اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 

 انتخاب کاریکاتور برای اکسیژن : آتنا ندرلو

نوشته شده در تاريخ شنبه 30 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

 انتخاب کاریکاتور برای اکسیژن : آتنا ندرلو

نوشته شده در تاريخ شنبه 30 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ایرنا-گروه پژوهش های خبری-توجه و بهره گیری از تجربه شهرهایی همچون مکزیکوسیتی که توانسته اند آلودگی هوای خود را طی یک دهه اخیر کنترل و کاهش دهند، می تواند کمک مهمی در مدیریت آلودگی هوا در کشورمان بویژه در شهرهایی چون تهران و اهواز بکند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

وبلاگ سوژه - کامیلا کاظم زاده - بیادش

 بازم میگم .اونقدر میگم تا یکی که می تونه کاری کنه، بکنه .

بابا جون،اگه قانونی از مجلس بگذرونیم که در ازای هر بچه ای که می زاییم درختی بنشانیم و پول این درخت نشاندن رو هم شهرداری و بیمه سلامت تقبل کنه ،ایران جنگل می شه.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 آذر 1392برچسب:, توسط |

شفا آنلاین : عضو کميسيون سلامت شوراي شهر تهران روز گذشته اعلام كرد كه بنزن موجود در هواي تهران ۱۰ برابر بيش از استاندارد است و دولت و شهرداري بايد اين موضوع را جدي بگيرند. معصومه آباد گفت كه براساس اعلام وزارت بهداشت سالانه ۴ هزار نفر بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند و طبق براوردهاي سازمان بهداشت جهاني WHO، بنزن در رديف اول موارد سرطان‌زا قرار دارد. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

منبع : ایرنا

نوشته شده در تاريخ شنبه 23 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 اکسیژن - دکتر بیتا سنگستانی - پاک آلودگی باید زدود

 

شهرِ آغشته به دود

روزگاری همه سو ، آبی بود



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 23 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

706.jpg

یک کارشناس ارشد محیط زیست نسبت به افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها به دلیل اقدامات نامناسب مدیریتی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر کرمی که دکترای اقلیم شناسی دارد با حضور در مناظره شبکه اول سیما اظهار کرد: پروژه کاهش آلودگی هوا تنها در حد دور همین میز که متولیان حضور دارند باقی می‌ماند چرا که همه متولیان در افزایش آلودگی هوا ذی نفعند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

631-4.jpgرییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص سخنان نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر آلوده بودن ریزگردهای شهر اهواز به اورانیوم، اظهار کرد: نمایندگان مجلس مرجع تشخیص علت آلودگی هوای اهواز نیستند.

دکتر معصومه ابتکار در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: برای تشخیص علت آلودگی هوای شهر اهواز و مسمومیت مردم دستگاه‌های پیشرفته‌ای را فرستاده‌ایم و نتایج بزودی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم یک شبه مشکل آلودگی هوای کلانشهرها را حل کنیم، افزود: در شهر اهواز برنامه‌های جدی در دست داریم از جمله اینکه صنایع باید تمام فعالیت خود را استاندارد کنند و وزارت نفت باید سوخت مناسب به مردم تحویل دهند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با وجود آنکه ضوابطی را برای صنایع و وزارت نفت تعیین کرده‌ایم و آنها باید هر چه سریعتر آن را اجرا کنند اما باید در نظر داشت که این فعالیت‌ها برای استقرار استانداردها هشت سال تعطیل بوده و تنها 100 روز از دولت جدید می‌گذرد، با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 
 
از سال ۸۴هیچ یک از استانداردهای انواع خودرو در مراحل بعدی به اجرا درنیامد/ مصوبه عدم شماره‌گذاری اتوبوس‌های دیزلی در دولت بعدی لغو شد/ توسعه مترو که عامل مهمی در عدم استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین است، طبق برنامه پیش نرفت و با موانع زیادی روبرو شد.

ایلنا: معصومه ابتکار با تسلیت درگذشت هنرمند زنده یاد ژیلا مهرجویی، با تاکید بر وظیفه پاسخگویی سازمان حفاظت محیط زیست، خطاب به داریوش مهرجویی کارگردان سینمای ایران تاکید کرد: امیدوارم صدای شما به همه مسئولان رسیده باشد، ما برای مقابله با آلودگی هوا، نیازمند یاری تک تک مردم و مسئولان به خصوص گروههای مرجع مانند هنرمندان عزیز هستیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 18 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 
 انوشیروان ارجمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشور، به دلیل مشکلات ریوی و آلودگی هوای تهران بستری شد.
 
