اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

ني ني سايت:  قرار گرفتن كودكان در معرض آلودگي هوا بسيار خطرناك است و نگراني هاي بسياري را ايجاد مي كند زيرا سيستم ايمني، تنفسي و ريه آنها هنوز برشد نكرده و كامل نشده است. از اين رو در معرض آلودگي قرار گرفتن كودكان بسيار خطرناك تر از افراد بالغ است.تحقيقات انجام شده در مدرسه پزشكي هاروارد نشان مي دهد كه ذرات معلق در هوا باعث ايجاد آلودگي مي شوند و تنفس اين هواي آلوده باعث ورود ذرات معلق به داخل بدن و ريه افراد مي شود و همچنين تنفس هواي آلوده و ذرات معلق در كودكان باعث بروز بيماري برونشيت مي شود.

اين مطالعات با بررسي بيماري برونشيت در كودكان مناطق مختلف نشان داده كه كودكاني كه در مناطقي با آلودگي هوا زندگي مي كنند بيشتر از كودكان ديگر مبتلا به اين بيماري مي شوند.

 مطالعه ديگري كه در مركز سلامت كودكان اروپا انجام شده حاكي از آن است كه آلودگي هوا نقش موثري در ميزان مرگ و مير كودكان دارد. براساس اطلاعات به دست آمده در اين مطالعه ميزان مرگ و مير كودكان در شهرهايي با آلودگي هوا به نسبت بيشتر از مناطق پاك و بدون آلودگي است و همچنين در اين مناطق ميزان مراجعه اورژانسي كودكان به بيمارستان نيز بيشتر ديده مي شود.

پژوهشگران هشدار دادند از آنجا كه سيستم تنفسي كودكان ضعيف تر از افراد بالغ است، قرار گرفتن آنها در آلودگي هوا باعث بروز بيماري آسم و ايجاد مشكلات تنفسي در كودكان مي شود و همچنين تنفس هواي آلوده عملكرد ريه كودكان را نيز تا حدي مختل مي كند.

آلودگي هوا كه ناشي از سوخت كربن و سوخت اتومبيل ها است و بيشتر در هواي آزاد وجود دارد، بسيار مخرب تر از آلودگي هوا در فضاهاي بسته است. البته بايد گفت كه امروز آلودگي هاي فضاهاي بسته بسيار كم شده و تا حدي مي توانيم بگوييم كه آلودگي فضاهاي بسته مانند منزل به نزديك صفر رسيده است. اما آلودگي هاي فضاهاي باز به دليل وجود ذرات معلق در هوا به دليل افزايش اتومبيل ها و كارخانه ها نسبت به گذشته بيشتر شده است .

هر ميزان فعاليت بدني در هواي آلوده بيشتر باشد، تنفس تند تر انجام مي شود و در نتيجه ميزان جذب ذرات معلق نيز بيشتر خواهد شد. از آنجا كه كودكان در بيرون از منزل و در هنگام راه رفتن تحرك بيشتري نسبت به افراد بالغ دارند، ميزان جذب آلودگي هوا در آنها به مراتب بيشتر از بزرگسالان است.

محققان دانشگاه ونكوور كانادا اعلام كردند كه بدون شك آلودگي هوا تاثير زيادي در بروز بيماري آسم در كودكان دارد و آلودگي هواي ناشي از سوخت اتومبيل ها باعث افزايش ميزان مرگ و مير در كودكان مي شود.

آسم يك بيماري حساسيتي ( آلرژيك ) است كه مجاري هوايي را درگير مي كند. وقتي واكنش هاي حساسيتي اتفاق مي افتند، مجاري هوايي منقبض و تنگ شده توسط ترشحات مخاطي مسدود مي شوند. اين پديده ، تنفس را دچار مشكل مي كند. حمله آسم مي تواند براي يك كودك بسيار ترسناك باشد؛ زيرا احساس خفگي كه در جريان حمله آسم اتفاق مي افتد مي تواند سبب وحشت كودك شود و اين مسئله تنفس را مشكل تر مي سازد.

همچنين مطالعات ديگري كه در دانشگاه بريتيش كلمبيا انجام شده نشان مي دهد كه كودكاني كه به مدرسه مي روند بيشتر از كودكان ديگر در معرض خطر قرار دارند. زيرا كودكان مدرسه اي مدت زمان بيشتري را بيرون خانه به سر مي برند و همچنين ميزان فعاليت آنها در فضاي باز به مراتب بيشتر از كودكان كم سن تر كه در خانه هستند، مي باشد.

مطالعات نشان داده كه مصرف شير تاثيرات مضر آلودگي هوا بر بدن را كاهش مي دهد، زيرا شير به دليل دارا بودن فسفر، منيزم و كلسيم، خنثي كننده سموم است. به همين دليل توصيه مي شود در شرايط آلودگي هوا براي كاهش صدمات به دستگاه تنفسي و التهاب دستگاه گوارش ناشي از اين آلودگي، مصرف شير و لبنيات را افزايش دهيد.

در بدن انسان باكترهاي مفيدي وجود دارند كه عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاينده را تنظيم مي كنند. هر وقت ميزان باكتري هاي مفيد بر اثر ورود سرب و مواد آلاينده به بدن كم شود، عمل دفع هم با مشكل مواجه مي شود و اين مواد در بدن باقي مي مانند. شير به دليل دارا بودن ماده اي فعال به نام " پتوبيوتيك "، سطح اين باكتري هاي مفيد را در روده انسان تعادل مي بخشد.

  تاریخ نگارش: 18/3/1391


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 1 آذر 1392برچسب:, توسط مجید نوش زاده |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.