قتل شبه عمد یا خطای محض شهروندان در اثر هوای ناپاک تهران و کلان شهرها پرداخته و بر حق مردم در شکایت از دولت و مدیریت شهری و نیز تعقیب حقوق قانونی خویش و نیز مطالبۀ خسارات قانونی حاصل از صدمات زیست محیطی به جسم و جان و سلامت عمومی خویش و جامعه تاکید داشته است... 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, توسط |
ایران سومین کشور جهان از نظر آلودگی هوا

تیتر آنلاین - مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه معاینه فنی خودروها تاثیر بسیار زیادی بر کاهش آلودگی هوا دارد و باید بیشتر به این مهم توجه شود گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی متاسفانه ایران از رتبه هشتمین کشور جهان از نظر آلودگی هوا به رتبه سوم رسیده است . 

رضوی با بیان این مطلب اظهار کرد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان آلوده ترین کشورهای جهان از لحاظ آلودگی هوا رتبه سوم را دارد وهمچنین در میان کشورهای با جاده‌های خطرناک مقام پنجم را کسب کرده است که این موارد لزوم توجه بیشتر به معاینه فنی را تاکید می کند. وی با انتقاد از قانون معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی گفت: پیش از این ایران هشتمین کشور جهان از لحاظ آلودگی هوا بود که در سال 2013 به رتبه سوم رسیده است. 

ارسال پیامک به دو میلیون خودرو فاقد معاینه فنی
وی در ادامه با اشاره به شناسایی بیش از 2 میلیون خودرو فاقد معاینه فنی که از لحاظ قانون پنج ساله شدن خودرو ها باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند گفت:             



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگی هوا؛ میراث سوء مدیریت

آلودگی هوا با آغاز فصل سرما دوباره به سراغ پایتخت آمد، در حقیقت این امر برای مردم تبدیل به عادت شده و به نظر می‌رسد هیچگاه این پرونده به پایان نخواهد رسید و 12 میلیون جمعیت ساکن تهران با این معضل باید دست و پنجه نرم کنند.

تیتر آنلاین - چند روزی است که آلودگی هوا مجددا نفس پایتخت نشینان را مسدود کرده و به یکباره کمیته کاهش آلودگی هوا تصویب کرد که مدارس مقطع ابتدایی طی دو روز آینده تعطیل شود. همچنین روز گذشته نیز چند مصوبه دیگر را تصویب کرد تا شاید بتوان شاخص آلودگی هوا مقداری کاهش داد.

در حقیقت کارهای صورت گرفته درباره آلودگی‌ها همچون قطره چکانی است که به سختی به نتیجه دست خواهد یافت. 10 سالی از طرح کاهش آلودگی هوا می‌گذرد که به نظر می‌رسد که استارت این طرح بیشتر نمادین بوده؛ چرا که نه تنها آلودگی هوا کاهش نیافته بلکه با افزایش آلودگی هوا در کشور مواجه شدیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دیدار ابتکار با بان کی مون در ورشو+عکس

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
عکس : ایران بالکان

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار توقف تحریم‌های یکجانبه علیه ایران که به روشنی در حوزه محیط زیست ایران، منطقه و جهان تأثیرات مخرب داشته، شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در نامه‌‌ به‌ بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل و دو تن از معاونان وی - که مسئولیت برنامه‌های محیط زیست و عمران و توسعه این سازمان را عهده‌دار هستند ـ با اشاره به اثرات سوء تحریم‌ها ‌علیه ایران نوشت:


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

جامعه > محیط زیست - در سومین جلسه کمیته عوامل محیطی موثر بر سلامت تصویب شد که سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به کاهش غلظت آلاینده‌ها باشد.
 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت ، سومین جلسه کمیته تخصصی عوامل محیطی مؤثر بر سلامت انسان در محل دبیرخانه شورای سیاستگزاری سلامت وزارت بهداشت با موضوع و اولویت برنامه جامع کاهش آلودگی هوا با حضور بیش از 23 نماینده از همه دستگاه های اجرایی و تخصصی کشور تشکیل شد.

در این کمیته تصویب شد که سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است از ابتدای سال 1393 با نظارت بر اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای ۸ شهر بزرگ کشور با مشارکت و همکاری همه دستگاه‌های ذی ربط سالانه حداقل 15 درصد از غلظت متوسط سالانه ذرات معلق PM10 و PM2.5 و حداقل 10 درصد از غلظت SO2 ، NO2 و ازن را نسبت به سال 1392 بکاهد.