سیدعباس عظیمی، مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: انوشیروان ارجمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشور، از سه‌شنبه شب به دلیل مشکلات ریوی و آلودگی هوای تهران بستری شده است.
 
به گزارش پارسینه وی تصریح کرد: در تماس تلفنی که با وی داشتم، وضعیت بهتری دارد و با توجه به کاهش آلودگی هوا و بارندگی قرار است از بیمارستان مرخص شود.

انوشیروان ارجمند متولد 1320 در زاهدان است و از اواخر دهه 40 به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر در مشهد فعالیت خود را آغاز کرد. او در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی از جمله «دوئل»، «امام علی(ع)»، «پنجمین خورشید» و... به ایفای نقش پرداخته است.

ارجمند از جمله هنرمندانی است که همواره در راستای اعتلای تئاتر دینی تلاش کرده که از جمله نمایش‌هایی که او سال‌های متمادی در آن به ایفای نقش پرداخته، نمایش‌های «خورشید کاروان»، «زخم مدینه»، «اذان صبح» است. او در آخرین اجرای تئاتر خود در نمایش «سقوط از ارتفاع پست» با محوریت بیداری اسلامی روی صحنه رفت.

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲

نوشته شده در تاريخ شنبه 16 آذر 1392برچسب:, توسط |
رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران با استقبال از پیشنهاد شهردار تهران برای قبول مسئولیت های کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: اعتبارات و اختیارات لازم برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت به مدیریت شهری واگذار شود .

محمد حقانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اعلام آمادگی شهردار تهران برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت گفت:مشکل آلودگی هوای یک معضل ملی است و اکثر کلان شهر های کشور درگیر این مشکل هستند  و برابر قانون متولی رفع و کاهش آلودگی هوا سازمان محیط زیست است .

وی با بیان اینکه واگذاری مسئولیتهای دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا  به شهرداری تا آنجا که قانون اجازه می دهد به حل این مشکل کمک می کندگفت: حل این مشکل به مدیریت واحد و یکپارچه نیاز دارد . به طور مثال راهنمایی و رانندگی باید زیر مجموعه شهرداری باشد.

حقانی با تاکید بر اینکه نباید تنها مسئولیتها در زمینه آلودگی هوا به شهرداری واگذار شود گفت: اگر قرار است شهرداری مسئولیت کاهش آلودگی هوا را بر عهده بگیرد باید اختیارات و اعتبارات این حوزه نیز واگذار شود و در بودجه ریزی آینده شهرداری هم آورده شود .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 16 آذر 1392برچسب:, توسط |

کاریکاتورهای دیدنی به مناسبت آلودگی هوای تهران (45 عکس)

 مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: اگرچه قوانین زیادی برای پیشگیری از آلودگی هوا داریم اما گاهی می‌بینیم با لابی‌هایی که صورت می‌گیرد اجرای قوانین به تأخیر افتاده و اجرا نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مناظره چه کسانی در آلودگی هوا مقصرند؟ اظهار داشت: آلودگی هوا یکی از مباحثی است که امروزه سلامت مردم را تحت تأثیر قرار داده و در محافل بین‌المللی روی آن کار می‌شود.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از تحقیقات دانشمندان دنیا که نتایجی نیز در پی داشته است، گفت: آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان اعلام کرد که دود دیزل سرطان‌زا است و گاز‌های ناشی از احتراق مستقیم خودروهای دیزل جزو گروه اول ترکیبات سرطان‌زا قرار می‌گیرد و ما در کشور هیچ سیستمی برای کنترل این نوع آلودگی نداریم.

