اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

روز گذشته، بالونی بر فراز پاریس به پرواز درآمد تا راهگشای سازمان هواشناسی این کشور در سنجش میزان آلایندگی و همینطور سموم سنگین صنعتی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آلودگی هوا، یکی از ارمغان های دوران مدرنیته است که در دهه های اخیر کشورهای صنعتی و پیشرفته بسیاری را با این معضل مواجه کرده است. راه حل های متفاوتی علیه آلودگی هوا توسط دولتمردان انتخاب و به مرحله اجرا درآمده اند اما تاکنون کمتر راه حلی بازخورد مناسب را در برداشته است.

سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 اعلام کرد که حدود 1.3 میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی های محیطی جان می سپارند. فرانسه یکی از کشورهایی است که پیش بینی می شود تا چند سال آینده به جرگه آلوده ترین کشورهای دنیا بپیوندد. در این حال، مسئولان فرانسوی تصمیم گرفته اند تا راهکارهای جدید و جدی تری را علیه آلودگی هوا اتخاذ کنند. روز گذشته، بالونی در عرض 75 متر در ارتفاع 300 متری پاریس به پرواز درآمد تا به سنجش دقیق آلودگی هوا و همینطور میزان آلودگی صنعتی بپردازدتا بتوان راهکارهای درخوری را برای این معضل در نظر گرفت.

محققان فرانسوی معتقدند برای سنجش میزان دقیق آلودگی هوا علاوه بر مطالعات سازمان هواشناسی توسط ماهواره ها یا سنسورهای حساسی که روی زمین نصب شده اند، بایستی از اتفاقات بین لایه های میانی و ارتفاع بین 150 تا 300 متر از سطح دریا نیز اطلاع داشت.

"سپاستیان بایان"، یکی از کارشناسان سازمان هواشناسی فرانسه می گوید: "آلودگی هوا در شهرهای مختلف فرانسه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است که توجه و هوشیاری مسئولان را می طلبد. یکی از ذراتی که در آلودگی هوای فرانسه دیده می شود، گاز ازن است. ازن در سطح زمین هنگامی تشکیل می‌شود که گازهاى آلاینده حاصل از اتومبیل‌ها  و سایر وسائلى که سوخت مصرف مى‌‌کنند با نور خورشید واکنش نشان می دهند ؛ در نتیجه گاز ازنی به وجود می‌‌‌‌ آید که براى انسان سمى است.

این گاز ازن در شرایط ساکن بودن هوا، درخشندگى نور خورشید و آب‌ و هوای گرم بیشتر به وجود می‌‌ آید. گاز سمی ازن در سطح زمین را نباید با "ازن خوب" که کیلومترها بالاتر در قسمت فوقانى جو زمین قرار دارد و اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید را جذب می‌ کند، اشتباه گرفت. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 تير 1393برچسب:پاریس - بالون - هواشناسی - آلودگی هوا - ازن, توسط مریم قلیزاده |
تخریب رویشگاه های طبیعی و رویش صنایع آلاینده به جای آنها، نتیجه ای جز قرار گرفتن در صدر فهرست شهرهای آلوده جهان برای تهران در بر نداشته است. 
 
 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ، مهندس محمد حقّانی رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت : کشور ما جزء مناطق نیمه خشک دنیا است و از آن جا که با ادامه روند موجود مصرف، مشخص نیست در آینده چه بحران هایی پیش رو داشته باشیم، باید هر چه سریع تر برای جلوگیری از جیره بندی آب با رعایت الگوی صحیح مصرف، در استفاده از این نعمت صرفه جویی کنیم. 

وی در بخش بعدی صحبت های خود در خصوص چهار نکته مهم در مورد شورای چهارم، تأکید کرد: این نکات شامل ضرورت افزایش باور عمومی نسبت به مجموعه های مردم نهاد همچون شوراها، برابرسازی تکالیف شوراها با مسئولیت های محوله به این نهاد، روشن سازی و اقناع مردم در زندگی شهری و صیقل دهی اختیارات اعضای شوراها است. 


*شواری شهر چتر حمایتی مدیریت شهری است 

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر با تشبیه شورا به چتر نظارتی، هدایتی و حمایتی مدیریت شهری که از اعتماد شهروندان به مدیران شهر صیانت می کند، اظهار کرد: مردم برای بهبود محیط زندگی شان باید به شوراها اتکاء داشته باشند و شوراها نیز باید برای سه نسل جوان و نوجوان، نسل میانی کارامد و نسل خسته و نیازمند آرامش، برنامه های جامعی داشته باشند. 

 حقّانی با اشاره به این که شورا باید به معنا و مفهوم زندگی جاری در شهر عمق ببخشد، چرا که شورای شهر وظایف مهمی دارد که فراتر از فیزیک اداره شهر است، تصریح کرد: نظارت بر عملکرد شهرداری ها، ساده ترین و عادی ترین وظیفه شوراها است و رسالت شورا بسیار فراتر از این است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 تير 1393برچسب:شورای شهر - تهران - کمیته محیط زیست - آب - آلودگی هوا , توسط مریم قلیزاده |

تشکیل تیم حقیقت یاب مستقل درباره تولید بنزین آلوده در دولت احمدی نژاد/تولید بنزین توسط پتروشیمی ها ضرر هنگفتی به اقتصاد کشور زد بعد از سخنان عضو کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر دست داشتن همسر یکی از مقامات دولتی در واردات بنزین و همچنین آلوده نبودن بنزین تولیدی پتروشیمی های کشور در دولت سابق، مشاور وزیر نفت این اظهارات را کذب خواند و خواستار رسیدگی رییس مجلس به این دست ادعاها شد. به گفته نعمت الهی وزارت نفت یک قدم هم از تصمیم خود درباره بنزین آلوده داخلی عقب نخواهد نشست.

به گزارش گروه انرژی خبرگزاری دانا، یک هفته بعد از سخنان عضو کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر دست داشتن همسر یکی از مقامات دولتی در واردات بنزین و همچنین آلوده نبودن بنزین تولیدی پتروشیمی های کشور در دولت سابق، مشاور وزیر نفت این اظهارات کذب خواند و ضمن درخواست از رییس مجلس برای رسیدگی فوری به این اتهام، پیشنهاد داد که برای بررسی موضوع بنزین آلوده تیم حقیقت یاب مستقل تشکیل شود.

به گزارش پیام نو، هفته قبل سه وکیل دادگستری از مسعود میرکاظمی، وزیر نفت محمود احمدی نژاد و رییس کنونی کمیسیون انرژی مجلس به دلیل تولید بنزین های آلوده و سرطان زا شکایت کردند. همزمان با این شکایت کمپین منسجمی از رسانه های مخالف دولت با هدف دفاع از عملکرد میرکاظمی  و  حمله به سیاست دولت روحانی مبنی بر توزیع بنزین پاک تشکیل شد. این کمپین رسانه ی حداقل در 3 محور فعال است. اول تشکیک در پاک تر بودن بنزین توزیع شده توسط دولت روحانی به نسبت بنزینی که در دولت احمدی نژاد توزیع می شد. دوم تحریک عواطف ملی جامعه با خبرپراکنی درباره واردات بنزین از کشورهای عربی و سوم و مهمتر از همه خبرپراکنی درباره دست داشتن همسر یکی از مقامات در واردات بنزین پاک!

در راستای فعالیت همین کمپین موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس وارد عمل شد و ضمن دفاع از عملکرد میرکاظمی  گفته است: «پشت پرده واردات بنزین، بازی سیاسی است و برخی از بستگان مسئولان به دنبال کسب منافعی هستند و در این راستا خواستار واردات بنزین می باشند.»

اگر سند دارند، اسناد خود را رو کنند

اکبر نعمت الهی مشاور وزیر نفت و مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به تشکیل این کمپین رسانه ای و موضع گیری های آن به پیام نو می گوید: «به هر حال حرفی که زده می شود باید سند و مدرک داشته باشد و خصوصا وقتی یک نماینده مجلس حرفی را می زند به طریق اولی باید مستند صحبت کند. درخواست ما از آقای موسوی نژاد این است که اگر به ادعای خود یقین دارند و اسنادی در خصوص وجود رانت در واردات بنزین در اختیار ایشان است، حتما لطف کنند و این اسناد را به دست ما نه، بلکه به دست قوه قضائیه و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و حتی رسانه ها بدهند تا این مساله پیگیری شود».

وی ادامه می دهد: «ما هم استقبال می کنیم که اگر سندی در این خصوص وجود دارد منتشر شود تا مشخص گردد این پشت پرده ها چه کسانی هستند. اما اگر موضوع سیاسی و فضاسازی است که تکلیف آن مشخص است و مردم هم می فهمند که مساله چیست».



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 تير 1393برچسب:بنزین آلوده - مجلس- تیم حقیقت یاب - واردات بنزین - بنزین پتروشیمی - احمدی نژاد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عصر ایران به نقل از مهر - منصوره قلیچیبه دلیل ساخت و ساز و تخریب جنگلهای ابر در شاهرود طرفداران محیط زیست در جنگل ابر تجمع و راهپیمایی کردند.

تجمع طرفداران محیط زیست در جنگل ابر شاهرود (عکس)



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 تير 1393برچسب:راهپیمایی - جنگل ابر - محیط زیست - شاهرود - تخریب جنگل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
227 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای مشکلات محیط زیست و منابع طبیعی را متذکر شده و از رئیس جمهور خواستار حل و فصل آن شدند.
 

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی 227 نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه ای خطاب به رئیس جمهور مسائل مبتلابه محیط زیست و منابع طبیعی را آورده و خواستار رفع موانع و مشکلات شدند.

در این بیانیه از رئیس جمهور درخواست شده است که موارد ذیل را مدنظر قرار دهد:

1- توجه ویژه به فصل محیط زیست و منابع طبیعی در تدوین برنامه ششم

2- تقویت ساختار تشکیلاتی و اعتباری محیط زیست و منابع طبیعی

3- برنامه ریزی موثر برای توسعه جنگل ها، مهار و کنترل بیابان زایی و کانون گرد و غبار

4- جلوگیری از خشک شدن تالاب ها و احیای آنها

5- برنامه ریزی و اقدام موثر جهت جلوگیری از آلودگی هوا، آب و خاک

6- برخورد قاطع با پدیده زمین خواری و مسئولین خاطی

تاریخ مخابره : 1393/4/25

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 تير 1393برچسب:مجلس - بیانیه - محیط زیست - رئیس جمهور - منابع طبیعی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان قدس از پلمپ يك واحد معدن شن و ماسه به دليل ايجاد گرد و غبار و داشتن بار آلودگي در فعاليت خبر داد .
 

به گزارش خبرگزاری مهر، شيدا اكار با اعلام اين خبر گفت: ماموران اجرایی اداره حفاظت محيط زيست شهر قدس روز گذشته در پي گشت و پايش صنايع شهرستان با يك واحد معدن شن و ماسه آلاينده با بار آلودگي در خط توليد برخورد می کنند.

وی افزود: به دلیل عدم توجه به اخطاريه صادر شده  و بار آلودگي در خط توليد از ادامه فعاليت اين واحد تا برطرف نمودن كامل و اصلاح نواقص زيست محيطي جلوگيري به عمل آمد.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان قدس با بيان اينكه در حال حاضر در شهرستان قدس بيش از ٧٠ معدن شن و ماسه و كارخانجات آسفالت فعاليت مي كنند اظهار داشت : نحوه فعاليت آنها با توجه به شرايط جوي حاكم بر منطقه ، نزديكي به شهر قدس و جهت بادهاي غالب تحت پايش مستمر بوده و در صورت عدم توجه به ملاحظات  زيست محيطي از ادامه فعاليت آنها جلوگيري به عمل خواهد آمد.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۴/۲۹ 

 مطالب مرتبط :

 
 
 
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 تير 1393برچسب:شن و ماسه - معدن - محیط زیست - شهر قدس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
هر وقت تصور می‌کنیم ماجرای «سوخت‌های آلوده» در رسانه‌های کشور به پایان رسیده و دیگر هر چه هست باید در مراجع علمی و حقوقی پیگیری شود، یک خبر جدید درباره بنزین و گازوئیل و اکتان‌افزا منتشر می‌شود.
 