بنابراین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای هشت شهر بزرگ کشور باید به گونه ای باشد که پس از 4 سال غلظت متوسط سالانه ذرات معلق در هوای این شهرها حداکثر به 40 در صد و غلظت ازن، SO2 ،NO2 به 60 در صد سال 1392(سال پایه) برسد یا تا حد استاندارد ملی کاهش یابد.سایر آلاینده‌های هوا مانند سرب، بنزن و بنزو آلفا پایرن، طی سال های اجرای برنامه نباید از استاندارد ملی مصوب سال 1388 تجاوز کند.

وزارت بهداشت هم موظف است با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست گزارش سالانه این شاخص ها را به هیئت دولت ارائه کند.

21 دی 1392

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

جامعه > محیط زیست - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های هفته هوای پاک را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، دکتر سعید متصدی در نشست خبری هفته هوای پاک اظهار کرد: برنامه‌های هفته هوای پاک در روز 27 دی ماه با سخنرانی دکتر ابتکار به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه آغاز می‌شود.

وی با اعلام شعار «انرژی پاک، مسئولیت اجتماعی و آسمان آبی» به عنوان شعار هفته هوای پاک در سال 92 اظهار کرد: برنامه‌هایی که در این هفته به اجرا درمی‌آید در طول کل سال برای داشتن هوایی پاک و آسمان آبی به اجرا درخواهد آمد.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 اصفهانی ها امسال در کنار مکان های عجیبی مانند سی و سه پل،پل خواجو و میدان نقش جهان که در شهرشان داشتند شاهد برف قرمز و خاکستری هم هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین،به نظر می رسد آلودگی هوا در نصف جهان به حدی است که امسال مه وبرف قرمز و خاکستری آنجا را پوشانده است.در همین زمینه احسان مرادی پژوهشگر هواشناسی دلایل علمی آن را اعلام کرده است.
خلاصه مهمترین اظهارات این پژوهشگر در گفت و گو با مهر بدین شرح است:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - برف - قرمز - خاکستری, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به وضعیت آلودگی هوا گفت: روزی 240 نفر بر اثر آلودگی هوا می میرند و این در حالی است که بسیاری از موارد آلودگی هوا از مردم پنهان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا کیانیان روز چهارشنبه در نشست بررسی آلودگی هوای تهران که در برج میلاد با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار داشت: چند سال قبل در جشنواره طنز اعلام کردم که قتل شکلهای مختلفی دارد که به صورت مختلف با استفاده از چاقو و آلات مختلف رخ می دهد. البته قتل شکلهای پنهانی هم مثل کار کشیدن از کودکان در سر چهارراه ها یا مریضی آنها دارد.

مرگ روزانه 249 نفر به خاطر آلودگی هوا

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا هم باعث قتل می شود افزود: نمی دانم چرا کسی این موضوع را پیگیری نمی کند. وقتی لقب قتل به آلودگی هوا می دهیم چشمها باز  می شود و مسئولان به دنبال آن می روند. متاسفانه آمار رسمی مرگ بر اثر آلودگی هوا اعلام نمی شود اما چندی قبل اعلام شد روزی 500 نفر به علت آلودگی هوا به مراکز درمانی منتقل می شوند که 249 نفر از آنها جانشان را از دست می دهند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 25 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بهره هوشی کودکانی که در اطراف فرودگاه مهرآباد زندگی می کند کمتر از سایر کودکان شهر است.

به گزارش خبرنگار مهر، حشمت الله بسطامی روز چهارشنبه در نشست بررسی آلودگی هوا که در برج میلاد برگزار شد اظهار داشت: بهره هوشی کودکانی که در محدوده فرودگاه مهرآباد زندگی می کنند کمتر از سایر کودکان شهر است. ضمن اینکه نوزادانی که در این منطقه به دنیا می آیند دارای وزن کمتری هستند. میزان تحصیلات در میان اهالی این منطقه بسیار کمتر از سایر مناطق است.

وی ادامه داد: باید از وزارت بهداشت پرسید چرا آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اعلام نمی شود، ما نمی خواهیم سیاه نمایی کنیم، نمی توانیم سرمایه های ملی را به خاطر آلودگی هوا از دست دهیم، امروز عزت الله انتظامی به خاطر آلودگی هوا در بستر بیماری است. جمشید مشایخی به شمال کشور سفر کرده است و رضا کیانیان نیز 8 سال است به خاطر آلودگی دچار مشکل تنفسی شده است.

به گفته سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوای تهران هیچکسی قصد سیاه نمایی ندارد و هوای شهر امروز خاکستری است اما روزی می آید که این هوا سیاه شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 25 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عکس : شبکه ایران
 
آفتاب: دکتر بهزاد دماری، رییس واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخی اخبار مبنی بر افزایش بروز سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و ریوی و ارتباط آن با آلودگی هوا، گفت: مبحث آلودگی هوا از حیطه‌های مختلف برخوردار است؛ مساله ریزگردها، آلودگی هوا در شهر تهران و کلانشهرها و دیگری اتفاقی که چندی پیش در اهواز رخ داد.
 
