اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
 یک گام مهم برای سلامتی شهروندان تهرانرئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ۸۰ درصدی بانک شهر به متقاضیان عامل دیگری جهت ترغیب موتور سیکلت سواران به جایگزینی موتور سیکلت‌های هیبریدی با بنزینی است افزود: این موتور سیکلت‌ها علاوه بر مصرف سوخت کمتر و کاهش آلودگی هوا در کاهش آلودگی صوتی نیز موثر خواهند بود.

چندی پیش پس از مصاحبه تشکری هاشمی و اعلام ورود موتورسیکلت های برقی به تهران، شاهد برگزاری نمایشگاهی در تهران بودیم که در صورت اجرای همه برنامه های شهرداری تهران می توان از آن به عنوان گام عملی و اساسی برای سلامت شهروندان تهرانی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار عصرایران، در نمایشگاه موتورهای برقی در بوستان گفتگو که به دلیل استقبال تهرانی ها با تمدید زمان برگزاری مواجه شد، انواع موتورهای برقی تولید داخل و وارداتی رونمایی و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

این نمایشگاه در راستای برنامه شهرداری تهران و مصوبه شورای شهر تهران برگزار شد چرا که طرح جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورهای بنزینی بر اساس مصوبه شورای شهر تهران است که شهرداری تهران را ملزم کرده در برنامه پنج ساله دوم شهرداری سالانه 10 هزار دستگاه موتور بنزینی را از رده خارج و به جای آنها موتورها برقی یا به اصطلاح موتورهای بی باک که از نوع وسایل نقلیه پاک به شمار می روند را جایگزین کند.

در اين نمایشگاه جذاب برای شهروندان، 21 شركت توليدكننده و وارد‌كننده موتورسيكلت‌هاي برقي شركت كرده‌اند تا نخستين گام مديريت شهري براي ورود موتورسيكلت‌هاي پاك در تهران با قوت برداشته شود. از بخش‌هاي پرطرفدار اين نمايشگاه پيستي بود كه در رينگ بيرون نمايشگاه براي تست رايگان موتورها آماده‌سازي‌ شده است و شهروندان داوطلب خريد موتورسيكلت‌هاي برقي براي آزمايش رايگان آن، با موتورهاي برقي تردد مي‌كردند.

یک گام مهم برای سلامتی شهروندان تهران


در اين نمايشگاه 100دستگاه موتور در 20مدل با انواع قابليت‌ها و در مدل‌هاي متفاوت به نمايش درآمد.

 مديريت شهري تهران با برگزاري اين نمايشگاه، بزرگ‌ترين گام را براي حذف 3.5 ميليون موتورسيكلت بنزيني آلاينده از پايتخت بر‌مي‌دارد كه عامل يك‌ چهارم آلودگي هواي بزرگ‌ترين كلانشهر كشور هستند. جايگزيني موتورهاي بنزيني با موتورهاي برقي با هدف كاهش آلودگي هواي تهران به‌عنوان يك برنامه و سياست فرهنگي و زيست‌محيطي دنبال مي‌شود. يكي از بخش‌هاي جانبي اين نمايشگاه بخش فرهنگي با امضاي طومار آسمان آبي تهران، مسابقه نقاشي براي كودكان و نقاشي صورت كودكان با موضوع موتور برقي و همچنين تئاتر خياباني با موضوع موتورهاي برقي است كه مورد استقبال كودكان بسياري قرار گرفت .

كاهش 15 تن آلاينده

با جايگزيني 10هزار دستگاه موتورسيكلت برقي در مرحله اول در منطقه 12تهران ماهانه 15تن از آلاينده هواي پايتخت كاهش پيدا مي‌كند. به گفته مسئولان شركت كنترل كيفيت هوا، با فرايند تدريجي جايگزيني موتورهاي برقي در اين منطقه، مركز شهر تهران هوايي سالم خواهد داشت و آلودگي صوتي آن هم به‌شدت كاهش پيدا مي‌كند.

همچنين حسين افشين مدير پروژه موتورهاي برقي نيز در اين‌باره به همشهری گفت: مديريت شهري در نخستين گام قرار است تا پايان سال 10هزار دستگاه موتور سيكلت برقي را از شهر حذف كند كه اين تعداد عامل توليد 15تن از آلودگي هواي تهران هستند.

