اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

با آمدن فصل تابستان، گرد و غبار در استان ایلام نیز نمایان می شود و هوای استان را غبارآلود می کند که این مسئله باعث مشکلاتی برای مردم و طبیعت استان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طی یک دهه اخیر فصل تابستان هر ساله کابوسی برای مردم ایلام است چراکه در این ایام اوج گرد و غبار در استان است.

گرد و غبار همزمان با فصل گرما و وزش بادهای شدید در استان تشدید می شود و هوای استان را غبارآلود می کند که این هوا برای سالمندان و کودکان خطرناک است.

گردو غبار در فصل تابستان به طور هفتگی و شاید چند روز پشت سرهم استان را در بر می گیرد که در همین سال جاری هم چندین بار این اتفاق افتاده و در حال حاضر هم هوای استان غبارآلود است.

این غبارآلود بودن هرچند در هوا قابل مشاهده نیست اما بر روی ماشینها و خانه هایی که خاک بر روی آنها نشسته است به خوبی قابل رویت است.

باید گفت گردو غبار در همین آغاز، فصل کابوس وار دیگری را برای مردم مرزی ایلام رقم می زند و بازهم دردسرهای زیادی برای مردم استان ایجاد می کند.

مسئله گرد و غبار طی سالهای اخیر مورد توجه مسئولان کشوری قرار گرفته ولی این مسئله برای ریشه کن شدن نیازمند پیگیری های مستمر به خصوص با کشورهای همسایه است.

طبق گفته کارشناسان پزشکی گرد و غبار تاثیرات زیادی بر روی اعصاب و روان و همچنین چشم دارد و حتی موجب امراضی بسیار خطرناک و جبران ناپذیری می شود بنابراین سلامت انسانهای استان ایلام و دیگر نقاط کشور باید برای مسئولان بسیار اهمیت داشته باشد تا مسئله گرد و غبار را حل کنند.

گرد و غبار در زندگی مردم استان خلل زیادی وارد کرده است

یک کارشناس مسائل محیط زیست به خبرنگار مهر گفت: بیش از یک دهه است که مردم استان با مشکل گرد و غبار یا همان ریزگردها مواجه هستند و این مسئله باعث خلل در زندگی مردم استان شده است.

محمد قاسمی اظهار داشت: در طی سالهای اخیر این گرد و غبارها نسبت به گذشته شاید کمتر شده باشد ولی باز وجود دارد و هم اکنون نیز در هوای استان وجود دارد.

وی بیان داشت: گرد و غبار علاوه بر ضربات سخت بر پیکره محیط زیست، درختان بلوط و خزندگان باعث به وجود آمدن مشکلات تنفسی برای مردم استان شده است.

این کارشناس عنوان کرد: آثار گرد و غبار در استان ایلام را می توان بر روی درختان بلوط استان قابل مشاهده کرد که باعث نابودی آنها شده است.

وی افزود: در سال جاری هم مشاهده می کنیم که هوای غبارآلود در استان وجود دارد و در هوا خاک وجود دارد و برای سلامت بسیار خطرناک است.

قاسمی اظهار داشت: استان ایلام به سبب مرز مشترک با کشور عراق بیشترین تاثیر را از گرد و غبار کشورهای عربی می گیرد و  این استان بیشتر از مناطق دیگر متضرر شده است.

وی گفت: لغو پروازها، تعطیلی مدارس و نیز دیگر موارد ، عواقب گرد و غبار در استان بوده و باید گفت این گرد و غبار باعث اختلال در تمام بخشهای استان شده است.

گرد و غبار کمتر شده است

غلامحسین کاظمی مدیر کل محیط زیست استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گرد و غبار در استان ایلام طی سالهای اخیر نسبت به سالهای قبل بسیار کم شده است.

وی بیان داشت: گرد و غبار گرچه کم شده اما باید برنامه ریزی لازم جهت قطع کلی این گرد و غبار به کار برد تا مردم در فصلهای تابستان زندگی عادی خود را داشته باشند.

وی گفت: استان ایلام یکی از بکر ترین استانهای کشور به لحاظ طبیعی است به طوری که 87 درصد مساحت آن را منابع طبیعی تشکیل می دهد که این مسئله توجه به منابع طبیعی را در استان دوچندان کرده است.

کاظمی اظهار داشت: گرد و غبار مهمترین مسئله زیست محیطی سالهای اخیر استان ایلام بوده که باید تلاش شود این مسئله به طور  کلی حل شود چراکه علاوه بر تاثیر روی انسان، باعث نابودی طبیعت می شود.

این مسئول اظهار داشت: منشا گرد و غبار در استان ایلام، بیابانهای کشوهای عربی است که همزمان با وزش بادهای شدید بیشتر نیز می شود.

وی گفت: هم اکنون همه امکانات جهت اطلاع رسانی برای مردم استان نسبت به وضعیت گرد و غبار در مناطق مختلف راه اندازی شده است.

این مسئول بیان داشت: هوای استان ایلام در بیشتر اوقات سال کاملا پاک است و این استان یکی از پاک ترین استانهای کشور به لحاظ هوای سالم است.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۳/۴ 
 
مطالب مرتبط :
 
 
 
 
 
 

نظرات شما عزیزان:


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 خرداد 1393برچسب:گرد و غبار - ریزگرد - ایلام - درختان بلوط, توسط |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.