اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

سنجش میزان آلودگی هوا با گوشی های هوشمندبی ام اِی به نقل از smartplanet نوشت - شما احتمالا وقتی یک گوشی را هوشمند می‌دانید که یک سری نرم افزارهای مختلف نظیر جی پی اس، جستجوگر وب، تلفن، دوربین و غیره را در خود گنجانده باشد اما محققان در حال اثبات این موضوع هستند که گوشی‌های هوشمند چگونه می‌توانند بیشتر از ارسال عکس‌های Instagram به فیس‌بوک به کار آیند.

دانشمندان علم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا واقع در سن دیه گو شروع به توسعه یک سری حسگرهای آلودگی هوای قابل حمل کوچک کرده اند. این حسگرها با نام CitiSense، از سیستمی تشکیل شده اند که میزان آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌های دریافتی را به گوشی هوشمند یا کامپیوتر شما می‌فرستد.

این سیستم می‌تواند مقدار ازن، دی اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و آلاینده‌های هوای معمولی صادر شده از خودروها را مشخص کرده و میزان آلودگی هوا را در مقایسه با استانداردهای کیفی ملی در آمریکا نشان دهد.

محققان معتقدند که حسگرهای قابل حمل اکنون فقط می‌توانند توسط افرادی با شرایط خاص مانند مبتلایان به آسم مزمن مورد استفاده قرار گیرند که جلوگیری از حضور در معرض آلودگی هوا برای آنها مهم و ضروری است. همچنین امکان استفاده از آن برای مسافرانی که سوار بر دوچرخه یا پیاده در پی کشف پاکترین مسیر هستند نیز میسر می‌باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 27 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا,گوشی هوشمند,حسگر,سنجش آلودگی هوا , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

شرکت IBM با آلودگی هوای شهر پکن چین مبارزه می‌کندشرکتIBM قصد دارد با طراحی سیستم ویژه‌ای به کاهش آلودگی هوای شهر پکن در چین کمک کند.

ام بی اِی نیوز - به گزارش وب‌سایت computerworld، شرکت IBM اعلام کرده است قصد دارد به مقامات چینی کمک کند تا با آلودگی هوای پکن که یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرها در این کشور است، مبارزه کنند. پکن در حال حاضر بیش از ۲۱ میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از آلوده‌ترین شهرهای چین است.

کارخانه‌ها، نیروگاه‌های سوخت فسیلی و آلودگی‌های نشأت گرفته از شهرهای مجاور جزء مهم‌ترین دلایل آلودگی پکن است. شرکت IBM نیز قصد دارد با طراحی الگوها و مدل‌های رایانه‌ای تصویر دقیق‌تری از آلودگی این شهر به دست دهد. این شرکت قصد دارد به کمک ابررایانه‌ها آلودگی هوا را مورد مطالعه و پیش‌بینی قرار دهد.

هم‌اکنون اعلام وضعیت آلودگی هوا از طریق ابر رایانه‌ها امری عادی است. اما IBM تلاش می‌کند سیستم ویژه‌ای برای پکن طراحی کند تا امکان پیش‌بینی میزان آلودگی هوا از سه روز قبل میسر شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 27 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا,پکن,چین,IBM,رایانه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان از ظهر امروز مجددا آغاز و به ارتفاعات رسیده و با توجه به وزش باد شدید مهار آن غیرممکن شده است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت محیط زیست ایران اسماعیل مهاجر مدیرکل محیط زیست گلستان در این باره گفت:  حوالی ساعت 12 ظهر دوشنبه 27 مرداد ماه بر اثر بی‌احتیاطی مسافران آتش‌سوزی از پیچ سلیمان کشته از بعد از تونل آغاز شده است که با توجه به خشکی منطقه و وزش باد سریعا آتش مراتع مشجر اطراف را فرا گرفت و هم‌اکنون به ارتفاعات منطقه و درختان پارک ملی رسیده است.

به گفته وی، در حال حاظر تلاش نیروهای محیط زیست برای اطفای حریق ادامه دارد اما با توجه به وزش باد شدید در منطقه آتش سریعا رو به گسترش است و مهار آن تقریبا با امکانات موجود غیرممکن است و نیازمند بالگرد برای اطفای حریق هستیم.

مهاجر با تاکید بر این که تا اکنون 50 هکتار از اراضی پارک در پی حریق امروز سوخته است، افزود: آتش به درختان پهن برگ بلوط رسیده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 27 مرداد 1393برچسب:پارک ملی گلستان,آتش سوزی,بالگرد,محیط زیست گلستان,حریق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 بر اساس اطلاعات اخذ شده از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، میزان بنزن و آروماتیک بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی بسیار بالاتر از حد استاندارد است و این موضوع نیز در تمامی مجامع علمی کشور قابل بحث است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر یوسف رشیدی با ابراز تعجب از اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه آلودگی بنزین پتروشیمی سیاسی است، گفت: بر اساس اطلاعات اخذ شده از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، میزان بنزن و آروماتیک بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی بسیار بالاتر از حد استاندارد است.

وی ادامه داد: به طور مثال میزان بنزن در ریفرمیت تولیدی پتروشیمی بندر امام10-8 درصد و میزان آروماتیک ها 62 – 56 درصد بوده است، در حالی که مقادیر استاندارد این پارامترها به ترتیب 1و 35 درصد است و این اعداد خود حاکی از غیر استاندارد بودن بنزین تولیدی از واحدهای پتروشیمی است و این موضوع نیز در تمامی مجامع علمی کشور قابل بحث است و دلیل اینکه عده ای در مصاحبه ها این موضوع را سیاسی می پندارند، مشخص نیست.

اعلام مهترین ویژگیهای زیست محیطی بنزن

رشیدی تأکید کرد: بنزین فراورده ای است که در پالایشگاه از فرایندهای مختلف شامل تقطیر، واحدهای کاتالیستی، ایزومریزاسیون، آلکیلاسیون و غیره تولید می شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: مهمترین ویژگی بنزین از دیدگاه زیست محیطی به ترتیب عبارت از مقدار بنزن، مقدار آروماتیک ها، عدد اکتان و فشار بخار است و نهایتاً بنزین توزیعی در جایگاه های سوخت کشور باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 26 مرداد 1393برچسب:بنزن,آروماتیک,پتروشیمی,بنزین,پالایشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

استفاده از موتورهای برقی توسط پلیس اصفهان برای اولین بار در کشورفرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه پلیس اصفهان برای اولین بار در کشور از موتورهای برقی استفاده می‌کند، افزود: شهرداری اصفهان، آمادگی خود را در بحث تحول موتورسیکلت‌ها و تعویض آنها اعلام کرده و پیش‌قدم شده است.

 

به گزارش ایمنا سردار آقاخانی با بیان اینکه به طور قطع، وجود پلیس افتخاری در کنار پلیس، تحول و پویایی است، خاطرنشان کرد: استان اصفهان، همچنان در برنامه‌های اجتماعی و امنیتی پیشتاز است.

وی با اشاره به اینکه پلیس اصفهان برای اولین بار در کشور از موتورهای برقی استفاده می‌کند، افزود: این اقدام به منظور جلوگیری از آلودگی هوا، پیگیری حوادث با هدف کاهش حداقل ۳۰ درصدی در مرکزیت استان، کمک به بهداشت روح و روان جامعه ، آرامش دادن به مجموعه سکونتی مردم ، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کمک به اقتصاد انجام می‌شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 26 مرداد 1393برچسب:موتورسیکلت,پلیس اصفهان,موتورهای برقی,آلودگی هوا , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تبدیل ماهانه ۱۵۰۰ تن چوب به زغال در اصفهان/ چاه‌های زغال‌سوزی معضل زیست‌محیطی/ شناسایی ۱۰۰ چاه در خمینی‌شهر کارشناس اداره کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: براورد می‌کنیم ماهانه ۱۵۰۰ تن چوب در اصفهان تبدیل به زغال می‌شود.

به گزارش ایمنا خادمی با بیان اینکه چوب‌های تبدیل برای زغال از جنگل‌های شمال کشور به ویژه غرب به صورت قاچاق وارد استان اصفهان می‌شوند، اظهار داشت: عمده این چوب‌ها از نوع لیمو و بلوط است.

وی چاه‌های زغال‌سوزی را معضل اساسی زیست‌محیطی دانست و تاکید کرد: فقط ۱۰۰ چاه از در خمینی‌شهر شناسایی کرده‌ایم که با توجه به عدم شناسنامه برای این واحدها پیش‌بینی می‌کنیم تعداد آنها در استان بیشتر از میزان فوق باشد.

کارشناس اداره کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در ادامه افزود: برای برخورد با این واحدهای غیرمجاز از دادگاه رای گرفته‌ایم، اما به دلیل اینکه رد قانون نحوه برخورد شهرداری با این‌گونه موارد مشخص نشده این فرایند زمانبرشده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 26 مرداد 1393برچسب:چوب,زغال,جنگل,بیماریهای تنفسی,اصفهان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - قدس آنلاین در گفتگویی با امام جمعه مشهد آیت الله علم الهدی با عنوان "دنیا تشنه اخلاق و روش زندگی پیامبر است" به بررسی شخصیت پیامبر اعظم (ص) و سبک زندگی ائمه طاهرین پرداخت. در بخشی از این گفت و گو به انحرافات در مراسم عزاداری محرم اشاره شده است که با توجه به ارتباط آن با آلودگی صوتی به شرح زیر تقدیم خوانندگان اکسیژن می گردد:

نحوه اجرای مراسم عزاداری در طول قرنها دستخوش تغییرات مختلفی بوده است، اما عزاداری ایده‌آل چه ویژگی هایی باید داشته باشد و به عبارتی دیگر شاخصه‌های عزاداری مطلوب را در چه مـــواردی می‌توان جست؟

برای عزاداری مطلوب باید افراد بنشینند و برنامه ریزی کنند. آن چیزی که مطلوب ما است این است که عزاداری ها و خود ماهیت متفاوت جریان کربلا را با همه وقایع جانسوز و دلخراش آن متفاوت نشان دهیم. یعنی الان فرض بفرمایید مسئله شهادت سیدالشهدا(ع) به عنوان کشته شدن یک انسان در محاصره چندین هزار آدم که یک مرتبه همه بریزند و صحنة دلخراشی به وجود بیاید، این در ادبیات عزاداری ما منعکس می شود. جزئیات مظلومیت حضرت منعکس می شود. با ادبیات مختلف و ذوق های مختلف و با استعاره ها، تشبیه ها و با اجرای برنامه های هنری بیان می شود. اما چرا اینطور شد؟ ماهیت قضیه چه بود؟ یعنی شما کلمه حسین را بردارید و یک کلمه دیگر به جای آن بگذارید و همه تصویرها را در قالب شعر و ادبیات بیاورید، خوب چه تفاوتی کرده است؟ عزاداری مطلوب آن است که ما آن واقعه را متفاوت کنیم و وقتی می خواهیم ویژگی هایش را بگوییم ماهیت این قضیه و تفاوتش با سایر فاجعه ها و مظالم مشخص شود.

یکی هم موارد خرافاتی است که در عزاداری وجود دارد و هر چه هم می گوییم فایده ندارد. چیزی که الان خیلی در هیئات و دسته‌جات عزاداری به عنوان یک اصل قطعی شناخته شده وجود این طبل های گوش خراش است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 25 مرداد 1393برچسب:آلودگی صوتی,طبل,عزاداری,امام حسین,عمر سعد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مطالعات اخیر محققان دانشگاه چالمرز سوئد نشان می دهد که سر و صدای ناشی از ترافیک برای سلامت ضرر دارد.

 به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا و به نقل از هلث، آلودگی صوتی یکی از مهمترین عوامل تهدید برای سلامت محسوب می شود.