خبر آنلاین - رامین فروزنده: هر وقت تصور می‌کنیم ماجرای «سوخت‌های آلوده» در رسانه‌های کشور به پایان رسیده و دیگر هر چه هست باید در مراجع علمی و حقوقی پیگیری شود، یک خبر جدید درباره بنزین و گازوئیل و اکتان‌افزا منتشر می‌شود. یک بار ریفورمیت، بار دیگر بنزین پیرولیز و اکنون گازوئیل. سوژه سوخت‌های غیراستاندارد و آلایندگی آنها، به چشمه‌ای جوشان شبیه شده است که هر چه می‌جوشد و حاشیه و خبر تولید می‌کند و ماجرا رقم می‌زند، ذره‌ای از جریان و طراوت آن کاسته نمی‌شود. در آخرین اظهارنظر، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده است گازوئیل‌های تهران 100 برابر استاندارد گوگرد دارند. این سخن حافظی، با واکنش سریع شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران مواجه شده و روابط عمومی این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده گازوئیل توزیعی در چند کلان‌شهر، یورو4 و یورو5 است. ماجرای گازوئیل‌های آلوده حتی در روزهای اوج ماجرای بنزین آلوده (بهمن سال گذشته تا خرداد امسال) نیز مطرح می‌شد و کارشناسان از لزوم توجه بیشتر به مقوله گازوئیل آلوده می‌گفتند و البته ظاهراً گوش شنوایی هم در کار نبود.

غفلت به خاطر بنزین

در همان زمانی که بالا بودن بنزن و آروماتیک بنزین در رسانه‌ها مطرح می‌شد، کارشناسانی بودند که گازوئیل را خطرناک‌تر از بنزین می‌دانستند. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، در یادداشتی در شماره 77 تجارت فردا با عنوان «گازوئیل خطرناک‌تر از بنزین» نوشت: «...آنقدر درگیر بنزین نشویم که از دیزل غافل شویم؛ مشکل بنزین به حادی دیزل نیست. دیزل فقط یک پارامتر مهم دارد که فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد. محتوای گوگرد در گازوئیل تولید داخل، بین 4 تا 9 هزار قسمت در میلیون است. گوگرد هم به شدت در آلودگی هوا موثر است... بخش عمده ذرات معلق در هوای تهران از گوگرد تولیدی از دیزل‌ها ایجاد می‌شود؛ سازمان بهداشت جهانی هم دود دیزل را سرطان‌زا اعلام کرده است.» باوجود هشدارهایی از این دست، مساله گازوئیل آن‌گونه که ضروری به نظر می‌رسید، مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه رحمت‌الله حافظی اخیراً گریزی به آلودگی گازوئیل زد. او در این‌باره گفت: «گزارشی که ما از جایگاه‌های عرضه گازوئیل داریم نشان می‌دهد که گوگرد این مناطق بین 500 تا 700 ppm است که استاندارد آن بین 20 تا 50 ppm است و باید دولت اقدامی جدی در خصوص گوگردزدایی انجام دهد.» درصد گوگرد، معمولاً اصلی‌ترین پارامتری است که در بحث کیفیت گازوئیل درباره آن صحبت می‌شود. اما استاندارد گازوئیل در جهان و ایران چیست؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 تير 1393برچسب:گازوئیل - گوگرد - تهران - بنزین - یورو - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نخستین فیلترهای دوده برای کاهش آلودگی هوا وارد ایران شدنخستین فیلتر دوده برای حذف آلاینده های خودروهای دیزلی وارد ایران شد.

کرمانشاه نیوز - به گزارش خبرگزاری تسنیم ، وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از واردات فیلترهای دوده به ایران خبر داد و اظهار داشت: این فیلترها که از سال ۱۹۹۸ در کشورهای اروپایی برای کنترل و کاهش آلاینده های هوا به کار گرفته می شود تاکنون وارد ایران نشده بود و این نخستین بار است که قرار است برای کاهش آلودگی هوای پایتخت از این فیلترها برای کنترل و کاهش آلاینده های ناشی از احتراق سوخت در خودروهای دیزلی استفاده شود.

حسینی با بیان اینکه در ایران حتی یک خودروی دیزلی نداریم که مجهز به چنین فیلترهایی باشد، گفت: در کامیون ها و اتوبوس ها از چنین فیلترهایی استفاده نشده در حالی که آلاینده های ناشی از احتراق سوخت در خودروهای دیزلی یکی از منابع مهم تولید آلاینده ها به ویژه ذرات معلق در هوا هستند. این فیلترهای دوده تکنولوژی بسیار پیشرفته ای دارند و دوده را که حاوی کربن و ذرات سمی و خطرناک است ، در خود جمع و بعد از پر شدن ذرات کربن را می سوزاند و به دی اکسید کربن بی خطر تبدیل و وارد هوا می کند و به این ترتیب ذرات معلق وارد هوا نمی شود.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، ویژگی دیگر فیلترهای دوده «قدرت خود پالایی» آنها است و این فیلترها نیازمند تعویض نیستند.

وی ادامه داد: فیلترهای دوده ای که وارد ایران شده نیاز به تعویض ندارند و به عبارتی عمرشان بی پایان است و تا زمانی که وسیله نقلیه عمر مفید دارد این فیلترها نیاز به تعویض ندارند.

حسینی با اشاره به ورود شهرداری تهران در نصب فیلترهای دوده روی خودروهای دیزلی شهرداری گفت: بر اساس قانون این فیلترها از ابتدای سال ۹۴ باید روی خودروهای دیزلی نصب شود اما شهرداری تهران با توجه به وضعیت آلودگی هوا و برنامه هایی که در راستای کاهش آلاینده ها دنبال می کند به طور داوطلبانه واردات و نصب فیلترهای دوده را آغاز کرده البته سازمان محیط زیست هم از این اقدام شهرداری استقبال کرده و مسئولان آن گفته اند نصب فیلترهای دوده روی سایر خودروهای دیزلی را از ابتدای سال ۹۴ آغاز می کنند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 تير 1393برچسب:فیلتر دوده - آلودگی هوا - خودروهای دیزلی - ذرات معلق - گوگرد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

هشت صبح - در قدیم قاتل جان مردم، بیشتر بیماری‌های عفونی و واگیردار بودند و مرگ افراد جوان بسیار نادر بود، مگر بر اثر همین بیماری‌ها. امروزه با توسعه شبكه‌های بهداشت و راه‌های پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، چهره بیماری‌ها تغییر كرده و موارد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها كمتر مشاهده می‌شود. در این بین با بالارفتن سطح بهداشت و آگاهی و سواد مردم، زندگی شهرنشینی هم افزایش‌یافته است و زندگی ماشینی و تبعات منفی آن بدون آنكه متوجه باشیم، بلای جانمان شده است. زندگی مدرن بی‌تحركمان كرده و تغذیه آماده و ناسالم را برایمان به ارمغان آورده كه تبعات آن سال‌ها است به زنگ خطر تبدیل شده است. افزایش بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان‌ها این روزها بیشترین دلایل مرگ در كشور ما است و هم‌اكنون آمارها نشان می‌دهد تعداد مرگ‌های غیرطبیعی در پایتخت روبه‌ افزایش است.

طی 10 ماه گذشته، 40 هزار تهرانی فوت كرده‌اند ولی فقط 15 نفر از آنها به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند. سازمان بهشت‌زهرا، در آخرین بررسی خود از علل مرگ شهروندان تهرانی، آمارهای تامل‌برانگیزی را اعلام كرده است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد مردان تهرانی 30 درصد بیشتر از زنان فوت كرده‌اند و علاوه بر حوادثی مانند سوختگی (149 نفر)، گازگرفتگی (74 نفر)، ضربه مغزی (378 نفر)، غرق‌شدن (42نفر) كه عامل مرگ تهرانی‌ها بوده، 55 نفر نیز بر اثر ضربه‌های چاقو و نزاع از دنیا رفته‌اند. در 10 ماهه گذشته، ایست قلبی بیشترین قربانی را در تهران گرفته و 4 هزار شهروند تهرانی را به كام مرگ برده است. آنچه بیش از همه اینها اهمیت دارد، مرگ بر اثر شوك است. این بررسی نشان می‌دهد از ابتدای سال تاكنون 201 نفر بر اثر شوك عصبی، 483 نفر بر اثر شوك سپتیك و 300 نفر بر اثر شوك كاردیوژنیك از دنیا رفته‌اند. اگرچه بیماری‌های اعصاب‌ تنها عامل مرگ 7 نفر بوده اما آنچه باید به آن توجه کرد،‌ این است كه چه عواملی باعث افزایش شوك‌های مرگ‌آور شده است و آیا این مرگ‌ها با استرس‌های زندگی شهری و شیوه زندگی تهرانی‌ها ارتباط دارد یا نه؟

مرگ‌های غیرطبیعی در كمین تهرانی‌ها
دكتر مجید ابهری، روان‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی، شوك را به دق و دق‌مرگ شدن تعبیر می‌كند: «در گذشته، مرگ بر اثر شوك عصبی و شوك‌های مرگ‌آوری مانند شوك كاردیوژنیك كمتر مشاهده می‌شد ولی آمارهای امسال نشان می‌دهد این‌گونه مرگ‌ها شهروندان تهرانی را تهدید می‌كند و مرگ‌های غیرطبیعی در كمین تهرانی‌ها است. علاوه بر آن، مرگ بر اثر شوك‌های مرگبار در تهران نسبت به سال گذشته و در مردان بیشتر مشاهده شده و گروه سنی 30 تا 55 سال قربانیان اصلی این شوك‌ها هستند.»

این متخصص علوم رفتاری در مورد علل افزایش شوك‌های مرگ‌آور اعتقاد دارد: «زندگی شهرنشینی، فشارها و تنش‌های عصبی و روانی و آلودگی‌های محیطی، از مهم‌ترین عوامل بروز شوك‌های مرگ‌آور هستند و بحران‌های اقتصادی، فقر و نداری بعد از آلودگی هوا و آلودگی صوتی دومین عامل دق‌مرگ شدن است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - دخانیات - استرس - شوک - مرگ - تهرانی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 شدت وزش باد و طوفان در سیستان با سرعت 100 کیلومتر در ساعات برای دومین روز متوالی ادارات و بسیاری از واحد های صنفی در شهرهای سیستان را به تعطیلی کشاند و موجب شد تا نمایندگان سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز با تذکراتی جداگانه اعتراض خود را به دلیل بی توجهی به این وضعیت به گوش دولتمردان برسانند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، طوفان شدید همراه با گرد و خاک در طی هفته جاری موجب اخلال در زندگی بسیاری از مردم ساکن در نیمه شمالی استان شد و در طی روز گذشته و امروز ادارات 5 شهر از جمله زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز را به تعطیلی کشاند.

هجوم مردم به دلیل ابتلا به بیماری های تنفسی و چشمی به درمانگاه ها و مراکز بیمارستانی، انسداد بسیاری از راه های روستایی در روستاهای حاشیه هامون و هیرمند و کاهش شعاع دید به کمتر از 50 متر و اخلال در تردد وسایط نقلیه در طی سه روز گذشته از جمله مشکلاتی است که بسیاری از مردم سیستان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

هامون فراموش شده است

در همین حال نماینده مردم زابل و زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در تذکری شفاهی در صحن علی مجلس خطاب به رییس جمهور و دولتمردان خواهان توجه به سرنوشت و وضعیت مردم سیستان شد.

حلیمه عالی در این نشست خواستار رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه و در تمام زمینه‌های مادی و معنوی در سیستان شد و اظهار داشت: آیا می‌دانید که طی 48 ساعت گذشته چه بر سر مردم سیستان و بلوچستان آمده است؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 تير 1393برچسب:طوفان - سیستان - مجلس - گرد و خاک - شن های روان - ذرات معلق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

شما  چه نظری درباره پارازیت ها دارید؟ اصلا در کدام محله تهران یا سایر کلان شهرها زندگی می کنید و آیا پارازیت در محله شما وجود دارد یا خیر؟ آیا شده به پزشک مراجعه کنید و علت بیماری شما امواج پارازیت ذکر شود؟

سرویس سلامت شفاف: سردرد، سرگیجه، سقط جنین، سرطان و مشکلات تنفسی، این ها همه مشکلاتی است که گریبان گیر پایتخت نشین ها است. بیماری هایی که در ابتدای امر به نظر می رسد تنها  نتیجه آلودگی هوای تهران و دود و دمی باشد که تهرانی ها هر روز روانه ریه های خود می کنند، اما اینچنین نیست.

به عبارت دیگر به گفته بسیاری از کارشناسان  آلودگی هوا تنها دلیل بروز این بیماری ها نیست و آنچه که مزید بر علت شده تا پایتخت نشین ها را بیمار و عقیم کند، امواج نامرئی است که به عنوان پارازیت شناخته می شوند.


امواجی که برای مختل کردن شبکه های ماهواره ها ارسال می شوند و نهاد مسئول آنها هم هرگز معلوم نشده است. نتیجه هم این شده که انواع و اقسام شایعات پارازیتی در پایتخت قوت گرفته که تا پیش از روی کار آمدن دولت روحانی به طور جدی به آنها پرداخته نشده است. شایعاتی که گاهی توسط مسئولین تلویحا تایید می شود و همین امر باعث می شود افکار عمومی شاخ و برگ بیشتری به این شایعات بدهد.

