اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

هر خانوار 340 هزار تومان در هر سال برای آلودگی هوا هزینه می‌پردازد.

تابناک - مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران با تاکید بر این‌که معاینه فنی معتبر می‌تواند تا 23 درصد در کاهش آلودگی هوا موثر باشد، توضیح داد: براساس آمار بانک جهانی سالانه بیش از 26 میلیارد تومان خسارت بابت آلودگی هوا پرداخت می‌کنیم که با محاسبه جمعیت کشور، می‌بینیم که هر خانوار 340 هزار تومان در هر سال برای آلودگی هوا هزینه می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، ولی آذروش در بازدید همیاران محیط زیست از مرکز معاینه فنی خودروی نیایش با اشاره به نقش معاینه فنی در کاهش 13 درصدی مصرف سوخت، گفت: در صورتی که معاینه فنی به صورت مستمر انجام شود، ماهانه 56 میلیارد تومان صرفه جویی در پرداخت هزینه برای مصرف سوخت خواهیم داشت.

وی با اشاره به آمار شرکت پالایش و فراورده های نفتی، بیان کرد: در تهران روزانه دو میلیون و 700 هزار خودرو و سه میلیون موتورسیکلت تردد می کنند که 80 درصد آلایندگی های تهران ناشی از این وسایل نقلیه متحرک است.

آذروش ادامه داد: مصرف بنزین در تهران روزانه 14 میلیون لیتر و ماهانه 420 میلیون لیتر است که با احتساب لیتری یک هزار تومان در هر ماه، در تهران 420 میلیارد تومان بنزین مصرف می شود که اگر معاینه فنی وسایل نقلیه به صورت مستمر و استاندارد انجام شود، باعث 13 درصد کاهش مصرف و صرفه جویی 56 میلیارد تومان خواهد شد که اگر این مبلغ را در تعداد خودروها تقسیم کنیم، می بینیم که هر خودرو 70 تا 80 هزار تومان صرفه جویی می کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 6 بهمن 1393برچسب:خودرو,خسارت,معاینه فنی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تشکیل تیم حقیقت یاب مستقل درباره تولید بنزین آلوده در دولت احمدی نژاد/تولید بنزین توسط پتروشیمی ها ضرر هنگفتی به اقتصاد کشور زد بعد از سخنان عضو کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر دست داشتن همسر یکی از مقامات دولتی در واردات بنزین و همچنین آلوده نبودن بنزین تولیدی پتروشیمی های کشور در دولت سابق، مشاور وزیر نفت این اظهارات را کذب خواند و خواستار رسیدگی رییس مجلس به این دست ادعاها شد. به گفته نعمت الهی وزارت نفت یک قدم هم از تصمیم خود درباره بنزین آلوده داخلی عقب نخواهد نشست.

به گزارش گروه انرژی خبرگزاری دانا، یک هفته بعد از سخنان عضو کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر دست داشتن همسر یکی از مقامات دولتی در واردات بنزین و همچنین آلوده نبودن بنزین تولیدی پتروشیمی های کشور در دولت سابق، مشاور وزیر نفت این اظهارات کذب خواند و ضمن درخواست از رییس مجلس برای رسیدگی فوری به این اتهام، پیشنهاد داد که برای بررسی موضوع بنزین آلوده تیم حقیقت یاب مستقل تشکیل شود.

به گزارش پیام نو، هفته قبل سه وکیل دادگستری از مسعود میرکاظمی، وزیر نفت محمود احمدی نژاد و رییس کنونی کمیسیون انرژی مجلس به دلیل تولید بنزین های آلوده و سرطان زا شکایت کردند. همزمان با این شکایت کمپین منسجمی از رسانه های مخالف دولت با هدف دفاع از عملکرد میرکاظمی  و  حمله به سیاست دولت روحانی مبنی بر توزیع بنزین پاک تشکیل شد. این کمپین رسانه ی حداقل در 3 محور فعال است. اول تشکیک در پاک تر بودن بنزین توزیع شده توسط دولت روحانی به نسبت بنزینی که در دولت احمدی نژاد توزیع می شد. دوم تحریک عواطف ملی جامعه با خبرپراکنی درباره واردات بنزین از کشورهای عربی و سوم و مهمتر از همه خبرپراکنی درباره دست داشتن همسر یکی از مقامات در واردات بنزین پاک!