آلودگی صوتی دومین عامل زیست محیطی تاثیرگذار بر سلامت است. جایگاه اول به آلودگی هوا اختصاص دارد و سال گذشته سازمان جهانی بهداشت از آلودگی هوا به عنوان مهمترین عامل بروز سرطان نام برد.

در این مطالعات آمده است که آلودگی صوتی با اختلال خواب، استرس، افسردگی و احساس غمگینی مرتبط است. 

در ادامه این گزارش آمده است که سر و صدای ترافیک باعث افزایش فشار خون، احتمال بروز سکته قلبی و مغزی و خطر ابتلا به دیابت می شود.

با توجه به اهمیت کنترل این عامل مخرب، اتحادیه اروپا در حال پیاده سازی اقدامات لازم برای حفظ سلامت کشورهای عضو است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 25 مرداد 1393برچسب:آلودگی صوتی,سلامت,ترافیک,صدا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

پایگاه خبری خلیج فارس بوشهر با چاپ مطلبی موضوع بحث برانگیز چند سال اخیر در مورد آلودگی خون ساکنان و شاغلان در شهرستان عسلویه و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی را مورد بررسی قرار داده است.

ب خبر - پایگاه خبری خلیج فارس نوشت: چه خون ساکنان عسلویه قابل اهدا باشد و چه نباشد، بنا به گفته پزشکان، متخصصان و دست اندرکاران بهداشت و سلامت جامعه، پدیده آلودگی هوا بر دستگاه های داخلی بدن همچون دستگاه قلبی و عروقی و تنفسی و اندام های خارجی مانند چشم و پوست که به طور مستقیم در معرض آلودگی قرار می گیرند، اثرات مخربی دارد.

عسلویه تا پیش از سال 1378 روستایی با جمعیتی کمتر از دوهزار نفر و یکی از ده ها روستای تابعه شهرستان کنگان بود. با استقرار تاسیسات پالایشگاهی در منطقه عسلویه، این روستا به «بخش» ارتقا پیدا کرد و به جمعیت ساکن در این منطقه حدود 60 هزار نفر نیروی کار، افزوده شد. امروز هم عسلویه دهمین شهرستان استان بوشهر است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - عسلویه - خون - سازمان انتقال خون - امام جمعه - خلیج فارس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 پرونده مسعود میرکاظمی روی میز دیوان محاسبات است و دیر یا زود جزییات این پرونده درباره تصمیم سال‌های گذشته او منتشر خواهد شد.  نه تنها ماجرای «سوآپ» که مساله واردات بنزین آلوده در پرونده این روزهای میرکاظمی باز شده و شکایت سه وکیل از او به دستگاه قضایی در حال پیگیری است.
 
خبر آنلاین به نقل از روزنامه شرق نوشت: میرکاظمی مردادماه 1389 به دلیل پایین‌بودن نرخ سوآپ و به‌گفته او روش‌های غلطی که کشور را به وارد‌کننده نفت‌خام تبدیل کرده بود، عملیات سوآپ نفت‌خام را متوقف کرد. تصمیم آن روز میرکاظمی حالا جریمه 5/5 میلیون‌دلاری ایران در محاکم جهانی را به همراه آورده و زیان 450میلیاردتومانی هرساله برای ایران. البته میرکاظمی هنوز بر این باور است که «افراد ذی‌نفع در عملیات شبه سوآپ دارای ارتباط و اشتراک با افرادی هستند که خسارات غیرقابل جبرانی را به کشور وارد ساخته‌‌اند.»
 
«علی مروی» که به تازگی رییس کمیسیون انرژی مجلس شده درباره ماجرای پرونده سوآپ به «شرق» می‌گوید: «پرونده سوآپ میرکاظمی روی میز دیوان محاسبات است و مشغول رسیدگی. خب دیوان محاسبات هم به‌نوعی قوه‌قضاییه است.» یکی از نقطه ضعف‌های اصلی کمیسیون انرژی مجلس سکوت معنادار در برابر پرونده سوآپ نفت بود. اما حالا معادله تغییر کرده و میرکاظمی دیگر نه رییس است و نه وزیر.
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:میرکاظمی - بنزین آلوده - سوآپ - دادگاه - کمیسیون انرژی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رییس سازمان محیط زیست امروز در حاشیه بازدید از سازمان انتقال خون، پاسخ انتقادات به مخالفتش با بنزین پتروشیمی ها را داد.
 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در چند ماه گذشته و پس از مخالفت سازمان محیط زیست با تولید بنزین پتروشیمی ها، مدیران دولت گذشته این سازمان و مدیران آن را به طرفداری از واردات بنزین و مخالفت با تولید بنزین متهم کردند. هرچند که در مخالفت‌ها، شائبه های دیگری هم مطرح شد.

امروز معصومه ابتکار ضمن رد اظهاراتی مبنی بر اینکه وی مخالف تولید بنزین در داخل کشور است، گفت: ما به نتیجه کار نگاه می‌کنیم، اگر تولید بنزین در داخل کشور به قیمت بیماری مردم تمام شود، قبول نخواهیم کرد و تاکید داریم که تا زمانی که آمادگی تولید بنزین با کیفیت نداشته باشیم، مجبور به واردات هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما به دنبال تهیه بنزین استاندارد و مورد تایید بودیم که نتیجه حاصل شده از این کار این بود که کیفیت هوای تهران بهبود پیدا کرده است. در حال حاضر مشکل آلودگی هوا ناشی از سوخت فسیلی نداریم و آلودگی که وجود دارد به دلیل گرد و خاک هوا است، در این خصوص بسیاری از افراد که بیماری‌های حاد ناشی از آلودگی هوا داشتند، عنوان کردند که هوای تهران امروز قابل استنشاق شده است.

او در بخشی از سخنانش با تاکید بر اینکه آثار آلودگی هوا در سلول‌های خون کاملا شناخته شده است، گفت: در شهرهایی که آلودگی هوا وجود دارد، عوارض سکته‌های قلبی و مغزی بیشتر از سایر مناطق دیده می‌شود. همانطور که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است از هر هفت مرگ، یک مرگ به دلیل آلودگی هوا است.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:ابتکار - پتروشیمی - بنزن - سازمان محیط زیست - بنزین - تفکیک جنسیتی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جلسه خود به بررسی تأثیر امواج بر سلامت، محیط زیست و اختلالات مرتبط پرداخت و مصوب کرد که در این فراکسیون طرح استاندارد ملی برای امواج رادیویی و یونی تدوین شود.
 

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر کمال الدین پیرموذن عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست در جمع خبرنگاران با بیان‌ این‌که مجموعه حاکمیت باید نسبت به امواج پارازیت اهتمام جدی داشته باشد، گفت: ایجاد پارازیت با توجه به تحولات تکنولوژیکی و اجتماعی کارکرد مصونیت بخشی خود را از دست داده است و همچنین برای سلامتی آحاد جامعه مضر است. البته ارایه برنامه مفید از سوی صداوسیما می‌تواند راه‌ هایی را برای حل این مشکل ایجاد کند و می‌توان در قانون استفاده از این امر را برای مقاطعی محدود که امنیت ملی کشور را به خطر می‌اندازد در نظر گرفت.

پیرموذن خاطرنشان کرد: به لحاظ قانونی سازمان تنظیم مقررات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و همچنین سازمان انرژی اتمی نسبت به امواج یون ساز و امواج تریون ساز مسئولیت دارند و بایستی مجدانه و قاطعانه انجام وظیفه کرده و دولت هم نسبت به حکم اجرای این وظایف کنترل داشته و نتیجه را به افکار عمومی اعلام کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:پارازیت - وزارت ارتباطات - مجلس - فراکسیون محیط زیست - امواج , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

در برنامه سوم توسعه ۵ شهر آلوده کشور درگیر بودند و در برنامه چهارم آلودگی به ۷ شهر کشور سرایت کرد اما اکنون ۲۱ استان کشور درگیر آلودگی هوا هستند.

عصر ایران - معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه ۲۱ استان کشور درگیر آلودگی هوا هستند، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ دشت کشورمان نیز به دلیل افت آب‌های زیرزمینی دچار تهدید جدی زیست محیطی هستند.

به گزارش تسنیم، سیدمحمد مجابی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل محیط زیست کردستان با اشاره به توجه دولت یازدهم به مسائل زیست محیطی اظهار کرد: رئیس جمهور در برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد به مسائل محیط زیست و دریاچه ارومیه اشاره کرد که این نشان از اهمیت محیط زیست در دولت یازدهم دارد.

وی گفت: در دولت سابق شورای محیط زیست و حتی دو منطقه حفاظت شده منحل اعلام شد و این امر نشان می‌دهد که در یک دولت محیط زیست در اولویت قرار می‌گیرد و در دولت دیگر چندان اهمیتی ندارد. معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: سیاست‌گذاری کلان محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال اصلاح است و در همین راستا کمیته‌ای خاص محیط زیست نیز تشکیل شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:سازمان حفاظت محیط زیست - کردستان - آلودگی هوا - توسعه - محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مشکلات مضاعف بیماران بستری در بیمارستان سرطانی‌هااکسیژن - کامیلا کاظم زاده - یکی از کتابهایی که واسه بچه هام می خوندم، راجع به قصه کک و تنور بود و مورچه ای که خاک تو سرش ریخت.

قصه از این قرار بود که یه روزی کک و مورچه تصمیم گرفتن نون بپزن. مورچه آردها رو آورد. آب رو آورد و شروع کردن به خمیر کردن. کک وظیفه اش چسبوندن نونا به تنور بود. کک قلمبه که چاق و سنگین بود تا اومد اولین خمیر رو بچسبونه به تنور. دمرو افتاد تو تنور. مورچه داد و هوار کرد خاک ها رو رو سرش ریخت و...

درختی در اون نزدیکیها بود صدای شیون مورچه رو شنید پرسید: مورچه خاک بر سر؟ چرا خاک بر سر؟

مورچه جواب داد: کک به تنور مورچه خاک برسر. درخت از شنیدن غم مورچه برگ هاشو ریخت توی جوی آبی که جاری بود ... آب ناراحت شد و از درخت پرسید:

درخت برگ ریزان؟ چرا برگ ریزان؟

درخت گفت: کک به تنور ،مورچه خاک بر سر، درخت برگ ریزان.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 21 مرداد 1393برچسب:اکسیژن - کامیلا کاظم زاده - کک - مورچه - شهروند - هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و دانشگاه تکزاس، مدل و داده های اقلیمی را در مورد ذرات معلق و هواشناسی طی 30 سال گذشته جمع آوری کردند و دریافتند آلودگی هوا در آسیا که بخش عمده ای از آن به چین مربوط می شود گردش هوای جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر ، این مدل ها به طور واضحی نشان می دهد که آلودگی نشات گرفته از آسیا، بخش بالایی اتمسفر را تحت تاثیر قرار داده و ظاهرا توفانها را قوی تر می کند.

این آلودگی هوا بر شکل گیری ابرها، بارش، شدت توفان و دیگر عوامل موثر است و در نهایت اقلیم را تحت تاثیر قرار می دهد.

به احتمال زیاد آلودگی هوای آسیا  عواقب مهمی بر الگوهای هوای جهانی حتی تا آمریکای شمالی دارد.

اقتصاد پر رونق و شکوفای چین طی 30 سال اخیر به ساخت کارخانه های بسیار بزرگ، نیروگاه های صنعتی، نیروگاه های برق و دیگر تاسیساتی منجر شده است که به طور قابل توجهی بر آلودگی هوا می افزایند و وقتی این ذرات آلودگی وارد جو می شود شکل گیری ابر و سیستم های آب و هوایی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

افزایش سوخت زغال سنگ و دود خودروها مهمترین منابع آلودگی در چین و دیگر کشورهای آسیایی است.