وی دراین باره افزود: این مبحث برهیچ کس پوشیده نیست که آلودگی هوا و ریزگردها بر بیماری‌ها تاثیر دارند. در این باره سوال آن است که چطور در کشور شوراهای متعددی برای کاهش آلودگی هوا وجود داشته و مصوبات خوبی هم دارند، اما این مصوبات هیچ گاه اجرایی نمی‌شوند؟


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 25 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

محیط زیست گردشگری - فرازنیوز: تعدادی از فعالان فرهنگ و هنر در نامه ای به معصومه ابتکار،‌ رییس سازمان محیط زیست نوشته اند که برای برای مقابله با بحران های زیست محیطی، با این سازمان همکاری کنند. آنها در گام نخست اعلام کرده اند یارانه هایشان را به محیط زیست می دهند.

به گزارش فرازنیوز، در این نامه که با عنوان «بار دیگر سرزمینی که دوست می‌دارم» شروع شده، چنین آمده است:
 
«همه‌جای ایران سرای ماست» این گفته علاوه بر احساس تعلق به یک سرزمین، به معنای تاثیر هر رخدادی در هر گوشه آن در زندگی و آینده تک تک ما و نسل‌های آینده است. دریاچه ارومیه فقط متعلق به اهالی اورمیه نیست و تاثیر نابودی آن و پیامدهای فاجعه‌بارش در زندگی نه تنها تمام ایرانیان، که در بوم‌زیست زمین انکارناپذیر است. از بین رفتن جنگل‌ها، خشک شدن زاینده‌رود، بحران رود کارون، وضعیت ناگوار اقلیم خوزستان به‌ویژه آب و هوای اهواز و برخی استان‌های مرزی و غربی کشور همچون ایلام، بحران دریاچه هامون، آلودگی مرگبار هوای تهران، اصفهان، اراک و دیگر شهرهای بزرگ و... نه تنها نتیجه تغییرات آب و هوایی کره زمین و بی‌اعتنایی ما مردم به محیط زیست، که به ویژه پیامد طرح‌های نسنجیده دولت‌ها است.
 
وضعیت محیط زیست کشور، بنا بر گزارش نهادهای دولتی و مدنی، به مرز فاجعه رسیده و دیری است که زنگ خطر در حوزه‌های گوناگون آن به صدا درآمده است. نه فقط در ایران که در تمام جهان، مشارکت مردمی در اموری چون جلوگیری از تخریب محیط زیست و فجایع ناشی از آن امری است رایج و حتا واجب. بی‌تردید نهادهای دولتی نیز وظیفه دارند که با تمام امکانات خود به یاری حرکت‌های مدنی بیایند و از آن‌ها به طرق گوناگون در نیل به اهداف‌شان حمایت کنند.
 
درنگ جایز نیست. هر تاخیری در مبارزه با بحران زیست‌محیطی زیان‌های جبران‌ناپذیر و ماندگار بر پیکر سرزمین‌مان بر جای خواهد گذاشت. بیایید دست در دست هم بگذاریم و در عمل باورمان را به شعار همه‌جای ایران سرای ماست جامه عمل بپوشانیم.
 
ما امضاکنندگان - فعالان عرصه فرهنگ و هنر - با درک این وضعیت بحرانی از مدتی پیش نگرانی جدی خویش و ضرورت اقدامات فوری را برای پیشبرد هدف‌های کوتاه‌مدت و درازمدت در حوزه فضای زیست سرزمین خود با مسوولان این حوزه درمیان گذاشته‌ایم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 دی 1392برچسب:آلودگی هوا - تهران - ایران - هنر - محیط زیست - یارانه - هنرمندان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عکس : فراز نیوز
 
زیست بوم/ داریوش مهرجویی: داریوش مهرجویی در یادداشتی خطاب به معصومه ابتکار که شرق آن را منتشر کرده است نوشت:

