اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تحریم ها تاثیر منفی بر روی محیط زیست کشور داشته است و بخشی از آلودگی هوا در کشور به ویژه در کلانشهرها متاثر از این موضوع است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر معصومه ابتکار بعدازظهر دوشنبه در دیدار با رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه و هیات همراه در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد این سفر موجب ارتقای روابط دوجانبه بین ایران و فرانسه شود.

وی گفت: بعد از انتخابات سال گذشته در ایران دکتر حسن روحانی با برنامه های مشخص و رویکردی در زمینه بهبود روابط با دنیا و مناسبات بین المللی به عنوان رییس جمهوری ایران انتخاب شد.

ابتکار تاکید کرد: مهمترین برنامه های رییس جمهوری از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حل و فصل مسایل هسته ای و رفع تحریم ها بوده است که خوشبختانه گام های موثری در این زمینه برداشته شد و امیدواریم این هیات به عنوان نمایندگان سنا به ارتقای روابط دو جانبه کمک کند.

ابتکار در ادامه به مسایل محیط زیستی کشور و دنیا اشاره کرد و گفت: مسایل محیط زیست یک مساله جهانی است و فقط مختص یک کشور نیست زیرا موضوعات زیست محیطی تمام کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد مانند پدیده تغییر اقلیم که بیشتر کشورها با آن درگیر هستند.

معاون رییس جمهوری خطاب به هیات فرانسوی گفت: می دانیم در پاریس هم آلودگی هوا دارید از این رو دو کشور می توانند از تجربیات یکدیگر برای رفع این مشکل استفاده کنند.

ابتکار ادامه داد: دولت دکتر روحانی برنامه ریزی های جدی برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور در زمینه آلودگی هوا، بهبود شاخص های کیفیت زندگی در شهرها، حفاظت از تنوع زیستی و احیای تالاب ها دارد و خوشبختانه اقدامات موثری در این زمینه آغاز شده است.

ابتکار گفت: به نظر می رسد برای بهبود برخی از این شاخص ها و حل و فصل برخی بحران های زیست محیطی باید رویکرد جهانی و بین المللی داشته باشیم و از همکاری دیگر کشورها با هدف استفاده از تجربیات آنها بهره ببریم.

معاون رییس جمهوری افزود: در سال های گذشته در زمینه آلودگی هوا کشور ایران و فرانسه همکاری هایی داشتند که اکنون می توان آن همکاری ها را در قالب وسیع تری و در بحث تغییرات آب و هوایی ادامه داد.

وی گفت: در ایران قوانین نسبتا جامعی در زمینه حفاظت از محیط زیست وجود دارد که قانون مدیریت پسماند و طرح مقابله با آلودگی هوا برخی از آنها است.

ابتکار گفت: اکنون 6 شهر بزرگ کشور از جمله تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و کرمانشاه برنامه مدیریت پسماند قابل قبولی دارند و مراحل بازیافت زباله و تبدیل آن به کمپوست اجرا می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اما هنوز بسیاری از شهرهای کشور فاقد این فناوری هستند به ویژه شهرهای ساحلی در شمال و جنوب که پذیرای حجم زیادی گردشگر هستند باید هرچه زودتر این طرح در آنها اجرا شود.

ابتکار ادامه داد: هفته گذشته برنامه عملیاتی برای مقابله با آلودگی هوا در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا سازمان های مربوطه ابلاغ شد و اکنون نیز تصویب قانون هوای پاک هم در دست اجرا است.

ابتکار در ادامه به رویکرد دولت در اقتصاد سبز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های دولت دکتر روحانی پیشبرد اقتصاد سبز است به این مفهوم که بتوان با اخذ مالیات مشکلات و چالش های محیط زیست کشور را برطرف کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در قانون بودجه سال جاری عوارضی برای شهرهایی که مشکل آلودگی هوا دارند پیش بینی شده است تا از محل اخذ این عوارض طرح هایی برای کاهش آلودگی هوا در آن شهرها عملیاتی شود.

معاون رییس جمهوری گفت: تفکیک زباله از مبدا و تولید برق از آن یکی دیگر از برنامه های دولت با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست است.

در ادامه یکی از اعضای دیدارکننده در مورد نقش زنان در ایران از ابتکار سوال کرد و ابتکار در پاسخ به این بانو گفت: زنان ایرانی همیشه برای حضور در صحنه های سیاسی و اجتماعی پیشگام بودند البته سختی های خودشان را هم داشتند.

وی در پاسخ به این سوال که شما چگونه هم به خانواده و هم به کارتان می رسید گفت: الان سه معاون رییس جمهوری در کابینه دولت زن هستند.

ابتکار تاکید کرد: حضور زنان بعد از انقلاب در جامعه پررنگ تر شده است البته این نقش نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر دارد؛ حضور زنان در جامعه یک الگوی متفاوت است به این معنا که در عین حال که این حضور مذهبی است تلاش می شود به روز و پیشرفته باشد.

ابتکار در ادامه در پاسخ به یکی دیگر از اعضای دیدارکننده، در مورد مناطق هوشمند گفت: داشتن ساختمان ها و مناطق هوشمند جزو برنامه های دولت و سازمان حفاظ محیط زیست است به ویژه تلاش می شود که مصرف انرژی خصوصا انرژی خورشیدی در کشور توسعه یابد.

وی به معماری سنتی قدیمی ایران اشاره کرد و گفت: ساخت بادگیر با استفاده از گل برای خنک کردن منازل از روش های سنتی ساختمان سازی در برخی از مناطق گرمسیری ایران است که تلاش می کنیم این سنت را با دانشی جدید تلفیق کرده و ترویج دهیم.

ابتکار گفت: 272 منطقه در چهار رده حفاظتی پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و مناطق شکارممنوع در ایران وجود دارد که در مجموع 17 میلیون هکتار است یعنی حدود 11 درصد از خاک کشور را شامل می شود.

معاون رییس جمهوری درباره حفاظت از عرصه های طبیعی در کشور گفت: این یک وظیفه دینی است و حتی در قانون اساسی ما نیز به آن تاکید شده است.

ابتکار ادامه داد: در زمینه محیط زیست چالش های فراوانی در کشور وجود دارد اما اراده دولت در ارتقای وضعیت محیط زیست است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: احیای دریاچه ارومیه یکی از رویکردهای مهم زیست محیطی دولت دکتر روحانی است که امیدواریم با همکاری کشور فرانسه و استفاده از تجربیات این کشور این حوضه آبی را احیا کنیم زیرا احیای دریاچه ارومیه یک رسالت جهانی است.

در پایان این دیدار معصومه ابتکار کتاب پروانه های ایران و صنایع دستی از اصفهان را به این هیات اهدا کرد.

تاریخ مخابره : 1393/2/8

مطالب مرتبط :

سخنان ابتکار در جمع شرکت های ژاپنی

همکاری‌های زیست‌ محیطی ایران و ژاپن گسترش می‌یابد

 رییس جمهور در نیویورک: محیط زیست و سلامت مردم با تحریم‌های غیرقانونی در معرض خطر قرار گرفته است

 نماینده مجلس: تحریم، عامل آلودگی هوای اهواز

درخواست برای رفع تحریم های مخرب محیط زیست

نامه رئیس سازمان محیط زیست به دبیرکل سازمان ملل

پاسخ بان کی مون به نامه انجمنهای زیست محیطی مردم نهاد ایران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:تحریم,محیط زیست,رئیس جمهوری,ابتکار,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.