وي افزود:‌ واگذاري اين موتورها براي شهرداري تهران سودآوري مالي ندارد و شهرداري براي رفع مشكل آلودگي هواي تهران با همكاري بانك شهر شرايط فروش آسان با وام 80درصد و بدون بهره را مهيا كرده تا امكان خريد اين موتورها به‌صورت اقساط بلند مدت و با استفاده از وام براي همه افراد جامعه ممكن شود. مابه‌التفاوت اين هزينه را شهرداري تهران تأمين مي‌كند و شهروندان تنها هزينه واقعي موتورها را در اقساطشان مي‌پردازند و از آنها بهره‌اي گرفته نمي‌شود.

یک گام مهم برای سلامتی شهروندان تهران


سهم ۶ برابری موتور سیکلت‌ ها در آلودگی هوا!

رئیس کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌هر موتور سیکلت حدود ۶ برابر خودرو با استاندارد یورو۴ ایجاد آلودگی می کند.

رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری ومحیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که آلودگی هوا وابسته به عوامل متعدد است افزود:‌انجام مداخلات لازم بر روی فاکتورهای آلاینده سبب کاهش آلودگی هوا در بلند مدت خواهد شد.

 وی با اشاره به این که مقایسه آلودگی هوای تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر افزایش ۳برابری تعداد روزهای هوای پاک از ۳روز به ۱۰روز و در نتیجه مسیر رو به بهبود بوده است اظهار داشت: البته این امر به معنای اطمینان کافی جهت عدم تهدید تا پایان سال نیست و مداخلات باید تا پایان سال تداوم یابد.

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران خودروها و آلاینده‌های متحرک را اصلی ترین منابع تولید آلایندگی عنوان کرد و گفت: در این میان سهم موتور سیکلت‌ها در آلودگی هوا نسبت به خودروها بیشتر است چراکه هر موتور سیکلت‌ ۶برابر یک خودرواستاندارد یورو۴ ایجاد آلودگی می‌کند.

حافظی با تاکید بر این که حذف موتور سیکلت‌های بنزینی گام موثر در کاهش آلودگی هوا خواهد بود، ایجاد زیر ساخت‌ها و ایستگاه‌های شارژ را یک ضرورت در راستای توسعه موتور سیکلت‌های برقی و جایگزینی آن با موتور سیکلت‌های بنزینی عنوان کرد و گفت: پارکینگ‌ها و زیر ساخت‌های اجرای این پروژه هم اکنون در حال ایجاد بوده ضمن این که با کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از ۴۰درصد به ۴درصد مقدمات ورود موتور سیکلت‌های برقی به کشور فراهم شده است.

یک گام مهم برای سلامتی شهروندان تهران


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ۸۰ درصدی بانک شهر به متقاضیان عامل دیگری جهت ترغیب موتور سیکلت سواران به جایگزینی موتور سیکلت‌های هیبریدی با بنزینی است افزود: این موتور سیکلت‌ها علاوه بر مصرف سوخت کمتر و کاهش آلودگی هوا در کاهش آلودگی صوتی نیز موثر خواهند بود.

ورود موتورها از 5 كشور

تنها برخي شركت‌هاي عرضه موتورسيكلت برقي موفق به گرفتن تأييديه شده و نمونه موتورها را از كشورهاي مختلف از چين، ايتاليا، آلمان، اسپانيا و آمريكا وارد ايران كرده‌اند. مصرف‌كنندگان مي‌توانند مدل مورد نظر خودشان را انتخاب كنند. تنوع موتورسيكلت‌ها از كشورهاي مختلف قابل ملاحظه است و همه اين محصولات به لحاظ سطح كيفي در حد ايده آل براي استفاده در جغرافياي تهران هستند. ثبت نام براي خريد اين وسايل نقليه پاك نيز از 10آذر در سايت ليزينگ بانك شهر آغاز شده است و موتورهاي برقي 2‌ماه پس از زمان ثبت نام به خريداران تحويل داده مي‌شوند.

در نمايشگاه 5روزه كه از پنجشنبه 13آبان آغاز به‌كار كرده همچنين طوماري براي هواي پاك به امضاي شهروندان تهراني گذاشته شده تا از آرزوها و اميدهايشان براي آسمان آبي تهران بنويسند. به هواداران هواي پاك پس از ثبت نام در نمايشگاه، يك شالِِ آبي به‌عنوان نمادي از آسمان آبي تهران اهدا مي‌شود.

راه اندازی ایستگاه های موتور برقی در تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 18 بر ضرورت استفاده از موتورهای برقی تاکید کرد و گفت: شهرداری منطقه 18 ایستگاه های شارژ موتورهای برقی را در این منطقه را راه اندازی می کند.