سلام و احترام خدمت سرکار خانم ابتکار، ریاست محترم سازمان محیط‌زیست ایران؛

با تشکر از ابراز همدردی و تسلیت جهت درگذشت خواهرم ژیلا مهرجویی و پاسخ به پرسش‌های اینجانب در‌ مورد آلودگی هوا و توضیح دقیق از فعالیت‌های سازمان خود در جهت حل این معضل از طریق برقراری سمینارها و کنفرانس‌ها در زمینه‌های مختلف میزان آلودگی هوا و نحوه سنجش و تخمین آن وشیوه‌های مبارزه و ریشه‌کن‌کردن آنها و نیز فعالیت‌های تحسین‌برانگیز سازمان شما در حل معضل ریزگردها و غبارها و همکاری با کشورهای همسایه در این زمینه همه باعث ستایش اینجانب در جهت توجه بسیار زیاد شما به این معضل بوده و دریغ از اینکه از سال‌های 84 به بعد همه نیت‌های خیرخواهانه و تلاش و همت شما به باد رفت و جلو کارهای خیر و مردم‌پسند شما را گرفتند... به هر حال خیلی ممنون که اینچنین وقت گرانبهای خود را صرف توضیح فعالیت‌های خود در این مدت کوتاه صدارت در سازمان خود کرده‌اید، ولی همیشه این پرسش برای من باقی است که چرا هیچ‌گاه راهکاری، همانطور که گفتید، ضربتی و عملی و عملگرا ارایه داده نمی‌شود و درباره موضوع بسیار حساس آلودگی هوا همچنان به‌عنوان تز و نظریه‌ای انتزاعی صحبت می‌شود و آلودگی هوا همچنان پایدار و هر سال بد و بدتر می‌شود؟ ‌



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
هومان خاکپور: ايرانگردي زيرساخت ...
زیست بوم/هومان خاکپور*:چند وقت پیش گروهی از هنرمندان و اهالی فرهنگ با انتشار نامه‌ای خواستار توجه بیشتر مسئولان به مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هوا شدند. آنها عنوان کردند یارانه خود را به مسائل زیست‌محیطی اختصاص می‌دهند و رئیس سازمان محیط‌ زیست نیز به تازگی از این اقدام هنرمندان تشکر کرده است.
 نا گفته پیداست بخشیدن یارانه برای رفع مشکلات زیست‌محیطی اقدامی نمادین است. شاید پولی که از این راه کسب می‌شود در مقابل هزینه‌هایی که باید صرف فعالیت‌های زیست‌محیطی شود ناچیز باشد. با این وجود کار انجام شده قابل ستایش و ارزشمند است و می‌تواند گام اول برای درگیر کردن اقشار مختلف جامعه در مسائل زیست‌محیطی باشد.
برخی از گروه‌های اجتماعی مانند هنرمندان و ورزشکاران جایگاه اجتماعی بالایی در میان مردم دارند و بخشی از مردم، از آنها الگو می‌گیرند. وقتی آنها نسبت به مساله آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی واکنش نشان دهند، شهروندان دیگر نیز در این زمینه حساس می‌شوند. همانطور که این موضوع باعث می‌شود مسئولان نیز در این زمینه حساسیت بیشتری به خرج دهند و رفع آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی را در اولویت کاری خود بگذارند. کاری که هنرمندان کرده‌اند در دیگر کشورها نیز معمول است.
 ما شاهد هستیم برخی از هنرپیشه‌ها و ستاره‌های سینما اقدام به حمایت از یک گونه خاص جانوری که در معرض نابودی است، می‌کنند. اگر می‌خواهیم مشکلات زیست‌محیطی ما حل شود، باید به این سمت حرکت و اصناف و اقشار مختلف را درگیر کنیم. گام اول را هنرمندان برداشته‌اند اما، گروه‌های دیگر مانند ورزشکاران می‌توانند این حرکت را ادامه دهند. یکی از مسائل مهم در بحث آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی فرهنگسازی است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 به دلیل شرایط نامساعد جوی و آلودگی شدید هوا مسافران هوایی تهران ـ تبریز مجبور به پیاده شدن در فرودگاه ارومیه شدند.

عصر ایران - به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز پرواز شرکت هواپیمایی آتا به شماره 5242 قرار بود ساعت 15 و 40 دقیقه فرودگاه مهر‌آباد را به مقصد تبریز ترک کنند که با اعلام شرایط نامساعد جوی مجبور به تاخیر چند ساعته شد.

بر اساس این گزارش پس از نزدیک سه ساعت تاخیر بالاخره این پرواز انجام شد که پس از ورود هواپیما به فضای تبریز و آمادگی برای فرود در فرودگاه بین‌المللی تبریز خلبان عدم دید مناسب برای نشستن در باند فرودگاه را به باند مراقبت اعلام کرد و این امر باعث شد به سمت فرودگاه ارومیه حرکت کرده و در فرودگاه این شهر به زمین بنشیند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی نسبت به نقش مخرب بارانهای اسیدی بر فراز تخت جمشید تاکید و اعتقاد دارند که این بارشها مرگ خاموش میراث 2500 ساله را درپی خواهد داشت.
مهر: آثار تاریخی همواره در معرض تخریب و فرسایش عوامل طبیعی و انسانی قرار دارند که برخی از این عوامل اجتناب ناپذیر است. یکی از این عوامل، بارانهای اسیدی است که کارشناسان معتقدند که بارش چنین بارانهای اسیدی تخریب تخت جمشید و نقش رستم را در طول زمان درپی خواهد داشت.
یکی از منابع این بارانهای اسیدی  پتروشیمی مرودشت است که طی این سالها کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی اعتقاد دارند که دودی که از این واحد صنعتی متصاعد می شود بارانهای اسیدی را به همراه خواهد داشت که بر فراز تخت جمشید و نقش رستم می بارند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از قرار گرفتن هوای پایتخت در شرایط هشدار خبر داد و گفت: در حال حاضر شهرک چشمه با قرار گرفتن ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد 169 آلوده ترین منطقه تهران است.

