اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

هر ساله با شدت گرفتن آلودگی هوا آنچه که بیش از قبل مورد سوال قرار می‌گیرد میزان استاندارد بنزین‌هایی است که در حال حاضر در جایگاه‌ها توزیع می‌شود.

به همین دلیل بود که با  روی کار آمدن دولت یازدهم ماجرای بنزین های آلوده پتروشیمی مورد توجه ویژه دولتی ها قرار گرفت.

همین چند وقت پیش بود که سخنگوی فراکسیون محیط‌‌ زیست و توسعه پایدار مجلس، با انتقاد از تولید بنزین بی‌کیفیت در پتروشیمی‌ها، گفت: راه‌افتادن سونامی سرطان نتیجه مصرف بنزین غیراستاندارد و گاز به‌عنوان سوخت است.

موید حسینی صدر گفت: تولید بنزین در پتروشیمی‌ها که از تجهیزات لازم برای این مهم برخوردار نیستند عامل اصلی آلودگی هوا است.

از سوی دیگر بر اساس اظهار نظر کارشناسان محیط زیست، بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته درخصوص نحوه تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، بنزینی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود دارای آروماتیک بالایی است که به اذعان کارشناسان این بخش اگر آروماتیک موجود در بنزین نهایتا شش‌درصد باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد درحالی‌که بیش از این رقم می‌تواند ناراحتی‌های سطحی چون سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی مستمر را ایجاد کند و در نهایت، استنشاق مستمر آن می‌تواند نتیجه‌ای چون سرطان خون به‌همراه داشته باشد.

در این میان نکته اینجا است که حتی نفتی های دولت روحانی نیز بعد از اعلام توزیع بنزین یورو 4، آلودگی بنزین در پترو شیمی ها  را رد نکردند.

اواخر اردیبهشت ماه بود که عباس شعری‌مقدم، معاون وزیر نفت‌ در پاسخ به پرسشی  مبنی بر این که آیا سلامت بنزین پتروشیمی‌ها را تایید می‌کنید یا خیر گفت : به نظر من نباید در مورد میزان بنزن موجود در بنزین مانور داد بلکه باید توجه کرد با این حجم ترافیک در تهران و کلان شهر‌ها، هر چه استفاده کنیم فضا را آلوده می‌کند.تا به این ترتیب شایعه ادامه ساخت بنزین آلوده در کشور رد نشود.

بعد از آن هم پای وزیر نفت سابق در دولت قبل به میان کشیده شد و مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت دهم یعنی همان وزارتخانه‌ای که باعث و بانی تولید و توزیع بنزین مشکوک پتروشیمی در کشورمعرفی شد، مدعی شد که این بنزین آلوده نیست و حتی باید به خاطر تولید چنین بنزینی از دولت احمدی‌نژاد تشکر شود!

اما این مساله باعث نشد تا جمعی از وکلا و حقوق دانان از وی به دلیل پخش بنزین های الوده شکایت نکنند.

سه وکیل دادگستری (پیمان حاج محمود عطار، علیرضا دقیقی و مصطفی ترک همدانی) یازدهم خرداد سال جاری با حضور در دادسرای کارکنان دولت و ارائه مستنداتی، از وزیر اسبق نفت به دلیل تولید بنزین آلوده توسط پتروشیمی در زمان وزارتش شکایت کردند.

اما همین چند روز پیش بود که مصطفی ترک همدانی یکی از شاکیان وزیر اسبق نفت در پرونده بنزین های آلوده، از دستور بازپرس شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت مبنی بر احضار متهم پرونده خبر داده بود.

این وکیل شاکی در پرونده شکایت از وزیر اسبق نفت ادامه داده بود: بازپرس شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت با توجه به اظهار نظر سازمان محیط زیست در این پرونده، مدیریت ملی هوا و تغییر اقلیم این سازمان را موظف کرده طی 10 روز آینده شکایت خود را در خصوص آلودگی بنزین تولیدی پتروشیمی در دادسرا به ثبت برساند.

ترک همدانی گفته بود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیگر سازمان هایی است که توسط شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت در این پرونده احضار شده اما هنوز نظریه خود را اعلام نکرده است.

حالا اما خبر رسیده است که مجلس هم پیگیر این ماجرا است و پرونده جنجالي بنزين‌هاي آلوده در مسير پرپيچ وخم خود، به ميز علي لاريجاني رئيس مجلس رسيده و پس از آن بايد براي رسيدگي نهايي به قوه قضائيه ارسال شود.

ماجرا هم از این قرار است که به تازگي گزارشي از طرف کميسيون بهداشت به رييس مجلس داده شده و عابد فتاحي عضو اين کميسيون درباره آن گفته: نشست‌هايي با حضور متخصصان برگزار شد.

