اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
شهر بابک و کارخانه ای که آلوده می کند
رسوب هاي سمي ناشي از فعاليت کارخانه در بدن حيوانات اثر مي کند و يکي پس از ديگري راهي چاله هاي مرگ مي شوند، طبق آمار دامپزشکي استان کرمان تاکنون
 
حداقل 40 هزار راس دام در اين منطقه تلف شده اند و اين روند هر چند در ابعاد کمتر اما روزانه ادامه دارد.

زیست بوم/ فاطمه غضنفری* استان کرمان دومين ذخاير مس جهان را به خود اختصاص داده است و در اين ميان به طور طبيعي صنايع مس نيز در کنار اين معادن ساخته شده است. شرکت ملی صنایع مس در سال1374 در راستاي استفاده بهينه از منابع و معادن مس کشور وتبديل ذخاير موجود به توليدات اقتصادي، اقدام به احداث خط توليد مس آندي در منطقه خاتون آباد کرده است. اما متاسفانه استانداردهاي زيست محيطي در ساخت اين کارخانه هيچ گاه رعايت نشد و نتيجه آن يکي از آلوده ترين دشت هاي کشور به دليل فعاليتهاي صنعتي است.

كارشناسان محيط زيست ميزان آلودگي را 28 برابر استاندارد جهاني اعلام كرده و مقدار ذرّات خروجي نيز 30 برابر حد استاندارد است. روزانه هشت تن غبار آلاينده توسط اين كارخانه در هوا پخش مي‌شود كه حدود 50 درصد آن را گرده‌هاي مس تشكيل مي‌دهد.ارزش ريالي اين ميزان مس، روزانه 300 ميليون ريال است كه به عنوان ثروت ملي در هوا پخش مي‌شود و ضمن خسارت اقتصادي موجب آلودگي محيط و بيماري مردم، گياهان و حيوانات مي‌شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 10 آذر 1393برچسب:مس,شهر بابک,کرمان,آلودگی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  پایش انواع آلودگی ها به ویژه آلودگی هوا به روش زیستی موضوعی است که در کشورهای پیشرفته بسیار مورد توجه قرار گرفته که یکی از این روش ها استفاده از گلسنگ است. این گیاه در هوای آلوده می میرد بنابراین بودن یا نبودن آن معیار خوبی برای میزان آلودگی هوا است.

ایرنا - آلودگی هوا در کلان شهرها به حدی است که اتخاذ راه حلی برای برطرف کردن این معضل و یا حداقل کاهش اثرات سوء آن یکی از دغدغه اصلی دولت ها است.

بسیاری از دوستداران محیط زیست و فعالان این عرصه معتقدند به روش طبیعی و با استفاده از برخی گیاهان به راحتی می توان میزان غلظت آلاینده های هوا را تعیین کرد و حتی آنها را کاهش داد.

گلسنگ ها یکی از این گیاهان هستند که به عنوان معیاری طبیعی برای سنجش میزان آلودگی هوا در نقاط مختلف کاربرد دارند. بسیاری از کشورهای پیشرفته به جای استفاده از دستگاه های سنجش آلودگی هوا برای این کار از گلسنگ ها استفاده می کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 14 شهريور 1393برچسب:آلودگی هوا,گلسنگ,معیار آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه گفت: آمارهای جدید نشان می دهد که گرد و غبار تاکنون به بیش از 527 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس آسیب جدی وارد کرده است.
 
به گزارش خبرنگار مهر، مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چندین سال است که ریزگردها هوای استانهای غربی به ویژه کرمانشاه را تحت تاثیر خود قرار داده اند که این امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری هم برای طبیعت و هم شهروندان شده است.

تورج همتی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد از این گردوغبار و آلودگی منشا خارجی دارند، گفت: طبق بررسی هایی که انجام داده ایم، تنها 5 درصد و شاید کمتر ، عوامل داخلی باعث این گردوغبار و ذرات معلق در هوا است که این میزان نسبت به گردوغبار ورودی از کشورهای همسایه به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه تنها راه حل این معضل را، روشهای دیپلماتیک عنوان کرد و افزود: امروز طبیعت و جنگلهای زاگرس بیشترین آسیب را از ریزگردها متحمل شده اند و اپیدیمی همین بیماری درختان بلوط را باید نتیجه این گردوغبار وارد شده به کشور دانست.

همتی با اشاره به اینکه ذرات گردوغبار ورودی به کرمانشاه هم دارای ذرات ریز و هم درشت است، بیان داشت: آمارهای جدید نشان می دهد که گردوغبار ورودی به کشور تاکنون به بیش از 527 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس آسیب جدی وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 21 استان کشور درگیر این معضل طبیعی شده اند، گفت: به صورت مکرر در این چند مدت، کارگروه های بسیاری برای مقابله با این پدیده خطرناک تشکیل شده است و طبق برنامه ریزی تا پایان سال جاری دو دستگاه "آنالیزور" ذرات کمتر از 2.5 میکرون در استان کرمانشاه به کار گرفته می شود.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در پایان اظهار داشت: در حال حاضر 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان کرمانشاه فعال است.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 31 خرداد 1393برچسب:کرمانشاه - جنگل - گرد و غبار - محیط زیست - زاگرس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

با آمدن فصل تابستان، گرد و غبار در استان ایلام نیز نمایان می شود و هوای استان را غبارآلود می کند که این مسئله باعث مشکلاتی برای مردم و طبیعت استان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طی یک دهه اخیر فصل تابستان هر ساله کابوسی برای مردم ایلام است چراکه در این ایام اوج گرد و غبار در استان است.

گرد و غبار همزمان با فصل گرما و وزش بادهای شدید در استان تشدید می شود و هوای استان را غبارآلود می کند که این هوا برای سالمندان و کودکان خطرناک است.