حشمت الله بسطامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر میانگین شاخص ذرات معلق کمتر از دونیم میکرون در پایتخت روی عدد 152 ایستاده و هوای پایتخت در شرایط هشدار است. به گفته وی، این شاخص نسبت به روز گذشته 15 واحد افزایش نشان می دهد.

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: در حال حاضر شاخص ذرات معلق در ایستگاه شهرک چشمه منطقه 22 روی عدد 169، پاسداران واقع در منطقه 3 پایتخت روی عدد 168 و دروس منطقه 3 روی عدد 168 ایستاده تا این مناطق را  به ترتیب آلوده ترین مناطق تهران قرار دهد. وی افزود: در حال حاضر کم آلوده ترین مناطق پایتخت به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون به ترتیب گلبرگ منطقه  8 با ایستادن شاخص روی عدد 119، شهرداری منطقه 15 با ایستادن شاخص روی عدد 123  و شهر ری منطقه 20 با ایستادن شاخص روی عدد135  هستند.

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: در این شرایط  توصیه می شود سالمندان، کودکان، بیماران قلبی و ریوی از تردد غیر ضروری و سایر افراد از انجام فعالیت شذید بدنی در فضای باز خودداری کنند.

تاریخ مخابره : 23 دی 1392

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 دی 1392برچسب:, توسط |
 
تشکیل کمیته مشترک مجلس و شورای شهر برای بررسی مشکلات تهران/ورود دادستانی کل برای احقاق حق مردم در برابر آلودگی‌ هوا
 
 
 سرویس اجتماعی:عضو مجمع نمایندگان استان تهران٬ با یادآوری پیشنهاد مجمع نمایندگان و اعضای شورای شهر تهران برای ورود دادستانی برای احقاق حق مردم در برابر آلودگی‌ هوا در تهران٬ گفت: دادستانی باید به عنوان شاکی عموم مردم در تهران به بحث‌هایی چون آلودگی هوا که سرطان‌زاست ورود کند.
 
مجتبی‌ رحماندوست در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت٬ با یادآوری جزییات جلسه امروز (چهارشنبه 18 دی‌ماه) مجمع نمایندگان استان تهران با اعضای شورای اسلامی شهر٬ گفت: پیرو جلسات مشترک مجمع نمایندگان تهران در قوه مقننه با اعضای شورای شهر تهران، امروز نمایندگان مجلس مهمان اعضای شورای شهر بودند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 دی 1392برچسب:, توسط |
خبر آنلاین - جامعه > سلامت - به گفته برخی پزشکان، تولد نوزادان کم وزن، در کلانشهرهای کشور رو به افزایش است. هر چند پژوهش علمی درباره شیوع تولد نوزادان کم وزن صورت نگرفته، ولی برخی کارشناسان، علت این امر را آلودگی هوا در کلانشهرها می دانند،

امید سلیمی بنی: آمار رسمی اعلام شده از وزارت بهداشت و درمان می گوید سال گذشته نزدیک به 110 هزار نوزاد نارس در کشور به دنیا آمده، یعنی نزدیک به 8 درصد نوزادان ایرانی، زودتر از موعد مقرر، پا به جهان گذاشته اند. این در حالی است که آلودگی هوا باعث می شود جنین نتواند از اکسیژن کافی برخوردار شود و به همین دلیل لاغر و زودتر از موعد مقرر، به دنیا می آید.

         
     


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 دی 1392برچسب:, توسط |

جامعه > سلامت - بیشتر افراد کشور ما الان جوان هستند و بدنشان مقاوم است، تا عوارض این آلودگی‌ها بخواهد خودش را نشان دهد چند سال طول می‌کشد و احتمالا در آینده نزدیک تعداد مبتلایان به سرطان‌ها بیشتر خواهد شد.