بعد از روی کار آمدن دولت روحانی اما هر چند معصومه ابتکار اعلام کرد: دلایل ایجاد سرطان متعدد است؛ درصدی ممکن است ژنتیکی باشد، بخشی مربوط به نوع تغذیه و آلودگی‌های محیط‌زیست یا مصرف دخانیات مثل قلیان و... است. پس نمی‌توان علت آن را صرفا مشکلات محیط ‌زیست و پارازیت دانست.

اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به کاربران در شبکه های اجتماعی دراین خصوص گفت: اگر ارسال پارازیت بر روی ماهواره ها، سلامت مردم را تهدید کند، رییس جمهوری شخصا در این موضوع ورود خواهند کرد و به اطلاع مردم خواهند رساند تا امید ها برای باز کردن گره کور شایعات پارازیتی تازه شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 تير 1393برچسب:پارازیت - امواج - ماهواره - تهران - سرطان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوا در سیستان 9برابر حد استانداردمدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: آلودگی هوا در منطقه سیستان 9 برابر حد استاندارد است.

به گزارش سرّنیوز خسرو افسری امروز در گفت‎وگو با فارس  اظهار کرد: میزان غلظت ذرات معلق در هوای سیستان بر حسب PM10  روز گذشته هزارو 150 و امروز چهارشنبه هزار و 460 میکرو گرم بر مترمکعب بوده است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه استاندار کیفیت هوای سالم 150 میکروگرم بر مترمکعب است، بنابراین وضعیت کیفی هوا در منطقه سیستان دیروز و امروز در وضعیت بحرانی قرار دارد به‌گونه‎ای روز گذشته هفت برابر و امروز 9 برابر حد استاندارد هوای سالم است.
 
این مسئول افزود: بر اساس اعلام هواشناسی طوفان گرد و خاک در منطقه سیستان تا روز جمعه ادامه دارد، اگر شدت وزش طوفان افزایش یابد متعاقبا آلودگی و کاهش کیفیت هوا نیز افزایش خواهد یافت. 

25 تیر 1393

مطالب مرتبط :

مسئولین کشوری و استانی دست از شعار بردارند/یک فاجعه در سیستان در حال وقوع

غلظت گرد و غبار در منطقه سیستان به 24 برابر حد بحران رسید

نمایندگان سیستان و بلوچستان پیگیر اجرای عقدنامه راهبردی دراز مدت با افغانستان هستند

هامون زنده شد



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 تير 1393برچسب:سیستان - محیط زیست - آلودگی هوا - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نامه 4 هزار پزشک به رئیس جمهور درباره مهار سونامی ‏سرطان ناشی از مصرف بی رویه قلیان، اظهارداشت: متاسفانه در عمل هیچ اتفاقی رخ نداد و این نشانگر آن است که جان مردم برای مسئولان اهمیتی ندارد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا مرندی با بیان اینکه تاسیس و ساخت نخستین کارخانه سیگار در کشور اشتباه بزرگی بود، افزود: این اقدام در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی اتفاق افتاد که من هم در دولت بودم.

وی با بیان اینکه از ابتدا مخالف تاسیس کارخانه سیگار در کشور بودم، ادامه داد: در آن زمان آقای هاشمی قرار بود کارخانه سیگار را افتتاح کند و آقای نعمت‌زاده هم مسئول بود، تنها کاری که می‌توانستم بکنم اینکه مانع افتتاح کارخانه از سوی رئیس‌جمهور شوم اما متاسفانه کارخانه ایجاد شده بود.

مرندی با بیان اینکه نباید سیگار را به عنوان عامل کشتن افراد چه با تولیدات داخل و چه از طریق واردات در دسترس مردم قرار دهیم، تاکید کرد: متاسفانه امروز شاهد عرضه گسترده مواد دخانی در سطح جامعه هستیم و شاهدیم که کک مسئولان هم نمی گزد.

بی‌توجهی به نامه 4 هزار پزشک در ممنوعیت عرضه قلیان

مرندی با یادآوری نامه 4 هزار پزشک به رئیس جمهور درباره مهار سونامی ‏سرطان ناشی از مصرف بی رویه قلیان، یادآور شد: بیش از 4 هزار پزشک در نامه‌ای خواستار جلوگیری از عرضه قلیان شدند اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نداد؛ این موضوع نشانگر آن است که جان مردم به هیچ وجه برای مسئولان اهمیتی ندارد.

وی با نگران کننده خواندن نگاه منفعلانه مسئولان نسبت به عرضه مواد دخانی در جامعه، تصریح کرد: به نظر می رسد سود ناشی از گردش مالی این صنعت مهمتر از جان انسانها است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 تير 1393برچسب:سیگار - کارخانه - سرطان - قلیان - دخانیات, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا توسط دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 10 و 11  دی امسال برگزار می شود. این همایش در سال 93 محورهای جدیدی را در بررسی تخصصی معضل آلودگی هوا و صدا در دستور کار قرار داده که مهمترین آنها افزوده شدن محورهای مرتبط با مطالعات حوزه علوم پزشکی به محورهای زیرمجموعه این همایش است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر ،وحید حسینی، رئیس و دبیر سومین همایش آلودگی هوا و صدا از برگزاری سومین دوره این همایش ملی با همکاری مشترک دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داده و گفته است:« این همایش که تاکنون دو دوره از آن برگزار شده در سومین دوره مقالات برآمده از مطالعات علوم پزشکی در زمینه آلودگی هوا و صدا را به هم محورهای مقالات دریافتی اضافه کرده و گستره موضوعات تخصصی همایش را گسترش داده است.»

او گفت: بر اساس تصمیم گیری اعضای کمیته علمی، سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در روزهای یازدهم و دوازدهم دی برگزار می‌شود و امسال علاوه بر دانشگاه شریف، استادان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم به اعضای کمیته علمی این جشنواره پیوسته اند.

حسینی با بیان اینکه «قصد داریم در سال‌های آینده بخش مطالعات اجتماعی را هم به این همایش اضافه کنیم»، ادامه داد: هدف از برگزاری این همایش استفاده از به کارگیری یافته های علمی پژوهشگران و دانشگاهیان در سطوح تصمیم گیری و مدیریتی است و بخشی از مقالاتی که در دومین دوره این همایش دریافت کردیم هم در برنامه ریزی ها و اقدامات عملی برای کاهش آلودگی هوا و صدا به کار گرفته شد.

او افزود: زمانی که می خواستیم درباره آلودگی هوای تهران کار کنیم، دیدیم دستمان در ابزار و اطلاعات خالی است و در بسیاری از موارد پرسش هایی وجود دارد که جواب های علمی و آزموده شده‌ای برای آنها نداریم و در چنین شرایطی تصمیم به برگزاری این همایش گرفته شد تا دست اندرکاران برنامه ریزی و مدیریت آلودگی هوا و صدا بتوانند از خروجی های علمی و تخصصی این همایش در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها استفاده کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 تير 1393برچسب:همایش - آلودگی هوا و صدا - دانشگاه صنعتی شریف - دانشگاه علوم پزشکی - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

درخت سرو

عکس : مهر میهن mehremihan.ir

منظومه خمسه - کتاب خسرو و شیرین -  نظامی گنجوی - درخت افکن

 

سلامت بایدت، کس را میازار 

که بد را در عوض تیز است بازار



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 تير 1393برچسب:نظامی گنجوی - درخت افکن - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آماری را سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) اعلام کرده است که سالیانه 6500 هکتار از جنگل های ایران مورد آتش سوزی قرار می گیرد.
 
استاد اسماعیل کهرم، فعال و مشاور سازمان محیط زیست در خصوص روند رو به رشد آتش سوزی جنگل ها در ایران به خبرنگار حوزه محیط زیست سرویس اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: آماری را سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) اعلام کرده است که سالیانه 6500 هکتار از جنگل های ایران مورد آتش سوزی قرار می گیرد.

 وی در ادامه افزود: آماری که فائو منتشر می کند، مبتنی بر آمارهای ناسا است و آنها اعلام کرده اند که از فضا به وضعیت لحظه به لحظه زمین نگاه کرده و آمارهای آن را رصد می کنند. در نشستی که چندی پیش در آلمان برگزار شده بود اعلام کردند که سالیانه یک درصد از جنگل های ایران بر اثر آتش سوزی از بین می رود.

 آتش سوزی ها عمدی است

 کهرم تاکید کرد: سال گذشته بیش از 700 مورد آتش سوزی در جنگل های مریوان اتفاق افتاده است یا در همین دو هفته گذشته در جنگل های گلستان بارها شاهد آتش سوزی بودیم که مهار می شد اما باز دوباره آتش سوزی اتفاق می افتاد. این آتش سوزی ها عمدی است و دو حالت نیز بیشتر ندارد. یا توسط شکارچیان انجام می شود ، یا توسط کسانی که با وزارت جهاد کشاورزی یا ... مشکل دارند.

 نیمی از آتش سوزی ها به خاطر شکارچیان

 کهرم افزود: شکارچیان به خاطر اینکه حواس محیط بانان را پرت کنند دست به این اقدام می زنند. یعنی بخشی از یک جنگل را به عمد مورد آتش سوزی قرار می دهند تا با سرگرم کردن محیط بانان بتوانند در بخش دیگری از جنگل اقدام به شکار کنند. در بخش دیگری از آتش سوزی های عمدی، مشکلات و اختلافات عده ای بر سر زمین ها باعث آتش سوزی می شوند. این اختلافات یا شخصی و درون خانوادگی است یا سر مالکیت زمین ها دچار اختلاف هستند و از این رو دست به آتش سوزی در زمین ها می زنند. این دو مورد به خودی خود نیمی از آتش سوزی های عمدی در کشور را شامل می شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 تير 1393برچسب:جنگل - آتش سوزی - شکارچیان - فائو - ایران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

وزش باد و گرد و خاک در غرب ایران موجب کاهش دید و کیفیت هوا شده است. ضمن اینکه هوا گرمتر می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ گرد و خاک عربی دوباره به ایران رسید و فعلا استان های غربی و جنوبی را تحت تاثیر قرار داده است. امین حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی دراین باره به خبرآنلاین گفت: باد و گرد و خاکی که از عراق به غرب و جنوب کشور رسیده، امروز و فردا نوار غربی را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته او سرعت وزش باد در عراق نسبتاً شدید خواهد بود: انتقال این گرد و خاکها به غرب ایران موجب کاهش دید افقی و کیفیت هوا در استانهای خوزستان، ایلام، کرمانشاه و بوشهر شده است.

نقشینه گفت: همچنین استانهای شرقی به ویژه در شمال استان سیستان و بلوچستان وزش باد و گرد و خاک دارند. بعد از ظهر امروز برای استانهای سمنان، شمال اصفهان، قم، مرکزی و جنوب تهران وزش باد و گرد و خاک موجب کاهش دید و کیفیت هوا خواهد شد.در شهرهای جنوبی استان تهران باد و گرد و خاک موجب کاهش دید و کیفیت هوا در شده و غبار آلود خواهد شد.

او گفت: طی روزهای آینده به ویژه روزهای جمعه و شنبه هفته آینده افزایش دما به صورت محسوسی باعث بالا رفتن بیشینه دمای هوای خواهد شد. بیشینه دمای تهران امروز دوشنبه 39 درجه، فردا سه شنبه 40 درجه و پس فردا چهارشنبه 41 درجه خواهد بود. همچنین بیشینه دمای هوای استان خوزستان امروز دوشنبه 47 درجه خواهد بود. آخر هفته گرمتری را سپری خواهیم کرد و در بیشتر مناطق کشورمان افزایش دما خواهیم داشت.

همچنین مرکز دیده بانی اداره کل هواشناسی خوزستان اعلام کرد: میزان دید در اهواز در روز دوشنبه 800 متر است که این رقم در مناطق مختلف استان متغیر است. شوشتر با 200 متر و مسجد سلیمان با سه هزار متر بیشترین و کمترین میزان دید را دارند. همچنین دید افقی در آبادان صبح امروز 400 متر بود و اکنون به هزار و 500 متر رسیده است.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 تير 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

صراط - لایحه هوای پاک به مجلس ارائه می‌شود.

 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 تير 1393برچسب:کاریکاتور - لایحه هوای پاک - مجلس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اعضای شورای‌عالی شهرسازی سقف جمعیت‌پذیری شهر تهران را از 12 میلیون و 900 هزار نفر به 10 میلیون و 500 هزار نفر کاهش دادند تا جمعیت تهران در سال 1404 از سقفی که در طرح جامع آمده تجاوز نکند.

عصر ایران؛ علیرضا افشاری- شهردار تهران به تازگی در نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور حاضر شد تا از نقشه‌ای که با مدیریت او در دولت قبل برای تهران طراحی شده بود دفاع کند اما در نهایت اشکالات طرح تفصیلی تهران را پذیرفت.

محمد باقر قالیباف، هفته پیش نیز درهمایش فعالان ساختمانی در قبال نقد وزیر راه ‌و شهرسازی درباره شیوه‌ کسب درامد درشهرداری تهران موضع منفی نگرفت و عملا آن را پذیرفت.