در راستای فعالیت همین کمپین موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس وارد عمل شد و ضمن دفاع از عملکرد میرکاظمی  گفته است: «پشت پرده واردات بنزین، بازی سیاسی است و برخی از بستگان مسئولان به دنبال کسب منافعی هستند و در این راستا خواستار واردات بنزین می باشند.»

اگر سند دارند، اسناد خود را رو کنند

اکبر نعمت الهی مشاور وزیر نفت و مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به تشکیل این کمپین رسانه ای و موضع گیری های آن به پیام نو می گوید: «به هر حال حرفی که زده می شود باید سند و مدرک داشته باشد و خصوصا وقتی یک نماینده مجلس حرفی را می زند به طریق اولی باید مستند صحبت کند. درخواست ما از آقای موسوی نژاد این است که اگر به ادعای خود یقین دارند و اسنادی در خصوص وجود رانت در واردات بنزین در اختیار ایشان است، حتما لطف کنند و این اسناد را به دست ما نه، بلکه به دست قوه قضائیه و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و حتی رسانه ها بدهند تا این مساله پیگیری شود».

وی ادامه می دهد: «ما هم استقبال می کنیم که اگر سندی در این خصوص وجود دارد منتشر شود تا مشخص گردد این پشت پرده ها چه کسانی هستند. اما اگر موضوع سیاسی و فضاسازی است که تکلیف آن مشخص است و مردم هم می فهمند که مساله چیست».



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 تير 1393برچسب:بنزین آلوده - مجلس- تیم حقیقت یاب - واردات بنزین - بنزین پتروشیمی - احمدی نژاد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سرطانزیست بوم:/ هديه كيميايي: معاون توسعه منابع و مديريت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه هر سال 90 هزار نفر در كشور به سرطان مبتلا مي‌شوند و نيم ميليون نفر در ایران با سرطان زندگي مي‌كنند مي‌گويد: «سرطان سومين عامل مرگ‌ومير در كشور است، اين در حالي است كه دومين عامل تصادفات است اما چون به‌صورت غيرعادي بالا است، در ایران سرطان پس از بيماري‌هاي قلبي و عروقي دومين عامل مرگ‌ومير بايد باشد و از اين بابت بايد نگران بود.» دكتر حريري‌چي حق دارد نگران باشد. اين روزها سرطان پيرو جوان نمي‌شناسد. هر جا كه بتواند يقه ايراني‌ها را مي‌گيرد و متاسفانه در اكثر مواقع بر مقاومت آنها غلبه مي‌كند.

آلودگي هوا، سبك زندگي غلط و عدم توجه به علائم اين بيماري از جمله دلايل افزايش آمار انواع سرطان‌ها در ايران است. سرطان معده در بين مردان و سرطان سينه در بين زنان، داراي بيشترين آمار هستند. اما به غير از موضوع ابتلاي افراد به اين بيماري صعب‌العلاج، موضوع درمان و تقبل هزينه‌هاي درماني هم جزو مشكلات مهم بيماران و خانواده‌هاي آنها شده است كه طي 2سال گذشته با نوسانات قيمت‌ها و افزايش قيمت دلار و ناكارامدي دفترچه‌هاي بيمه درماني، هزينه‌هاي بيماري بيش از پيش بر دوش بيماران و خانواده‌هايشان سنگيني مي‌كند به‌طوري كه زالي رئيس سازمان نظام پزشكي مي‌گويد: «هزينه‌هاي درماني بيماري‌ها به خصوص بيماري‌هاي صعب‌العلاج 7درصد خانواده‌ها را زير فقر برده است.» 


به انستيتو كانسر ايران خوش آمديد 

اينجا انستيتوكانسر بيمارستان امام خمینی است. تعداد زيادي از بيماران هنوز در مرحله اوليه تشخيص سرطان هستند و تعدادي در حال انجام دادن مراحل شيمي درماني هستند. نگراني و استرس در چهره بيماران و همراهان‌شان موج مي‌زند. البته تعدادي هم بي‌آنكه حرفي بزنند مات و مبهوت اطراف‌شان را نگاه مي‌كنند.