میزان آلودگی هوا در برخی از شهرهای چین از جمله پکن اغلب یکصد برابر حد استاندارد و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است.

یک مطالعه نشان داده است که افزایش آلودگی هوا میزان بروز سرطان ریه را در برخی مناطق جهان  400 درصد افزایش داده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - آسیا - چین - اقلیم - آب و هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سیستم ملی هشدار آلودگی هوا در چین ساخته شدسامانه ملی پیش بینی و هشدار آلودگی هوا در چین ساخته شد.
 
صدای روسیه - به گفته وزیر بهداشت و محیط زیست چین، سامانه ملی نوین در این کشور ساخته شده است که حدودا دو تا سه روز قبل از افزایش آلودگی هوا به شهروندان خبر و هشدار خواهد داد.

به گفته وی این سامانه واحد، کشوری می باشد و تمامی سطح کشور را تحت نظارت قرار می دهد. سامانه ساخته شده تمامی اطلاعات در سراسر کشور را ضبط و ثبت کرده و به مرکز آنالیز ارسال می کند.

طبق گفته های وزیر بهداشت و محیط زیست، این سامانه دارای دقت 60 تا 70 درصدی می باشد.

5 آوریل 2014



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - چین - محیط زیست - سامانه - پیش بینی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آتش سوزی وسیعی از عصر یکشنبه بخش هایی از قلب پارک ملی گلستان را در برگرفته و اکنون حدود 40 هکتار از جنگل های پارک ملی گلستان در حال سوختن است.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، این آتش سوزی بر خلاف دفعات قبل که در حاشیه جاده آسیایی رخ داده بود، این بار در قلب پارک و در محدوده ای به نام دیوار کجی به وقوع پیوسته است. منطقه بروز آتش سوزی در نقاط مرکزی پارک بوده و دسترسی نیروها، خودروها و امکانات اطفای حریق به این بخش از پارک بسیار سخت و با صرف زمان بسیار زیادی همراه است.

محدوده آتش سوزی از ورودی پارک حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و جاده دسترسی به غیر از یک جاده خاکی که برای تردد محیط بانان استفاده می شود وجود ندارد و بر خلاف آتش سوزی های قبل منطقه درگیر آتش جنگلی بود و این پوشش گیاهی نیز جابجایی نیرو و عملیات اطفاء حریق را با مشکل مواجه نموده است.

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان گلستان که خود در محل حادثه حضور دارد ، در این باره گفت: این آتش سوزی حدود ساعت 18 یکشنبه در ارتفاعات مرکزی این پارک رخ داده است و نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و پارک ملی گلستان و نیروهای امدادی و جمعی از مردم منطقه برای اطفای حریق به منطقه یاد شده اعزام شده اند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 مرداد 1393برچسب:آتش سوزی - پارک ملی گلستان - جنگل گلستان - محیط زیست استان گلستان, توسط مریم قلیزاده |

در فهرست شهرهای مورد بررسی شهر تهران نیز جزو شهرهای آلوده قرار دارد.

عصر ایران - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از نتایج آخرین بررسی‌های جهانی در مورد وضعیت آلاینده ذرات معلق خبر داد و گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تهران بین ۱۵۲۴ شهر از نظر آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون در رتبه ۱۶۲ آلودگی قرار دارد.

به گزارش تسنیم،‌ در این رتبه بندی، بیشتر شهرهای آلوده‌تر جهان نسبت به شهر تهران در قاره آسیا و شهرهای پاکتر از شهر تهران عموماً در قاره آمریکا، کانادا و اروپا  قرار داشته اند.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گزارشی تفصیلی درباره وضعیت آلودگی هوای تهران با استناد به یافته‌های سازمان‌های بین‌المللی منتشر کرده که وضعیت آلودگی هوا و میزان آلاینده در شهر تهران را در مقایسه با سایر شهرهای مورد بررسی در این تحقیقات نشان می‌دهد.

وحید حسینی، مدیرعامل این شرکت درباره جزئیات این گزارش، گفت: بر اساس تحقیق سازمان بهداشت جهانی در سال 2014، در خصوص وضعیت غلظت آلاینده‌های کوچکتر از 10 و کوچکتر از 2.5 میکرون در سال‌های 2008 تا 2012 در حدود 1600 شهر جهان مشاهده شده که بیشترین میزان غلظت این آلاینده‌ها در شهرهای مناطق شرق مدیترانه با سطح درامد پایین و متوسط و جنوب شرق آسیا رخ داده است.

وی گفت: اطلاعات غلظت ذرات معلقPM10 و PM2.5 در تهران نیز در این گزارش ذکر شده است، به لحاظ آلاینده PM10 از بین 1524 شهر مورد مطالعه، شهر تهران در رتبه 162 آلودگی قرار داشته است. به طورکلی در این رتبه بندی، بیشتر شهرهای آلوده‌تر جهان نسبت به شهر تهران در قاره آسیا (مانند شهرهای کراچی، دهلی، داکا، داکار،کابل، ابوظبی و دوحه) و شهرهای پاکتر از شهر تهران عموماً در قاره آمریکا، کانادا و اروپا (مانند ونکوور، کپنهاگ، استکهلم، لندن و واشینگتن) قرار داشته اند.

به گفته وی، شهر پیشاور پاکستان در این رتبه‌بندی سازمان بهداشت جهانی آلوده‌ترین و شهر Lake Havasu City-Kingman آمریکا پاکترین شهر در بین شهرهای مورد مطالعه بوده است. بر اساس اطلاعات این پایگاه داده، شهر اهواز نیز پس از شهرهای پیشاور و راول پندی (پاکستان)، مزار شریف (افغانستان)، و گوآلور (هند) در رتبه پنجم آلوده‌ترین شهر به لحاظ آلاینده PM10 قرار داشته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 مرداد 1393برچسب:ذرات معلق - 2,5 میکرون - 10 میکرون - تهران - سازمان بهداشت جهانی , توسط مریم قلیزاده |

خبر آنلاین -  هفته نامه سلامت نوشت:

پیشینه پربار و تئاتری «بهنام تشکر» به او کمک کرد تا در 3-2 سال اخیر در سینما و تلویزیون حضور موفق و اثر‌گذاری را تجربه کند.

حضور در نقش یک  روان شناس  گیج و سر به‌ هوا در «ساختمان پزشکان»، شکارچی بدوی و خشن در «لبخند باشکوه آقای گیل»، سروان نفوذی زبر و زرنگ در مجموعه «دزد و پلیس» و شوهر خود‌خواه و از خود متشکر در نمایش «خدای کشتار»، تصویر ماندگاری از بازی‌های او در ذهن مخاطب تئاتر و تلویزیون به جا گذاشته است. تشکر در جشنواره فیلم فجر امسال هم با فیلم تاریخی «استرداد» حضور متفاوتی را تجربه می‌کند. اراده و عزم قوی او نه تنها در عرصه بازیگری، بلکه در حوزه زندگی شخصی هم زبانزد است. او بعد از سال‌ها سیگاری بودن، با اراده‌ای قوی، سیگار کشیدن را ترک کرده است. با او به همین بهانه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

10 سال که شما را در صحنه تئاتر و تلویزیون می‌بینیم. از لحاظ فیزیک و آمادگی همیشه در شرایط مطلوبی قرار دارید. این آمادگی را چگونه به دست آورده‌اید؟

ابزار کار یک بازیگر، بدن و بیانش است و اگر جسم آماده‌ای نداشته باشد مطمئن باشید نمی‌تواند در کار بازیگری موفق باشد. زمانی که بدن بازیگر ناآماده باشد، نمی‌تواند هنگام بازی کار مطلوبی انجام دهد. برای رسیدن به آمادگی کامل، 4 ماه است که سیگار را ترک کرده‌ام.

آیا این تصمیم را ناگهانی گرفتید؟

وقتی متوجه شدم که در کار‌های روزانه‌ام نفس کم می‌آورم تصمیم گرفتم سیگار را ترک کنم. برای این کار هم برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده‌ای نداشتم ولی یک روز به خودم آمدم و دیدم سیگار لعنتی به همه جوانب زندگی‌ام لطمه زده است. سیگار را خاموش کردم و خیلی راحت دیگر سراغش نرفتم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 مرداد 1393برچسب:بهنام تشکر - سیگار - تئاتر - تلویزیون - ترک سیگار , توسط |

زیست بوم به نقل از ایسنا : جزیره هندورابی سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است که با ۲۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان و در ۲۸کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته و فاصله آن تا بندر لنگه۱۳۳ کیلومتر است. درطرح جامع این جزیره از تجربه موفق جزایر سبز دنیا به عنوان الگو بهره گرفته شده و بومی سازی فرایندها ازجمله مراحل تبدیل هندورابی به جزیره پاک است.

 علی اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: براساس طرح جامع قرار است برای تردد درهندورابی فقط از خودروهای برقی و سوخت های غیرکربنی استفاده شود و ورود خودروهای بنزینی و آلاینده به جزیره امکان پذیرنیست. همچنین پیش بینی شده است که دربخش تجهیزات و تاسیسات از امکاناتی با آلاینده های پایین استفاده شود.

 وی درباره برنامه‌های سازمان منطقه آزاد کیش برای توسعه و آبادانی جزیره "هندورابی" و تبدیل این جزیره به قطب گردشگری با رویکرد اکوتوریسم، افزود: یک‌هزار هکتار پوشش گیاهی در سطح جزیره هندورابی و 12 هکتار نخلستان درحاشیه روستای هندورابی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: ایجاد پوشش گیاهی یکی از مصوبات جلسه شورای راهبردی جزایر اقماری سازمان منطقه آزاد کیش است که به زودی مشاور متخصص برای اجرای آن انتخاب می شود.

مونسان در رابطه با پوشش گیاهی این جزیره، اظهار کرد: در حال حاضر پوشش گیاهی جزیره هندورابی را درختزارهای نیمه ‌گرمسیری در هفت منطقه و مراتع ضعیف و کم ‌تراکم تشکیل می‌دهد و در نواحی مختلف نیز درختان پراکنده مشاهده می‌شود و در مجموع 582 اصله درخت با تراکم نسبی 25/0 اصله در هکتار شامل درختان لور، کنار، کهور ایرانی و گز در گستره این جزیره وجود دارد. 

 تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 مرداد 1393برچسب:هندورابی - جزیره - منطقه آزاد کیش - خودرو برقی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با عضو هیئت مدیره بانک جهانی و مدیر اجرایی گروه مشورتی ایران در بانک جهان با اشاره به پنج پروژه مشترک تأیید شده میان ایران و جف؛ گفت: انتظار ایران، حمایت ویژه بانک جهانی از طرح های زیست محیطی مشترک میان ایران و جف است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، عمر بوگارا عضو هیئت مدیره بانک جهانی و مدیر اجرایی گروه مشورتی ایران در بانک جهانی با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و گفتگو کرد.

ابتکار در این دیدار با اشاره به همکاری و اقدام مثبت وزارت نفت در بحث توزیع سوخت استاندارد، گفت: این اقدام منجر به کاهش آلودگی هوا به ویژه در تهران شده است و امیدواریم با ادامه روند توزیع سوخت استاندارد در کشور و اجرای اقداماتی همچون استانداردسازی خودروها شاهد کاهش جدی آلودگی های ناشی از سوخت فسیلی در هوای کشور باشیم.