 اعضای شورای‌عالی شهرسازی سقف جمعیت‌پذیری شهر تهران را از 12 میلیون و 900 هزار نفر- نرخی که در طرح تفصیلی آمده- به 10 میلیون و 500 هزار نفر کاهش دادند تا جمعیت تهران در سال 1404 از همان سقفی که در طرح جامع آمده تجاوز نکند. اعضای این شورا بر این باورند که با اصلاح صورت گرفته در سقف جمعیت‌پذیری شهر تهران، بی‌نظمی‌های ساختمانی در پایتخت را می توان مهار کرد.

 هر چند این کار اقدامی ریشه‌ای برای پاسخ به بسیاری از مشکلات شهر تهران به حساب می آید و چه بسا دیر شده باشد اما اجرای دقیق آن نیز مستلزم نظارت کافی است.

دو هفته قبل ودر هفتم تیر ماه 93 میزان مصرف روزانه آب در تهران به ۳‌ میلیون و ۲۲۵‌ هزار مترمکعب رسید که تا حداکثر توان آبرسانی شبکه‌ پایتخت در هر شبانه‌روز که ۳‌ میلیون و ۳۰۰‌ هزار مترمکعب است، فاصله چندانی ندارد.

 تهران از جمله کلان‌شهرهایی است که دارای تنش آبی اعلام شده و در مرز جیره‌بندی قرار دارد و در صورت افزایش دوباره‌ دمای هوا و مصرف بیش  از الگوی مصرف، احتمالاً مدیریت فشار آب به جیره‌بندی یا قطعی‌های پراکنده منجر خواهد شد.
 
از سوی دیگر، بازگشت آلودگی هوا آن هم در نخستین ماه تابستان در حالی است که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این با تاکید بر توزیع بنزین پاک در تهران وضع هوای پایتخت را بهبودیافته توصیف می‌کردند. حالا در شرایطی که تهران بنزین نسبتاً پاک دارد، با وجود 80‌ هزار هکتار کانون ریزگرد که مدت‌ها است به علت خشکسالی و عدم مدیریت بهینه‌ آب اطراف شهر تهران تشکیل شده‌اند، هوای چندان پاکی ندارد و میزان ذرات معلق در تعدادی از ایستگاه‌های آن حدود ۴ برابر حد مجاز اعلام شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 تير 1393برچسب:جمعیت - تهران - کاهش سقف جمعیت - شهرسازی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: طی سه روز آینده به سبب وزش باد نسبتا شدید در جنوب استان سمنان، در استان های قم ، شمال اصفهان، مرکزی و جنوب تهران در بعضی ساعات باد، گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا انتظار می رود.
 

احد وظیفه در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این مطلب افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی امشب برای شمال شرق، سواحل مرکزی و شرقی دریای خزر، ارتفاعات البرز، برخی مناطق جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق هرمزگان و شرق فارس در ساعات بعد از ظهر ابرناکی، بارش پراکنده باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود.

به گفته وی، یکشنبه و دوشنبه بارش پراکنده گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد در برخی مناطق شمال غرب و سواحل مرکزی و شرقی خزر رخ می دهد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تصریح کرد: طی سه روز آینده در برخی نقاط استان های شرقی به ویژه منطقه زابل باد و گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا رخ می دهد.

وظیفه اظهار داشت: طی این مدت به سبب وزش باد نسبتا شدید در جنوب استان سمنان در استان های قم ، شمال اصفهان، مرکزی و جنوب تهران در بعضی ساعات باد، گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا انتظار می رود.

وی افزود: فردا آسمان تهران کمی ابری در پاره ای نقاط همراه با باد و گرد و خاک و در بعد از ظهر با رشد ابر در ارتفاعات است. بیشینه و کمینه دمای پایتخت فردا همانند امروز معادل 40 و 27 درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد بود .

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۴/۲۱ 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 تير 1393برچسب:هواشناسی - باد - گرد و خاک - تهران , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: براساس نتایج آنالیز سوخت دیزل (گازوییل) از دی ماه 90 تا اسفند 92 در شهر تهران، میانگین گوگرد نمونه های عمومی با ppm7600 دراین سوخت، 152 برابر بیش از حد مجاز یورو 4 (ppm 50) بوده است.

وحید حسینی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد 37 نمونه سوخت دیزل ایران با نمونه برداری مستقیم از جایگاه های سوخت رسانی شهر تهران طی هشت نوبت آنالیز شده است.

وی با اشاره به اینکه نمونه های اخذ شده به صورت تصادفی از شهر تهران جمع آوری شده است اظهارکرد: هر چند داده های به دست آمده صرفا یک نمونه تصادفی از سوختهای دیزل توزیع شده در شهر است ولی می تواند به عنوان معرف کیفیت سوخت با احتمال بالا مورد ارزیابی قرار گیرد.

حسینی اظهار کرد: مهمترین پارامتر کیفی سوخت دیزل (گازوییل) که اختلاف قابل توجهی با مقادیر استاندارد دارد، محتوای گوگرد سوخت است. 

مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران یادآور شد: متوسط مقدار گوگرد برای سوخت دیزل عمومی ppm 4998 ، برای سوخت دیزل یورو 4 توزیع شده در شهر تهران ppm 4650 و برای سوخت دیزل تحویلی به شرکت واحد اتوبوسرانی ppm 3640 گزارش شده است.

حد استاندارد گوگرد در گازوییل یورو 4 برابر با 50 پی.پی.ام در اروپا می باشد درحالی که مقدار گوگرد درگازوییل یورو 4 توزیع شده در تهران 4650 پی.پی.ام گزارش شده است.

حسینی تصریح کرد: مقدار بسیار بالای گوگرد در سوخت دیزل(گازوییل)، به طور عملی مانع جدی برای توسعه و استفاده از این نوع موتورها در مصارف سبک و سنگین خواهد بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 تير 1393برچسب:دیزل - گازوییل - گوگرد - تهران - سوخت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیرکل دادگستری استان مرکزی ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان در مواجه با آلودگی هوای اراک گفت: هر گونه مصلحت اندیشی و سکوت در برابر آلایندگی صنایع از سوی مسئولان خیانت به مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر،حجت الاسلام حکمتعلی مظفری ظهر پنج شنبه با بیان این مطلب در نشست مشترک با مدیران زیست محیطی استان مرکزی افزود: مدیران اجرایی استان مرکزی نباید در برابر مشکلات آلایندگی ایرالکو با پاک کردن صورت مسئله ذهن مردم را از این موضوع منحرف کنند چراکه هیچ یک از مدیران نمی تواند فردای قیامت در برابر مردم پاسخگو باشد.

وی از ادعای واهی ایرالکو (شرکت آلومینیوم سازی ایران) از پاک بودن صنعت خود و طرح دعاوی در این خصوص گفت: مدیران ایرالکو در راستای اثبات عدم آلایندگی مجموعه خود تلاش بی وقفه می کنند تا آنجا که ایرالکو  در دادخواست خود، از دستگاه قضایی خواسته با توجه به عدم آلایندگی ایرالکو، سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شهرداری اراک باید تمامی هزینه های تحمیلی به این مجموعه از بابت آلایندگی را به آن برگردانند.

حجت الاسلام مظفری افزود: اگر چه این دادخواست در دادگاه بدوی تهران رای گرفته اما سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید در مرحله تجدید نظر به صورت جدی وارد کار شده و اجازه ندهد حق مردم اراک پایمال شود.

طرح دعوای ایرالکو، علیه سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شهرداری اراک

وی ادامه داد: تلاش بی وقفه مدیران مجموعه ایرالکو در راستای اثبات عدم الایندگی مجموعه ایرالکو و طرح دعوای این شرکت علیه سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شهرداری اراک در دستگاه قضایی تهران نشان از ناامیدی آنها از اثبات عدم آلایندگی این مجموعه در استان مرکزی است چرا که در مرکز استان دستگاه قضایی اشراف کامل بر موضوع پرونده آلایندگی این شرکت دارد و مدیران آن در این استان دستشان به جایی نمی رسد.

مدیرکل دادگستری استان مرکزی با بیان این که نباید اجازه داد با تایید این رای، مهر تاییدی بر فعالیت های شرکت فوق زده شود افزود: تمامی مردم اراک و مسئولان این شهر اگر چه همگی متخصص و فنی نیستند اما به واسطه زندگی در این شهر به خوبی با مشکلات آلایندگی این واحد صنعتی آشنا هستند .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - اراک - ایرالکو - دادگستری استان مرکزی - محیط زیست - مسئولان بهداشتی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه 85 درصد دکلهای مخابراتی نصب شده در سطح شهر تهران بدون مجوز قانونی و غیراستاندارد است گفت: نزدیک به 4 هزار و 217 دکل متعلق به اپراتورهای تلفن همراه است.
 

دکتر رحمت الله حافظی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در بررسی هایی که در خصوص استاندارد بودن دکلهای مخابراتی داشتیم متوجه شدیم درصد بالایی از این دکلها بدون مجوز، غیرقانونی و غیراستاندارد نصب شده اند.

وی ادامه داد: تعیین استاندارد بودن این دکل ها بر عهده سازمان انرژی اتمی و جانمایی و صدور مجوز نصب آنها نیز بر عهده شرکت ارتباطات شهر است.

میلیاردها تومان می گیرند مجوز نصب دکل می دهند

وی با بیان اینکه 185 شرکت خدمات اینترنتی داریم که اگر هر کدام برای پوشش اینترنتی هزار دکل در سطح شهر نصب کنند تمام سطح شهر پر از دکل می شود، تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا استفاده از تکنولوژی نسل چهارم و پنجم در حال شکل گیری است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به اینکه نهادی که مجوز این دکل ها را صادر می کند میلیاردها تومان دریافت می کند تا اجازه نصب اپراتور جدید را بدهد، تاکید کرد: انتظار ما از دستگاه های مربوطه به خصوص وزارت ارتباطات این است که اگر قصد اجازه فعالیت به اپراتورهای جدید را می دهد بر اساس تکنولوژی نسل چهارم و پنجم باشد. مزیت این تکنولوژی علاوه بر آن که خدمات جدیدتری ارایه می کند کاهش دکلها در سطح شهر است به طور مثال اگر اپراتور اول هزار دکل در سطح شهر داشته باشد با استفاده از نسل جدید این دکلها به 200 دکل کاهش خواهد یافت.

تغییر در وات خروجی دکل ها /افزایش امواج دکل ها سلامت شهروندان را تهدید می کند

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 20 تير 1393برچسب:تهران - دکلهای مخابراتی - استاندارد - اپراتور - آلودگی امواج, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

... افزایش جمعیت را با مشکل مواجه می‌کند

به مناسبت بیستم تیرماه روز جهانی جمعیت

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی - هر یک از انسانها دارای نیازهای فیزیولوژیکی هستند که خواه نا خواه مجبور به پاسخگویی و تامین آن می باشند. هوا برای تنفس،آب شیرین آشامیدنی، غذای سالم و کافی برای رفع گرسنگی، رشد بدن، کسب انرژی برای فعالیتها و پیشگیری از بیماری، پوشاک برای محافظت از سرما و نور خورشید، فضای فیزیکی برای خوابیدن، نشستن و حرکت کردن، تندرستی، دسترسی به درمان بیماریها و آسیبها، امنیت، دمای مناسب محیط، همسر و فرزند، هم صحبت، منبع درامد و ... از این گونه نیازها هستند.  

اما متاسفانه همیشه تامین این نیازهای فطری آدمی آسان نیست. از هزاران سال قبل که انسانها برای امنیت شان با جانوران درنده مثل گرگ و شیر و خرس می جنگیدند و برای فرار از گرما و سرما، ییلاق و قشلاق می کردند تا آن هنگام که جمعیت قبیله ها زیاد تر شد و درگیری برای دسترسی به شکارگاه میان قبایل آغاز گردید و بعدها که با پیدایش کشاورزی و دامداری، زمین و مرتع و آب کشاورزی مساله ساز شد و نهایتا تا روزگار ما که علاوه  بر زمین و آب و مسکن، شغل و تحصیلات عالی و حمل و نقل و سفر و غیره صحنه رقابت انسانها شده است، دو مساله همواره به چشم می خورد که عبارتند از مشکلات برای تامین نیازهای آدمی و تاثیر جمعیت بشر بر این امر.

به عبارت دیگر انسان همیشه با محدودیت منابع مورد نیازش روبه رو بوده و هر چه جمعیت بشر بیشتر شده رقابت و درگیری برای دسترسی به این منابع محدود افزایش یافته است. البته در برخی مواقع دانش، فناوری، اخلاق و کار گروهی به مدد آدمی آمده و منابع بیشتر و جدیدتری برای رفع حوائج در اختیار گذاشته اما تا کنون نتوانسته پاسخگوی کامل نیازها باشد.