 امید کریمی، فهیمه حسن‌میری: بسیاری از کسانی که در شهرهای کوچک ایران زندگی می‌کنند، رویای مهاجرت به شهرهای بزرگ مخصوصا پایتخت و بهره‌مند شدن از امکانات بیشتر را در سر دارند؛ اما ساکنان کلانشهرها و به ویژه تهرانی‌ها طوری در محاصره مشکلات متعدد شهری، اجتماعی و محیط زیستی قرار گرفته‌اند که نه تنها زندگی در این شهرها برایشان لذت بخش نیست بلکه گاهی به یک کابوس وحشتناک تبدیل می‌شود. هوای آلوده که مجال نفس کشیدن باقی نمی‌گذارد، اخبار نگران‌کننده درباره آلودگی آب و مواد غذایی، رشد انواع سرطان، بیماری‌های تنفسی و روحی بخشی از مشکلاتی است که ساکنان شهرهای بزرگ با آنها مواجهند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 دی 1392برچسب:, توسط |
زیبا کلام در نامه ای با عنوان «نام و یاد حضرت حق» خطاب به «سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار» با عنوان «ریاست محترم سازمان محیط زیست کشور»، نوشته است. به گزارش امید به نقل از ایرنا درمتن این نامه آمده است:

با سلام و تحیات و شرمنده از تصدیع اوقات شریف. خانم دکتر ابتکار مهربان و نوع دوست، من و خانواده ام بی صاحب هستیم و تقاضا داریم بر ما ترحم نموده و صاحب ما شوید. ما چون بی صاحب هستیم، پالایشگاه های کشور هر آشغالی را به نام بنزین و گازوئیل تولید می کنند و هوای شهرهایمان را به این روز سیاه نشانده اند.

ما چون بی صاحب هستیم، علی رغم آنکه کشورمان دارای سومین ذخیره اثبات شده گاز دنیا هست، مع ذلک به واسطه فقدان سرمایه گذاری های لازم به منظور ذخیره سازی گاز در کشور، به مجرد آنکه هوا اندکی سرد می شود جدای از قطع گاز در بخش هایی از کشور، گاز نیروگاه ها و بسیاری از صنایع دیگر هم قطع می شود و آنها لاعلاج می بایستی سوخت های فسیلی مصرف کنند که از نظر میزان آلایندگی هوا با بنزین هایمان کورس گذاشته اند.

شاید اگر بانوی خوش قلب و نیکوکاری مثل شما از راه صدقه و بنده نوازی با تصاحب ما باعث شوند تا ما از بی صاحبی به درآییم، در آن صورت مسئولین دلسوز، فداکار ، و بالاتر از همه ایثارگرمان که فکر دیگری به جز خدمت به این مردم ندارند، وقتی متوجه شوند که ما خیلی هم بی صاحب نیستیم، به خودشان اجازه ندهند که با تولید هر آشغالی در پالایشگاه های کشور هوای شهرهایمان را به این روز سیاه بیندازند.

اعضای اُناث خانواده ام دستان پرمهر و عاطفه آن بانوی نیکوکار را می بوسند.

دعاگو صادق زیباکلام متکفل یک خانواده بی صاحب

تاریخ انتشار : 21 دی, 1392

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
امید - روزنامه قانون نوشت:خوزستان استاني كه ذخاير نفتي زيادي را در خود نهفته است و مي‌توان گفت قلب تپنده اقتصاد ايران است، خوزستان استاني كه بيشترين زخم‌ها را از جنگ 8 ساله ايران و عراق خورده است، حال پس از سال‌ها كه از جنگ مي‌گذرد باز هم خوزستان و شهرهايش هزينه جنگ و نفت را مي‌دهد. از يك سو آلودگي هواي اهواز بر اثر وجود گاز سولفور در هوا و از سوي ديگر هجوم ريز گردهايي كه آلوده به مواد شيميايي و اورانيوم ضعيف شده مانده در خاك هستند. گويي سرنوشت اين استان كه قلب تپنده اقتصاد ايران است با محيط زيست نا خوشايند گره خورده است. از يك سو آبي كه مي‌خورند مايع ممات است و از سوي ديگر هوايي كه تنفس مي‌كنند بوي مرگ مي‌دهد. باران رحمت برايشان مايه زحمت است و مردم را روانه بيمارستان مي‌كند. صيدعيسي دارايي نماينده انديمشك در گفت و گو با روزنامه «قانون» با بيان اينكه آلودگي هوا معضلي بسيار بزرگ براي استان خوزستان و ديگر استان‌هاي همجوار با كشور عراق شده است مي‌گويد: البته آلودگي هوا در استان خوزستان شديدتر است و ما در استان خوزستان دو نوع آلودگي هوا داريم.