وی افزود: البته آنچه بیشتر کیفیت هوا را مورد تاثیر قرار می دهد، گرد و غباری است که از عراق به ایران وارد و در وهله نخست استان های غربی و سپس تهران را تحت تاثیر قرار می دهد و البته لازم به ذکر است که استان خوزستان بیشترین تاثیر را از این پدیده دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: با توجه به سکونت 70 درصد جمعیت ایران در شهرها و مناطق حاشیه ای شهرها، کنترل آلودگی هوا به منظور حفظ سلامت مردم و ارتقاء کیفیت زندگی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 مرداد 1393برچسب:محیط زیست - ابتکار - بانک جهانی - ایران - جف, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن –دکتر سید علیرضا عظیمی – آورده اند که وقتی شیخ الشیوخ عظیم الدین (رَضی الله عَنه) در بازار شهر همی رفت و مریدانش در پی آمدندی. هوا سخت آلوده بودی و تنفس دشوار و از این روی شیخ را نفس، تنگی نمودی تا بدان پایه که گفتن و رفتن وی را رنجه داشتی و خواست تا مریدان مرخّص دارد و در خانه بیاساید.

در آن حال یکی از مریدان خَبط کرده عرض کرد: یا شیخ ساعتی است که در پی حضرتت روانیم تا از بحر وجودت دُرّی بیابیم و از کلام شیوایت درسی برگیریم . لیکن هیچ نفرموده اید. شیخ نگاهی بر مریدان افکنده فرمود امروز درس را در بیت گوییم و سوی خانه روان شد و مریدان نیز.

چون به منزل شیخ وارد شدند حضرتش چند تن از مریدان خاصه را فرمود که درها ببندند و مُقَفَّل دارند و اِذن دخول و خروج احدی را ندهند. سپس بر رواقِ شد و مریدان در صحن مجتمع گردانید و گفت: ای جماعت مریدان و اصحاب، پرسشی از شمایان دارم و امید که پاسخ نیکو مر آن را گویید که رسول صلی الله علیه و آله فرموده است « النِجات فِی الصِدق»  و آن اینکه در این روز هوای شهر چگونه یافتید؟

مریدان جمله بگفتند بسیار ناگوار و نا مطبوع  و مُخّل حیات و مُکدِّر ذات.

 شیخ (طَیِّبَ الله اَنفاسَه) فرمود: از چه روی چنین گشته؟

مریدان گفتند: از نابخردی مردمان و بی عنایتی بزرگان و طمع طمعکاران و بی تفاوتی عاملان.

شیخ گفت : شمایان برای رفع آن چه کرده اید؟

اما پاسخی نیامد تا شیخ سه بار سوال باز پرسید. سرانجام مریدی عرض نمود: شیخنا بهتر دانند که این قضای خدای عزّ و جلّ باشد و بندگان را نه سزا است که با قضای رب جلّ و علا مخالفت نمایند. دیگر مرید گفت یا شیخ ما را نه توان است که مردمان را باز داریم از آلودن هوا پس بهتر آن باشد که صبر پیش گیریم و دنباله کار خویش. سوم نفر گفت : ای مرشد ما، باز داشتن خاطیان و اصلاح امور در شان اکابر باشد که صلاح امور بهتر دانند و ما را نرسد که دخالت در امور مُلک روا داریم و واهمه از آن است که سرکشان از این معنی، گوشمال یابند و به حبس اندر اوفتند.  



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 10 مرداد 1393برچسب:حکایات شیخ ما,عظیم الدین,شیخ,مریدان,هوا,مقفل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ژاپن تایمز : در مسئله محیط زیست روحانی در حال رفع رجوع مشکلات به بار آورده شده توسط احمدی نژاد است. آلودگی هوای تهران که ناشی از بنزین تولید شده در دوران احمدی نژاد بود، مشکلات بسیاری به بار آورده است.
 
ژاپن تایمز در مقاله ای تحت عنوان «روحانی ایران را از نو ساخت» نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران سال نخست خود را نه تنها با لبخند، بلکه با اصلاحات بسیاری به پایان برده است. 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، ایران و آمریکا اکنون مایل به همکاری در عراق هستند. تهدید جدی گروه تروریستی داعش برای ایران و آمریکا مشخصا دو کشور را به یکدیگر نزدیک تر کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در روزهای نخست سالگرد پیروزی حسن روحانی، شک و شبهه خود نسبت به توافق هسته ای را برطرف کرد و نسبت به چنین توافقی ابراز خوشبینی کرد.

اگر روابط حسنه ای بین ایران و غرب ایجاد شود، لغو تحریم های بین المللی جان تازه ای به سیاست های اقتصادی روحانی می بخشد. به همین دلیل است که روحانی انرژی و سرمایه سیاسی زیادی صرف این مسئله کرده است.

روحانی پس از نشستن بر مسند ریاست جمهوری، اولویت خود را مشخص کرد: اصلاح اقتصادی که در طول هشت سال دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد لطمات زیادی به آن وارد شده بود.

به نوشته ژاپن تایمز، او انتصاب های نادرست احمدی نژاد را با افرادی لایق و معقول جایگزین کرد و برنامه توسعه اقتصادی، بهبود نظام سلامت و حفظ محیط زیست را در دستور کار خود قرار داد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 10 مرداد 1393برچسب:شیخ اعتدال - روحانی - محیط زیست - آلودگی هوا - احمدی نژاد - بنزین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

‌سهم نامبارکی که صاحب ندارد!سهم آلودگی صنایع و تأثیر آن در میزان آلودگی هوا همچنان در اراک به صورت دقیق رصد نشده و شاید یکی از دلایلی که مدیران صنایع، آلاینده بودن فعالیت واحدهای صنعتی‌شان را نمی‌پذیرند، همین است.

 به گزارش انتخاب؛  منطقه مرکزی، اینکه سند و دلایل مستدلی مبنی بر تأثیر مستقیم فعالیت‌های شرکت‌های صنعتی در افزایش آلودگی هوای اراک وجود ندارد، می‌تواند دستمایه‌ا‌ی برای این شرکت‌ها شود که دست پیش را بگیرند تا از قافله عقب نمانند.

 شرکت آلومینیوم ایران یکی از این شرکت‌ها است که علی رغم تمامی دستاوردهای صنعتی، به جهت نزدیکی به شهر اراک و آلودگی که برای این شهر به همراه دارد، نامش مدت‌ها است که بر سر زبان‌ها است و نوک پیکان آلودگی هوای اراک اغلب اوقات به سمت این کارخانه است، مسئله‌ای که مدیران این شرکت هیچ‌گاه کاملا آن را نپذیرفتند و برهمین اساس نسبت به طرح شکایتی از محیط زیست و شهرداری اقدام کرده و خواهان جبران خسارت‌هایی شدند که پرداخت کرده بودند!

 این شکایت در دوره مدیریت قبلی شرکت آلومینیوم مبنی بر عدم آلایندگی علیه شهرداری اراک و سازمان محیط زیست در تهران طرح شد. شکایتی که در دادگاه بدوی حکم آلاینده نبودن را برای این شرکت به ارمغان آورد و حکم برای تأیید به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شد.

 

شکایت ایرالکو دارای وجاهت لازم نیست

 عباس رجایی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایسنا در این خصوص گفت: این شکایت از سوی مدیران قبلی شرکت انجام شده است و در حال حاضر به دلیل اینکه متن شکایت را در اختیار ندارم و ندیده‌ام نمی‌توانم در خصوص آن اظهار نظر کنم اما، به هر حال محیط زیست باید در خصوص برخورد با این مسئله جدی عمل کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چنین شکایتی از نگاه قضایی دارای وجاهت لازم نیست و قطعا ایرالکو برنده‌ این پرونده نیست



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 مرداد 1393برچسب:ایرالکو - آلودگی هوا - اراک - آلومینیوم - شکایت , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |


اکسیژن - دکتر سید علیرضا عظیمی - در گفتار پیشوایان دین اسلام تاکیدات و اشارات مهمی در خصوص حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از جمله هوای پاک وجود دارد. در این قسمت کوشیده ام آن گفتارهایی را که مستقیما اهمیت و لزوم حفظ هوای پاک را بیان می کنند و یا غیر مستقیم با اشاره به عوامل ایجاد کننده و محافظ هوای پاک مانند درختکاری، کشاورزی، پیاده روی و آبادانی شهرها و زمین با این موضوع ارتباط می یابند، جمع آوری نمایم که دومین بخش این مجموعه به شرح زیر ارائه می شود. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 مرداد 1393برچسب:حدیث هوای پاک - خداوند - رسول الله - امام - هوا - آب - درخت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بدر محاصره‌ دکل‌های مخابراتیه جای آن‌ که دکل مخابراتی در نقطه‌ای مرتفع قرار گیرد در جایی قرار گرفته که میزان آسیب‌رسانی‌ آن، به‌ویژه برای کسانی که در طبقات بالای آپارتمان‌های پیرامون زندگی می‌کنند، بسیار بالا است.

عصر ایران؛ علیرضا افشاری - به احتمال فراوان، در مسیر روزانه‌تان چندین دکل‌ مخابراتی را دیده‌اید. دکل هایی که بر شمارشان افزوده می‌شود. 

در دو مورد با کسانی برخورد داشته ام که پیشنهاد شرکت‌های مخابراتی را برای اجاره‌ پشت‌بامِ منزل‌شان- آن‌ هم با رقم‌هایی که این روزها می‌تواند کمک‌خرجِ خوبی برای خانواده باشد- نپذیرفته اند.

استدلال‌شان هم- همان‌گونه که می‌ توان حدس زد- سلامت خانواده‌شان بوده است و این که دریافت چنین پول‌هایی در قبال گرفتار شدن خود یا دیگران به امراض علاج‌ناپذیر پسندیده نیست. اما  همان ها پس از مدتی این دکل‌ها را دیده اند که از بوستان و پارکِ نزدیکِ منزل‌شان سر درآورده است! یعنی همین پیشنهاد را شهرداری منطقه‌ پذیرا شده و بی آن‌که از مردمِ محل نظری بخواهد قرارداد بسته اند و دکل در بوستان نصب شده است. 

به سخن دیگر، به جای آن‌ که دکل مخابراتی در نقطه‌ای مرتفع قرار گیرد در جایی قرار گرفته که به گفته‌ی کارشناسان میزان آسیب‌رسانی‌ آن، به‌ویژه برای کسانی که در طبقات بالای آپارتمان‌های پیرامون زندگی می‌کنند، بسیار بالا است.

به‌تازگی ریيس «کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران» اعلام کرده است خطر تشعشعات دکل‌هاي مخابراتي با دستکاري اپراتورها افزايش یافته است: «اپراتورهاي تلفن همراه هنگام نصب دکل‌هاي مخابراتي در مواردي، براي اين که پوشش کامل‌تري ايجاد کنند، وات خروجي دکل‌ها را از استاندارد خارج مي‌کنند و افزايش مي‌دهند.  اين کار باعث افزايش تشعشعات مضر مي‌شود و تهديدي جدي براي سلامت افراد به حساب می آید».
 
دکتر رحمت‌الله حافظي- که خود متخصص طب فيزيکي و توان‌بخشي است- در گفت‌وگو با روزنامه‌ خراسان هم‌چنین یادآوری کرده است: «در بررسي هايي که در زمينه‌ سنجش استاندارد دکل‌هاي مخابراتي داشتيم، متوجه شديم  درصد بالايي از اين دکل‌ها بی مجوز، غيرقانوني و غيراستاندارد و به دور از نظارت‌هاي لازم نصب شده‌اند».



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 مرداد 1393برچسب:دکل مخابراتی - تشعشعات - وات - تلفن همراه - استاندارد - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی اخیر هوای تهران ناشی از گردوغبار معادن بودسخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران، با یادآوری آلودگی اخیر هوای تهران٬ گفت: آلودگی اخیر تهران ارتباطی به دریاچه ارومیه ندارد بلکه خشک شدن زمین‌های کشاورزی اطراف استان و وجود معادن شن و ماسه آلودگی هوا را موجب شده است.

