اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
 
 مرتضی احمدی گفت: امیدوارم آرزویم برای دیدن دوباره ستاره‌ها در آسمان تهران برآورده شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست جشنواره «آسمون شهرمون!» که در شورای شهر تهران برگزار می‌شد،‌ مرتضی احمدی‌، شمسی فضل‌الهی‌ و لیلی رشیدی هنرمندان عرصه‌ی سینما، تئاتر و تلویزیون‌ در کنار احمد مسجدجامعی (رئیس شورای شهر) و حافظی (رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست این شورا) درباره‌ این جشنواره که به نقاشی‌ها و انشای کودکان 7 تا 14 سال تهرانی با موضوع آلودگی هوا اختصاص داشت‌، سخن گفتند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

دیدن ستاره‌ها در آسمان شهر تهران؛ آرزوی مرتضی احمدی در دهه نهم زندگی‌اش

مرتضی احمدی که مسجد جامعی از او به عنوان «عصاره تهران» یاد می‌کرد در سخنانش با اشاره به تهران قدیم گفت: فکر می‌کنم باید شاهد برگزاری بیشتر این نوع جشنواره‌ها باشیم، چون بچه‌ها می‌توانند کمک زیادی در چنین معضلاتی به بزرگ‌ترها کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه ما عادت کرده‌ایم که چوب را برداریم و همه تقصیرها را به گردن دولت و یا شورای شهر بیاندازیم و علل دیگر را کمتر می‌بینیم. به عنوان مثال چندین سال قبل یکسری خودروی دوگانه سوز و گازوئیل‌سوز در کشور تولید شد که به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت گاز مورد استقبال قرار گرفت اما حالا چه کسی باید جلوی آلودگی بیش از حد آنها را بگیرد؟ یا اینکه نصف خودروهای شهر تهران فرسوده هستند و هنوز هم پیکان در این شهر تردد می‌کند و... . آیا جلوگیری از این عوامل ایجاد آلودگی، فقط برعهده شورای شهر است؟ خیر.

این هنرمند افزود: به نظرم باید دولت را از تهران بیرون کرد؛ البته لازم نیست همه وزارتخانه‌ها از تهران بروند بلکه کافی است مدیران اصلی به شهر دیگر منتقل شده و مرکزیت را از تهران بگیرند تا آنقدر شاهد سیل روان جمعیت از شهرستان‌ها به تهران نباشیم.

احمدی سپس با آروزی اینکه هوای تهران به روزهای پاک خود بازگردد، اظهار کرد: من بیش از 90 سال سن دارم و همیشه دو چیز در خاطرم بوده و خواهد بود‌؛ اول مادرم و دوم هم ستاره‌های آسمان شهر تهران. من در کودکی و نوجوانی شب‌ها، بالای پشت بام می‌خوابیدم و تا صبح با ستاره‌ خودم حرف می‌زدم اما الان سال‌ها است که دیگر ستاره‌ای در آسمان نمی‌بینم، امیدوارم آرزویم برای دوباره دیدن ستاره‌ها در تهران برآورده شود.

فضل‌اللهی: همه بلاهای زیست‌محیطی را خودمان بر سرمان آورده‌ایم

در ادامه شمسی فضل‌الهی از بازیگران سینما و تئاتر نیز ضمن گله از آلودگی هوا و آلودگی صوتی در شهر تهران به نمایشی که این روزها در حال اجرای آن است، اشاره کرد و گفت: من الان در نمایش «دایی وانیا» حضور دارم که به موضوعات مربوط به طبیعت بی‌ربط نیست. در این تئاتر از زبان شخصیتی گفته می‌شود که اگر درختی را از بین می‌برید، باید یکی به جای آن بکارید چون جایی که درخت و جنگل وجود داشته باشد، مردمِ آنجا مهربان هستند.

وی ادامه داد: همه بلاهای زیست محیطی را که امروز در تهران شاهدش هستیم، خودمان بر سرمان آورده‌ایم. چون توجه نکرده‌ایم انسانی که آرامش ندارد و با اضطراب زندگی می‌کند،‌ اصلا نمی‌تواند دوستان و همشهریانش را دوست داشته باشد.

این بازیگر سپس خاطر نشان کرد: امیدوارم جشنواره «آسمان شهرمون!» مبدأیی برای دوست داشتن باشد، چرا که آلودگی‌های پیرامون‌مان باعث می‌شود که حوصله یکدیگر را نداشته باشیم.

