اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

قتل،‌ قتل است و فرقی نمی کند که کسی با چاقو آدم بکشد یا با بنزین پتروشیمی...آیا رئیس جمهور وقت،‌ وزیران نفت وقت و رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست از سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی آگاهی نداشتند؟!

 انتخاب (Entekhab.ir) : معاون وزیر نفت به تازگی تایید کرده است بنزین تولید شده در تأسیسات پتروشیمی، سرطان زا است و دلیل افزایش سرطان در کلان شهرها و تهران در چند سال اخیر نیز همین بنزین پتروشیمی بوده است.


به گزارش عصر ایران، عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر (15 اردیبهشت 1393) یکی از دلایل افزایش سرطان در تهران و سایر کلانشهرهای کشور را به بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها نسبت داد و آلاینده بودن بنزین پتروشیمی‌ را تایید کرد.

پیش از این بيژن زنگنه وزير نفت هم گفته بود: بنا به گزارش شركت پالايشگاه و پخش،بنزین توليد شده در پتروشيمي‌ها قطعاً آلاينده و خارج از استاندارد است.

معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز گفته است: بنزين توليدي پتروشيمي تركيب خطرناكي است كه به اشتباه در چهار سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته كه خطرات جاني بسياري را براي مردم داشته است.

آیا عاملان توزیع
 
مقامات دولت احمدی نژاد از چهار سال پیش دست به تولید ماده ای شبیه بنزین در تاسیسات پتروشیمی ایران زدند. براساس این طرح، تاسیسات پتروشیمی ایران ، سوختی تولید می کردند که شبیه بنزین بود و به نام بنزین پتروشیمی معروف شد.

دولت احمدی نژاد برای توقف واردات بنزین، دست به این اقدام زد و در نتیجه دو نوع بنزین در پمپ بنزین ها توزیع شد. نخست بنزین تولید شده در پالایشگاه های ایران و دوم "شبه بنزین" یا بنزین پتروشیمی که در تاسیسات پتروشیمی ایران تولید می شد.

این اقدام با مخالفت ها و اعتراضات گسترده داخلی روبه رو شد. بسیاری از معترضین ضمن اعلام آلودگی و سرطانزایی بنزین پتروشیمی خواستار توقف تولید و توزیع این سوخت شدند اما این اعتراضات با تکذیب و رد مقامات وقت وزارت نفت روبه رو شدند.

همزمان، به طور غیرعادی، آمار ابتلا به سرطان در ایران و به ویژه تهران و سایر کلان شهرها جهش پیدا کرد.

این موضوع باعث شد حتی مقامات غیربهداشتی ایران هم درباره موج صعودی ابتلا به سرطان هشدار دادند اما هیچ یک از مقامات وقت گوش شنوایی برای این اعتراضات و هشدارها اختصاص نداد.

خوشبختانه پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران در بهار 1392، با تلاش های وزیران جدید نفت و رئیس سازمان محیط زیست، تولید بنزین پتروشیمی متوقف و بنزین استاندارد و پاک وارد و توزیع شد.

اما هم اکنون مشخص شده است آنچه که آن دوره از سوی معترضین و منتقدان علیه بنزین پتروشیمی مطرح می شد واقعیت دارد سؤال اینجا است که:

آیا رئیس جمهور وقت،‌ وزیران نفت وقت (مسعود میرکاظمی و رستم قاسمی) و رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست (محمدجواد محمدی‌زاده) در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد از سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی آگاهی داشتند یا خیر؟ اگر آگاهی نداشتند که عذر بدتر از گناه است،‌ آن هم با سیل انتقادات و نظرات کارشناسی که در زمان شان مطرح شد. اگر هم می دانستند و دانسته مردم را در معرض ابتلا به سرطان قرار دادند که مجرم هستند.

اگر هم هنوز معتقدند که این بنزین آلوده نبود، از اقدام و تصمیم خود دفاع کنند. چرا سکوت کرده اند؟!

با توجه به ابعاد گسترده توزیع بنزین پتروشیمی و پیامدهای آن، هم اکنون که سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی مشخص و تایید شده است انتظار می رود عاملان تولید و توزیع این بنزین آلوده، بازخواست، محاکمه و مجازات شوند.

قتل،‌ قتل است و فرقی نمی کند که کسی با چاقو آدم بکشد یا با بنزین پتروشیمی.
 
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ 
 
مطالب مرتبط :
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:بنزین - پتروشیمی - احمدی نژاد - سرطان - قتل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.