حسین طلا در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری آلودگی اخیر هوای تهران و طرح فرضیه‌هایی مبنی بر حرکت نمک دریاچه ارومیه در اثر خشک شدن این دریاچه به سمت تهران، گفت: آلودگی اخیر تهران ارتباطی به دریاچه ارومیه ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری مطرح شدن فرضیه‌هایی مبنی بر روان شدن نمک دریاچه ارومیه به سمت تهران و بروز آلودگی هوا٬ گفت: گویا بعضی‌ها دوست داشتند پولی از اعتبارات تهران برای این دریاچه هزینه کنند بنابراین این فرضیه را مطرح کردند.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران٬ با انتقاد از بی‌توجهی دولت و مجلس در تزریق اعتبارات به استان تهران، افزود: همکاران ما در مجلس نسبت به تهران حساسیت دارند و خواهان تزریق اعتبارات به استان‌ها و مناطق دیگر هستند این درحالی است که تهران مسئولیت تامین 53 درصد تعهد مالیاتی بودجه کل کشور را دارد.

وی با بیان اینکه تزریق اعتبارات تضمین کننده تکمیل پروژه‌های عمرانی استان‌ها است، تصریح کرد: کمبود  اعتبارات موجب تکمیل نشدن تصفیه‌خانه‌های اطراف تهران٬ نیمه‌کاره رها شدن خطوط انتقال و کانال‌های آب و در نتیجه از بین رفتن کشاورزی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه نبود آب در زمین‌های کشاورزی موجب پوک شدن زمین‌ها می‌شود٬ افزود: گسست خاک در اثر خشک بودن آن فاجعه‌ای است که آلودگی هوا در اثر راه افتادن غبار را منجر شده است.

وی ادامه داد: آلودگی اخیر تهران به دلیل گردوغبار بود نه به علت آلودگی سوخت بنزین یا دریاچه ارومیه که این خود جای تامل دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 مرداد 1393برچسب:معادن شن و ماسه - زمین های کشاورزی - هوای تهران - آب - مجلس , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از شیوع مصرف سیگار و قلیان در کشور به ویژه بین جوانان،‌ گفت: متاسفانه این مهم در شرایطی است که امروزه موادی تحت عنوان تنباکوهای معطر در قهوه‌خانه‌ها توزیع می‌شود که اغلب این تنباکوها فاسد بوده و دارای ترکیبات آروماتیک یا بنزن‌ هستند.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا عزیزی فارسانی با هشدار نسبت به شیوع مصرف قلیان در کشور، افزود: متاسفانه امروزه موادی تحت عنوان تنباکوهای معطر در قهوه‌خانه‌ها توزیع می‌شود که اغلب این تنباکوها فاسد بوده و دارای ترکیبات آروماتیک یا بنزن‌ هستند، به همین دلیل خطرات زیادی برای مصرف‌کننده از جمله آسیب به ریه و ابتلا به بیماریهای زودرس را به دنبال دارند.

وی با تاکید بر اینکه دروازه ورود به اعتیاد، سیگار و قلیان است، ادامه داد: مصرف سیگار و قلیان باعث درگیر شدن قشر عظیمی از جوانان شده است و از سویی دیگر در برخی از قلیان‌سراها شاهد بروز خلاف‌های دیگر مانند فروش مواد مخدر بودیم که این موارد ناهنجارهای اجتماعی زیادی در جامعه ایجاد می‌کند.

عزیزی با یادآوری تجمع برخی از قهوه‌داران مقابل مجلس نسبت به تعطیلی این مراکز، تاکید کرد: با وجود آنکه باید از توزیع و عرضه قلیان در این مراکز جلوگیری شود اما بدون‌شک با توجه به اینکه این اقدام باعث بیکاری بسیاری از قهوه‌خانه‌داران می‌شود باید نسبت به رفع معضل اشتغال آنها چاره‌ای اندیشیده شود.

وی یادآور شد: در نظر گرفتن تسهیلاتی مانند ارایه وام کم بهره به این افراد برای ایجاد شغلی مناسب می تواند تا حدودی اثربخش واقع شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اجرا نشدن قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات در کشور، گفت: بدیهی است که همه دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای این قانون هستند و از سویی دیگر باید از طرف فرمانداری‌ها در شهرستان‌های مختلف نسبت به اجرای درست آن نظارت صورت گیرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 مرداد 1393برچسب:سیگار - قلیان - مجلس - تنباکو - قهوه خانه - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیر دیده بان میانکاله با بیان اینکه روز گذشته صد هکتار از پناهگاه حیات وحش میانکاله در آتش سوخت گفت: این بزرگترین آتش سوزی در یک دهه اخیر در منطقه است.
 
حر منصوری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: این آتش سوزی حوالی ساعت 15 بعد از ظهر روز گذشته در پناهگاه حیات وحش میانکاله آغاز شده و به دلیل همیشگی کمبود امکانات اطفا حریق در محیط زیست تا تجهیزات از بندر امیر آباد و منابع طبیعی بهشهر به منطقه برسد چهار ساعت طول کشیده و سرانجام ساعت سه نیمه شب گذشته پس از سوختن صد هکتار از منطقه در آتش محیط بانان موفق شدند این آتش سوزی را مهار کنند.
 
به گفته وی، این آتش سوزی که در مساحتی به طول 2500 در عرض 400 متر حادث شده در منطقه ای به نام میانکاله صحرا نزدیک به تالاب رخ داده و بیشتر درختان انار، تمشک و جگن در آتش سوخته اند. البته به دلیل اینکه روز گذشته تعطیل نبوده گردشگری در منطقه حضور نداشته و کسی آسیب جانی ندیده است.
 

 نمایندگان شهر فقط برای ساخت و ساز و بهره برداری از منطقه نقشه می کشند

وی با اشاره به بودجه کم سازمان محیط زیست برای خرید امکانات اطفاء حریق اظهار داشت: باز هم کمبود امکانات موجب از بین رفتن پوشش گیاهی در بخش وسیعی از منطقه شد و فرماندار و نمایندگان این شهر که توانایی خرید چنین تجهیزاتی را دارند متاسفانه کوچک ترین توجهی به این مسئله نداشته و تنها به فکر این هستند که هر روز نقشه جدید برای ساخت و ساز و بهره برداری در منطقه طراحی کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 مرداد 1393برچسب:میانکاله - آتش سوزی - پناهگاه حیات وحش - محیط زیست - گردشگران , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی - در حکایت آمده است که وقتی شیخنا عظیم الدین بر فراز پشته ای درس همی گفت و مریدان تقریرات وی نبشتندی. شبان خامی با گوسپندان و دراز گوشی در پایین دست، چون شیخ و مریدان بدید، شیطنت را، بر دراز گوش بنشسته سوی جماعت آمد و در پیرامون پشته همی گشتی و دراز گوش را چوب زدی تا صدا کند. صوت ناموزون حِمار خاطر شیخ و مریدان پراکندی و سخن شیخ (اَدامَ اللهُ اِفاضاتَه) منکسر نمودی.

مریدان چند کرّت شبان براندند اما وی باز آمدی و مجلس مُنَقّص داشتی تا مریدان را طاقت به انجام رسید.شبان بگرفته به پایین کشیدند و خواستند تا چوب زنند.

شیخ که تا آن هنگام  نظاره همی کردی و هیچ نگفتی، از جای برخاسته مانع شد و مریدان را امر کرد تا خاطی مُعَفَّو دارند و درعوض رضایت خدای عَزّ و جَلّ را، با چوب گله گوسپندان بزنند و متفرق گردانند. در حال مریدان سوی گله یورش آوردند و گوسپندان بتارانیدند و در دشت و صحرا مفقود ساختند.  

شبان شکایت به قاضی برد و قاضی شیخ و مریدان بخواست و سبب پرسید. شیخ فرمود: ای قاضی آنچه کردیم همه بر نیت قربت و طریق صواب بود. قاضی گفت : یا شیخ چگونه مال و حشم مردم به فنا دادن را صواب و قربت حق توان خواندن؟ گیرم که شبان خطا کرد. زدن گوسپندان بی زبان را، کجا با عدالت همساز بود؟ که حق تعالی فرماید : «اِنَّ اللهَ یَامُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسان»

 شیخ فرمود: ای خواجه این جوان با این خباثت طبع و مَنیَّت ذات که در او هویدا است، دیر نباشد که گوسپندان جمله بفروشد و روی به شهر آورد و با ثَمَن آن پورشه ابتیاع کند و در کوی و برزن به  "دور دور" افتد و تخته گاز رود و صدای ناهنجار از خودرو ساطع گرداند و دیوار صوتی بشکند و عابران بترساند و نوامیس مردمان در زحمت آورد و خفتگان از خواب بپراند و دردمندان مُشَوّش سازد و سالمندان مستاصل نماید و شیرخوارگان به گریه اندازد و فی الجمله خلقی از هستی ساقط دارد کما آنکه آنان که پیش از وی بودند چنین کردند و رفت آنچه نباید. بالاخص آنکه در این دیار شحنه و داروغه را اعتماد نشاید و تا زر گوسپندان به جای باشد، بازداشت، مر بز چران راننده را فعلیت ننماید. پس بگفتم تا گوسپندان برانند مگر این فتنه از ریشه خشکانم و مردمان از ظلم آتی رهانم.   



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 مرداد 1393برچسب:حکایات شیخ ما,عظیم الدین,شیخ,مریدان,شبان,گوسپندان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رویکرد آیت­ الله دکتر سیدمصطفی محقق­ داماد در کتاب الهیات محیط­ زیستآیت­ الله دکتر سیدمصطفی محقق­ داماد در کتاب الهیات محیط­ زیست با استناد به حدود ۲۰۰ آیه از قرآن کریم، در بخشی تحت عنوان «دیدگاه قرآن درباره محیط زیست» به تببین و واکاوی برخی نکات و واژه‌های قرآنی مرتبط با محیط ­زیست مانند سوگندهای قرآنی به مظاهر طبیعت می­ پردازد.

به گزارش شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -به نقل از مهر، بحران زیست­ محیطی که زندگی بشر معاصر با آن مواجه است را باید جدا از ریشه­ های زیست­ شناسی و تجربی آن و آنچه در حوزه علوم طبیعی، زیستی و تکنولوژی مطرح می­ شود، مورد بررسی قرار داد، زیرا بی­ شک از نوع بحران فکری و اخلاقی است و مادام که نگاه بشر به زندگی و جهانی که در آن زندگی می­ کند و محیطی که او را احاطه کرده است، تغییر نیابد قابل حل نخواهد بود. اما، سخن این است که راه­ حل از کجا باید آغاز شود؟

در کتاب حاضر که توسط یک عالم دینی (فقیه و حکیم) و حقوقدان نوشته شده، سعی شده است تا بحث بحران محیط­ زیست از منظر الهیات، فقه، فلسفه و ادیان مورد بحث و بررسی قرار گیرد چرا که مؤلف بر این باور است که پاسخ به سؤال فوق در شناخت علل و عوامل پدید آمدن این بحران نهفته است. دغدغه ­های محیط­ زیستی مقولاتی جهانی هستند. شاید هوایی که ما تنفس می­ کنیم مؤسساتی در قاره ­ای دیگر آلوده کرده باشند. سوراخ­ شدن لایه اوزون به خاطر تولید گاز فلوئور و کربن بر تمام انسان­ها تاثیر می­ گذارد. همچنین فقر و گرسنگی در یک کشور می­ تواند فشارهایی را بر منابع کشورهای مهاجرپذیر وارد کند. برخی معتقد هستند که غلبه روح سوداگری بر انسان معاصر و سیطره تمدن صنعتی او را به جان طبیعت انداخته و برای تأمین منافع خویش، کمر به نابودی طبیعت بسته است. در این رابطه می­ توان به نیچه فیلسوف آلمانی اشاره کرد که می گوید: «ما در زمانی واقع شده ­ایم که تمدنش در خطر نابودی به وسیله تمدن است».