دختر جواني همراه با پدرومادرش منتظر نوبت شيمي درماني نشسته است. مي‌گويد نزديك به يك سال از سالروز عقدشان مي‌گذرد اما نزديك به 5 ماه است كه در جريان بيماري‌اش قرار گرفته است. گويا همسرش تمايلي براي ادامه زندگي با او ندارد و اغلب همراه با پدر و مادرش براي پيگيري درمان به بيمارستان مي‌آيد. از مادرش درباره هزينه‌هاي درمان او مي‌پرسم و مي‌گويم گويا قرار است هزينه‌هاي درمان بيماران سرطاني رايگان شود. آه از نهادش بلند مي‌شود و مي‌گويد: آخر دارويي كه قيمتش در بازار آزاد 40ميليون تومان است را چگونه مي‌توان به صورت رايگان به مردم داد؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 31 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - سرطان - بیمه - بیمارستان - هزینه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به مصرف سالانه 50 میلیارد نخ سیگار در کشور ، نسبت به توسعه مصرف دخانیات مصر، پاکستان و ایران تا 40 سال آینده هشداد داد و گفت: جریمه فروش سیگار، به 20 میلیون تومان افزایش یافت.

رجا نیوز - کاظم ندافی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی بدون دخانیات «افزایش مالیات بر دخانیات» را در نظر گرفته است، از امضای پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی توسط ایران خبر داد و اظهار داشت: مراحل تصویب این پروتکل را در مجلس پیگیریم. تصویب این پروتکل در مباحث مربوط به قاچاق مواد دخانی اثرات بسیار خوبی دارد و می‌توان مشکلات مربوط به کنترل قاچاق را کاهش داد. در مجموع تصویب این پروتکل در رابطه با کنترل مصرف دخانی بسیار موثر خواهد بود.
 
ندافی با اشاره به گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیترانه شرقی ادامه داد: بر اساس این گزارش، در صورتی که مصرف مواد دخانی با روند فعلی ادامه یابد، مصر، پاکستان و ایران در ۴۰ سال آینده کانون توسعه مصرف دخانیات قلمداد خواهند شد. قلیان نیز در منطقه مدیترانه شرقی بخش عمده‌ای از بازار مواد دخانی را اشغال کرده است.
 
وی با انتقاد از قیمت پایین سیگار افزود: منطقه مدیترانه شرقی از لحاظ پایین بودن قیمت سیگار دومین رتبه را در دنیا دارد. همچنین، منطقه مدیترانه شرقی در رده سوم کمترین مالیات اخذ شده بر دخانیات است. این در حالی است که با افزایش ۵۰ درصدی مالیات بر دخانیات ۳.۵ میلیون نفر کمتر مواد دخانی مصرف می‌کنند. همچنین، ۸۷۵ هزار نفر نیز کمتر جان خود را به دلیل بیماریهای ناشی از استعمال دخانیات از دست می‌دهند. بنابراین بسیار مهم است که بتوانیم روند فعلی افزایش مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان را کاهش دهیم.
 
ندافی با اشاره به مصرف سالانه ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور گفت: این تعداد سیگار مصرفی معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. یعنی هزینه‌ای که دولت امسال جهت طرح تحول سلامت اختصاص داده است. وی در نشست خبری هفته بدون دخانیات با اشاره به شعار در نظر گرفته شده برای این هفته «زندگی عاری از دخانیات، با خود مراقبتی»، ضمن هشدار نسبت به روند افزایشی مصرف قلیان افزود: به طور متوسط روزانه ۳.۵ درصد مصرف قلیان در کشور گزارش شده است که این مصرف در مردان از شیوع ۴.۷ درصدی و در زنان از شیوع ۲.۳ درصدی برخوردار است و روند مصرف قلیان در زنان نگران کننده تر از مردان است. تمایل جوانان و مردم به مصرف محصولات دخانی غیرسیگار نگران کننده است باید با اجرای دقیق قانون بر این چالش غلبه کنیم و بتوانیم وضعیت بهتری را در کشور رقم بزنیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:سیگار - قلیان - مالیات - دخانیات - جرایم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگی هوا قیمت گذاری می‌شودما مسئولیت مشخصی را در زمینه نظارت بر مسئولیت‌ها و حسن اجرای آن در تمام محور‌ها در نظر گرفته‌ایم و کاملا مشخص است که چه دستگاهی باید چه فعالیتی انجام دهد زیرا کاستن از آلودگی هوا به وسیله فعالیت تنها یک دستگاه، منطقی نیست.»
 