وقوع فقر و عقب ماندگی، قحطی های بزرگ، بیماریهای همه گیر و پر تلفات، جنگهای متعدد و رقابتهای تسلیحاتی کشورها هر چند متاثر از علل مختلف است اما یکی از این علتها همان محدود بودن منابع در اختیار انسان است. گاهی این منابع آب و زمین است و گاهی نفت و سرمایه و فناوریهای جدید.

حال کره خاکی را تصور کنید با بیش از هفت میلیارد (هفت هزار میلیون) انسانی که مجبورند نیازهای پیشگفت را برای خودشان تامین کنند. آنهم کره ای که بسیاری از نقاط آن به سبب دریاهای بی انتها، سرما و یخبندان، گرمای شدید، بیابانهای بزرگ، کمبود آب، شنهای روان، کوههای مرتفع، زمینهای شوره زار یا سنگلاخ، آلودگیهای رادیواکتیو یا شیمیایی، آتشفشانها، گسلها، سیلابها و ... در حال حاضر برای انسان قابل زیست نمی باشند. نتیجه آنکه این جمعیت چند میلیاردی مجبورند در سطح کوچکی از خشکیهای کره زمین حوائج خود را بر طرف کنند.

تا اینجای قضیه به نظر قابل تحمل می باشد ولی خبر بد این است که آب، زمین کشاورزی و مرتع برای چرای دام به مقدار کافی برای پاسخگویی به نیاز این تعداد انسان وجود ندارد. اگر نیاز به زمین برای مسکن و جاده و خیابان، نیاز به هوای پاک برای تنفس، نیاز به آب و زمین و انرژی برای فعالیت کارخانه ها، نیاز به انرژی برای پخت وپز و آب گرم  و گرمایش و سرمایش و نور منازل و محل کار  و حمل و نقل را هم به این موارد اضافه کنیم که دیگر واویلا !



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 20 تير 1393برچسب:جمعیت - انسان - محیط زیست - کره زمین - نیاز , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

Image آلودگی نوری به عنوان یکی از انواع آلودگی هوا در کنار  آلودگی شیمیایی، آلودگی تشعشعی و آلودگی صوتی قابل بررسی است.

اکسیژن - آلودگی نوری به معنای تولید بیش از اندازه و غیر استاندارد نورهای مصنوعی توسط انسان است که عوارض نامطلوبی بر انسانها، جانوران، گیاهان و برخی فعالیتها مانند مطالعات نجومی به جا می گذارد و از بعد اتلاف انرژی و افزایش آلودگی محیط زیست ناشی از تولید این انرژی تلف شده نیز دارای اهمیت است. لذا به نظر می رسد محسوب کردن آن به عنوان یکی از انواع آلودگی های هوا در کنار آلودگی شیمیایی، آلودگی تشعشعی و آلودگی صوتی قابل بررسی باشد.

شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که نور زیاد فروشگاهها و چراغهای خیابان که به داخل منزل می تابد مانع خواب راحت شما می شود. حتی محققان علوم پزشکی معتقدند که وجود نور در هنگام خواب در ایجاد برخی بیماریها موثر است.

سایت آلودگی نوری  (airpollution) آلودگی نوری را چنین تعریف می کند : نورهاي مصنوعي كه در زمان يا مكان نامناسب از استاندارد خود خارج شده و با كيفيت نامطلوب محيط زيست و آسمان شب را آزاردهنده و آلوده مي سازند.

با این تعریف حوزه آلودگی نوری از حیطه منجمان و ستاره شناسی بیرون رفته و در اصل هر کجا که شما به هر صورتی از نور به طور غیر استاندارد استفاده کنید تولید آلودگی نوری کرده اید. در نتيجه با این تفاسیر این تعریف شامل فضاهای داخلی نیز می گردد.

در این خصوص به گزارش شفاف محمدرضا خواجه‌پور در حاشیه پنجمین دوره کارگاه و نمایشگاه «عکاسی جهان در شب» (TWAN) که در زنجان برگزار شد، تصریح کرد: در ایران آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران و اصفهان به صورت آزاردهنده و در مقیاس بزرگ مطرح است. همین موضوع سبب شده است که به مشکل آلودگی نوری کمتر توجه شود، ولی می‎توان با بیان این مشکل در جلساتی مانند نمایشگاه «عکاسی جهان در شب» (توآن) توجه افراد را به این موضوع جلب کرد.

 وی افزود: پیشنهاد می‎شود سازمان‏های مربوط و کسانی که در صنعت نور و برق فعالیت می‎کنند به سمت تولید لامپ‌هایی بروند که آلودگی کمتری تولید کند، البته مهم‌تر از همه مدیریت نور چراغ‌های خیابان است که باید به نحوی تنظیم شوند که نور را به سمت پایین هدایت کنند، نه به سمت آسمان که با این اقدامات می‎توان آلودگی نوری را کاهش داد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 20 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - آلودگی نوری - نور مصنوعی - نجوم - عکاسی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
Brian Bienkowskبر اساس تحقیقات جدید، زنانی که سیگاری نیستند ولی سال های زیادی در جوامع آلوده به ذرات ریز زندگی می کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه را دارند.
 
زیست بوم - نفیسه پناهی/ Brian Bienkowski : بر اساس تحقیقات جدید، زنانی که سیگاری نیستند ولی سال های زیادی در جوامع آلوده به ذرات ریز زندگی می کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه را دارند.

در این مطالعه که تا به امروز جزء یکی از بزرگترین تحقیقات به شمار می رود، تلاش شده تا این حقیقت را به اثبات برساند که در معرض دوده قرار گرفتن به صورت مزمن، ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه مخصوصا در میان افراد غیرسیگاری را افزایش دهد.

دکتر نورمن ادلمن مشاور ارشد پزشکی در انجمن ریه آمریکا گفت: با توجه به نتایج مطالعه به نظر می رسد که نزدیکی به آلودگی هوا در ابتلا به سرطان تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

با هدایت و رهبری محققان دانشگاه هاروارد، این مطالعه بر روی 103 تا 650 زن در ایالات متحده که در معرض 3 اندازه از ذرات موجود در هوا قرار گرفته اند، مورد ارزیابی قرار گرفته است. آنها تعداد زنانی که بین سال های 1994 و 2010 به سرطان مبتلا شدند (2155نفر) و میزان آلودگی که در 6 سال گذشته در نزدیکی منازل آنها بوده است را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند.

تمامی سایزهای ذرات آلاینده مخصوصا کوچکترین آنها (PM2.5 )، با افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه ارتباط داشت. بر طبق این مطالعه که در مجله سلامت محیط زیست منتشر شد، به ازای هر افزایشی در میزان PM2.5حتی به مقدار ناچیز، خطر ابتلا به سرطان ریه در بین زنان غیرسیگاری و یا زنانی که حداقل در 10 سال گذشته سیگار را ترک کرده اند، تا 37 درصد افزایش داشته است.

منابع آلاینده هوا متفاوت می باشد. اگرچه این تحقیق نشان می دهد که ترافیک در افزایش خطر ابتلا به سرطان نقش دارد، اما این نتیجه از نظر علمی خیلی قابل توجه نیست زیرا تعداد کمی از زنان در این مطالعه در مجاورت جاده های اصلی زندگی می کردند.

 ذرات ریز خروجی از کامیون ها، اتوبوس ها، اتومبیل ها، کارخانه ها و آتش سوزی، می تواند به اعماق ریه نفوذ کرده و خطر ابتلا به مشکلات ریوی و حملات قلبی در مردم را بالا ببرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:غبار - سرطان ریه - زنان - ذرات ریز - سیگار - مطالعه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران با بیان اینکه شب گذشته همزمان با آتش سوزی گسترده در پارک گلستان متخلفان شکار و صید تعداد زیادی از حیات وحش این پارک ملی را شکار کرده اند گفت: احتمال اینکه آتش سوزی عمدی توسط این افراد برای سرگرم کردن محیط بانان رخ داده باشد زیاد است.
 
کیوان هوشمند در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ساعت 1.5 نیمه شب گذشته هنگامی که تمام محیط بانان پارک به منطقه آتش سوزی اعزام شده و سرگرم خاموش کردن آتش بودند شکارچیان متخلف وارد پارک شده و تعداد زیادی از حیات وحش را شکار کردند.

به گفته وی، این شکار چیان که از اهالی روستا های اطراف پارک ملی گلستان هستند از متخلفان سابقه دار بوده که بالغ بر 10 پرونده شکار غیر مجاز در پارک گلستان دارند.

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران اظهار داشت: شب گذشته در منزل یکی از این شکارچیان لاشه دو مرال، یک شوکا ، یک میش و یک بره میش کشف شد.

هوشمند تصریح کرد: با توجه به سابقه دار بودن متخلفان و حضور همزمان آنها با آتش سوزی در منطقه برای شکار غیر مجاز در غیاب محیط بانان احتمال دارد این افراد که از ساکنان روستا های اطراف پارک ملی گلستان هستند عمدا اقدام به آتش سوزی می کنند تا با سو استفاده از فرصت اعزام محیط بانان برای اطفا حریق حیات وحش این منطقه را قتل عام کنند.

وی افزود: در آتش سوزی اخیر که در حال حاضر به طور کامل به جز چند لکه کوچک اطفا شده مساحتی بالغ بر 400 هکتار از پارک ملی گلستان کاملا خاکستر شد که در مقایسه با آتش سوزی های هفته گذشته پارک ملی گلستان که  حدود 1 هکتار و 10 هکتار  براورد شد بسیار گسترده تر بود.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۴/۱۸

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:پارک ملی گلستان - آتش سوزی عمدی - شکار غیر مجاز - محیط بانان - متخلفان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 تشویق بازیکنان تیم های ورزشی برای کسب نتیجه بهتر همواره مورد توجه طرفداران این تیم ها است اما به گفته پزشکان صدای بوق های عجیب،ناهنجار و ممتد سبب ایجاد اختلال در شنوایی و آزردگی روحی بازیکنان و تماشاچیان مستقیم و غیر مستقیم (از طریق تلویزیون) مسابقات می شود.

دکتر محسن احدی دکترای تخصصی شنوایی شناسی و دبیر انجمن شنوایی شناسی ایران روز شنبه در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا توضیح داد: صداهایی که بیش از 85 تا 90 دسیبل شدت دارد، به گوش آسیب می رساند و می تواند تاثیراتی مانند وزوز گوش، پری گوش و کم شنوایی برای افراد ایجاد کند. 

وی افزود: هر قدر شدت صدا و مدت زمان شنیدن آن افزایش یابد، تاثیرات آن بر شنوایی تدریجی، ماندگار، شدیدتر و درمان آن سخت تر می شود و استمرار شنیدن صداهای بلند احتمال ناشنوایی را هم افزایش می دهد. 

احدی گفت: در مکان های وزرشی مانند زمین فوتبال به دلیل باز بودن فضا اگر تماشاچیان از مرکز تولید صدا فاصله داشته باشند، آسیبی به گوش آنها وارد نمی شود اما در سالن های ورزشی سرپوشیده مانند سالن والیبال این صداها می تواند بسیار آزاردهنده باشد. 

به گفته وی، تماشاچیانی که از این صداها آزرده می شوند، با استفاده از محافظ های مخصوص گوش که کاهنده صدا است، تا حدی می توانند از شدت آسیب های احتمالی جلوگیری کنند. 

شاید برخی تماشاچیان که از صداهای ناهنجار مانند انواع بوق ها دچار ناراحتی می شوند، بتوانند با استفاده از محافظ های گوش تا حدی خود را ایمن سازند اما بازیکنان تیم ها چگونه می توانند خود را از این مشکل رها سازند به ویژه آنکه علاوه بر آسیب های جسمی که به گوش آنها وارد می شود، این صداها همچنین می تواند تاثیرات منفی ازنظر روحی بر آنها بگذارد و حتی منجر به برهم خوردن تمرکز آنها شود. 

طبق نتایج تحقیقات به عمل آمده، صداهای ناهنجار ممکن است تاثیرات منفی روحی روانی لحظه ای مانند ایجاد استرس و اضطراب یا تاثیرات تدریجی و ماندگار مانند بدخوابی و اختلالات رفتاری بر افراد داشته باشد. همچنین سبب شدت یافتن بیماری مبتلایان به فشار خون و بیماری های قلبی عروقی می شود. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:آلودگی صوتی - بوق - صدا - بازیکنان - تماشاچیان - گوش, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار کرد: حذف طعم و عطر انواع توتون و تنباکو و عدم اجازه تولید و واردات این گونه مواد، انگیزه مصرف قلیان در بین جوانان را کاهش می‌دهد.
 
آفتاب: دکتر کاظم ندافی با اشاره به این که در حال حاضر هیچ خلا قانونی در مورد جلوگیری از مصرف قلیان در جامعه وجود ندارد، گفت: طبق تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و ماده 7 آیین نامه اجرایی آن هرگونه استعمال دخانیات دراماکن عمومی ممنوع اعلام شده است و بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت، برای متخلفین پرداخت 22 تا 43 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.
 