«محمدرضا سالمی»، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 18 در دیدار از نمایشگاه موتورهای برقی در این باره افزود: « هر کاری که از دستمان برآید برای تشویق مردم منطقه 18 در راستای جایگیزینی موتورهای برقی به جای موتورهای بنزینی انجام  می دهیم چون تهران به هوای سالم برای نفس کشیدن نیاز دارد.»

سالمی در ادامه افزود: «موتور یکی از وسایل حمل و نقل شخصی است که در مناطق مختلف تهران به ویژه مناطق جنوبی بسیار مورد استفاده است. از این رو ترغیب مردم برای استفاده از این وسیله حمل و نقلی و رواج آن در شهر می تواند در حفظ محیط زیست بسیار موثر واقع شود. ما از این تکنولوژی در منطقه مان بسیار استقبال می کنیم و برنامه های لازم برای ترغیب مردم به استفاده از آن را هم اجرا می کنیم از جمله اینکه می توانیم در منطقه ایستگاه های شارژ این موتورها را راه اندازی کنیم.»


معاون شهردار منطقه 18 افزود: «در یکی از غرفه ها نیز گفتم امکانات از ما، خدمات از شما. اعضا شورایاری ها معتمدان مردم هستند یک از کارهایی که انجام می دهیم این است که در جلسات و همایش هایمان با اعضاء شورایاری ها آنها را با موتوربرقی و فواید آن آشنا می کنیم. این افراد پیام بران برای مردم هستند.»

او همچنین گفت: «از دیگر تمهیداتی که در منطقه 18 برای موتورهای برقی اندیشده و اجرایی می شود قرار دادن ایستگاه های شارژ موتور برقی در کانکس های دوچرخه است که شبانه روزی هستند و نگهبان هم دارند .»

سالمی تصریح کرد: «همیشه وقتی تکنولوژی جدیدی وارد می شود عده‌ای در مقابل آن مقاومت می کنند. برای مثال کارخانه های تولید موتورهای بنزینی ممکن است نسبت به موتورهای برقی مقاومت نشان دهند اما بالاخره همه تولید کنندگان ناچار می شوند با این تکنولوژی همسو شوند.»

این مقام مسئول ورود تولید کنندگان داخلی موتور سیکلت به عرصه تولید موتورهای برقی را عاملی در بالا رفتن تیراژ تولید موتورهای برقی دانست و تأکید کرد: «این امر باعث می شود در آینده با افزایش تولید داخل قیمت موتورهای برقی نیز کاهش یافته و همچنین ارز از کشور خارج نشود.»

می توانیم باتری های موتورهای برقی و قطعات آنها را در ایران تولید کنیم

 وزارت دفاع برای سرمایه گذاری و و ارایه قطعات مورد نیاز موتورهای برقی و همچنین تولید باتری آنها به منظور کاهش آلودگی هوای تهران اعلام آمادگی کرد.

«سید مجید هدایت»، معاون وزیر دفاع در دیدار از نمایشگاه موتورهای برقی ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از پروژه موتورهای برقی در مورد جزییات این امر گفت: «ما به لحاظ علمی، تحقیقات، سرمایه گذاری و تأمین قطعات لازم برای موتورهای برقی اعلام آمادگی می کنیم.»

هدایت افزود: «از جمله اجزاء مهم موتورهای برقی باتری های آنها است که اکنون زمینه تولید باتری های لیتیوم یون فراهم شده و ما با تولیدات داخل که به لحاظ کیفی با بهترین تکنولوژی های دنیا قابلیت رقابت دارند می توانیم این نیاز را در داخل کشور تأمین کنیم.»

وی همچنین در مورد موضوع بازار سازی برای موتورهای برقی که یکی از موضوعات مهم در نظر شهرداری است نیز اعلام آمادگی کرد و اینکه در یک دوره 6 هفته ای کلیات موضوع از همه جوانب حمایتی در قالب طرح های اجرایی تعین و به نتیجه برسد.

معاون وزیر دفاع در ادامه افزود: «طی نشستی که با همکاران شهرداری داشتیم قرار شد کارگروهی تشکیل شود و هفته ای یک جلسه برگزار شود تا موضوعات مربوط به این تکنولوژی و رواج دادن آن در سطح کشور با توجه به زیرساخت های کامل بررسی شود.»

این مقام تأکید کرد: «پروژه موتورهای برقی بخشی از یک طرح کلان ملی است و فاز نخست آن که توسط شهرداری مطرح شده است در واقع پیشران بسیار خوبی برای این طرح است.»