او در تشريح انواع آلودگي هوا در استان خوزستان اظهار مي‌دارد:‌ در مورد آلودگي هواي استان خوزستان يكي مسئله آلودگي هواي صنعتي است و ديگري بحث ريزگردها كه وارد اين استان مي‌شود. دارايي در ادامه با اشاره به جلسه نمايندگان استان خوزستان با رئيس جمهور ادامه مي‌دهد:‌ آقاي روحاني در اين مورد گفت كه مسئله ريزگردها نياز به برنامه‌ريزي بلند مدت دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 دی 1392برچسب:ریزگرد - عراق - اورانیوم - آمریکا - خوزستان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  سازمان محیط زیست: گزارش آلودگی هوا سانسور می شود

کارتون: سانسور گزارش آلودگی هوا

منبع : برترینها به نقل از شرق

تاریخ انتشار: ۰۹ آبان 1392

نوشته شده در تاريخ شنبه 21 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 "لایت فاگ" شرکتی است که برای از بین بردن آلودگی هوا در شهرهای صنعتی راهکاری ساده را پیدا کرده است. این شرکت با تولید دوچرخه تصفیه گر قصد انجام این کار را دارد.
 
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، هوای آلوده شهرهای دنیا باعث شده است تا طراحان هر ساله نیم نگاهی را به رفع این مشکل بزرگ داشته باشند و برای سلامت بشر بیشتر تلاش کنند. از جمله این تلاش ها می توان به وسیله هایی اشاره کرد که به راحتی هوا را تصفیه می کنند.

به تازگی دوچرخه ای به نام "APB" طراحی و رونمایی شده است که می تواند در هنگام حرکت مقداری از هوای اطراف خود را تصفیه کند تا هم هوای سالم به ورزشکار برسد و هم بخشی از هوا تمیز شود. شاید در ابتدا این مورد کمی عجیب به نظر برسد اما دوچرخه تصفیه کننده طرحی انقلابی خواهد بود.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 دی 1392برچسب:دوچرخه,لایت فاگ,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگی هوا در ایران مدارس و در چین کارخانه‌ها را تعطیل می‌کند!/همچنان بر تولید خودرو بی کیفیت تاکید می شود!

 امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست که خودروها مهمترین منابع تولید آلودگی هستند اما با این وجود همچنان بر حمایت از تولید خودروهای داخلی با کیفیت پایین تاکید می‌شود و هیچ اقدامی هم برای رساندن سطح تولید آنها به استانداردهای جهانی نمی‌شود.

محسن سرخو در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در رابطه با مشکل آلودگی هوا اظهار داشت: مشکل آلودگی هوای تهران را نمی‌توان با حرف زدن حل کرد و باید عزم ملی در راستای این امر صورت گیرد تا نتیجه دلخواه به دست آید.

وی ادامه داد: امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست که خودروها مهمترین منابع تولید آلودگی هستند اما با این وجود همچنان بر حمایت از تولید خودروهای داخلی با کیفیت پایین تاکید می‌شود و هیچ اقدامی هم برای رساندن سطح تولید آنها به استانداردهای جهانی نمی‌شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 دی 1392برچسب:, توسط |

تهران بزرگ - ایرنا - دبیر جشنواره ˈآسمون شهرمون ˈ گفت: مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا پایان دی ماه تمدید شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ˈسید جمال هادیان زوارهˈ افزود: تا کنون 500 اثر به این جشنواره ارسال شده و پیش بینی می شود تا پایان دی ماه 5 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.

وی با اشاره به استقبال کودکان و نوجوانان پایتخت از جشنواره آسمون شهرمون یادآور شد: این جشنواره نخستین جشنواره نقاشی و انشاء کودک و نوجوان شهر تهران است که با موضوع آلودگی هوا برگزار می شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 20 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عکس : شهر نوشت
به گزارش شهر، صبح امروز سی و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران به ریاست مرتضی طلایی نایب رییس شورا برگزارشد.
 علیرضا دبیر ، عضو شورای شهر تهران با اشاره به بحث آلودگی هوا گفت: مبارزه با هیولای آدم کش آلودگی هوا نیازمند یک عزم ملی است. وی ادامه داد: برای برطرف کردن این مشکل نیازمند یک تصمیم جدی در حوزه سلامت هستیم. 
 عبدالحسین مختاباد عضو دیگر شورای شهر با اشاره به معضل آلودگی هوا اظهارداشت: با توجه به مشکلات پیش آمده در بخش آلودگی هوا شاهد هستیم که بچه‌هایمان جلوی چشم‌هایمان از بین می‌روند. وی تصریح کرد: امیدواریم معاون رئیس جمهور و رئیس محیط زیست، مشارکت جدی‌تری را برای رفع معضل آلودگی هوا نشان دهد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 20 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
حقوق شهروندی جزء اولویت‌های دین اسلام است چراکه به نوعی حق‌الناس محسوب می‌شود و پاکیزگی محیط زیست و آلوده نکردن شهر نیز جزء حق‌الناس است پس اگر ما باعث آلودگی سطح شهر شویم حق‌الناس بوده و خدا از حق‌الناس نمی‌گذرد.

