اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از جایگزین شدن مالچ های زیستی به جای مالچ های نفتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا صمیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به مالچ های زیستی گفت: مالچ ترکیب پلیمری چسبناکی است که پس از پاشش موجب همبستگی ذرات خاک و شن در لایه سطحی می شود.

مالچ ها در حال حاضر به صورت ترکیبات نفتی، شیمیایی یا بیولوژیکی توسط کمپانی های مختلف در دنیا تولید می شود.

وی ادامه داد: مالچ های بیولوژیک مجموعه ای بیوپلیمرها هستند که پس از فراوری با ایجاد پیوند های شیمیایی و اتصالات فیزیکی ذرات خاک موجب استحکام خاکدانه های خاک می شود.

وی ادامه داد: در سالیان اخیر از این پلیمرها به منظور جایگزینی مالچ های نفتی در تثبیت گرد و غبار و شن های روان استفاده می شود.

به گفته صمیمی امکان استفاده قبل و بعد از کاشت گیاه، سهولت پاشش هوایی و زمینی، مقاومت به تنش های محیطی و شیمیایی خاک از مهم ترین ویژگی های مالچ های بیولوژیک است.

به گزارش مهر، مالچ یا خاکپوش را می‌توان پوشش غیر زنده نامید که برای هدف‌هایی مانند تثبیت شن‌های روان در اراضی بیابانی استفاده می‌شود. اصولاً در علوم جنگل مالچ به معنی پوشش سبک و نرم سطح خاک است که باعث حذف یا کاهش رقابت گیاهان علفی رقیب، مهاجم و ناخواسته می‌شود. در کشاورزی کاربرد خاکپوش به این شکل است که سطح خاک را با لایه‌ای از کاه، خاک اره، برگ، ورقهٔ پلاستیکی، خاک سست و … می‌پوشانند تا خاک یا ریشهٔ گیاهان کاشته شده از آسیب باران، سله‌بندی، یخبندان، تبخیر و فرسایش محافظت شود.

مالچ ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۲/۲۴ 



نظرات شما عزیزان:

mona
ساعت20:35---28 فروردين 1394
سلام مطالبتون بسیار آموزنده و جالب هستند .میخواستم ببینم چطور میشه در مورد مالچ زیستی اطلاعات دقیقتری کسب کرد؟

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:مالچ زیستی - مالچ نفتی - پلیمر - تثبیت شن روان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.