یک گام مهم برای سلامتی شهروندان تهران


وی تصریح کرد: «ما در این مورد هیچ رقابتی با بخش خصوصی نداریم و همانند طرح CNG با استفاده از توان بخش خصوصی می کوشیم که طرح را در سراسر کشور اجرایی کنیم.»

هدایت اقدام شهرداری در این پروژه را اقدامی خوب ارزیابی کرد که مورد نیاز تهران و دیگر شهرها است. و به نظر می رسد اقدامات پایه ای خوبی توسط شهرداری و شرکت کنترل کیفیت هوا برداشته شده است.»

آغاز ثبت‌نام موتورسيکلت برقي توسط شرکت ليزينگ شهر

مدير عامل بانک شهر از آغاز ثبت‌نام موتورسيکلت‌هاي برقي توسط شرکت ليزينگ شهر خبر داد و تصريح کرد‌: اين اقدام با همکاري بانک شهر و شهرداري تهران در تحقق شعار حمايت از محيط زيست پاک صورت گرفته است‌.

حسين محمدپورزرندي با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه ميان بانک شهر و شهرداري تهران در خصوص پروژه موتورسيکلت‌هاي برقي‌، اظهار کرد‌: اين موتورها علاوه بر کاهش هزينه‌ هاي سفر، موجب کاهش آلاينده‌هاي هوا و آلودگي‌هاي صوتي مي‌شود و از اين رو بانک شهر در تحقق شعار حمايت از محيط زيست‌، اين اقدام را در دستور کار خود قرار داد‌.

وي افزود‌: به همين منظور و در راستاي به کارگيري موتورسيکلت برقي در محدوده طرح ترافيک شهر تهران‌، تفاهم‌نامه‌اي ميان شرکت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران و بانک شهر (شرکت ليزينگ شهر) منعقد شده است‌.

یک گام مهم برای سلامتی شهروندان تهران


پورزرندي با اشاره به سياست‌‌هاي تشويقي بانک شهر در اين خصوص خاطر‌نشان کرد‌: به اين منظور ارائه تسهيلات بدون بهره تا سقف 65‌ ميليون ريال معادل 70‌درصد قيمت موتور سيکلت برقي از سوي بانک شهر (‌ليزينگ شهر) پيش بيني شده است‌.
مدير‌ عامل بانک شهر با اشاره به روند ثبت‌نام براي دريافت اين نوع از موتورسيکلت‌‌ها گفت‌: متقاضيان پس از مراجعه به سايت ليزينگ شهر‌، نوع موتور سيکلت برقي را انتخاب مي‌کنند و بر اساس برنامه‌، اسفند ماه نخستين موتورسيکلت‌هاي برقي تحويل داده خواهد شد‌.

به گفته پورزرندي، ثبت‌نام از متقاضيان موتور سيکلت‌هاي برقي توسط شرکت ليزينگ شهر آغاز شده است و در مرحله نخست، تعداد 10 هزار دستگاه موتورسيکلت برقي ثبت‌نام و تحويل داده ‌مي‌شود.

حال باید دید این تجربه موفق در کشورهای دیگر چه زمانی اثرات خود را کلانشهر تهران نشان می دهد که قطعا از این اقدام هماهنگ شهرداری تهران می توان بعنوان بهترین گام عملی برای کاهش آلودگی هوای تهران و داشتن محیط زیستی سالم یاد کرد.

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ 

مطالب مرتبط :

نمایشگاه موتورهای برقی در تهران آغاز به کار کرد

می خواهید داوطلبانه برای هوای پاک فعالیت کنید؟ عضو این باشگاه شوید

موتورسیکلت های برقی آلودگی هوا را در تهران کاهش خواهد داد

موتورسیکلت های برقی هزینه کمتری دارند

موتور سیکلتها عامل 49 درصدآلودگی صوتی و 25 درصد آلودگی شیمیایی هوای تهران

آغاز ثبت نام برای موتوسیکلت برقی

بی باک رونمایی شد

استفاده از موتورهای برقی توسط پلیس اصفهان برای اولین بار در کشور

ورود موتورسیکلت‌های برقی باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود

واردات خودروهای برقی برای مقابله با آلودگی هوا


نظرات شما عزیزان:

atrisa
ساعت12:07---25 آذر 1393
چه خبر خوبی
امیدوارم این موتورها دیگر ضررهای موتورهای بنزینی را به همراه نداشته باشند


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:موتورسیکلت,تسهیلات,آلودگی هوا,لیزینگ,بانک شهر, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.