نماینده شهرداری تهران در مناظره الودگی هوا به گزارش دیگری از آژانس تحقیقات سرطان اشاره کرد و گفت: همین آژانس امسال اعلام کرد که آلودگی هوا سرطان‌زا است در صورتی که تا الان هیچ مؤسسه معتبر بین‌المللی به صراحت به این مسئله اشاره نکرده بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 15 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بالارفتن درصد عارضه‌های قلبی بر اثر آلودگی هوا در تهران!/ کارتون: حمیدرضا مسیبی

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 14 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کاریکاتورهای دیدنی به مناسبت آلودگی هوای تهران (45 عکس)

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 13 آذر 1392برچسب:, توسط |

کاشت آفتابگردان , نگهداری گل بامبو

بیتوته - به طور معمول همه ما یا حداقل بیشتر ما از گیاهان و گلدان‌ها برای دکوراسیون خانه خود استفاده می‌کنیم اما برخی از این گلدان‌هایی که در کنار پنجره‌های خانه‌های‌مان می‌گذاریم کاری بیشتر از یک دکور صرف دارند، در واقع جدا از زیبایی این گل‌ها و احساس آرامشی که به ما می‌دهند، برخی از این گلدان‌ها با آلودگی‌های داخل خانه‌ها مبارزه می‌کنند و باعث افزایش خلاقیت انسان می‌شوند. در این مطلب می‌توانید گیاهانی را که خانه‌تان را تمیز کرده و زندگی‌تان را هم غنی‌تر می‌‌کنند، بشناسید.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 8 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 
 

با سلام و آرزوی اوقاتی خوش برای شما؛

بدین وسیله روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کنترل کیفیت هوا از کلیه نویسندگان و صاحبان ایده های نو و خلاقانه در عرصه آموزش کودکان و نوجوانان دعوت به عمل می آورد تا با همکاری این شرکت، آثار خود را انتشار داده و در اختیار کودکان و نوجوانان این مرز و بوم قرار دهند. بدیهی است، مالکیت مادی و معنوی آثار منتشره، متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا بوده و به نویسندگان، شاعران و ایده پردازان محترم ،حق التالیف و یا حق الاثر، وفق توافق به عمل آمده پرداخت می گردد. این حق التالیف در هر نوبت چاپ مجدد، بر اساس قیمت پشت جلد محاسبه و به نویسندگان تقدیم خواهد گردید.
 روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، پس از مطرح نموده متن داستان، شعر ارسالی و  یا طرح ارائه شده  در کمیته داخلی "بررسی آثار ادبی هنری شرکت"، که متشکل از جمعی از صاحبنظران این دو عرصه می باشد، موافقت و یا عدم موافقت خود را با متن و یا طرح ارائه شده کتباً به صاحب اثر اعلام می دارد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفنهای 88745120 الی 22 واحد روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کنترل کیفیت هوا تماس حاصل فرمایید.

با تشکر

منبع: سایت شرکت کنترل کیفیت هوا  

نوشته شده در تاريخ جمعه 8 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مرکز همایش های صدا و سیما

سایت شرکت کنترل کیفیت هوا- آلودگی هوا و صدا معضل اساسی زندگی در کلان شهرهای ماست. جامعه علمی هر کشوری علاوه بر تولیدات علمی در زمینه های پیشرو دنیا، می بایست بر اساس نیازهای واقعی و روزمره کشور جهت گیری نموده و به تولید محتوی علمی در این زمینه بپردازد. از این رو همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا برنامه ریزی شده و برای دومین سال پیاپی در کشور اجرا می گردد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 8 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

Image

 

ایران دیدار - مهرداد شمشیربندی در سال 1355 در اراک زاده شد. از کودکی همراه با خانواده به تهران آمد. در سال 1377 یک دوره روزنامه نگاری گذراند و مدتی با مطبوعات همکاری کرد. در رشته فلسفه کارشناسی و کارشناسی ارشد گرفت و اکنون مدرس فلسفه در دانشگاه است. او سردبیری ماهنامه ایران دیدار را بر عهده دارد.

این چامه را سال ها پیش و در پی خواندن این خبر سرودم که هوای اراک سه برابر آلوده تر از تهران است .

 

هوای اراک  

خدای من چه بگویم ز ناله های اراک

که در گذرگه محنت شکست پای اراک



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 7 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

 

 

 

 

 

 

دولت جدید چین قصد دارد طی پنج سال آینده بودجه ای بالغ بر ۲۷۷ میلیارد دلار برای مقابله با آلودگی هوا در این کشور هزینه کند.

ملت ایران: معاون انجمن برنامه ریزی محیط زیست چین اعلام کرد: بخش اعظم مبلغ فوق در مناطقی که آلودگی هوا شدیدتر است، هزینه خواهد شد. طرح جدید نواحی شمالی چین به ویژه شهرهای پکن، «تیانجین» و استان «هبئی» را که آلودگی هوا در آنها جدی و هشداردهنده است دربر می گیرد.