شمسی فضل‌الهی در پایان سخنانش احمد مسجدجامعی (رئیس شورای شهر تهران) را به تماشای نمایش «دایی وانیا» که اکنون در حال اجراست دعوت کرد و او نیز قول داد تا چند روز دیگر از این نمایش دیدن کند.

رشیدی: بچه‌های‌مان باز هم می‌توانند آسمان آبی تهران را ببینند؟

لیلی رشیدی هم سخنانش را با این پرسش که «آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که بچه‌ها، یک روز آسمان شهرمان را دوباره آبی ببینند‌؟»، آغاز کرد.

وی در این‌باره بیان کرد: متاسفانه ما فراموش کرده‌ایم که به بچه‌های‌مان یاد بدهیم که فکر کنند. ما بیشتر از فیزیک و شیمی باید به آنها خلاقیت و حساسیت نسبت به موضوعات اطراف‌شان را یاد بدهیم. باید به بچه‌ها یاد بدهیم که به اطرافیان‌شان اعتماد کنند و یکدیگر را دوست داشته باشند.

مسجدجامعی: کلید شهر تهران را باید به مرتضی احمدی بدهیم

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، احمد مسجدجامعی نیز ضمن تاکید بر حساسیت شورای چهارم شهر تهران به موضوع آلودگی هوا عنوان کرد: از آقای حافظی برای ایجاد تحرک در مسائل مربوط به سلامت و محیط‌ زیست در شورای شهر تهران و ایجاد کمیسیونی در این زمینه تشکر می‌کنم؛ البته پیش‌تر خانم دکتر ابتکار کارهای خوبی را در این زمینه پایه‌گذاری کرده بودند‌. امیدوارم یکی از دستاوردهای شورای شهر چهارم ایجاد دستگاهی متناظر با کمیسیون سلامت شورای شهر در شهرداری تهران باشد.

وی که قبل از آغاز نشست،‌ با سه هنرمند حاضر مخصوصا مرتضی احمدی گفت‌وگوی صمیمی داشت، علاوه بر تشکر از حضور هنرمندان در این نشست گفت: فکر می‌کنم از جهات مختلف جایگاه آقای مرتضی احمدی همین‌جا است. اگر بخواهیم کلید شهر را به معنای مفهومی آن به کسی بدهیم، باید آن را به ایشان تقدیم کنیم.

حافظی: آسمان پاک حق کودکان تهرانی است

در ادامه حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران درباره برگزاری جشنواره «آسمون شهرمون!» اظهار کرد: برای اینکه مسئولان و بزرگان کشور حس همکاری‌شان در موردموضوع آلودگی هوا جلب شود جامعه هدف جشنواره را کودکان 7 تا 14 سال قرار دادیم چرا که معتقدیم آسمان و هوای پاک حق کودکان است و در واقعه این جشنواره‌، مطالبات آنها را بیان می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر همچنین آلودگی هوا را اولویت نخست این شورا دانست و خاطرنشان کرد: ما مساله آلودگی هوا را یک موضوع حاکمیتی و ملی می‌دانیم و به همین دلیل معتقدیم هیچ سازمانی به تنهایی نمی‌تواند این مشکل و حل و مدیریت کند. در عین حال معتقدم ما وقتی خودروی غیر استاندارد و سوخت غیراستاندارد به مردم می‌دهیم و بعد هم برای آلودگی هوا کمیته اضطرار تشکیل می‌دهیم و خودروها را زوج و فرد می‌کنیم حق شهروندی را محدود کردیم.

حافظی در پایان سخنانش موضوع آلودگی صوتی را نیز یکی از موضوعات مهم در کنار آلودگی هوا دانست و خاطر نشان کرد: باید از صدا و سیما بخواهیم به جای تبلیغاتی که برای سلامتی مضر است به پخش پیام‌های آموزشی درباره آلودگی هوا و مخصوصا آلودگی صوتی اقدام کند. تا به عنوان مثال بتوانیم موج «لطفا بوق نزنید » را هم مانند مبارزه با آلودگی هوا ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ تاکنون حدود 500 اثر به دبیرخانه جشنواره «آسمون شهرمون!» رسیده و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا پایان دی‌ماه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی asemooneshahremoon.ir به دبیرخانه این جشنواره در شورای شهر تهران ارسال کنند.

گفتنی است: کودکی در طول نشست در سالن حاضر بود که سرانجام در پایان نشست با هنرمندان عکس گرفت.

 

زمان مخابره : 16/10/1392

منبع : قدس آنلاین


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 20 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.