تابناک - معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت برای نخستین بار در برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا که درهیات دولت به تصویب رسید مقدار هزینه‌هایی که آلودگی هوا به کشور وارد می‌کند تعیین و برای جبران خسارتهای زیست محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌سعید متصدی بعداز ظهر امروز در نشست خبری به منظور تبیین برنامه‌های اجرایی کاهش آلودگی هوا که عصر روز گذشته در هیات دولت به تصویب رسید اظهار داشت: در مصوبه اخیر نقاط ضعف و نقایص برنامه‌های قبلی مورد اصلاح قرار گرفته است همچنین تعیین شده در این برنامه بانگاه جامع نگر همه فعالیتهای تاثیر گذار بر آلودگی هوا مشخص و بر اساس آن برنامه پیشنهاد شود.
 
وی ادامه داد: این مصوبه نشان از کل نگر بودن و تاکید بر بحث تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌ها است و ما مسئولیت مشخصی را در زمینه نظارت بر مسئولیت‌ها و حسن اجرای آن در تمام محور‌ها در نظر گرفته‌ایم و کاملا مشخص است که چه دستگاهی باید چه فعالیتی انجام دهد زیرا کاستن از آلودگی هوا به وسیله فعالیت تنها یک دستگاه، منطقی نیست.
 
وی باتاکید برا ینکه دراین برنامه زمانبندی برای هریک از طرح‌ها پیش بینی شده است اظهار داشت: برای تک تک دستگاه‌ها برنامه زمانبندی تعیین شده است و نهایتا این نهاد‌ها موظف به گزارش دهی به دولت و مردم هستند تا مشخص شود تا چه اندازه برنامه‌ها پیشرفت داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه در برنامه اجرای کاهش آلودگی هوا ۸ محور مورد تصویب قرارگرفته است در محور اول که محور سوخت است ۵ فعالیت موردتاکید قرار گرفته که یکی از مهم‌ترین آنها حذف افزودن خلالهای صنعتی یا اکتان افزا از سوخت مورد استفاده برای خودرو‌ها است که این مصوبه بایستی در مدت زمانی سه ماهه از زمان تصویب اجرایی شود.
 
وی ادامه داد: همچنین بحث  تولید و توزیع سوخت‌های با استاندارد یورو۴ و همچنین استاندارد سازی سوخت نیروگاه‌ها در فرصت سی و شش ماهه از جمله موارد این بند از مصوبه مذکور است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393برچسب: کاهش آلودگی هوا - برنامه اجرایی - دستگاهها, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن –  دکتر سید علیرضا عظیمی * - هرچند آلودگیهای محیط زیست و از جمله آلودگی هوا واقعه تازه ای نیستند و به دنبال برخی رخدادهای طبیعی مانند آتشفشانها و غبار برخاسته از بیابانها، وقوع انقلاب کشاورزی در قرنها پیش، بروز انقلاب صنعتی در چند قرن اخیر، افزایش جمعیت بشر و تغییراتی که انسان برای تسهیل زندگی در سطح زمین ایجاد کرده است، این پدیده شوم در حال گسترش بوده اما خود پالایی طبیعت و حجم کم آلاینده ها، مانع پیدایش خطرات و تهدیدات جدی برای سلامت و بقای آدمی بوده اند.

متاسفانه در تاریخ معاصر افزایش حجم آلاینده های صنعتی و دستیابی بشر به دانشها و اختراعات حساسی مانندعلم شیمی، علوم الکترومغناطیسی، نیروگاههای حرارتی، سوختهای فسیلی، علوم هسته ای، موتورهای درونسوز، سد سازی، جنگ افزارهای مدرن شیمیایی، میکروبی، رادیواکتیو و ... منجر به تولید و انتشار موادی شده که در مدت کوتاه و حجم کم، قادر به ایجاد تاثیرات تخریبی وسیع در طبیعت هستند که کنترل آثار زیانبار آنها در مواردی بسیار دشوار و در برخی موارد از عهده همگان خارج است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشورگفت:براساس براورد سازمان بهداشت جهانی، میزان زیان های ناشی از آلودگی هوا در ایران سالانه حدود 16 میلیارد دلار است.