به گفته دکتر ندافی، مسئولیت اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی، طبق ماده 8 آیین نامه بر عهده مدیران و کارفرمایان و متصدیان این اماکن است. همچنین قهوه خانه‌ها طبق بند 8 ماده یک آیین نامه اجرایی قانون جزء اماکن عمومی محسوب می شوند و اجرای ضوابط مربوط به اماکن عمومی در این مکان ها الزامی است.
 
وی توضیح داد: همچنین در ماده 11 قانون برای فروشندگان و عرضه کنندگان دخانیات به استثنای اماکن مشمول ماده 7 قانون نیز 215 هزار تومان تا 13 میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.
 
دکتر ندافی با اشاره به این که متولی اجرای قانون در اماکن عمومی طبق ماده 14 آیین نامه قانون، بازرسان بهداشت و اصناف هستند، ادامه داد: مصرف قلیان یک تفریح نیست و نباید به عنوان وسیله ای برای پرکردن اوقات فراغت جوانان محسوب شود. ضمن این که مطالعات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده و مخاطرات مصرف این ماده دخانی به کرات به اطلاع عموم مردم رسانده شده است.
 
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این که برخلاف بسیاری از عقاید و باورهای سنتی، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بی شماری مواد سمی است، گفت: این مواد به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماریهای قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها شناخته شده‌اند. همچنین نیکوتین موجود در دود حاصل از مصرف قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیادآور بوده و مصرف متناوب آن ایجاد وابستگی می کند.
 
دکتر ندافی خاطرنشان کرد: علاوه بر این به دلیل مصرف مشترک، قلیان موجب بیماریهای مسری از جمله سل، هپاتیت، تبخال و غیره می شود. با این وجود متاسفانه هنوز تعداد زیادی از خانواده‌ها آگاهی لازم در مورد خطرات مصرف قلیان نداشته و به همین دلیل از مصرف آن توسط جوانان خود ممانعت به عمل نمی آورند و متاسفانه حتی گاهی اوقات با آنها همراهی هم می کنند.
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 تير 1393برچسب:قلیان - دخانیات - جوانان - توتون - تنباکو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

10 روش برای کاهش آلودگی هواده راهکار برای کاهش مصرف سوخت خودرد و آلودگی هوا

 وان کار(1car.ir) به نقل از HowStuffWorks نوشت: خودروها دارای دو جنبه مثبت و منفی هستند. بهبود زندگی روزمره و تسهیل امور روزمره مثل دوری مسیر، خرید کردن، مسافرت کردن و غیره جزو نکات مثبت اما وابسته کردن افراد به خود و آلودگی جزو  جنبه های منفی آن محسوب می شود.

 شاید آلودگی مهمترین نگرانی افراد و از پیامدهای منفی خودروها محسوب می‌شود؛ ولی جالب است بدانید که نه تنها خودروها مسبب این آلودگی هستند، بلکه کشتی ها، کامیون ها، قطار و اتوبوس نیز، به ایجاد بیشتر آن کمک می کنند. با وجود این، هنوز خودروها مسبب اصلی این پیامد محسوب می‌شوند.

غیر از تغییر نوع سوخت، چندین راهکار دیگر نیز برای کاهش آلودگی وجود دارد. شاید تغییر رویکرد و نقش واقعی خودرو در زندگی افراد که مشکل ترین مرحله کار است، جزو مهمترین راهکارهای این موضوع باشد. فقط توجه داشته باشید که راه حل جادویی برای حل مشکل وجود ندارد؛ بلکه هر راه حل در گرو دیگری است و کاملا به یکدیگر وابسته هستند. در این مقاله قصد داریم تا 10 راهکار احتمالی برای کاهش آلودگی را بررسی کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 18 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - خودرو - سوخت - حمل ونقل عمومی - رفت و آمد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر اساس نتایج آنالیز نمونه بنزین توزیع شده در دو سال گذشته در شهر تهران توسط کشورآلمان، میزان گوگرد این نمونه ها 20 برابر حد مجاز است.
 
دکتر وحید حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طی سه مرحله نمونه برداری از نمونه های بنزین معمولی و سوپر توزیع شده در شهر تهران در تاریخ چهارم دی ماه 1390، 25 شهریور 1391 و بهمن 1391 از چند پمپ بنزین مختلف انجام و برای آنالیز به آزمایشگاه ASG در کشور آلمان ارسال شد.

به گفته وی، باید توجه شود نتایج ارائه شده صرفا نتایج یک نمونه تصادفی از بنزین های توزیع شده در سطح شهر است و نتایج نمی تواند به صورت کلی و عمومی به کیفیت کل بنزین ایران توسعه یابد.

حسینی اظهار داشت: بر اساس نمونه گیری و آنالیز انجام شده عدد اکتان بنزین های نمونه برداری شده به جز یک مورد بنزین سوپر جایگاه آپادانا در 25 بهمن 1391 بسیار پایین تر از حد استاندارد آلایندگی است.

مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران یادآور شد: متوسط عدد اکتان اندازه گیری شده در حدود 83 است که با حد استاندارد یعنی 91 فاصله زیادی دارد. عدد اکتان پایین موجب افزایش مصرف سوخت، کاهش عمر مفید موتور و افزایش آلاینده های تولیدی است.

حسینی تصریح کرد: محتوای گوگرد بنزین های نمونه برداری شده به جز یک نمونه که 7.6 پی پی ام بود، در سایر نمونه ها بین 166 پی پی ام تا 270 یعنی به طور متوسط حدود 20 برابر استاندارد بوده است.

به گفته وی، سطح گوگرد در حدود 200 پی پی ام می تواند سطح اکسیدهای نیتروژن تولیدی خودروهای مدرن را در حدود 50 درصد افزایش دهد. علاوه بر این راندمان کاهش اکسیدهای نیتروژنِ دستگاههای کنترل آلایندگی خودرو می تواند پس از حدود 70 ساعت کارکرد به کمتر از 30 درصد کاهش یابد.

مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: میزان بَنزن موجود در نمونه های بنزین اندازه گیری شده در مقایسه با حد استاندارد یعنی یک درصد حجمی، بین 1.55 تا 2.56 درصد حجمی متغیر است.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 تير 1393برچسب:بنزین - بنزن - گوگرد - اکتان - تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - غلامعلی چهاریاری* - تصاویر آلودگی هوا در شهر تایباد واقع در استان خراسان رضوی

برای مشاهده کامل تصاویر روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 تير 1393برچسب:عکس - تایباد - آلودگی هوا - غلامعلی چهاریاری, توسط |

 پژوهشگران از بروز نسل جدیدی از بیماری‌های غیر واگیر به خاطر اثرات جانبی آلودگی هوا خبر دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، کارشناسان در بنیاد قلب بریتانیا به تازگی دریافته‌اند آلودگی هوا می‌تواند سبب نامنظم شدن ضربان قلب و همینطور بروز لخته خونی در افراد گردد.

گفتنی است، تحقیقات جدید نشان داده آلودگی هوا علاوه بر بروز حمله قلبی و سکته‌ مغزی در افراد می‌تواند سبب بروز لخته‌ خونی و آریتمی قلبی نیز گردد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، دانشمندان این نتایج را در بازه‌ زمانی سال‌های 2003 تا 2007 با بررسی بر روی بیش از 3 میلیون فرد سالمند به دست آورده‌اند.

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام نموده اند که تنها در سال 2012 حدود 7 میلیون فرد در جهان در اثر اثرات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

کارشناسان هشدار می‌دهند، آلودگی هوا می‌تواند روند گردش خون طبیعی را دچار اختلال نماید و در نتیجه به دلیل بروز لخته در مسیر خون سبب حمله قلبی و حتی سکته‌ مغزی شود.

کارشناسان توصیه می‌‌کنند، گروه‌های در معرض خطر مانند نوزادان، زنان باردار و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بدن در روز‌های آلوده از تردد در اماکن شلوغ اجتناب نمایند.

تاریخ انتشار: ۱۷ تير 1393 

 مطالب مرتبط :

 عارضه قلبی یک بازیگر رادیو و تلویزیون/ فشار کار و آلودگی هوا مقصر است

 

  رتبه اول سرطان در دنیا را داریم



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - خون - فلب - لخته - سکته, توسط مریم قلیزاده |
هشدار خبرگزاری مهر درباره خشک شدن درختان سعدآباد منجر به تامین اعتبار برای حل مشکلات درختان این مجموعه تاریخی و فرهنگی شد و پس از سالها قناتهای این کاخ موزه لایروبی، احیا و باز زنده سازی شدند. استخرها درحال مرمت هستند و درختان بیمار را از مجموعه خارج کردند. کوددهی به درختان نیز با روش های محلول پاشی، تزریق ریشه ای و تزریق دارویی انجام شد.
 

به گزارش خبرنگار مهر، ده روز مانده به فرارسیدن بهار سال 93 خبرگزاری مهر گزارشی را درباره وضعیت درختان کاخ سعدآباد منتشر کرد با این تیتر" درختان کاخ سعدآباد خشک می شوند" .

در این گزارش آمده بود که این کاخ موزه با مشکل آبیاری درختان به علت خشک شدن قنات ها، عدم لایروبی آنها، سرازیر شدن ضایعات و زباله رستورانهای بالادست به رودخانه دربند و کم آبی در فصل تابستان مواجه است و اگر این معضل ادامه پیدا کند تابستان امسال درختان سعدآباد خشک می شوند. همین گزارش باعث شد تا مدیر کاخ موزه سعدآباد دستور دهد یکی از گیاه شناسان و مسئولان بخش فضای سبز در اداره پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی مسئولیت رسیدگی به درختان کاخ را بر عهده بگیرد. علیرضا مختاریان کارشناس نجات بخشی و احیا محوطه های سبز میراث فرهنگی برای انجام این ماموریت راهی کاخ سعدآباد شد تا به همراه 50 باغبان دیگر مشکلات پیش روی این درختان را بررسی کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 تير 1393برچسب:درختان - کاخ سعد آباد - آب - تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

متخصصان قلب تاکید کردند مصرف مکمل‌های حاوی روغن زیتون به کاهش اثرات منفی آلودگی هوا بر عروق خونی کمک می‌کند.

به گزارش «شیعه نیوز»، به نقل از ایسنا - در این بررسی آزمایشگاهی پزشکان مشاهده کردند تاثیر سوء آلودگی هوا بر عملکرد جداره رگ‌های خونی افرادی که روغن زیتون مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که از روغن ماهی استفاده کرده یا هیچ نوع روغنی مصرف نمی‌کنند به مراتب کمتر است.در این مطالعه 42 فرد سالم با میانگین سنی 58 سال شرکت داشتند که در مدت چهار هفته روزانه سه گرم روغن زیتون یا ماهی مصرف کرده یا از هیچ روغنی استفاده نکرده بودند. همچنین متخصصان عملکرد سلول‌های جداره رگ‌های خونی را پس از آنکه داوطلبان مدت‌ دو ساعت در معرض آلودگی مصنوعی قرار گرفتند بررسی کردند.

دکتر‌ «های‌یان تانگ» از آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا گفت: آلودگی می‌تواند موجب شود لایه داخلی رگ‌های خونی عملکرد خود را به درستی انجام ندهد که خطر تشکیل پلاک داخل رگ‌ها را تشدید می‌کند . با این حال گروهی از متخصصان معتقدند از آنجا که گستره انجام این تحقیق محدود بوده نمی‌توان به نتیجه قطعی در مورد تاثیر احتمالی مکمل‌های روغن زیتون بر عملکرد جداره رگ‌های خونی دست یافت.

تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ 

مطالب مرتبط :

دم کرده جوانه بروکلی علیه آلودگی هوا 

با تغذیه آلودگی هوا را از خود برانید



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - قلب - رگها - روغن - زیتون , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کاریکاتور با موضوع آلودگی هوا

منبع : ممتاز نیوز به نقل از خبر آنلاین

نوشته شده در تاريخ شنبه 14 تير 1393برچسب:کاریکاتور - آلودگی هوا - تکذیب آمار, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کاریکاتور با موضوع آلودگی هوا

کاریکاتور : رضا باقری شرف

منبع : ممتاز نیوز به نقل از نقد نیوز



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 14 تير 1393برچسب:کاریکاتور - آلودگی هوا - تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مشرق - وقوع پدیده ریزگرد ها و غبار باعث تشدید آلودگی هوای شهر اراک شده است.

عکس : محمد وروانی فراهانی

برای مشاهده تصاویر روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 14 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - اراک - ریز گرد - غبار, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

منطقه 6 همچنان در صدر پرسر و صدا ترین مناطق پایتختمدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه نقشه های آلودگی صوتی برای همه مناطق شهر تهران تهیه و به روز رسانی شده است گفت: براساس بررسیهای انجام شده منطقه 6 همچنان پر سر و صدا ترین منطقه پایتخت است.