با اجرای این طرح دولت چین قصد دارد میزان آلودگی هوا را در این نواحی تا سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی تا ۲۵ درصد کاهش دهد. روزنامه های چین از این طرح به عنوان جدی ترین و دشوارترین برنامه کنترل و کاهش آلودگی هوا در این مناطق یاد کردند. دولت چین همچنین قصد دارد طی پنج سال آینده دو برنامه دیگر را نیز برای حل مشکل آلودگی آب ها و بهبود فضای روستایی در این کشور تصویب کند.

به گزارش رویترز، در ماه ژانویه سال جاری میلادی (۲۰۱۳) ، وقوع پدیده وارونگی و مه دود در شهرهای شمالی چین، خشم عمومی مردم را برانگیخت و دولت را بر آن داشت تا قوانین سفت و سختی را برای مقابله با عاملان آلودگی هوا وضع کند که این قوانین در برخی موارد حتی مجازات اعدام را نیز دربر می گیرد.

 ۱۳۹۲/۰۵/۰۴


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 
مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به عدم توجه خودروسازان به استانداردهای یورو 4 گفت: تا امروز خبری از شماره گذاری خودروهای نو با استانداردهای یورو 4 دریافت نکرده ایم و این نشان می دهد خودروسازان تره هم برای مصوبات دولت خرد نمی کنند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

18 دستگاه متولی آلودگی هوا/ هیچ کس پاسخگو نیست/ ضرورت برخورد جدی‌تر با خودروسازان

 
 
عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی با انتقاد از بی‌توجهی خودروسازان به معضل آلودگی هوا، گفت: خودروسازان در کشور به قدرت‌های انعطاف‌ناپذیری تبدیل شده‌اند که به هیچ هشداری توجه نمی‌کنند و سازمان‌ حفاظت از محیط‌زیست برای برخورد با خودروسازان نیاز به قدرت اجرایی دارد که مجلس آماده اعطای این قدرت به سازمان حفاظت از محیط زیست است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عکس: تابناک
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در برنامه تلویزیونی مناظره که شامگاه جمعه از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: آلودگی هوا خطرات جدی‌ای برای جامعه در بر دارد و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان نیز اعلام کرده دود دیزل سرطان زا است.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، دکتر یوسف رشیدی افزود: این سازمان سال گذشته اعلام کرد آلودگی هوا سرطان زا است و برای نخستین بار به صورت مستقیم به سرطان زا بودن آلودگی هوا اشاره کرد.
 
وی با اشاره به این که بخارهای بنزین (بنزن) موجود در هوای تهران بسیار بالا است، اظهار کرد: متاسفانه خودروسازان با اعلام این که برای جلوگیری از بخارهای بنزین باید باک و چند قطعه دیگر خودرو را عوض کنیم و این موضوع از لحاظ اقتصادی برای آن ها توجیه ندارد، از استاندارسازی محصولات خود سرباز می زنند.
 
دکتر رشیدی با بیان این که خوشبختانه دوره ای که مسئولان می خواستند با آب پاشی و یونیزاسیون هوای تهران را تمیز کنند سپری شده، تصریح کرد: ساخت و سازهایی که در پایتخت انجام می شود، از جمله ساخت و سازهای غرب تهران تاثیر چندانی بر آلودگی هوا ندارد.
 
وی با تاکید بر این که تراکم ترافیک باعث افزایش آلودگی هوا می شود و در این میان اصلی ترین راهکار این است که آلودگی را از منبع کنترل کنیم، اضافه کرد: همان گونه که توانستیم سرب را کنترل کنیم، آلودگی هوا را نیز می توانیم کنترل نماییم.
 
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان خاطرنشان کرد: توسعه کیفی و کمّی ناوگان حمل و نقل عمومی و ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی، مهم ترین راه حل کنترل آلودگی هوا است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عزت‌الله انتظامی به‌دلیل مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا در بخش سی‌سی‌یو بستری شد.

آقای بازیگر در گفت‌وگویی با تأیید این خبر اظهار کرد: از شب گذشته (پنجشنبه، 30 آبان‌ماه) به‌دلیل آلودگی هوا، تنفس برایم بسیار سخت شده است و به همین دلیل، در بخش مراقبت‌های ویژه‌ی بیمارستان بستری شده‌ام تا پزشکان کنترل بیشتری روی تنفس و قلبم داشته باشند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:, توسط |

 معماری نیوز - تجمع مردم زنجان در اعتراض به آلودگی‌های سرب و روی در مقابل استانداری زنجان.