به گزارش ایرنا حمید سیادت موسوی، روز یکشنبه در آیین گشایش چهارمین همایش شهر ایده آل در مرکز همایش های بین المللی کیش گفت: سازمان بهداشت جهانی در سال 2006، میزان خسارت زیست محیطی آلودگی هوا در ایران را سالانه هشت میلیارد دلار تخمین زده بود، اما این رقم امروز به حدود 16 میلیارد دلار رسیده است. 

وی که با موضوع ˈنقش حمل و نقل در کاهش آلودگی هواˈ سخن می گفت، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی ، ذرات معلق کوچک تر از دو و نیم میکرون را که هیچ فیلتری قادر به حذف این ذرات نیست به عنوان عامل اساسی سرطان شناخته است. 

سیادت موسوی بیان کرد:درحالی که باید در پی حل ریشه ای و اساسی سرطان یعنی از میان برداشتن ریزگردها و تبدیل شهرها به شهر پاک باشیم، امروز به دنبال درمان سرطان هستیم. 

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در شهرهای بزرگ حدود 80 تا 90 درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه است و در این میان، وانت بارها به تنهایی مولد 25 درصد از این آلودگی هستند. وی گفت: اگر آلودگی ناشی از خروجی اگزوز یک خودرو با ویژگی یورو 3، به میزان دو و هفت دهم باشد یک خودروی قدیمی پیکان حدود 40 برابر این میزان ، آلودگی ایجاد می کند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه آلودگی هوا برکیفیت زندگی مردم تاثیر گذاشت گفت: پدیده گرد و غبار در ۲۳ استان کشور مردم را در معرض آسیب قرار داده و این امر نیازمند کار اساسی است.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،" اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهور در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اظهار داشت: محیط زیست یک موضوع فرابخشی است. در واقع موضوعی است که به عنوان یک موضوع اساسی در جامعه مطرح می‌شود؛ موضوعی محیط زیست به عنوان اقتصاد سبز از سال 2008 مطرح شد و به یکی از راهکارهای رسیدن به توسعه پایدار تبدیل شد. در حقیقت همه کشورها برای رفع چالش‌ها نیازمند رشد اقتصادی و توسعه پایدار هستند و این امر اجتناب‌ناپذیر است. در مقطعی ما تصور می‌کردیم که رشد اقتصادی بدون توسعه پایدار و موضوع محیط زیست امکانپذیر است ولی در دهه اخیر این گونه نبوده که اگر موضوع محیط زیست را مدنظر قرار ندهیم عوارض جانبی آن بیشتر از دستاوردهای اقتصادی برای جهان بوده که هزینه‌ساز است. 


عدم توسعه پایدار در دهه گذشته باعث چالش جدی امروز شد
وی ادامه داد: اقتصاد سبز پاسخی بود برای روبه رو شدن با موضوع اشتغال؛ در کشور ما با تمام مسائل از جمله مسائل اقتصادی که ما کشور در حال توسعه هستیم و چالش‌هایی در بخش اقتصادی وجود دارد نیازمند دنبال کردن رشد اقتصادی در کنار موضوع زیست محیطی هستیم؛ مسئله زیست محیطی جزء اساسی‌ترین موضوعات مطرح بوده و با توجه به اینکه ما کشوری نیمه خشک هستیم با پدیده ای سخت و حساس روبرو ایم. باید مسئله زیست محیطی را مد نظر قرار دهیم. چرا که به دلیل عدم توسعه پایدار در دهه گذشته، امروز با چالش‌های جدی روبرو هستیم.
جهانگیری بیان کرد: در سالهای اخیر بخش قابل توجه زیستگاه گیاهی، جانوری و دریایی در معرض آلودگی و تخریب و در برخی موارد احیا و بازسازی قرار گرفتند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عضو شورای شهر تهران گفت: بر اساس آمارها در سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که ماهانه به صورت میانگین بیش از 220 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتته ایم.

رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در خصوص فرسوده بودن حوزه حمل و نقل عمومی تهران اظهار داشت: در حال حاضر فرسوده بودن حوزه حمل و نقل یک مشکل است که موجب آلودگی هوا شده و اگر برای نوسازی و توسعه آن اقدامات لازم صورت نگیرد آلودگی ناشی از آن در آینده به یک بحران تبدل می شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها در سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که ماهانه به صورت میانگین بیش از 220 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتیم. آمار تکان‌دهنده‌ای که باید حدود 2500 مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی در سال و بیش از 4 هزار و 550  مورد بستری بر اثر مشکلات تنفسی را به آن اضافه کرد.

عضو شورای شهر تهران با بیا اینکه  آلودگی 88 درصدی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌هاست، تصریح کرد: در این راستا تولیدکنندگان داخلی خودروها و موتورسیکلت ها باید تولیداتشان را به استانداردهای جهانی برسانند در غیر این صورت انجام هر اقدامی برای کاهش آلودگی هوا از سوی مسئولان و مردم بی فایده خواهد بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 بهمن 1392برچسب:, توسط |
رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تاکید براینکه اثرات آلودگی هوا در بروز سرطان از مصرف دخانیات بیشتر است، گفت: جمعیت مبتلایان به سرطان در کشور از 11 درصد به 15 درصد افزایش یافته و کشنده‌ترین سرطان در مردان سرطان معده و در زنان سینه است.

دکتر اسماعیل اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه 4.6 بیماران مبتلا به امراض مزمن پس از درمان به زیر خط فقر و 10 درصد آنها وارد اقتصاد فلاکت بار می‌شوند، افزود:  این وضعیت در بیماران مبتلا به سرطان دو برابر می‌شود به این معنا که حدود 10 درصد افرادی که مبتلا به سرطان می‌شوند زیر خط فقر قرار دارند و حدود 20 درصد آنها به وضعیت اقتصاد فلاکت بار خواهند رسید.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه معمولا ابتلا به سرطان در سنین بالای 50 سال مشاهده می‌شود، اظهار داشت: عوامل مختلفی در بروز سرطان موثر است که از آن جمله می‌توان به استعمال دخانیات اشاره کرد. در سال 82 حدود 7.8 درصد از جمعیت مردان و 3.2 درصد از جمعیت زنان کشور دخانیات استعمال می‌کردند این رقم در سال‌های اخیر به 15 درصد افزایش یافته است.

وی جمعیت زنانی که در سال‌های اخیر به مصرف دخانیات روی آورده‌اند را 6 درصد ذکر کرد و ادامه داد: مصرف قلیان نیز در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است که مضرات آن در حد سیگار است؛ چراکه در هر قلیان به غیر از توتون از مواد شیمیایی خطرناک دیگری استفاده می‌شود که نگران کننده است.

مهمترین عامل ایجاد کننده سرطان

اکبری، آلودگی هوا را از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان نام برد و یادآور شد: تاکنون جرات بیان اثرات مضر آلودگی هوا بر بروز سرطان را نداشتیم ولی مطالعات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد که آلودگی هوا در بروز سرطان موثر است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 بهمن 1392برچسب:, توسط |
تبریز- خبرگزاری مهر: آلودگی هوا در اکثر کلانشهرهای کشور به علت افزایش آلاینده ها و عدم جابجایی هوا باعث تنگی نفس شهر شده و آسمان آبی شهر را تیره و تار كرده و باعث زمين گير شدن بيش از 40 پرواز بين المللي در تبريز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آمارهای فرودگاه شهید مدنی تبریز در طول یک هفته گذشته به علت آلودگی هوا حدود 40 پرواز بین المللی لغو شده و همچنین باعث نارضایتی مسافران و افراد برای سفرهای تجاری به دیگر شهرها و کشورها شد.

بر اساس این گزارش، اکثر تجار با ابراز نارضایتی از کنترل و پیشگیری آلودگی هوا توجه بیش از پیش را از متولیان خواستار شدند که این امر باعث لغو پروازها و ایجاد اختلال در برنامه سفرهای آنها شده است.