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 6 مرداد 1393برچسب:محقق­ داماد - محیط زیست - الهیات محیط­ زیست - قرآن - کتاب - انسان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  امام جمعه نورآباد دلفان خواستار برخورد قاطع با ایجاد کنندگان آلودگی صوتی در سطح این شهر شد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا ، حجت الاسلام سید جعفر هاشمی نژاد در جلسه شورای فرهنگ عمومی افزود: برخی افراد بدون در نظر گرفتن رعایت حقوق شهروندان اقدام به ایجاد آلودگی های صوتی در سطح شهر نورآباد می کنند که این امر مخل آسایش شهروندان شده است .

وی ، از ماه مبارک رمضان به عنوان ماه خودسازی و تقرب به خدا یاد کرد و خواستار برنامه ریزی مناسب دستگاههای فرهنگی شهرستان دلفان برای بهره گیری و استفاده مطلوب مومنان از این فرصت شد .

فرماندار شهرستان دلفان از شورای فرهنگ عمومی به عنوان اتاق فکر یاد کرد و گفت : این شورا با توجه به ترکیب اعضای آن می تواند نقش مهمی در تعالی فرهنگ و فرهنگ سازی منطقه داشته باشد.

علی باقری ، اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد : برای کاربردی شدن این مصوبات ، شورا باید از نظرات و ایده های افراد اهل نظر و نخبگان استفاده کرد تا بتوان مصوباتی را تصویب کرد که موثر و نقش آفرین باشند .

در این جلسه در خصوص برخورد با عاملین ایجاد آلودگی صوتی در سطح شهر نورآباد و برگزاری کلاس های آشنایی خانواده با مضرات مواد مخدر تصمیم گیری شد.

تاریخ خبر: 24/04/1393



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 6 مرداد 1393برچسب:امام جمعه - نورآباد - آلودگی صوتی - شورای فرهنگ عمومی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - دکتر بیتا سنگستانی - پارازیت

راه فرهنگ مگر می گذرد از پارازیت

پارازیتی پر ز فرهنگ یا فرهنگی پر پارازیت



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 6 مرداد 1393برچسب:شعر - دکتر بیتا سنگستانی - پارازیت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مطالعات محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می دهد که روغن زیتون یک ماده غذایی موثر برای کاهش اثرات آلودگی هوا در بدن است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از هلث، سالها است که تاثیر روغن زیتون در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی، زوال عقل و برخی از سرطان ها به اثبات رسیده است، اما این اولین بار است که مطالعات نشان می دهد روغن زیتون اثرات مضر آلودگی هوا را دفع می کند. 

ذرات معلق موجود در هوا باعث گرفتگی عروق و آترواسکلروز زودرس می شود. عارضه آترواسکلروز بر اثر رسوب پلاکی از مواد چربی در دیواره درونی رگ های خونی به وجود می آید.

روغن زیتون منبع غنی امگا 9 است و مصرف آن باعث افزایش فعال کننده پلاسمینوژن بافتی می شود. فعال کننده پلاسمینوژن بافتی آنزیمی است که توسط سلول های دیواره داخلی شریان ها ترشح می شود و مهمترین وظیفه آن شکسته شدن لخته خون ایجاد شده در رگ ها است. وجود لخته در رگ های خونی باعث اختلال در گردش خون می شود. 

روغن زیتون حاوی دو آنتی اکسیدان قوی هیدروکسی و اولئوروپین است که در رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته موثر هستند. به علاوه روغن زیتون باعث انتشار اکسید نیتریک در داخل عروق و شل شدن دیواره شریان ها و بهبود گردش خون می شود. برخی از خواص روغن زیتون عبارتند از :

- خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد، مصرف حداقل دو قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز برای جلوگیری از دیابت نوع 2 توصیه شده است. تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از روغن زیتون احتمال بروز دیابت نوع 2 را پنجاه درصد کاهش می دهد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 5 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - روغن زیتون - ذرات معلق - آترواسکلروز - رگ های خونی, توسط مریم قلیزاده |
صدای بوق، ترافیک، شلوغی و آلودگی هوا از تهرانی ها انسان هایی بی تحمل ساخته است.انسان هایی که با یک بوق، یک ترمز ناگهانی و یا یک تنه ساده بر اثر شلوغی به هم می پرند و پرخاش می کنند و گاهی فاجعه می افرینند...
 
 شفاف: سلامت روان نقش بسیار مهمی در زندگی انسان دارد.سلامت که با شهر نشینی و روزمرگی های خسته کننده هر روز به بدترین نحو تحت خطر قرار می گیرد و کسی به فکر نیست که نیست.

در واقع می توان گفت، صدای بوق، ترافیک، شلوغی و آلودگی هوا از تهرانی ها انسان هایی بی تحمل ساخته است.انسان هایی که با یک بوق، یک ترمز ناگهانی و یا یک تنه ساده بر اثر شلوغی به هم می پرند و پرخاش می کنند و گاهی فاجعه می آفرینند.

عصبانیت و خشم، خودخوری و کلافگی بر اثر مشکلات اقتصادی، بیکاری و ... نیز بر عمق فاجعه می افزاید تا از تهرانی ها انسان هایی عصبی و انتقام جو بسازد.

جدیدترین آمارهای وزارت بهداشت از ابتلای 21درصدی مردم کشور به اختلالات روانی خبر می‌دهد که در پایتخت به 34درصد می‌رسد. بیمارانی که در جمعیت 12 میلیونی تهران، 4میلیون نفر می‌شوند.

شهریورماه سال گذشته بود که معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت در همان جلسه معارفه خود آماری از وضعیت اختلالات روانی در مردم ایران داد که به گفته او باید توجه جدی و سریع به آن شود.امری که بسیار هزینه بر است و نیاز به فرهنگ سازی در خصوص برداشتن انگ دیوانگی از روی بیماران روحی و روانی دارد.

علی اکبر سیاری گفته بود: طبق آمار 21/1درصد مردم کشور اختلالات روانی داشته‌اند که مطالعات جدید در بین مردم تهران نشان می‌دهد که 34/2درصد از اختلالات روانی رنج می‌برند و باید در این زمینه کاری کرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 5 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - تهران - اختلالات روانی - بیماریهای روانی - طرح تحول نظام سلامت, توسط مریم قلیزاده |
 پس از بررسيهاي فراوان كارخانه الكل و خمير مايه رازي اهواز به عنوان کانون اصلی بوی مشمئز کننده هوای شهر شناخته شد و مسئولان استاني براي حل مشكلات زيست محيطي اين كارخانه ضرب الاجلي 15 روزه مشخص کردند اما حال پس از اتمام اين ضرب الاجل هنوز بوي نامطبوع كارخانه مشام شهروندان اهوازي را آزار مي دهد.
 

به گزارش فروغ دیلمی خبرنگار مهر، شركت خميرمايه و الكل سازي رازی در اواخر سال 1377 تاسيس شد. اين واحد توليدي مشتمل بر دو كارخانه خميرمايه و الكل در زميني به مساحت 14 هكتار در مجاورت كارخانه شكر شركت كشت و صنعت دعبل خزايي واقع در 25 كيلومتري شهر اهواز و در مسير جاده اهواز - آبادان احداث شده است.

در سال هاي گذشته بسياري از شهروندان اهوازي علت انتشار گاه و بیگاه بوي نامطبوع را نمي دانست اما اين بوي مشمئز كننده که تنها در جاده آبادان - اهواز و خرمشهر - اهواز به مشام می رسید پس از مدتي در سطح شهر هم احساس شد و باعث آزاد شهروندان شد.

پس از ايجاد يك موج نارضايتي در بين شهروندان اهوازي، سازمان محيط زيست و پس از آن استانداري خوزستان وارد عمل شدند و علت اصلي اين بوي نامطبوع را كه همان كارخانه خمير مايه و الكي سازي رازي است، شناسايي كردند. بدون شك اين كارخانه ظرفيت اشتغال خوبي براي استان فراهم كرده اما نمي توان ادامه فعاليت اين كارخانه را به قيمت ايجاد مشكلات زيست محيطي فراوان براي مردم اهواز تحمل كرد.

بسياري از مسئولان استاني در مواجه با اين مسئله عنوان كردند كه تعطيل شدن اين كارخانه تنها پاك كردن صورت مسئله است و صد البته اگر در اين مدت دو سال اخير كه انتشار اين بو شدت گرفته است، فعاليتي در زمينه اصلاح روند اين كارخانه صورت مي گرفت شهروندان اهوازي مي توانستند اين حرف را بپذيرند. نگراني شهروندان اهوازي از بابت اين است كه حل اين مسئله نيز مانند همه مشكلات زيست محيطي ديگري كه استان با آن مواجه است، تنها در حد حرف بماند و  در سال هاي جديد با ايجاد مشكلات وخيم تر اين معضل به فراموشي سپرده شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 4 مرداد 1393برچسب:اهواز,کارخانه خمیر مایه و الکل سازی رازی,بوی نامطبوع,ویناس,شهروندان اهوازی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی– یاد باد آن روز که سیدنا عظیم الدین (طَیِّب الله اَنفاسَه) از بامداد با مریدان در جاده ای همی رفت و تا ظهر لب به سخن نگشاده بود. ناگاه آلتی در جاده نمودار شد سخت و طویل و آهنین. شیخ آلت در دست گرفت و زمانی دراز در بحر اندیشه غوطه ور گردید. مریدان بر گردش حلقه زدند و با تعجب نگاه کردندی و کس را زهره آن نبودی که کلامی باز گوید.

 به یکباره شیخ دگرگون گشته قاه قاه بخندید. مریدان برهم نگریسته خندیدند. بعد ناگهان شیخ  آب در دیدگان گردانیده  های های بگریست. مریدان البته بگریستند. سپس شیخ گریه منقطع کرده قهقهه فرمود. مریدان در شگفتی بخندیدند. دیگر بار شیخ بغض کرده گریه فرمود. مریدان با وی بگریستند. سوم کرّت شیخ بخندید و مریدان نیز. باز بگریست و مریدان نیز. چهارم بار هم این صورت را تکرار افتاد و شیخ را خنده آمد و در میان خنده دفعتاً شیون و گریه. مریدان نگون بخت هم احترام شیخ را، متابعت کردندی. تا در نهایت به جان آمده شکوه آغاز نمودند که یا شیخ این چه حالت است و آن چه آلت؟

شیخ (قَدَّسَ الله نَفسَه) فرمود: ای جماعت بدانید که آلت را نام  "کنیستِر"  باشد و کارش آن بود که دود و دم خودرو در هنگام خروج از اگزوز در خود بگیرد و چون تریاق که زهر را بی اثر سازد، این آلت سموم دود، خنثی گرداند.

و اما این تَغَیُّری که ما را رخ داد از آن بود که نخست که کنیستر بدیدم بر خِرَد آدمی آفرین گفتم که چنین آلتی توانست ساختن مر نجات محیط زیست را و از این شادی بخندیدم. اما ناگاه به یاد اوفتادم که سالها بود که خودرو در این سرزمین همی آمده بود و کنیستر همی نداشت و دود آن بر حلقوم خلایق جمله فرو رفتی. پس در اندوه شده بگریستم.