 یک عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: دین‌مداری نباید محدود به اعمال فردی شود بلکه باید تمام احوالات اجتماع را مدنظر قرار داد و آلوده نکردن هوا نیز از جمله اصول دین‌مداری ما است.

 گفت وگو نیوز : حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی با بیان این‌که « در گفتار روزمره خود همواره می‌گوییم حوزه دین و دنیا در هم تنیده است‌ ولی هیچ‌گاه به این امر عمل نمی‌کنیم» ‌اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از مسائلی است که اسلام به آن توجه زیادی کرده و این امر و نهی‌ها در حوزه دنیا کاربرد زیادی دارد ولی متأسفانه در جهان امروز کمتر به آن اهمیت داده می‌شود.

 وی تاکید کرد: ما باید بدانیم که نهی از منکر فقط محدود به حجاب،‌ نماز و مسائل دینی نمی‌شود بلکه اسلام دستورات زیادی برای رسیدگی به جسم مؤمن دارد. وی یادآور شد: یکی از نهی از منکرها‌یی که در اسلام به آن توجه زیادی شده این است که هرگاه دیدیم افراد به جسم‌شان ضرری می‌زنند آنها را از این کار نهی کنیم که متأسفانه آلودگی هوای شهرهای بزرگ هم به نوعی به جسم انسان ضرر می‌رساند.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: حقوق شهروندی جزء اولویت‌های دین اسلام است چراکه به نوعی حق‌الناس محسوب می‌شود و پاکیزگی محیط زیست و آلوده نکردن شهر نیز جزء حق‌الناس است پس اگر ما باعث آلودگی سطح شهر شویم حق‌الناس بوده و خدا از حق‌الناس نمی‌گذرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 20 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 
 مرتضی احمدی گفت: امیدوارم آرزویم برای دیدن دوباره ستاره‌ها در آسمان تهران برآورده شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست جشنواره «آسمون شهرمون!» که در شورای شهر تهران برگزار می‌شد،‌ مرتضی احمدی‌، شمسی فضل‌الهی‌ و لیلی رشیدی هنرمندان عرصه‌ی سینما، تئاتر و تلویزیون‌ در کنار احمد مسجدجامعی (رئیس شورای شهر) و حافظی (رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست این شورا) درباره‌ این جشنواره که به نقاشی‌ها و انشای کودکان 7 تا 14 سال تهرانی با موضوع آلودگی هوا اختصاص داشت‌، سخن گفتند.

انتخاب مطلب برای اکسیژن : احمد ابو محمدی 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 20 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ژیلا مهرجویی هنرمند سینمای کشور و خواهر داریوش مهرجویی از کارگردانان مطرح ایران به دنبال عارضه قلبی و آلودگی هوا درگذشت. مراسم بدرقه وی با حضور چشمگیر بازیگران و اهالی سینما و واکنشهایی به آلودگی هوا همراه بود.

داریوش مهرجویی

Baran Kosari v Negar Javaherian 1 عکسهای بازیگران در مراسم بدرقه ژیلا مهرجویی



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  قاتلی که از باد فرار می کند اما مسوولان حریفش نمی شوند

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر:ماجرا از مرگ ژیلا مهر جویی خواهر کارگردان مشهور داریوش مهرجویی شروع شد و اوج اتفاق درمراسم ختم این بانوی تازه درگذشته رخ داد , انجا که داریوش مهر جویی با غم اندوه پشت تریبون قرارگرفت. داریوش مهرجویی با اندوه و تاثر فراوان از درگذشت خواهرش در مراسم بزرگداشت خواهرش با اشاره به آلودگی شهر تهران گفت: این آلودگی هوا بود که خواهرمن را به کشتن داد و این آلودگی هوا، همه را می‌کشد. همه دوستان من سرطان گرفته‌اند. همین آلودگی هوا عزت‌الله انتظامی را راهی بیمارستان کرد. مردم ما از این آلودگی در حال مردن هستند و معلوم نیست مسئول محیط زیست ما کجاست و چه کار می‌کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
منطقه کوهستانی توچال در شمال تهران.




 

 تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ 
 
منبع : عصر ایران
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 آلودگی هوای تهران معضل جدی شده است. 7 برخورد مردم با این مساله را ببینید:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 18 دی 1392برچسب:, توسط |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.