اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
 تا حالا منتظر باد بودیم که هوا را پاک کند اما ظاهرا این بار باد، هوا را آلوده کرده است.
 
اکسیژن - هنوز مزه شادمانی از بهبود وضعیت بنزین توزیع شده در تهران را درست نچشیده بودیم که دوباره کوههای اطراف شهر، پشت غبار کمرنگ شدند و آسمان که چندی بود رنگ آبیش نوید از روزهای بهتر برای تنفس تهرانی ها می داد، به تدریج آبی کمرنگ و مایل به خاکستری شد.
 
به گزارش تابناک به نقل از فارس، وزارت بهداشت اعلام کرد بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر تهران که در ساعت ۸ امروز (۸ تیر) دریافت شده است، شاخص کیفیت هوا ۱۲۵ و آلاینده اصلی ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون (PM2.5) است.

 بر اساس اعلام مرکز سلامت محیط و کار، در این شرایط کیفیت هوا ناسالم برای گروههای حساس است و افراد مبتلا به بیماریهای قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
 
البته فقط امروز هوای تهران آلوده نبود. روز گذشته هفتم تیر نیز حشمت‌آلله بسطامی سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت : شاخص کیفی هوای تهران به 105 واحد رسیده است که نسبت به روز قبل آن یعنی ششم تیر (103)، دو واحد افزایش یافته است. وی ادامه داد: با توجه به شاخص ، هوای تهران برای گروههای حساس جامعه در شرایط ناسالم قرار دارد.

بسطامی هم آلاینده شاخص را ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون اعلام کرد و افزود : به پیش‌بینی سازمان هواشناسی طی روزهای آینده پایداری هوا و افزایش آلاینده‌ها را شاهد خواهیم بود. وی به بیماران قلبی تنفسی، سالمندان وکودکان توصیه کرد از تردد غیر ضروری در فضای آزاد تا حد امکان خودداری کنند.
 
در سه شنبه سوم تیر ماه نیز دکتر کاظم ندافی رئيس سلامت محيط و كار وزارت بهداشت در وبدا گفت: بر اساس اطلاعات دريافتي از ايستگاه هاي سنجش آلودگي هوا در شهر تهران كه در ساعت 8 سوم تیرماه دريافت شده است، شاخص كيفيت هوا 140 و آلاينده اصلي ذرات معلق ریز تر از دو و نیم میکرون مي باشد.
 
دوم تیر ماه جاری هم هوای تهران وضع مناسبی نداشت در این روز وزارت بهداشت شاخص کیفیت هوا  را ۱۱۹ و آلاینده اصلی را ذرات معلق PM2.5 اعلام کرد.
  
بدین ترتیب تهران تابستان را علاوه بر گرمای شدید با آلودگی هوا آغاز کرد . هر چند به گزارش بنکر (Banker)، بنا به اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت در 21 خردادماه هم در محدوده ناسالم بوده است. یعنی بالاتر از عدد استاندارد. شاخص کیفی هوای تهران در آن روز به 111 واحد رسیده است که نسبت به روز قبل آن  (112) 1 واحد کاهش داشته است.
 
در آن زمان علی اصغر نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی درباره ناسالم بودن هوای تهران گفت:باد شدیدی که در روزهای گذشته همراه با گرد و خاک در تهران وزیده است و در مواردی رنگ طوفان هم به خود گرفته،‌ باران همراه نداشته است. همین موجب شده هوای پایتخت آلوده شود.
 
او ادامه داد: در سه روز آینده هم از جنوب و جنوب غربی کشور ورود پدیده گردوخاک به تهران را داریم بنابراین احتمالا هوا ناسالم می ماند. او با بیان اینکه پیش بینی طوفان در شهر تهران نمی شود گفت: اما افزایش ابر، وزش پراکنده باد وجود دارد که در روزهای آینده این وزش شدت می گیرد.
 
به این ترتیب به نظر می رسد هنوز برای راحت شدن خیال تهرانیها از آلودگی هوا کمی زود است. اصلاح بنزین مفید بود اما هنوز مبارزه ادامه دارد. هنوز گرد و غبارعربی، ضعف سامانه حمل و نقل عمومی، خودروهای فرسوده، موتوسیکلتهای بنزینی، فقدان وسایل نقلیه برقی، صنایع آلاینده هوا، دور دور زدن های بی هدف جوانان با خودرو، کمبود فضای سبز، تکمیل نشدن کمربند سبز تهران، ضعف هماهنگی در مسئولان، ناکارامدی دولت الکترونیک، عدم توزیع خدمات در سطح شهر و ... به جای خود باقی است. هنوز مبارزه با آلودگی تمام نشده است!

 تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ 
 
عکس : نور نیوز
 
مطالب مرتبط :
 
 

رییس و بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی: آلودگی هوای تهران نگران کننده است

گزارش گاردین از بحران آلودگی هوا در تهران؛ اینجا مردم گازهای کشنده تنفس می کنند

روزانه ۳ تن مونواکسیدکربن در تهران

159 روز هوای ناسالم برای تهران در سال 92

یک روند عجیب در وضعیت هوای تهران

تشکر مسجد جامعی از وزیر نفت برای هوای پاک تهران

عوامل آلودگی هوای تهران

تهران در محاصره ریزگردها

اتاق گازی به نام تهران

كيفيت هواي تهران در شرايط ناسالم براي گروههاي حساس

افزایش سرطان پروستات در تهران و اصفهان/ متهم ردیف یک ، آلودگی هوا

تنها پرندگان جان سخت در پایتخت مانده اند/ محیط زیست تهران بیمار است

آلودگی هوا مهمترین مشکل تهران است

اطلاع لحظه‌ای از وضعیت آلودگی هوای تهران با موبایل

استان تهران بیشترین میزان بدهی اکولوژیک و تخریب محیط زیست را دارا است

سهم دولت و شهرداری از روزهای ناپاک تهران

خودرو و سوخت عامل 70 درصد آلودگي هواي تهران

هوای پایتخت در شرایط هشدار/ شهرک چشمه آلوده ترین منطقه تهران

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - تهران - ذرات معلق - وزارت بهداشت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.