 عوامل مختلفی از جمله کمبود فضای سبز، دود ناشی از ناوگان حمل و نقل عمومی و کارخانه ها، استفاده بیش از حد از خودروهای تک سرنشین و بسیاری از عوامل دیگر در ایجاد آلودگی هوا دخیل هستند که باید کنترل و پیشگیری شوند و این امر فقط مختص به چند روز پس از وقوع پدیده آلودگی نشود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 وزیر بهداشت در اولین کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان گفت: سرطان 6 درصد بیماری های کشور را تشکیل می دهد و بیش از 2000 میلیارد تومان از اعتبارات کشور به این بیماری اختصاص می‌یابد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر سید حسن هاشمی در این کنگره با اشاره به 300 هزار مبتلا به سرطان در کشور گفت : سرطان سومین علت مرگ و میر در کشور است و سالانه 90 هزار نفر به تعداد مبتلایان به سرطان افزوده می شود.

وزیر بهداشت بیشترین شیوع سرطان را در زنان سرطان پستان و در مردان سرطان معده عنوان کرد و افزود: عدم تحرک، چاقی ، مصرف دخانیات و عادات نادرست تغذیه از مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری سرطان هستند.

هاشمی گفت: از غذایی که مصرف می کنیم تا هوایی که نفس می کشیم همه در گروه عوامل خطر ساز سلامتی به شمار می روند که اینها همه ناشی از مشکلات زندگی مدرنیته و شهرنشینی است. استفاده از سموم و مکمل ها در مواد غذایی و محصولات کشاورزی افراد، زیان بخش و بیماری آفرین است و در این زمینه گرچه قوانین خوبی به تصویب رسیده است اما در بخش اجرا ناهماهنگی هایی وجود دارد.

او توجه به حوزه سلامت را از اولویت های دولت یازدهم نام برد و گفت: در دولت تدبیر و امید، توجه ویژه ای به حوزه سلامت شده است و رییس جمهور به طور مرتب نسبت به این موضوع تاکید دارد و امیدوار هستیم تا سه سال آینده، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود. هاشمی با اشاره به نقش موثر شورای عالی امنیت غذا گفت: ما بیش از همه نیاز داریم تا به بخش امنیت غذایی توجه شود، چرا که می دانیم این بخش می تواند با اقدامات موثر بسیاری از مشکلات را حل کند. او رسانه ها به ویژه رسانه ملی را در پیشگیری از بیماریها و سرطان بسیار موثر عنوان کرد و گفت: نقش رسانه ها در آموزش و ارتقای سلامت و توانمند سازی مردم نسبت به مخاطراتی که سلامتی انها را تهدید می کند بی بدیل است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 18 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگی هوا؛ میراث سوء مدیریت

آلودگی هوا با آغاز فصل سرما دوباره به سراغ پایتخت آمد، در حقیقت این امر برای مردم تبدیل به عادت شده و به نظر می‌رسد هیچگاه این پرونده به پایان نخواهد رسید و 12 میلیون جمعیت ساکن تهران با این معضل باید دست و پنجه نرم کنند.

تیتر آنلاین - چند روزی است که آلودگی هوا مجددا نفس پایتخت نشینان را مسدود کرده و به یکباره کمیته کاهش آلودگی هوا تصویب کرد که مدارس مقطع ابتدایی طی دو روز آینده تعطیل شود. همچنین روز گذشته نیز چند مصوبه دیگر را تصویب کرد تا شاید بتوان شاخص آلودگی هوا مقداری کاهش داد.

در حقیقت کارهای صورت گرفته درباره آلودگی‌ها همچون قطره چکانی است که به سختی به نتیجه دست خواهد یافت. 10 سالی از طرح کاهش آلودگی هوا می‌گذرد که به نظر می‌رسد که استارت این طرح بیشتر نمادین بوده؛ چرا که نه تنها آلودگی هوا کاهش نیافته بلکه با افزایش آلودگی هوا در کشور مواجه شدیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دیدار ابتکار با بان کی مون در ورشو+عکس

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
عکس : ایران بالکان

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار توقف تحریم‌های یکجانبه علیه ایران که به روشنی در حوزه محیط زیست ایران، منطقه و جهان تأثیرات مخرب داشته، شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در نامه‌‌ به‌ بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل و دو تن از معاونان وی - که مسئولیت برنامه‌های محیط زیست و عمران و توسعه این سازمان را عهده‌دار هستند ـ با اشاره به اثرات سوء تحریم‌ها ‌علیه ایران نوشت:


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.