برای مشاهده دیگر تصاویر روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:زنجان - کارخانه سرب و روی - تجمع مردم - اعتراض, توسط |

عکس: ایمنا

سلامت نیوز : دانشیار گروه تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها،آب کافی و شیر در روزهای آلوده توصیه می شود و نباید گرسنه ماند چون جذب ذرات آلوده بیشتر می‌شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 آذر 1392برچسب:آلودگی هوا - شیر - آب - آنتی اکسیدان - غذا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

امروزه آلودگی هوا به یکی از مشکلات جدی مردم تبدیل شده است و به خصوص در شهرهای بزرگ خود را بیشتر نشان می‌دهد. در کنار این مورد، عدم تحرک و فعالیت بدنی نیز خود مشکلی دیگر به حساب می‌آید.

حال در این شرایط، باید ورزش و فعالیت را بیشتر کرد یا از ترس آلودگی هوا آن را کنار گذاشت؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - دکتر سید علیرضا عظیمی - در گفتار پیشوایان دین اسلام تاکیدات و اشارات مهمی در خصوص حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از جمله هوای پاک وجود دارد. در این قسمت کوشیده ام آن گفتارهایی را که مستقیما اهمیت و لزوم حفظ هوای پاک را بیان می کنند و یا غیر مستقیم با اشاره به عوامل ایجاد کننده و محافظ هوای پاک مانند درختکاری، کشاورزی، پیاده روی و آبادانی شهرها و زمین با این موضوع ارتباط می یابند، جمع آوری نمایم که نخستین بخش این مجموعه به شرح زیر ارائه می شود. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 آذر 1392برچسب:حدیث هوای پاک - خداوند - رسول الله - امام - هوا - آب - درخت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
درد سرهای آلودگی هوا

آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است. این مسئله زمانی به وجود می‌آید که هوا با گازها، قطرات و ذرات کاهش‌دهنده کیفیت هوا مخلوط شود.

99.9درصد هوا از نیتروژن، اكسیژن، بخار آب و گازهای بی‌اثر تشكیل شده است و فعالیت‌های انسانی ممكن است موادی را وارد آن كند كه بعضی از آنها مشكلاتی را برای انسان‌ها، گیاهان و حیوانات به وجود ‌می آورد.
مه دود، باران اسیدی، پدیده اثر گلخانه‌ای و ایجاد حفره در لایه ازن هر كدام عوارض خطرناكی را برای سلامت انسان و كل محیط زیست به بار می‌آورند.
انتشار ذرات حاصل از اجزای آلوده هوا باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی می‌شوند که هرکدام را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

از سردرد تا مرگ!
وجود مونوکسید کربن در هوا باعث بروز سردرد، کاهش هوشیاری، بیماری‌های قلبی‌عروقی، ناتوانی رشد جنین و در نهایت مرگ می‌شود.
دی‌اکسید سولفور، دی‌اکسید نیتروژن و ازن نیز از دیگر ذرات ناشی از آلودگی هوا هستند که سوزش چشم، خس‌خس سینه و سرفه، تنگی نفس، تحریک و تخریب ریه، آسم، عفونت دستگاه تنفسی، سوزش چشم و اختلال‌های بینایی را به همراه دارند.
یکی دیگر از ذرات ناشی از آلودگی هوا، سرب است که باعث بروز کم‌خونی، افزایش فشار خون، تخریب کلیه و مغز، اختلالات عصبی، سرطان و کاهش ضریب هوش می‌شود که مجموع این اختلال‌ها و بیماری‌ها در افراد کهنسال، کودکان و بیماران بیشتر از دیگران است.
اما اینکه در شرایط فعلی و زمان‌هایی که آلودگی هوا به مرز هشدار می‌رسد، چه باید بکنیم تا کمترین آسیب متوجه‌مان شود، موضوعی است که امروز به آن می‌پردازیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 آذر 1392برچسب:, توسط مجید نوش زاده |

ني ني سايت:  قرار گرفتن كودكان در معرض آلودگي هوا بسيار خطرناك است و نگراني هاي بسياري را ايجاد مي كند زيرا سيستم ايمني، تنفسي و ريه آنها هنوز رشد نكرده و كامل نشده است. از اين رو در معرض آلودگي قرار گرفتن كودكان بسيار خطرناك تر از افراد بالغ است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 آذر 1392برچسب:, توسط مجید نوش زاده |