نتيجه نهايي که در حال حاضر به رييس و هيات رييسه مجلس تقديم شده حاکي از آن است که بنزين‌هاي توليدي پتروشيمي در دولت قبل آلوده و خطرناک براي انسان و محيط زيست بوده است.

 فتاحي به گزارش کميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره بررسي بنزين‌هاي آلوده اشاره و عنوان کرده: در جلسه‌هايي که در کميسيون بهداشت برگزار شد، کارشناسان متعددي شرکت کردند. کارشناسان محيط زيست، شهرداري تهران، نيروهاي انتظامي، وزارت بهداشت حضور داشتند و درباره بنزين‌هاي آلوده و بي کيفيت نشست‌هايي داشتيم.

 عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس ضمن تاکيد بر مضر بودن بنزين‌هاي توليدي در دولت قبل گفته: متخصصان به اين موضوع اعتقاد داشتند که ساخت بنزين از مواد شيميايي آلودگي‌هاي شديدي را در هوا ايجاد مي‌کند. ضرر و زيان‌هاي آن منجر به بيماري‌هاي پوستي، ناراحتي‌هاي تنفسي، به خصوص در افرادي که گرفتگي‌هاي قلب و عروق دارندمی شود.

 او نسبت به توليد بنزين‌هاي با کيفيت پايين انتقاد کرده و توضيح داده: از قديم مطرح مي‌شود که دولت‌ها مسئول خوشبختي ملت‌هاي خود هستند. مسئول هستند تا مشکلات ملت‌هاي خود را رفع کنند و هيچ منتي هم در اين خصوص سر مردم ندارند. آنهايي که پا جلو مي‌گذارند بايد به حدي توان داشته باشند که بتوانند به مردم کمک کنند. به اين بهانه که بنزين کم است نبايد با عجله به پتروشيمي برويم از مواد شيميايي بنزين تهيه کنيم. انسان‌ها امروزه در همه جهان افکار، زبان، کردار مشترک دارند. مي‌توانيم به سمتي برويم که منافع ما در آن قرار گرفته است. به همين خاطر فکر مي‌کنم که توليد بنزين از مواد شيميايي هم براي مردم خيلي مشکل ساز بود و هم براي محيط زيست و.... ما فايده اي از توليد اين نوع بنزين نديديم.

حالا باید منتظر ماند و دید بالاخره با شکایت حقوقدانان و پیگیری های کمیته مقصر یاب مجلس که به نظر می رسد دولت قبل را بی تقصیر نمی داند، پای میر کاظمی به قوه قضاییه باز خواهد شد یا خیر؟

تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ 

مطالب مرتبط :

مسئولان گذشته باید پاسخگوی بنزین پتروشیمی باشند 

کمیته تخصصی مجلس، آلوده بودن بنزین پتروشیمی ها را تایید کرد

دادگاه به جای کمیته حقیقت‌یاب بنزین آلوده

اسناد جدید از اختلاط ماده خطرناک زایلن با بنزین/ احتمال احضار میرکاظمی به دادگاه 

قتل، قتل است! چه فرقی دارد با با چاقو آدم بکشید یا با بنزین پتروشیمی...

چرا سازمان محیط زیست از تولیدکننده های بنزین آلوده شکایت نمی کند؟

شکایت 3 حقوقدان از وزیر سابق نفت/ بنزین های سمی علیه بهداشت عمومی

پرونده شکایت از میرکاظمی جدی شد

پرونده تخلف وزیر نفت احمدی نژاد روی میز دیوان محاسبات

محاکمه مقصران تولید سوخت سرطانزا؛ افشای حقیقت یا نبش قبر

تشکیل تیم حقیقت یاب مستقل درباره تولید بنزین آلوده در دولت احمدی نژاد

درخواست از دادستان کل کشور برای ورود به موضوع توزیع بنزین‌ ناسالم

سابقه ای که زیر پای میرکاظمی را کشید

دادگاه لاهه ایران را به دلیل اشتباه میرکاظمی محکوم کرد

بنزین آلوده ؛‌ حملات کارشناسان، وکلا و مسوولان جدید - دفاع مقامات سابق

دعوت از دولت احمدی نژاد به مناظره برای بنزین آلوده!

ورود دیوان محاسبات به پرونده بنزین آلوده داخلی

آقای لاریجانی! به عنوان وکیل مردم پرونده بنزین آلوده را دنبال کنید

سونامی سرطان در ایران کتمان می‌شود


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 4 مهر 1393برچسب:میرکاظمی, وکیل دادگستری,بنزین پتروشیمی,فراکسیون محیط زیست,آروماتیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.