اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

مدیرکل سازمان هواشناسی استان کردستان گفت: موج جدید گرد و غبار عراقی که از روز جمعه آسمان استان کردستان را فراگرفته است تا اخر هفته ادامه دارد.

محمد طالب حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گرد و غبارهم اکنون سراسر استان را فراگرفته است.

وی گفت: با توجه به اینکه منشا این گرد و غبار همچنان در عراق فعال است پیش بینی می کنیم تا آخر روز دوشنبه به همین صورت و از ابتدای روز سه شنبه تا اخر هفته نیز با شدت کمتری و به صورت خفیف، گرد و غبار در استان کردستان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه توان انتقال گرد و غبار به ایران و استان کردستان همچنان وجود دارد گفت: تا جریانات معکوس نشود غبار از عراق همچنان به ایران منتقل می شود.

به گفته وی با این اوصاف، گرد و غبار در طول هفته به صورت متناوب در منطقه وجود دارد، هرچند ممکن است این شرایط به حد بحران نرسد.این مقام با بیان اینکه دید در شرایط عادی و طبیعی بالای 10 هزار متر است گفت: دید هم اکنون در سنندج شش هزار، بانه هفت هزار و سقز و مریوان نیز حدود هشت هزار متر است.

حیدری با اشاره به اینکه چشمه های غبار همچنان در عراق فعال است گفت: زمان بروز حداکثری گرد و غبار عراقی در استان کردستان و منطقه غرب کشور، ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر است.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان کردستان افزود: برخلاف برخی نظرات که می گویند گرد و خاک نداریم، گرد و غبار همچنان وجود دارد چون چشمه های گرد و غبار عراقی ربطی به باران ندارد و به مرداب های خشک شده مربوط است که به دلیل کمبود آب در فرات، آب انها تامین نمی شود.

به گفته وی در گذشته چشمه های گرد و غبار فقط در جنوب عراق بود، اما در 15 سال گذشته در مرکز این کشور نیز شکل گرفته که غرب ایران را تهدید می کند.

حیدری افزود: در گذشته وزش باد که در فصل بهار از روی عراق عبور می کرد رطوبت باران را به سمت ایران می آورد اما اکنون به دلیل خشکی منطقه، وزش باد نه تنها باران به همراه ندارد، بلکه گرد و غبار منتقل می کند که هم عامل کاهش بارش و هم عامل تخریب هوای پاک است.

وی با اشاره به اینکه عوارض گرد و غبار چون در فصل زایشی بهار صورت می گیرد، از نظر اقتصادی زیاد است، گفت: گرد و غبار علاوه بر انسان، گیاهان، جانوران، ماکیان، صنعت زنبورداری را که در منطقه رونق زیادی دارد، تحت تاثیر قرار می دهد.

حیدری افزود: گرد و غبار نه تنها بیماران و افراد داری مشکلات تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه برای دیگران هم زیان بار است.

تاریخ خبر: 31/01/1393


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 31 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.