 

به گزارش خبرنگار مهر، غبار، سرب، ذرات آلاینده‌، مونواکسیدکربن و...  این روزها به قدر کافی درباره آنها می شنویم و می‌دانیم که بیماران قلبی و تنفسی بهتر است تا حد امکان از خانه خارج نشوند و کودکان و سالمندان هم بیشتر از بقیه مراقب باشند. اما تکلیف افرادی که به هر حال به دلیل شغل و دیگر ضرورتها در معرض آلودگی هوا هستند، چیست؟ چه عوارضی بر آنها دیده می شود و چه باید بکنند؟ یکی از بیشترین عوارضی که دیده می شود عصبانیت و تندخویی است که در روزهای آلودگی هوا در میان افراد حاضر در محیط های آلوده قابل لمس است. همچنین سردرد شایع ترین عارضه ای است که در روزهای آلودگی در میان افراد سالم دیده می شود و البته در این میان تکلیف افراد بیمار جداست. دکتر محمد رضا خدایی، روان‌پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی اراک آلودگی را منبع استرس می داند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 آذر 1392برچسب:, توسط مجید نوش زاده |

آسمان نوشت:

یک دشت صاف را تصور کنید که درست به اندازه تهران در آن دودکش و ماشین و سایر وسایل آلوده‌کننده هوا وجود دارد و همگی هم با تمام توان مشغول فرستادن دود و ذرات معلق و بقیه آلاینده‌ها به هوا هستند.

آیا در چنین شرایط فرضی هوای این منطقه درست به اندازه شهر تهران آلوده خواهد بود یا باد آلودگی را با خودش خواهد برد؟ آیا ساختمان‌ها آلودگی را در خودشان به دام می‌اندازند و آسمان خراش‌ها جلوی وزش باد را شهر تهران گرفته‌اند؟

این پرسشی است که جواب‌های مختلفی به آنها داده شده است. همین 22 مهر ماه گذشته کمال عالیپور خنکداری عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس گفت این برج‌ها جلوی چرخش هوا و باد را در تهران گرفته‌اند. قبل از این هم البته شورای شهر با تشکیل کار‌گروهی در سال 1390 اعلام کرده بود مجوز‌های ساخت‌وساز در غرب تهران براساس وزش باد صادر خواهد شد.همه اینها سؤال اساسی را مطرح می‌کند که آیا برج‌های بلند مقصران آلودگی هوای تهران هستند و تهران آلودگی را در خودش به دام می‌اندازد؟

جریان‌های هوایی کولر نیستند

مطلب بسیاری درباره اینکه ساختمان‌ها جلو باد در تهران را گرفته‌اند نوشته شده و افراد بسیاری درباره آن اظهار‌نظر کرده‌‌اند با این حال هیچ کدام به نتایج تحقیقات علمی برای صحت نوشته‌ها یا حرف‌هایشان اشاره نکرده‌اند. حتی شورای شهر هم عنوان نکرده که بر مبنای کدام تحقیق کار گروه آلودگی هوا مجوز بلند مرتبه‌سازی را بر مبنای ورزش باد بنیان نهاده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

فارس نوشت:

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آلودگی هوای تهران در وضعیت بسیار خطرناک است، گفت: سازمان هواشناسی کشوری باید در عرصه فضای تبادل اطلاعات بین‌المللی گام بردارد.

عباس آخوندی امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان هواشناسی ضمن قدردانی از فعالیت‌های سنایی در این سازمان اظهار داشت: سازمان هواشناسی می‌تواند جهت افزایش بهره‌وری رفاه مردم و رشد توسعه اقتصادی سهم با اهمیتی داشته باشد.

آخوندی ادامه داد: این سازمان جزو ارگان‌هایی است که در سطح بین‌المللی کار می‌کند؛ اطلاعات پایه‌ای که توسط سازمان هواشناسی تولید می‌شود برای شهروندان مؤثر است ضمن آنکه این اطلاعات در برنامه‌ریزی اقتصادی و صنعت حمل‌ونقل بسیار مفید است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اطلاعات با ارزشی توسط سازمان هواشناسی تولید می‌شود که می‌تواند موجب افزایش رفاه ملت شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.