بعد خود را زنهار دادم که ای عظیم غم مخور که سرانجام کنیستر در این دیار آورده شده و جان مردمان امان یافته لذا مرا شادی و خنده آمد. بعد در اندیشه ام بگذشت که چند سالی است خودروسازان (لَعِنَهُم الله) این قطعه بر کار نبرند تا شاید سودی ناچیز از کم فروشی آن برده باشند پس باز اشک از دیدگان روان ساختم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 4 مرداد 1393برچسب:حکایات شیخ ما,عظیم الدین,شیخ,مریدان,کنیستر, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، استفاده رژیم صهیونیستی از سلاحهای ممنوع، تا سالهای متمادی محیط زیست غزه را آلوده کرده است.

 این اولین بار نیست که اسرائیل از تسلیحات ممنوعه در سطح بین المللی، علیه غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند. در عملیات این رژیم علیه غزه در اواخر سال دوهزار و هشت و اوایل دوهزار و نه ، پزشکان غربی حاضر در غزه اعلام کردند اسرائیل از بمبهای دایم علیه غیرنظامیان فلسطینی استفاده کرده است.
 
 حتی یک گروه از کارشناسان ایتالیایی تایید کردند اسرائیل از مهماتی علیه مردم غزه استفاده کرده است که حاوی اورانیوم ضعیف شده و دیگر ترکیبات رادیواکتیو بوده است. بنابراین اسرائیل نه فقط مردم غزه را می‌کشد یا زخمی می‌کند، بلکه با استفاده از این تسلیحات ممنوع تا سالهای سال باعث آلودگیهای زیست محیطی و شیوع انواع بیماریهای خطرناک از جمله سرطان در میان مردم منطقه می‌شود. ترکیبات رادیواکتیو و فسفر سفید و بمبهای دایم موادی دارند که بسیار خطرناک است.
 
اسرائیل در یک دهه گذشته دهها هزار تن مواد منفجره به مزارع و زمینهای غزه ریخته است که مواد رادیواکتیو و شیمیایی آن وارد آب و خاک شده و آنها را آلوده کرده است و در نتیجه وارد بافت محصولات کشاورزی شده است. بنابراین اسرائیل با این کارها همچنان به جنایات جنگی خود علیه فلسطینیان ادامه می‌دهد و متاسفانه جامعه جهانی نیز در برابر این جنایات سکوت اختیار کرده است.
 
 مشکل دیگر این که به علت محاصره نوار غزه از طرف اسرائیل و مصر، کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در این منطقه وجود دارد به همین علت رسیدگی به صدها مجروح و کشته کار بسیار دشواری است. 
 
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 3 مرداد 1393برچسب:غزه - سلاح - رادیو اکتیو - محیط زیست - بمبهای دایم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
Vije Name- Mohit Zist-1کانون مدافعان حقوق کارگر - آلودگی محیط زیست یک مساله اجتماعی است، یک مساله طبقاتی است. کارگران نباید در دام این نظرگاه بورژوایی بیفتند که معتقد است مساله محیط زیست یک مساله “علمی” ، یک مساله “طبیعی” است که به طریقی ماورای طبقات معلق است و خارج از مبارزات طبقاتی قرار دارد. 
 
با سلطه‌ روز افزون منطق سرمایه بر زندگی اقتصادی و اجتماعی انسان،امروز دیگر مشکل می‌توان مقوله‌ای را یافت که جدای از آن منطق قابل بررسی و کنکاش باشد. از این دست می‌توان به مسایل زیست محیطی اشاره کرد که پیوند تنگاتنگ آن با تولید و صنعت آن را به شکل اجتناب ناپذیری به شیوه‌ تولید حاکم بر جامعه پیوند زده و حل مشکلات  آن نیز جز در این راستا امکانپذیرنخواهد بود.
 
امروز نسبت به گذشته، جمعیت جهان چندین برابر شده و مطابق آن محصول ناخالص جهانی نیز افزایش یافته است. چنین افزایشی فشاری فزاینده بر زیستبوم ما وارد می‌آورد. محیط زیست از هر سو مورد هجوم سودپرستان قرار گرفته و برای رسیدن به سود از هیچ فرصتی دریغ نمی‌ورزند. آلودن محیط زیست به انواع آلاینده‌ها‌ی خطرناک که جایگزین آلاینده‌ها‌ی قدیمی می‌شوند، سلامت  انسان‌ها‌  را در معرض تهدیدی جدی قرار می‌دهد و میزان سم آلودگی که در مقدار معینی از محصول وجود دارد در حال افزایش است و از آن بدتر اوضاع کارگرانی است که در محیط‌ها‌ی آلوده  به انواع سموم و با موادی که آغشته به انواع مواد میکروبی و شیمیایی است، انواع محصولات را تولیدمی‌کنند و درحالی که کارفرمایشان را هر ساعت بهره‌مندتر و سودمندتر می‌کنند خود با انواع بیماری‌ها‌ روز به روز افسرده‌تر و رنجورتر و بی‌بهره‌تر می‌گردند.
 
در چنین  شرایطی است که کسانی گمان می‌برند با کاهش مصرف شخصی قادر به حل مشکلات زیست محیطی هستند و یا اگر صاحبان  و گردانندگان سرمایه رفتار اخلاقی خود را دگرگون کنند، وضع محیط زیست بهتر خواهد شد و خواستار انقلابی اخلاقی اند. اگر چه هیچ یک از این راهکارها بی تاثیر نیست اما هر آنچه در تمامی این موارد مورد غفلت قرار می‌گیرد، واقعیتی نهادی و ساختاری است که افراد در آن جای گرفته‌اند و مطابق با آن عمل می‌کنند.

بنابراین اعمال ما را نوع  جامعه‌ای که در آن زیست می‌کنیم شکل می‌دهد و به قول برتولت برشت “توحش زاده‌ وحشیگری نیست بلکه زاده‌ ‌شرایطی است که به آن دوام و بقا می‌بخشد و بدون آن شرایط امکان پذیر نیست”.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 3 مرداد 1393برچسب:محیط زیست - سرمایه داری - تولید - اقتصاد - جنبش کارگری , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی - روزی شیخ ما، عظیم الدین (حَفِظَهُ الله) با مریدان در راه می شد. چون لَختی برفتند غباری در افق هویدا گشت. شیخ مریدان را پرسید: این چه باشد؟

 نخستین گفت: یا شیخ  گویا لشکری است جرار. باشد که تا دیر نگشته باز گردیم.

آن دیگری گفت : پندارم جمعی از خلایق به دست بوس شیخ ما همی آیند. نیک است گر اُتراق کنیم و بیاساییم تا در رسند.

سومین مرید گفت : زنهار فریب نباید خوردن که این سرابِ بیابان باشد و توهمِ اذهان.

همچنان از این دست اباطیل گفتندی تا شیخ را صبر لبریز گشته فرمود : خاموش ای گروه نادانان ! این غبار نه لشکری است جرار، نه جماعتی خدمتگزار و نه سرابی توهم آر.

این غبار برخاسته از نیروگاه باشد که از سوزاندن مازوت حاصل آید و خلایق خفه گرداند و بار گناهان بیفزاید و خدای تعالی در غضب آرد.

مریدان چون این بشنیدند ، صیحه ها زدند و لگدها انداختند و نیروگاهیان را لعن ها نمودند و سقط ها گفتند و اشارات شنیع مر جانب نیروگاه روا داشتند آنچنان که شیخ (رَضی الله عَنه) را خشمی بزرگ در رسید و سنگ اندازان اندر پی شان بیفتاد و در بیابان شان بپراکند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 3 مرداد 1393برچسب:حکایان شیخ ما,عظیم الدین,شیخ,مریدان,نیروگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

جوان آنلاین - محمد صادق زمانی - عیبی ندارد

هوا آلوده شد عیبی ندارد!
روان فرسوده شد عیبی ندارد!


مدیران فکر و تدبیری نکردند
خیال آسوده شد عیبی ندارد



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 3 مرداد 1393برچسب:شعر - محمد صادق زمانی - عیبی ندارد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  تنگی نفس های به شماره افتاده سالمندان و جانبازان شیمیایی و ریوی و بیماران را چه کسی پاسخگو است؟ 

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی - هوای شهرهای ریز و درشت کشور ما آلوده است. نه یک ذره و دو ذره، که بسیار آلوده است. تعارف هم ندارد. گرد و غبار که از خارج و داخل بر سرمان فرو می بارد، بنزین و گازوئیل مان که تقلبی و سمی و غیر استاندارد است، خودروهای مان که یا فرسوده اند یا پر مصرف یا فاقد فیلتر دوده و کنیستر، دولت الکترونیک که نداریم و برای هر کار کوچکی باید چهار گوشه شهر را بچرخیم، کارخانه ها و نیروگاه های مان که در آلوده کردن محیط زیست غوز بالا غوز شده اند، در شرایط تحریم توسط زورمداران عالم هم که هستیم و نه سوخت درست و حسابی می توانیم وارد کنیم، نه فناوریهای جدید کنترل آلودگی هوا و نه فیلتر کارخانه جات و غیره و غیره. علم و تجربه هم می گوید که آلودگی هوا سرطان زا است، آدم را سکته می دهد، آسم و آلرژی می آورد، هوش کودکان را کم می کند، افسردگی و خشونت پدید  می آورد، عمر را کوتاه می کند، زنان بار دار، کودکان و سالمندان را ناکار می نماید، ام اس و آلزایمر و پارکینسون می آفریند، قبرستانها را آباد می سازد و میلیارد ها تومان ضرر و زیان اقتصادی به کشور وارد می نماید.

حالا این وضعیت تقصیر کیست؟ چه کسی باید گناه این وضع خراب هوا را که دنیای مردم را شبیه آخرت یزید کرده به دوش بکشد؟ مردم فریاد از دست دادن عزیزان خود را باید بر سر چه کسی بکشند؟ تنگی نفس های به شماره افتاده سالمندان و جانبازان شیمیایی و ریوی و بیماران را چه کسی پاسخگو است؟ کودکان معصوم این سرزمین که با کله های کچل شده از شیمی درمانی به جای پارک و شهر بازی و مدرسه در راهروهای بیمارستان گذر عمر می کنند، یقه چه مرجعی را باید بگیرند؟ آسمان آبی و باد صبا و خورشید تابان را باید از کی مطالبه کرد؟  وزیر نفت قبلی؟ رئیس جمهور پیشین؟ مدیران کارخانه ها؟ خودرو سازان؟ شهرداران؟ وزارت صنایع؟ سازمان حفاظت محیط زیست؟ نمایندگان مجلس؟ استانداران؟ وزارت بهداشت؟ رسانه ملی؟ اعضای شورای شهرها؟

دیگر چه کسانی کوتاهی کرده اند؟ آن صاحب خودرو که پیکان فرسوده سی و چند ساله اش در حال فروپاشی است و دودش خیابان را برداشته و در 24 ساعت شبانه روز در دو شیفت 12 ساعته توسط دو راننده پی در پی مشغول مسافر کشی است، کجای این داستان قرار دارد؟

شهروندی که طرح زوج و فرد را نقض می کند و در روزهای بحرانی آلودگی هوا با خودرو تک سرنشین سر کار می رود چقدر گناهکار است؟

مدیر کارگاه شن و ماسه ای که کارگاهش یک تنه نصف شهر مجاور را زیر گرد و خاک پنهان کرده جواب خدا را چه می دهد؟

آقا زاده ثروتمندی که با زیر ابروی برداشته و بازوهای قطور هورمونی سوار بر خودرو چند صد میلیونی هدیه حاج بابا، از 5 بعد از ظهر تا 3 بامداد روز بعد  در خیابانها و بزرگراههای شمال شهر دور دور می زند تا هم هوا را آلوده کند، هم مزاحم زن و بچه مردم شود و هم با صدای نخراشیده خودرو اش - که چشم بد از آن دور باد- خواب و آسایش را بر صغیر و کبیر حرام نماید، چه پاسخی دارد؟

روزنامه نگار دو آتشه ای که از یخ زدن اردکهای مهاجر در اروپا تا مدل ریش فلان مسئول را رصد می کند اما یک یادداشت کوچک برای کاهش آلودگی هوا تهیه  نمی کند، کجای این بازی است؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 3 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - خودرو - نقصیر - پاسخگو - محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی نوری به آلودگی‌های تهران اضافه شد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: علی رغم آلودگی هوا و سایر آلودگی‌هایی که تهران دارد، آلودگی نوری نیز برای شهروندان تهرانی پدید آمده است.