به گزارش دریچه خبر، به نقل از مهر وحید حسینی با بیان این مطلب افزود: منطقه 6 شهر تهران از لحاظ آلودگی صوتی در صدر مناطق دیگر شهر تهران قرار دارد و به ترتیب ده منطقه پر سر و صدای شهر تهران، مناطق 6، 10، 11، 12، 7، 13، 3، 19، 18 و 2 هستند.

وی ادامه داد: پر سر و صدا ترین مناطق شهر، براساس میزان آلودگی صوتی منطقه و با توجه به تعداد و سرعت خودروها در این مناطق، مقدار کیلومتر پیمایش خودروها، توزیع نوع آنها و میزان اتوبانهای موجود تعیین و مشخص شده اند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه گفت: میزان آلودگی صوتی در مناطق مسکونی که در نزدیکی بزرگراهها واقع شده اند، بین 70 تا 80 دسیبل است، در حالی که میزان آلودگی صوتی بر اساس استاندارد در مناطق مسکونی در روز 55 دسیبل و در شب 45 دسیبل باید باشد.

وی در ادامه در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی صوتی شهر تهران که تقدیم به شورای شهر شده است گفت: براساس این طرح برای بعضی از ارگانها شرح وظایفی مبنی بر کاهش آلودگی صوتی شهر تهران تعریف شده است.

حسینی گفت: وضع قوانین و مقررات، حدود مجاز و بازرسی توسط سازمان حفاظت محیط زیست ، تست آلودگی صوتی محصولات با توجه به دستورالعملهای تصویب شده و ابلاغ به خودرو سازان توسط وزارت صنعت، معدن، تجارت، همچنین ارائه آمار بیماریها و مرگ میر و تعیین میزان خسارات انسانی ناشی از آلودگی صوتی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مهمترین وظایفی است که برای ارگانهای ذی ربط پیش بینی شده است.

به گفته وی، استانداردها و شیوه نامه تست آنها برای تجهیزات مولد آلودگی صدا توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، تهیه فهرست و دستورالعمل نحوه استفاده از مواد مناسب برای کاهش آلودگی صوتی توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، پایش مستمر و تعیین وضعیت آلودگی صدا در شهر تهران توسط شهرداری ، تست خودروهای در حال تردد توسط مراکز معاینه فنی خودرو و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات وضع شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از دیگر اقداماتی است که توسط ارگان های ذی ربط در حوزه آلودگی صوتی باید اجرایی شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 تير 1393برچسب:آلودگی صوتی - استاندارد - تهران - سر و صدا - کنترل کیفیت هوای تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: گازوئیلی که در حال حاضر در جایگاه های سوخت توزیع می شود بین 500 تا 700 ppm گوگرد دارد در حالی که  که استاندارد آن بین20تا 50 ppm است .

رحمت الله حافظی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تغییر الگوی آلودگی هوای پایتخت گفت:  زمانی سرب، گازهای سمی و آزبست تهدید کنده سلامت هوای پایتخت بودند اما این الگو تغییر پیدا کرده و در حال حاضر آلودگی هوای تهران به دلیل ذرات معلق است.

افزایش بیماری های  آلزایمر و پارکینسون در اثر ریزگردهای 2.5 میکرون 

وی ادامه داد: ذرات معلق به دو گروه ذرات زیر 2.5 میکرون و ذرات بین 2.5 تا 10 میکرون تقسیم می شوند که ذرات زیر 2.5 میکرون تهدید جدی برای سلامت انسانها هستند زیرا از بافت ریه به خون وارد شده و سبب بیماریهایی مانند پارکینسون، آلزایمر و تصلب شرائین می شوند. بخشی از بیماریها ناشی از طبیعت و ساختار جغرافیایی است و برخی به دلیل مشکلاتی که انسانها به وجود آورده اند است که در حال حاضر خشکسالی و کاهش بارندگی سبب کم شدن منابع آب زیرزمینی و کاهش پوشش گیاهی شده و با یک نسیم و جریان هوا این ذرات از روی زمین به هوا بلند شده و می توانند 15 سال در هوا معلق بمانند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ایجاد مانع هایی برای حرکت مستمر این ریزگردها را برای مقابله با آنها ضروری دانست و گفت:  ایجاد پوشش گیاهی، کاشت درخت و وجود باغات در اطراف شهرها مانع خوبی برای مقابله با این نوع ریزگردها است.

رسیدن ریزگردهای نمکی به پایتخت 

به گفته حافظی خشک شدن تالاب حورالعظیم نیز سبب ایجاد ریزگردهای آغشته به نمک در کشور شده که این ریزگردها به راحتی تا تهران و نواحی شرقی استان تهران می آیند.

 گازوئیل های مصرفی 100 برابر استاندارد گوگرد دارند / لزوم گوگرد زدایی از سوخت های غیر استاندارد 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 تير 1393برچسب:گازوئیل - گوگرد - تهران - شورای شهر - آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مستندات ارائه شده که نشان می داد بنزین تولید شده در پتروشیمی ها آلوده است توسط این دو نماینده دولت تایید شدند. این دو نماینده از بازپرس پرونده درخواست کردند تا پایان هفته آینده برای ارائه مدارک و مستندات بیشتر در خصوص این موضوع به آنها مهلت دهد که بازپرس نیز پذیرفت.

پیام نو، گروه اجتماعی-جلسه بازپرسی شکایت سه تن از وکلا از مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد به دلیل تولید بنزین آلوده در دوران تصدی گری اش، صبح امروز در دادسرای کارکنان دولت برگزار شد و طی آن نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست مستندات آلوده بودن بنزین تولیدی در دولت قبل را تایید کردند.

پیمان حاج محمود عطار در گفت و گو با خبرنگار پیام نو با اشاره به اینکه صبح امروز نمایندگان وزارت بهداشت و درمان و سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با پرونده شکایت از وزیر نفت سابق در دادسرا حاضر شدند، گفت: «در این جلسه استعلام لازم درباره مستندات پرونده بنزین آلوده که طرح شکایت آن توسط بنده به همراه دو وکیل دیگر دادگستری علیه مسعود میرکاظمی، وزیر نفت سابق و رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته بود، انجام شد و نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست این مسئله را تایید کردند.»

به گفته این وکیل دادگستری، «مستندات ارائه شده که نشان می داد بنزین تولید شده در پتروشیمی ها آلوده است توسط این دو نماینده دولت تایید شدند. این دو نماینده از بازپرس پرونده درخواست کردند تا پایان هفته آینده برای ارائه مدارک و مستندات بیشتر در خصوص این موضوع به آنها مهلت دهد که بازپرس نیز پذیرفت.»

حاج محمود عطار افزود: «همزمان با تایید مستندات ارائه شده به دادسرا مبنی بر آلوده بودن بنزین، بازپرس از سازمان بازرسی کل کشور نیز موضوع را استعلام کرد و به دنبال آن مشخص شد که پرونده ای نیز در همین باره در این سازمان مطرح بوده است و مستنداتی هم در این پرونده مطروحه وجود دارد که جناب بازپرس آنها را مطالبه و استعلام کرد.»

وی تاکید کرد: «در حال حاضر منتظر هستیم تا اطلاعات پرونده موجود در سازمان بازرسی کل کشور در اختیار دادسرا و بازپرس قرار بگیرد تا پرونده روند خود را دنبال کند.»

به گزارش پیام نو، طرح شکایت از مسعود میرکاظمی وزیر نفت سابق توسط پیمان حاج محمود عطار، مصطفی ترک همدانی، علیرضا دقیقی از وکلای دادگستری صورت گرفته است. علت اصلی شکایت آنها تولید بنزین‌های سمی در داخل و توسط کارخانه‌های پتروشیمی و توزیع آن در سطح شهرها عنوان شده است که خسارت هنگفت مادی و معنوی را به کشور و مردم وارد کرده است، اتهامی که در حال رسیدگی از سوی مراجع قضایی است.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 تير 1393برچسب:میر کاظمی,بنزین آلوده,دادگاه,پتروشیمی,بنزین سمی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به پدیده گرد و غبار و اثرات آن بر سلامت، چگونگی خودمراقبتی و کاهش اثرات ریزگردها بر سلامت افراد را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کاظم ندافی در تشریح پدیده گرد و غبار گفت: پدیده گرد و غبار رویدادی طبیعی است و در بخشهایی از جهان که دارای مناطق خشک و بیابانی وسیع هستند، ایجاد می شود.

وی با اشاره به وجود بیابانهای وسیع در کشورهای عربستان، عراق، سوریه و ایران گفت: دوره های خشکسالی طولانی و دخالت های غیر اصولی در محیط زیست می تواند احتمال بروز این پدیده را در این مناطق افزایش دهد که این پدیده کیفیت هوا و عمق دید را گاهی به حدود 5 متر کاهش می دهد و ممکن است اثرات سویی بر سلامت انسان به خصوص افراد دارای مشکلات تنفسی، داشته باشد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص گرد و غبار و تاثیر آن بر تنفس گفت: ذرات گرد و غبار از نظر اندازه کاملا متفاوت هستند و از ذرات درشت(غیر قابل تنفس) تا ریز  (قابل تنفس)طبقه بندی می شوند.

ندافی با بیان اینکه ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند، گفت: ذرات ریز می توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند.

وی یادآور شد: ذرات ریزتر دارای اثرات نسبتاً مهمی بر سلامت انسان هستند. بیشتر ذراتی که در پدیده گرد و غبار حضور دارند از نوع درشت یا
غیر قابل تنفس هستند و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی کند. ولی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم مشکلاتی ایجاد نماید.

ندافی متداول ترین نشانه هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می شود را تحریک چشمها و راههای هوایی فوقانی عنوان کرد و گفت: معمولاً نوزادان، کودکان و نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم و برونشیت و آمفیزم و بیماران قلبی در مقابل این پدیده آسیب پذیرترند.

وی افزود: قرار گرفتن این افراد در معرض گرد و غبار می تواند واکنش های حساسیتی و حملات آسم را تشدید کند، مشکلات تنفسی حادی را ایجاد کند، در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی موثر باشد و نهایتاً طول عمر را کاهش دهد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 تير 1393برچسب:گرد و غبار,سلامت,محیط زیست,بیماری,وزارت بهداشت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، جایزه بین المللی کنترل دخانیات را به دکتر «کاظم ندافی» رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهدا کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، این جایزه بین المللی در نشستی با حضور دکتر «جیهان طویلا» نماینده سازمان جهانی بهداشت و مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت و تعدادی از مدیران وزارت بهداشت، به رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اهدا شد.

دکتر ندافی این جایزه بین المللی را به خاطر تلاش در حمایت از اجرای کنوانسیون کنترل دخانیات، قانون جامع کنترل دخانیات و آیین نامه اجرایی آن کسب کرد.

تاریخ خبر: 11/04/1393



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 تير 1393برچسب:بهداشت جهانی,دخانیات,جایزه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دانشمندان دم‌کرده‌ای از جوانه‌های بروکلی ساخته‌اند که ممکن است به مقابله با اثرات سمی آلودگی هوا کمک کند. به گزارش لایوساینس نتایج این بررسی که در ژورنال «پژوهش‌ها درباره پیشگیری از سرطان» منتشر شده است، در ابتدای ماه جاری به سرخط خبرها رسید.

پایگاه خبری تحلیلی هدانا  به نقل از همشهری آنلاین نوشت :در این بررسی افرادی که در یک منطقه به سرعت در حال صنعتی‌شدن و آلوده در چین زندگی می‌کردند و این دم‌کرده را نوشیده بودند، سریع‌تر ماده شیمیایی سرطان‌زای بنزن را از طریق ادرار از بدن‌شان دفع کردند.

اخباری که درباره این تحقیق منتشر شد با تیترهایی مانند «چای سم‌زدا»، و «سیفون بدن» و »راه حل آلودگی» ممکن است به این اعتقاد منجر شود که فراورده‌ گیاهی که با عنوان سم‌زدایی در اینترنت فروخته می‌شوند و در شوهای تلویزیونی تبلیغ می‌شوند، واقعا تاثیربخش هستند.


این تحقیق کوچک نشان داد که جوانه‌های بروکلی ممکن است به زدودن اثرات سمی یک رده معین از مود آلاینده در سطح روزانه کمک کنند و به این ترتیب محافظت در حد متوسطی در افراد ایجاد کنند.اما به گفته پژوهشگرانی که این تحقیق را در چین انجام داده‌اند، برخی از گزارش‌های خبری درباره تاثیرات این دم‌کرده اغراق کرده‌اند.

این جوانه‌ها نوشدارویی برای همه اثرات زیانبار آلودگی به طور کلی نیستند. همچنین این بررسی استفاده از عصاره‌‌ها و فراورده‌های گیاهی سم‌زدا و یا برنامه‌های درمانی که تحت عنوان پاک‌کننده کبد یا روده تبلیغ می‌شوند، را توجیه نمی‌کند.