گردو غبار در فصل تابستان به طور هفتگی و شاید چند روز پشت سرهم استان را در بر می گیرد که در همین سال جاری هم چندین بار این اتفاق افتاده و در حال حاضر هم هوای استان غبارآلود است.

این غبارآلود بودن هرچند در هوا قابل مشاهده نیست اما بر روی ماشینها و خانه هایی که خاک بر روی آنها نشسته است به خوبی قابل رویت است.

باید گفت گردو غبار در همین آغاز، فصل کابوس وار دیگری را برای مردم مرزی ایلام رقم می زند و بازهم دردسرهای زیادی برای مردم استان ایجاد می کند.

مسئله گرد و غبار طی سالهای اخیر مورد توجه مسئولان کشوری قرار گرفته ولی این مسئله برای ریشه کن شدن نیازمند پیگیری های مستمر به خصوص با کشورهای همسایه است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 خرداد 1393برچسب:گرد و غبار - ریزگرد - ایلام - درختان بلوط, توسط |

مدیر کل سازمان هواشناسی استان کردستان گفت: موج جدید گرد و غبار عراقی که از روز جمعه آسمان استان کردستان را فراگرفته است تا اخر هفته ادامه دارد.

محمد طالب حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گرد و غبارهم اکنون سراسر استان را فراگرفته است.

وی گفت: با توجه به اینکه منشا این گرد و غبار همچنان در عراق فعال است پیش بینی می کنیم تا آخر روز دوشنبه به همین صورت و از ابتدای روز سه شنبه تا اخر هفته نیز با شدت کمتری و به صورت خفیف، گرد و غبار در استان کردستان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه توان انتقال گرد و غبار به ایران و استان کردستان همچنان وجود دارد گفت: تا جریانات معکوس نشود غبار از عراق همچنان به ایران منتقل می شود.

به گفته وی با این اوصاف، گرد و غبار در طول هفته به صورت متناوب در منطقه وجود دارد، هرچند ممکن است این شرایط به حد بحران نرسد.این مقام با بیان اینکه دید در شرایط عادی و طبیعی بالای 10 هزار متر است گفت: دید هم اکنون در سنندج شش هزار، بانه هفت هزار و سقز و مریوان نیز حدود هشت هزار متر است.

حیدری با اشاره به اینکه چشمه های غبار همچنان در عراق فعال است گفت: زمان بروز حداکثری گرد و غبار عراقی در استان کردستان و منطقه غرب کشور، ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر است.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان کردستان افزود: برخلاف برخی نظرات که می گویند گرد و خاک نداریم، گرد و غبار همچنان وجود دارد چون چشمه های گرد و غبار عراقی ربطی به باران ندارد و به مرداب های خشک شده مربوط است که به دلیل کمبود آب در فرات، آب انها تامین نمی شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 31 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
درختکاری کل تهران، معجزه نمی‌کند/ جلوی منابع آلوده‌کننده هوا گرفته شود
درختان تنها در تلطیف هوا مؤثر هستند و اگر کل شمال تهران درختکاری شود، نمی‌توان برای آلودگی حادث شده در این کلانشهر توقع معجزه داشت.

 مژگان ستار -  معاون فنی منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: آلودگی هوای تهران فراتر از آن است که منابع طبیعی بتواند نجات‌بخش آن باشد.

غلامرضا اباذری افزود: منابع طبیعی در تولید اکسیژن و تلطیف هوا نقش قابل توجهی دارد، اما از آنجا که آلودگی هوای کلانشهرهایی چون تهران دارای مواد آلاینده‌ای چون انواع نیتریت‌ها، گردوغبار و... است، گیاهان به‌تنهایی نمی‌توانند هوا را فیلتر کنند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر تمام شمال تهران جنگل‌کاری شود، باز هم به‌دلیل آنکه کلانشهر تهران به‌گونه‌ای قرار گرفته که کوه‌ها اطراف آن را محصور کرده‌اند و در فصل‌هایی چون زمستان پدیده وارونگی هوا به‌دلیل عدم وزش باد افزایش پیدا می‌کند، مشکل پابرجاست.

اباذری ادامه داد: آلاینده‌های صنعتی و همچنین گازهایی که بر اثر سوخت اتومبیل‌ها در هوا رها می‌شوند، به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان آن را با درختکاری کل تهران پوشش داد. وی تصریح کرد: باید فکری اساسی شود، زیرا درست است که فرایند فتوسنتز باعث جذب CO2 و آزادسازی اکسیژنی O2 می‌شود، اما باز هم میزان گازهای آلاینده فراتر از این است.

فداکاری درختان حاشیه اتوبان‌ها در هوای آلوده



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  در حالی گرد و غبار از مهمترین مسائل آلودگی هوا طی چند سال اخیر در استان ایلام به شمار می رود که جنگلهای بلوط این استان مهمترین عامل جذب این گرد و غبار محسوب می شوند و جذب مقادیر انبوهی از ریز گردها موجب شده است خطر خشکیدگی این جنگلها افزایش یابد.

  به گزارش خبرنگار مهر، بحث آلودگی و هوای پاک یکی از مباحث مهم امروز در کشور است چراکه در شهرهای بزرگ متاسفانه آلودگی بیش از حد هوا زندگی را برای مردم سخت کرده است.

در حال حاضر بیشتر کلانشهرهای کشور به دلیل وجود آلاینده ها که منشا فراوانی دارند از هوای سالم برخوردار نیستند و همین مسئله باعث شده بعضی بیماریها نیز در این شهرها رواج پیدا کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 2 بهمن 1392برچسب:, توسط |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.