پیک خبر: معصومه ابتکار در چهارمین جلسه برنامه‌ریزی و توسعه استانداری تهران، اظهار داشت: مردم به امید تحولات جدی در مسائل زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه به دولت تدبیر و امید رای دادند.

وی با اشاره به اینکه با بحران‌های جدی در کشور مواجه هستیم، گفت: در جلسه اخیری که دولت با مقام معظم رهبری داشت، تاکید ویژه‌ای در بحث زمین‌خواری و تغییر کاربری گسترده زمین در تهران داشتند و مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست در این خصوص ورود پیدا کنند.

ابتکار با تاکید بر اینکه دولت نگاه ویژه‌ای به محیط زیست دارد، اظهار داشت: رئیس جمهور مکرر در جلسات هیأت دولت به حفظ محیط زیست تاکید داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه 26 برابر از طبیعت بهره بیشتری خورده‌ایم، گفت: استفاده از طبیعت توان خواست خود را دارد و ما 26 برابر نیز بیشتر از این ظرفیت بهره برده‌ایم.

وی یادآور شد: در کل کشور 3.5 برابر بیشتر از طبیعت استفاده شده و بر اساس آمارها داریم طبیعت کشور خود را خفه می‌کنیم.

ابتکار به نقش استانداران در حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های دولتی باید پیشگام در اصلاح الگوی مصرف باشند و سازمان حفاظت از محیط زیست نیز دستورالعمل‌هایی در خصوص مدیریت مصرف منابع، آب و انرژی تدوین و به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ کرده است.

وی گفت: شاخص‌های محیط زیست تغییر پیدا کرده است و ایران بر روی کمربند خشکسالی قرار گرفته است و در حال حاضر 1.5 تا 2 درجه هوا نسبت به 10 سال گذشته گرمتر شده است و باید آمادگی داشته باشیم تا از شرایط سختی که در آینده پیش‌رو داریم با برنامه‌ریزی و مدیریت گذر کنیم.

ابتکار با اشاره به اینکه مدت‌ها است دنیای توسعه یافته از اقتصاد سبز صحبت می‌کند، گفت: ما اشتغالزایی و تولید باید در کشور داشته باشیم و این مشاغل باید بر اساس شاخص‌های محیط زیست باشد و در جهت حفاظت بیشتر و کاهش آلودگی‌ها اقدام کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 2 مرداد 1393برچسب:آلودگی نوری - تهران - سازمان حفاظت محیط زیست - آلودگی هوا - جمعیت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوا، افسردگی را بیشتر می‌کند/ دلیل بیشتر بودن افسردگی در زنانبه گفته دبیر انجمن روانپزشکان ایران، وقتی ذرات معلق در هوا بیشتر می شود افسردگی را بیشتر در افراد می بینیم.

دکتر پرویز مظاهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه، اظهار داشت:  یکی از این علل، بحث هورمون های زنانه یعنی استروژن و پروژسترون است. نقش مضاعف یک زن در جامعه هم به عنوان مادر و هم به عنوان یک فرد شاغل، و مسئولیتی که مادرها در تمام جوامع در مورد تربیت فرزندان دارند، از زمان بارداری تا زمان به دنیا آمدن کودک، همگی باعث می شود افسردگی در زنان بیش تر از مردان باشد. 

به گفته این روان پزشک افسردگی همانند تمامی اختلالات روان پزشکی سه علت زیستی ، روانی و اجتماعی دارد. از نظر عوامل زیستی به طبع ژن نقش مشخصی دارد. به طوری که افسردگی در بعضی خانواده ها بیشتر است و پدر و مادر می توانند این بیماری را از طریق ژن به فرزند منتقل کنند.

وی در ادامه افزود: ناکامی ها و از دست دادن ها نیز باعث افسردگی می شود. عوامل اجتماعی نیز بسیار موثرند. به عنوان مثال افسردگی در خانواده های پرجمعیت بیشتر است همچنین خانواده های با سواد کمتر و حاشیه نشین ها بیشتر این بیماری را تجربه می کنند. 

دکتر مظاهری خاطرنشان کرد: کسانی که در مکان های شلوغ زندگی می کنند نیز در معرض خطر هستند. وقتی ذرات معلق در هوا بیشتر می شود نیز افسردگی را بیشتر در افراد می بینیم. افرادی که در مکان هایی زندگی می کنند که نور خورشید کمتر است بیشتر افسرده می شوند. افرادی که عصبی می شوند و خود خوری می کنند، بیشتر دچار افسردگی می شوند. 

چهارشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۳



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 2 مرداد 1393برچسب:افسردگی - ذرات معلق - زنان - هوا - افسرده, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: هوای پایتخت با قرار گرفتن ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون روی عدد 102 در شرایط ناسالم قرار گرفت.

دکتر وحید حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت تمام آلاینده ها به غیر از آلاینده دی اکسید گوگرد نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده شده است .

به گفته وی، به این ترتیب میانگین غلظت کلیه آلاینده ها به غیر از ایستگاه های پاسداران ، پارک شکوفه و فرمانداری شهرری به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از دوونیم در سایر ایستگاهها در حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط ناسالم است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: به دلیل اینکه شاخص کیفیت هوا برای آلاینده دی اکسیدنیتروژن، عدد بالای 200 را در نظر گرفته است در تحلیل و پیش بینی هایی که مقداراطلاعات آن کمتر از 200 می باشد منظور نمی شود.

حسینی تصریح کرد:  گزارش هواشناسی حاکی از آسمانی کمی ابری ، گاهی وزش باد در ارتفاعات افزایش ابر و بارش پراکنده است. به این ترتیب انتظار می رود شاخص کیفیت هوا در شرايط  ناسالم باقی بماند .    

وی افزود: افزایش احتمال علائم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری قلبی و ریوی ، مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماریهای قلبی، ریوی و افراد مسن از اثرات مواجهه با ذرات معلق کمتر از دو ونیم میکرون است بنابراین توصیه می شود  افراد مبتلا به بیماری‎های قلبی و ریوی ، سالمندان و کودکان فعالیت های طولانی مدت در فضای باز را کاهش دهند.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۴/۳۱



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 2 مرداد 1393برچسب:کنترل کیفیت هوای تهران - ناسالم - ذرات معلق - شهر تهران - آلاینده, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تاثير پارازيت ها در تشخيص پديده هواشناسي را قبل از وقوع توفان به سازمان هاي ذي ربط اطلاع داده بوديم.

زیست بوم/ حمیدرضا خالدی: درحالي كه مديران بخش ارتباطات وزارت مخابرات، ادعاي سازمان هواشناسي مبني بر تاثير منفي پارازيت ها را برعملكرد دستگاه هاي پيش بيني حوادث طبيعي چندان علمي نمي دانستند، ديروز يكي از مديران سازمان هواشناسي بار ديگر با طرح اين مساله، همچنان بر تاثير پارازيت بردستگاه هاي خود اصراركرده از آن به عنوان دليلي براي ايجاد اختلال در دستگاه هاي سازمان هواشناسي ياد كرد.

    مدير پيش بيني هشدار سريع هواشناسي كشور درگفت وگو با ايسنا گفت: تاثير پارازيت ها در تشخيص پديده هواشناسي را قبل از وقوع توفان به سازمان هاي ذي ربط اطلاع داده بوديم. مهندس احد وظيفه در رابطه با گزارش مجلس مبني بر اختلال شبكه راداري هواشناسي در روز وقوع توفان تهران به دليل وجود پارازيت ها گفت: قبل از اين اتفاق اين موضوع را اطلاع داده بوديم و با سازمان هاي ذي ربط در اين رابطه مكاتبه داشتيم. وي درخصوص پيش بيني خود درمورد علت اين تداخل امواج تصريح كرد: نويز احتمالاناشي از تلفن هاي بي سيم يا فركانس هاي ديگري كه به صورت غيرمجاز وارد فركانس رادار ما شده است، انعكاس هايي را در شبكه راداري هواشناسي ايجاد كرد كه باعث بروز اختلال در تصوير رادار شد. مدير پيش بيني هشدار سريع هواشناسي كشور در ادامه اذعان كرد: در اين گزارش علمي تاكيد شده بود كه به دليل وجود اين اختلال، امكان تشخيص پديده هواشناسي و غيرهواشناسي بسيار دشوار بود. 

اما درادامه پيگيري هاي «اعتماد» درخصوص صحت و سقم اين ادعا و مبناي علمي آن، حسن رضواني، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي درگفت وگو با خبرنگار «اعتماد» در مورد امكان تداخل امواج و تاثير آن بر دستگاه هاي سازمان هاي مختلف گفت: معمولافركانس هاي مورد استفاده در هر كشور توسط سازمان هاي جهاني مرتبط تعيين شده و استانداردهاي خاصي را دارند. وي با اشاره به اينكه مجوز استفاده از فركانس هاي دستگاه هاي سازمان هاي مختلفي چون صدا و سيما يا همين سازمان هواشناسي را نيز ما صادر مي كنيم، افزود: اين فركانس ها به گونه اي تعيين مي شوند كه با فركانس هاي دستگاه هاي سازمان هاي ديگر تداخل نداشته باشند. رضواني درمورد امكان پيش آمدن تداخل درفركانس هاي راديويي گفت: البته نمي توان گفت كه اصلاو به هيچ عنوان امكان پارازيت يا تداخل امواج وجود ندارد ولي امكان اين امر خيلي كم است.

 وي تصريح كرد: مواردي را داشته ايم كه سازمان صدا و سيما يا سازمان هاي ديگر گزارش بروز اختلال هايي را درسيستم هاي خود داده اند كه سريعا بررسي شده و مشكل مربوطه حل شده است. معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور دربخش ديگري از سخنان خود درپاسخ به اين سوال كه آيا ممكن است اين نويزها و پارازيت ها ناشي از امواج راديويي و الكترومغناطيسي مورد استفاده از سوي دستگاه هاي امنيتي باشد ؟ گفت: آنها هم فركانس هاي خاص خود را دارند اما همان طور كه گفتم اين فركانس ها كه از سوي سازمان جهاني تعيين مي شود، براي سازمان هاي نظامي و امنيتي نيز طیف ويژه اي را دارند كه به شكل استاندارد «نبايد» بر عملكرد دستگاه هاي حساس الكترونيكي تاثيري داشته باشند. 

وي درعين حال تاكيد كرد: البته نمي توان با قاطعيت گفت كه امواج مورد استفاده اين سازمان ها تداخل ايجاد مي كنند يا خير چون ما از عملكرد آنها اطلاعي نداريم!
 رضواني درتوضيح اين سخن خود گفت: تمام مجوزهاي كاركردن دستگاه هاي ارتباطي و مخابراتي سازمان هاي كشور از سوي ما صادر مي شود اما سازمان ها و ارگان هايي چون ارتش و سايرنهادهاي انتظامي و امنيتي خارج از اين دايره هستند و ماهيچ گونه نظارتي برعملكرد آنها نداريم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 2 مرداد 1393برچسب:وزارت ارتباطات - هواشناسی - پارازیت - امواج - رادار , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.