در این تحقیق دکتر تامس کنسلر که هم در دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور و هم در دانشگاه پیتسبورگ عنوان دانشگاهی دارد، اثرات جوانه‌های بروکلی را بر ۲۹۱ فرد بزرگسال در شهرکی نزدیک به شهر کیدونگ در چین در ساحل شمالی رودخانه یانگ‌تسه در مقابل شهر شانگهای بررسی کرد. ساکنان این شهرک بنزن و سایر مواد آلاینده ایجاد شده بوسیله کارخانه‌ها و اگزوز اتومبیل‌ها را تنفس می‌کنند.

جوانه‌های بروکلی غنی از فتوکمیکال ضدسرطانی بنام گلوکورافانین هستند که پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز از جمله دکتر پل تالالی - که در این تحقیق اخیر نیز با کنسلر همکاری کرده است- در اوائل دهه ۱۹۹۰ کشف کردند.

کنسلر گفت مصرف بروکلی باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی می‌شود که به تولید مولکول‌هایی منجر شود که به ترکیبات بنزنی متصل می‌شوند و باعث می‌شوند که این ترکیبات بیشتر در آب محلول شوند و راحت‌تر از راه ادرار دفع شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 تير 1393برچسب:آلودگی هوا,جوانه بروکلی,کلم , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 ادامه گرد و خاک دیشب تهران، امروز هم هوا را غبار آلود و به شدت ناسالم کرد.

 به گزارش فرارو، براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه های سنجش آلودگی، هم اکنون هوای شهر پایتخت در شرایط ناسالم قرار دارد.
 
با توجه به وقوع پدیده گرد و غبار که از شب گذشته و از بیابان های اطراف به سمت تهران حرکت کرد، هم اکنون غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون و ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و وضعیت کیفی هوا در شرایط ناسالم قرار دارد.
 
باتوجه به پیش بینی های صورت گرفته سازمان هواشناسی انتظار می رود طی ساعات آتی از میزان غلظت این آلاینده ها کاسته شود. عکس های محمدحسن زاده و فواد اشتری عکاسان تسنیم، محمدرضا ندیمی و  امیر خلوصی عکاسان ایسنا از وضعیت هوای تهران از شب گذشته تا الان را می بینید.
 
برای مشاهده تصاویر بعدی روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 11 تير 1393برچسب:گرد و غبار - تهران - عکس - نا سالم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

تابناک - به گزارش تسنیم، پیام برازجانی دبیر شورای اطلاع رسانی استان تهران اظهار داشت: کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا به ریاست حسن کریمی معاون عمرانی استاندار و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ساعتی پیش در ساختمان استانداری تهران برگزار شد. نماینده محیط زیست از پایش هوا در روزهای گذشته و دستگاه‌های دیگر مانند اورژانس، وزارت بهداشت و سازمان هواشناسی نیز گزارشهایی ارائه کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقدار گرد و غبار در شهر تهران تا دو روز آینده در بدترین حالت ثابت خواهد بود، قرار شد سازمان محیط زیست هشدارهای لازم را از طریق بیانیه اعلام کند و برای اینکه در آینده بتوانیم پیش‌بینی بهتری داشته باشیم و شهروندان را مطلع کنیم، کمیته‌ای تشکیل شود تا راهکارهای لازم را حتی در صورت نیاز به اصلاح آیین‌نامه پیشنهاد دهند و با توجه به اینکه استاندار تهران عضو کمیسیون ویژه تهران و سایر کلانشهرها در دولت است، موضوعات را از طریق آن پیگیری کند.

همچنین در جلسه امروز مقرر شد کمیته‌ای برای بررسی وضعیت منشاء آلودگی و گرد و غبار که احتمالا معادن سطح استان تهران هستند تشکیل و گزارش آن در جلسه آینده ارائه شود. براساس بحث‌‌های صورت گرفته در جلسه امروز مقرر شد مرکزی در محیط زیست استان تهران با تأمین بودجه استانداری تشکیل شود تا همه اطلاعات مربوط به هوا از طریق دستگاه‌های ذی ربط را جمع‌آوری و نسبت به پیش‌بینی وضع هوا در ساعت‌ها و روزهای آینده اطلاعات لازم را به مسئولین و مردم ارائه کند. 

نماینده‌های احتمالی در این مرکز از وزارت بهداشت، شهرداری و محیط زیست و نمایندگان کمیته منشاء‌ آلودگی هوا، مدیریت بحران استانداری، سازمان محیط زیست، معاونین عمرانی فرمانداری شهرستانهایی که معادن در آنها قرار دارند،خواهند بود. 

تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 11 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - تهران - کمیته اضطرار - استاندار, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:جرایم با برداشتن نگاه امنیتی از روی تشکل های زیست محیطی برداشته می شود.
 

به گزارش خبرگزاری مهر،محمد درویش در ارتباط با رویکرد اجتماعي مبارزه با مواد مخدر و نقشی که ‏محیط زیست می‌تواند در تحقق این موضوع داشته باشد، اظهار داشت: یکی از دلایل سوق پیدا کردن جامعه به سمت مواد مخدر ‏احساس عدم منزلت اجتماعی و شنیده نشدن صدای افراد در جامعه است. وقتی جوانان و نوجوانان بی تفاوتی را نسبت به خودشان در ‏جامعه احساس کنند درگیر معضل مواد مخدر جهت پرکردن این خلا می‌شوند.‏

وی با بیان اینکه مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در واقع این پیام را اشاعه می‌دهد که "نه تنها برای ما مهم هستید ‏بلکه می‌توانید در تصمیم‌سازی‌ها نقش داشته باشید"، گفت: با تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد تلاش داریم؛ مردم را به صورتی ‏توانمند سازیم که وکیل مدافع محیط زیست باشند.‏

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه اگر تعداد تشکل های مردمی زیست محیطی ‏را افزایش دهیم و نگاه امنیتی نسبت به این تشکل ها برداشته شود، نتایج موثرتری در کاهش بزهکاری و آسیب های اجتماعی خواهیم ‏داشت، ادامه داد: در حال حاضر 485 تشکل ثبت شده در حال فعالیت است که در تلاش هستیم؛ این رقم را به 10 هزار تشکل ‏برسانيم. ‏

درویش افزود: در صورتی که سهم مشارکت مردم در حفظ محیط زیست افزایش یابد، علاوه بر اینکه افراد شخصیت بهتری را از خود احساس می‌کنند، کمتر درگیر بزهکاری و ارتکاب جرم و آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.‏

وی گفت: از طریق انتشار بنر و بروشور نیز می‌توانیم در کشور با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، برای فرهنگ‌سازی پیشگیری از ‏اعتیاد و تحقق اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر گام برداریم.‏



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 10 تير 1393برچسب:سازمان های مردم نهاد - محیط زیست - تشکل های زیست محیطی - نگاه امنیتی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 مدیر اطلاع رسانی اداره کل هواشناسی البرز با اشاره به وقوع گرد و غبار روز گذشته در کرج، اعلام کرد: طبق بررسی های کارشناسان هواشناسی منشاء گرد و غبار روز گذشته در کرج از بویین زهرا بوده است.
 

سهیلا بیات در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب اظهار داشت: روز گذشته حوالی ساعت هفت غروب گرد و غبار غلیظی شهر کرج را در بر گرفت به طوری که افق دید تا یک کیلومتر کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: دامنه این گرد و غبار تا تهران نیز ادامه داشت و طبق بررسی های انجام شده در حال حاضر دامنه این گرد و غبار تا قم نیز ادامه پیدا کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی البرز نواحی جنوبی استان، امروز شاهد گرد و غبار خواهند بود.

بیات با اشاره به اینکه منشاء گرد و غبارها یا از کشورهای همسایه است و یا از مناطق داخلی کشور، گفت: گرد و غبار روز گذشته در شهرستان کرج منشاء داخلی داشته است و طبق پیش بینی ها امروز نیز گرد و غبار را شاهد خواهیم بود ولی به شدت روز گذشته نیست.

مدیر اطلاع رسانی اداره کل هواشناسی البرز، در پایان افزود: در حال حاضر هوای شهرستان کرج گرد  و غباری خفیفی را دارد، و در روزهای آینده غبار محلی و افزایش ابر را خواهیم داشت که این افزایش ابر در ارتفاعات منجر به بارش خواهد شد.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 10 تير 1393برچسب:گرد و غبار - کرج - هواشناسی - البرز, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سرطانرییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در خصوص کیفیت بنزین فعلی که در جایگاه های سوخت توزیع می شود، گفت: بر اساس گزارش جمعی از استادان دانشگاه صنعتی شریف، بنزین موجود با توجه به ترکیب بنزین یورو ۴ با بنزین تولید داخل، دارای آلایندگی کمتری است و همین موضوع تا حدودی آلودگی هوا را کاهش داده اما بنزین مصرفی همچنان آلوده است.

تابش - دکتر رحمت الله حافظی افزود: اگر در دولت گذشته به جای تولید بنزین توسط واحدهای پتروشیمی، در مصرف سوخت محدودیت اعمال می شد بسیار بهتر بود، چرا که ما در برابر حق مردم و سلامتی آنها و همین طور در برابر خدا مسئولیت داریم و بار گناه این قضیه بسیار سنگین است.

تولید مایعی خطرناک به نام بنزین پتروشیمی چه توجیهی داشت؟

وی با اشاره به این که کافی است به احتمال ابتلای حتی یک کودک به سرطان از طریق تنفس آلاینده‌ ها فکر کنیم، اظهار کرد: تولید مایعی غیر استاندارد و خطرناک به نام بنزین با صرف سرمایه سنگین از پول مردم در واحدهای پتروشیمی از سال ۸۹ که یک باره باعث سیر صعودی وحشتناک ذرات معلق و تشدید آلودگی هوا شد، چه توجیهی داشت؟

حافظی با بیان این که شیوع انواع سرطان در کشور ما بسیار بالا و سن شروع آن ۱۰ سال زودتر از سایر کشورها است و این موضوع از نظر پزشکی قابل توجیه نیست، تصریح کرد: ما تا سال ۸۹، صرفاً در شهرهای پر جمعیت و آن هم فقط در ماه های سرد سال آلودگی هوا داشتیم اما از آن سال به بعد، حتی در شهری مانند سنندج هم شاهد آلودگی هوا هستیم.

بحث آلودگی هوا در کشور سیاسی شده است

وی با اشاره به این که موضوع آلودگی هوا فقط در بنزین خلاصه نمی شود و مشکل میزان بسیار بالای گوگرد در گازوییل هم وجود دارد که بسیار خطرناک و سرطان زا است، اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و بروز پدید وارونگی دما، باید علاوه بر ارتقای کیفیت گازوییل، در کم ترین زمان، چه با واردات و چه با تولید در داخل، بنزین با استاندارد یورو ۴ تأمین کنیم.

حافظی با بیان این که متأسفانه بحث آلودگی هوا در کشورمان سیاسی شده، تصریح کرد: آلودگی هوا میراث دولت گذشته است و دولت جدید باید بر مبنای کار کارشناسی این مشکل را حل کند و به عنوان نمونه، عواملی که از سال ۸۸ تا به امروز منجر به سیر صعودی وحشتناک نمودار ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون شده اند، مشخص شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - شورای شهر تهران - بنزین - پتروشیمی - سرطان, توسط مریم قلیزاده |
 در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ارجحیت با مترو است و به این منظور افزایش سالانه 30 کیلومتر خطوط جدید مترو در تهران مورد انتظار است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، محمد حقّانی رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران افزود: تمرکز بودجه‌ای شهرداری تهران باید بر توسعه مترو باشد و سپس موضوعاتی مانند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این که اراده دولت و مدیریت شهری، ورود خودروها و موتورسیکلت‌های برقی و راه‌اندازی این تکنولوژی در تهران است، اظهار کرد: استفاده از وسایل نقلیه برقی، راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوای ناشی از سوخت‌های فسیلی است.

 حقّانی با بیان این که فرایند ورود موتورسیکلت‌های برقی به ناوگان حمل و نقل شهری تهران آغاز شده، تصریح کرد: موتورسیکلت‌های بنزینی در حالت معمولی 6 تا 8 برابر خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند و با توجه به تردد صدها هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر تهران، این جایگزینی می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر این که در صورت تولید انبوه موتورسیکلت‌های برقی و اعمال محدودیت قانونی استفاده از موتورسیکلت‌های بنزینی، ‌از این طرح استقبال خواهد شد، خاطرنشان کرد: کمیته محیط زیست شورای شهر از طرح‌هایی که سبب کاهش آلودگی هوای شهر و افزایش رضایت‌ شهروندان شود، حمایت می‌کند. 
 
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1393برچسب:مترو - موتورسیکلت برقی - شورای شهر تهران - کمیته محیط زیست, توسط مریم قلیزاده |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.